سردرد میگرنی چگونه است؟

میگرن در حالت نشسته

میگرن نوعی سردرد معمولا ضرباندار می باشد که با تهوع و استفراغ ، سبکی سر ، حساسیت به نور (ترس از نور)، و سایر اختلالات بینایی نیز گاهی همراهی دارد.

هر حمله سردرد میگرنی ممکن است شامل مراحل زیر باشد:

  • مرحله اخطار قبلی : در این مرحله تغییر در خلق و خو یا رفتار رخ می دهد که ممکن است از ساعت تا چند روز قبل از سردرد رخ دهد.
  • فاز هاله (اورا): در این مرحله ممکن است نشانه های بینایی، حسی یا حرکتی رخ دهد که بلافاصله قبل از سردرد هستند. مثالهایاین حالت عبارتند از توهم بینایی، بی حسی  و گزگز، اختلال در تکلم و ضعف عضلانی .
  • فاز سردرد : دوره سردرد که معمولا بصورت درد ضرباندار در یک یا هر دو طرف سر اتفاق می افتد و با حساسیت به نور و صدا و تهوع و استفراغ نیز معمولا همراهی دارد.
  • مرحله بازگشت سردرد : درد در این مرحله کاهش می یابد ولی این مرحله ممکن است با خستگی، تحریک پذیری، و اشکال در تمرکز همراهی داشته باشد.

************************************************************

در مورد میگرن بیشتر بدانیم:

1-      چه کسانی مبتلا به میگرن می شوند؟

موسسه ی ملی سردرد تخمین می زند که بیش از 36 ملیون آمریکایی از میگرن رنج می برند. مطالعات نشان می دهند که زنان بیشتر از مردان در خطر ابتلا به میگرن قرار دارند.

میگرن در تمام سنین می تواند بروز پیدا کند ولی در سنین جوانی شایع تر است.

2-    چه عواملی باعث بروز میگرن می شوند؟

علت دقیق بروز حملات میگرن کاملا شناخته شده نیست.

با این حال برخی تغییرات عروقی در مغز و نقش وراثت به عنوان عوامل شناخته شده ی ایجاد میگرن شناخته می شوند.

برخی عوامل محرک مانند خستگی، نور و سر و صدای زیاد، مصرف برخی مواد غذایی و تغییرات آب و هوایی می توانند منجر به تشدید حملات میگرن شوند. دانشمندان معتقدند که علت اساسی بروز میگرن می تواند تغییرات عروقی در سطح مغز باشد.

هم چنینی دانشمندان امروزه عقیده دارند که علت ایجاد سردردهای میگرنی می تواند مربوط به نوعی ناهنجاری ينتیکی در قسمت های مشخصی از مغز باشد. در مغز بیماران مبتلا به میگرن منطقه ی ویژه ای تحت عنوان مرکز درد  و یا ژنراتور میگرن وجود دارد. سردرد میگرنی زمانی آغاز می شود که که سلول های عصبی بیش فعال پیام های عصبی افراطی به رگ های خونی ارسال می کنند که این منجر به ترشح بیش از اندازه ی پروستاگلاندین ها، سروتونین و دیگر مواد شیمیایی می شود که درد ضربان دارد ایجاد می کند.

3-      عوامل محرک و برانگیزاننده ی سردرد میگرنی کدامند؟

اغلب بیماران مبتلا به میگرن در صورت قرار گرفتن در معرض برخی محرک های خارجی حملات میگرن بیشتر و شدیدتری را تجربه می کنند.تحریک کننده های احتمالی میگرن عبارت اند از:

الف) استرس عاطفی- هیجانی : این یکی از شایع ترین عوامل محرک میگرن است. به طور کلی بیماران مبتلا به میگرن به شدت تحت تاثیر عوامل استرس زا قرار می گیرند. در طول وقایع استرس زا مواد شیمیایی خاصی در مغز ترشح می شوند که می توانند تغییرات عروقی را به دنبال داشته باشند.عوامل هیجانی مانند اضطراب، استرس، نگرانی و خستگی منجر به افزایش تنش های عضلانی و اتساع رگ های خونی مغز می شود که این امر تشدید سردردهای میگرنی را به دنبال خواهد داشت.

ب) حساسیت به مواد غذایی : مصرف برخی مواد غذایی مانند انواع خاصی از پنیر، مشروبات الکلی، گوشت های فراوری شده، مواد نگهدارنده ی خوراکی و … تا 30 درصد احتمال شروع حملات میگرن را افزایش می دهند.

ج) تغییرات آب و هوایی وتغییر میزان فشار هوا و ارتفاع می تواند محرکی برای شروع حملات میگرن باشد.

د) سایر عوامل مانند دوران قاعده گی در زنان، خستگی مزمن، کمبود خواب، پرخوری و یا کم خوری و … نیز می توانند منجر به تشدید حملات میگرن شوند.

4- چه بیماری هایی معمولا با میگرن همراه هستند؟

برخی شرایط و موقعیت های پزشکی وجود دارند که معمولا با علائم میگرن همراه می شوند. مانند آسم، سندرم خستگی مزمن و فشار خون بالا و اختلال رینود( باریک شدن عروق خونی و ایجاد درد و کبودی در سر انگشتان دست)، سکته ی مغزی، اختلالات خواب.

5-      آیا میگرن یک بیماری ارثی است؟

جواب مثبت است .

وراثت یکی از مهمترین عواملی است که خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد.

اگر یکی از والدین مبتلا به میگرن باشد فرزند آن ها 50 درصد احتمال ابتلا به این بیماری را خواهد داشت و اگر هردو والد مبتلا به این بیماری باشند احتمال بیمارشدن فرزندشان تا 75 درصد افزایش پیدا می کند. اما گاهی بدون ابتلای بارز پدر و مادر فرزندان دچار میگرن وسردرد می شوند که این حالت نیز نسبتا شایع است.

6-      مهمترین علائم تشخیص میگرن

میگرن معمولا با تنوعی از علائم و نشانه های بالینی تشخیص داده می شود . در هر فرد مبتلا به میگرن ممکن است تظاهر نشانه های متفاوت باشد.مهمترین علائم این بیماری عبارت اند سردرد کوبنده و ضربان دار که اغلب به صورت یک درد مبهم شروع می شود و گسترش پیدا می کند.فعالیت بدنی معمولا منجر به تشدید درد می شود. درد می تواند از یک طرف سر شروع شود و بعد به طرف دیگر حرکت کند. هم چنین درد می تواند در قسمت جلو  ویا پشت سر شروع شود و در کل قسمت های سر گسترش پیدا کند. حساسیت به نور و صدا و بو، تهوع و استفراغ و ناراحتی معده و دردشکم، از دست دادن اشتها، رنگ پریدگی، داغ شدن و یا احساسا سرمای زیاد در کل بدن، خستگی، اختلال خواب، تاری دید، اسهال و تب از جمله مهترین علائم تشخیص سردردهای میگرنی هستند.

7-      انواع میگرن

بیماران مبتلا به میگرن معمولا قبل از آن که یک حمله ی سردرد را تجربه کنند متوجه برخی علائم هشداردهنده ی اولیه می شوند. با توجه به علائم پیش زمینه ی بروز حملات میگرن این بیماری به دو نوع  کلی دسته بندی می شود:

الف) میگرن همراه با اورا ( میگرن کلاسیک)

ب) میگرن بدون علائم اورا ( میگرن عمومی)

کسی که اورا به عنوان نمونه یک ورزشگاه را دارد اینگونه می بیند

اورا مجموعه ای از علائم هشداردهنده ی حسی- بینایی را در بر می گیرد که معمولا 15دقیقه تا 1 ساعت پیش از شروع حمله ی میگرن بروز پیدا می کنند. تقریبا 30 درصد از کل افراد مبتلا به میگرن علائم اورا را تجربه می کنند. علائم هشداردهنده ی بینایی عبارت اند از دید ن نقاط چشمک زن نورانی، از دست داد نبخشی از میدان دید یا دید تونلی و دیدن خطوط مواج یا دندانه دار نورانی. علاوه بر علائم بینایی، اورا می تواند به صورت احساس وزوز گوش یا تغییرات در حس بویایی، چشایی و لامسه بروز پیدا کند.

برخی بیماران مبتلا به میگرن همراه با اورا ممکن است تحت شرایطی انواع نادری از پیش درآمدهای عصبی میگرن رزا تجربه کنند که عبارت اند از :

الف) همی پلژی یا فلج موقت : شروع سردرد میگرنی می تواند با بی حسی موقت در یک طرف بدن و احساس ضعف عضلانی همراه باشد. در صورت بروز این علامت لازم است تشخیص افتراقی سکته ی مغزی مورد توجه قرار بگیرد.

ب) میگرن رتینال یا شبکیه ای : به طور موقت از دست دادن بینایی نسبی یا کامل در یک چشم همراه با درد مبهم در پشت چشم که ممکن است به بقیه سر گسترش پیدا کند.

ج) میگرن شریان بازیلار: سرگیجه، گیجی و از دست دادن تعادل می توانند از جمله علائم پیش زمینه ی میگرن باشند.این علائم معمولا به صورت ناگهانی بروز پیدا می کنند و می تواند با ناتوانی در حرف زدن، احساس وزوز گوش و استفراغ همراه باشد. این نوع میگرن به شدت تحت تاثیر تغییرات هورمونی قرار دارد و عمدتا در زنان جوان بروز پیدا می کند.

د) میگرن وضعیتی: یک نوع نادر و شدید میگرن است که با تداوم درد به مدت 72 ساعت تشخیص داده می شود.درد و تهوع در این نوع میگرن تا حدی شدید است که اغلب بستری شدن در بیمارستان ضرورت پیدا می کند.

ه) میگرن همراه با درد در اطراف چشم، فلج شدن عضلات اطراف چشم، افتادگی پلک، دوبینی و تغییرات بینایی. این مورد یکی از وضعیت های اورژانسی پزشکی است و خوشبختانه بسیار نادر است.

میگرن بدون علائم هشداردهنده ی اولیه معمولا بسیار شایع است.80 تا 85 درصد از مبتلایان به میگیرن قبل از شروع حملات سردرد معمولا علائم مبهمی مانند اضطراب، افسردگی و خستگی را تجربه می کنند.

8-      درمان میگرن

متاسفانه هیچ روش درمانی قطعی برای رفع کامل این بیماری وجود ندارد.بسیاری از روش های درمانی بیشتر بر چگونگی پیشگیری از بروز حملات میگرن و کاهش دادن درد و علائم همراه با آن تاکید دارند. روش های درمانی رایج برای میگرن عبارت اند از درمان دارویی و استفاده از برخی داروهای تسکین دهنده ی درد مانند ایپوبروفن، آسپیرین، استامینوفن و کافئین. باید توجه داشت که مصرف این داروها فقط برای تسکین موقتی درد موثر است و البته مصرف بیش از اندازه ی این داروها نیز منجر به تشدید علائم میگرن می شود.

بیوفیدبک به عنوان یکی از اثربخش ترین روش های درمانی موجود برای سردردهای میگرنی مورد توجه درمانگران و بیماران مبتلا به میگرن قرار دارد.بیوفیدبک به عنوان تنها روش درمانی بدون عوارض جانبی و با اثربخشی درمانی طولانی مدت به عنوان یکی از بهترین روش های درمان انواع سردردهای میگرنی شناخته می شود.این روش درمانی به بیماران می آموزد که چگونه با کنترل میزان قطر عروق مغزی و تنش های عضلانی سرو وصورت و رفع استرس و تنش های درونی از بروز و تشدید حملات میگرن خود جلوگیری کنند.

9-      آیا میگرن قابل پیشگیری است؟

بله. شما می توانید با شناسایی عوامل محرک میگرن و اجتناب از آن ها فرکانس و شدت حملات میگرن خود را کاهش دهید. برای این کار نوشتن روزانه ی سردردهایتان می تواند مفید باشد.رعایت نکات بهداشتی روزانه مانند داشتن رژیم غذایی مناسب، ورزش منظم روزانه، خواب مناسب و استراحت کافی، رعایت نکات بهداشتی پیشگیرانه قبل از دوران قاعده گی در زنان و … می توانند در پیشگیری از تشدید علائم میگرن موثر باشند. علاوه بر این استفاده از روش های درمانی پیشگیرانه مانند بیوفیدبک، فنون آرمیدگی عضلانی و ذهنی، یوگا و مدیتیشن و آموزش تکنیک های مقابله با استرس در پیشگیری از حملات میگرن نقش به سزایی دارند.

یک جلسه بیوفیدبک

درمان بیوفیدبک برای انواع سردرد و میگرن

بیوفیدبک تکنیکی است که می تواند با فراهم کردن اطلاعاتی (بازخورد) از انقباض های عضلانی، دمای پوست، امواج مغزی و سایر فرایندهای فیزیولوژیک بدن بیماران،در جهت آموزش روش های کاهش استرس در بیماران مبتلا به انواع میگرن و سر درد موثر واقع شود.در این روش درمانی،حسگرهای کوچک فلزی که الکترود نامیده می شوند، به پوست بیمار متصل می گردند و مقادیر تنش عضلانی و یا دمای پوست بیمار را اندازه گیری می کنند. برای مثال یک پاسخ استرسی دمای پوست را به دلیل تنگ کردن رگهای خونی کاهش می دهد در حالی که یک پاسخ ریلکسیشن باعث گشاد شدن رگهای خونی و در نتیجه گرم شدن پوست می شود.

نتایج مطالعات انجام شده بسیاری نشان از تغییر جریان خون در مغز حین حمله های میگرن و دوره های محو شدن درد در بین این حملات دارد. با استفاده از تمرینات بیوفیدبک، شخص می تواند جریان خون داخل مغز خود را تحت تأثیر قرار داده و میزان درد را بهتر کنترل کند.

بسیاری از مطالعات بیوفیدبک نشان داده اند که این درمان هم در بزرگسالان و هم کودکان باعث کاهش تناوب و طول مدت حملات سردرد شده است. به طور عمومی، تأثیرات بیوفیدبک قابل مقایسه با بسیاری از داروهای استفاده شده برای سردردهای مزمن بوده است و می تواند به عنوان یک درمان با اولویت بالا برای بهبود میگرن های تکرار شونده باشد.

خدمات بیوفیدبک در درمان میگرن بصورت اختصاصی در کلینیک آلومینا در دسترس می باشد.

 

کلینیک آلومینا مرکز فوق تخصصی درمان انواع سردرد و میگرن در ایران است.

[divider]

دکتر مغز و اعصاب مصطفی امیری

 دکتر مصطفی امیری متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات – دارای بورد تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی تهران

  مدیر دپارتمان مغز و اعصاب مجموعه کلینیک های تخصصی آلومینا

کلینیک آلومینا مرکز فوق تخصصی پیشگیری و درمان اختلالات مغز و اعصاب و روان در ایران است.

تماس با ما


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

2 دیدگاه دربارهٔ «سردرد میگرنی چگونه است؟»

  1. سردرد در قسمت ملاج سر دارم و احساس غش میکنم و حالت تهوع بعضی اوقات دارم و گردن درد و تاری دید دارم و سو صدا اذیتم میکند خواب الودگی دارم حافظم دچار مشکل شده و معدم بعضی اوقات درد میکند ام ار ای دادم کیست کوچک تو سرم هست باز هم باید برم ام ار ای دکترم گفته به نظر شما من تومور دارم؟

    1. مرکز تحقیقات مغزواعصاب و روان

      با این اطلاعات نمیتوان در مورد ماهیت خوش خیم و یا بدهیم تومور نظر داد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *