سارا با عدم تمرکزش چه کرد؟

فایل صوتی این مقاله به همراه توضیحات تکمیلی:

دلایل عدم تمرکز

امروز شروع کردم به مطالعه کردن، اما بعد از چند دقیقه که به خودم اومدم متوجه شدم که تو خیالات خودم گم شدم و حتی 1 صفحه از کتابمو نخوندم!

شروع می کنم به درس خوندن اما انگار هیچی متوجه نمی شم و باید بارها و بارها ی مطلبو بخونم!

دوستم داشت راجع به موضوعی باهام صحبت می کرد، ی دفعه دیدم که دستاشو جلوم تکون میده و میگه کجایی دارم با تو حرف میزنم؟!

ی قلم و کاغذ آماده کردم و میخواستم برای کارام برنامه ریزی کنم که یهو دیدم روی برگم جای برنامه ی کاری پر از نقاشی و طرح های مختلف شده و جای برنامه ریزی رفته بودم تو خاطرات گذشتم!


اگر به دنبالی راهی برای افزایش هوش و حافظه و بهبود عملکرد مغزتان هستید، دوره تقویت هوش و تقویت حافظه دکتر مصطفی امیری را از دست ندهید.

تقویت هوش


 

این ها مشکلاتی بود که سارا (یکی از مراجعین من) ازشون شکایت داشت. سارا معتقده که اصلا موقع انجام کارهاش نمی تونه توجه خودشو رو کاری که باید انجام بده متمرکز کنه و این باعث میشه هم وقت زیادی ازش گرفته بشه و هم نتونه خیلی از کارهایی رو که باید انجام بده به اتمام برسونه و هم خیلی اوقات اطرافیانش رو ناراحت می کنه چون اونا فکر می کنن که سارا برای حرفای اونها ارزشی قائل نیست و به همین خاطر توجه نمی کنه و موقع حرف زدن با دیگران حواسش به چیزای مختلف پرت میشه.

عدم تمرکز می تونه دلایل مختلفی داشته باشه که من همه ی این دلایل رو برای سارا توضیح دادم تا بتونیم به کمک خودش دلیل عدم تمرکز اون رو پیدا و حل کنیم:

ندا مهفر: _یکی از دلایل عدم تمرکز اضطراب هست: وقتی تو بیش از حد در مورد کاری که قرار انجامش بدی یا حتی در مورد موضوع دیگه ای که ربطی به این کار نداره، مضطرب هستی، این نگرانی تماما تو و ذهنت رو درگیر می کنه و در این حالت نمی تونی حواس خودت رو متمرکز کنی و کارت رو درست انجام بدی. در واقع نگرانی و اضطراب باعث میشه که ما از لحظه ای که در اون قرار داریم و دنیای واقعی اطرافمون جدا بشیم و در ذهن خودمون گم بشیم.

_دلیل دیگه ای که برای عدم تمرکز وجود داره، خستگی به لحاظ ذهنی بخاطر سخت بودن کاری هست که انجام می دیم. اگه کاری که در حال انجامش هستیم فشار زیادی رو ذهن و جسم ما وارد می کنه، همین می تونه باعث بشه نتونیم روی اون کار تمرکز کنیم و کارایی کمتری داشته باشیم.

_ممکنه عدم تمرکز بخاطر غمگین یا افسرده بودن هم به وجود بیاد. اما چطور؟ افسردگی مهم ترین تاثیری که روی کسی میذاره تغییر خلق و خو نیس بلکه از بین رفتن میل و انگیزه هست. ی فرد افسرده که هیچ میلی حتی برای حمام رفتن نداره کاملا می تونه منظور منو متوجه بشه. و اما یار وفادار انگیزه چیه؟ تمرکز. انگیزه و تمرکز همه جا با هم هستن_ حتما متوجه شدی که وقتی برای انجام کاری میل و انگیزه داری، تمرکزت روی اون کار خیلی بالاس و به راحتی انجامش میدی. اما در مقابل وقتی انگیزه و میلی برای انجام کاری نداری، تمرکزت مثه ی توپ پینگ پنگ این طرف و اون طرف میپره.

_دلیل دیگه ای که می تونه باعث تمرکز نداشتن روی موضوع خاصی بشه، حجم بالای کارها و برنامه نداشتن هست. وقتی برنامه ریزی برای کارهات وجود نداشته باشه، تصمیم به انجام یک کار که میگیری ذهنت سریع به سمت کارای عقب افتاده ی دیگه مثل ظرفای نشسته یا ایمیل های چک نشده و… میره.

_یکی از دلایل تمرکز نداشتن که معمولا به اون توجه نمیشه خستگی هست. این روزا قهوه جایگزین خواب ما شده و باعث شده فراموش کنیم که چطور احساس خستگی می کنیم. درسته که قهوه میتونه من رو بیدار نگه داره اما وقتی تمام انرژی من فقط در حدی هست که بتونم درست بشینم، جای تعجب نیست که نتونم تمرکز کنم.

_تمرکز نداشتن میتونه به دلیل آگاهی کافی نداشتن از کاری که قرار هست انجام بدیم هم باشه. زمانی که به تو به عنوان یه دانشجو گفته میشه پایان نامه یا مقاله بنویس اما تو هیچ ایده ای در موردش نداری و اصلا نمی دونی باید از کجا شروع کنی و تقسیم بندی برای کارایی که باید انجام بدی نداری همین موضوع هم میتونه باعث بشه نتونی روی اون کار تمرکز کنی.

_و اما دلیلی که خیلی زیاد می تونه اتفاق بیوفته بدون اینکه ازش آگاه باشیم اینه که ممکنه ما به صورت ناخودآگاه اصلا علاقه ای به انجام اون کار که قرار هست انجام بدیم نداشته باشیم. این بی علاقگی به صورت ناخودآگاه باعث میشه موقعی که میخوام اون کارو انجام بدم با خودم بگم اول اتاقمو مرتب میکنم بعد اون کارو انجام میدم، ایمیلمو چک کنم بعد حتما انجامش میدم، ظرف هام نشستس اونارو بشورم بعد انجامش میدم و… تا جایی که همش اون کاری که باید انجام بشه به تعویق میوفته.

_مشکلات پزشکی مثل سرطان، فیبرومیالژیا،MS، و حتی بارداری هم میتونن از دلایل عدم تمرکز باشن.

من به سارا توصیه کردم که تا هفته ی بعد که به من مراجعه می کنه موقعیت های مختلفی که در اونها تمرکزش رو از دست میده بنویسه و بعد با خودش فکر کنه و ببینه دلیل عدم تمرکزش تو هر کدوم از موقعیت ها چی بوده و جلسه ی بعد همراه خودش بیاره.

شما هم می تونید همین کار رو انجام بدین. در مورد موقعیت هایی که تو اون ها دچار عدم تمرکز میشید و همین طور دلایل عدم تمرکز تو هر موقعیتی فکر کنید و زیر همین مطلب، تو قسمت نظرات اون ها رو با من به اشتراک بگذارید.

پی نوشت: سارا یک شخصیت واقعی نیست. سارا نماینده ی مراجعین من و شاید حتی نماینده ی شماست و من با استفاده از این شخصیت مشکلات و نگرانی هایی رو که در اکثر مراجعانم و همین طور در اطرافیانم می بینم با شما مطرح می کنم. امیدوارم مورد استفاده تون قرار بگیره.

ندا مهفر_ کارشناس ارشد روانشناسی بالینی


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

1 دیدگاه دربارهٔ «سارا با عدم تمرکزش چه کرد؟»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *