ساده ترین راه برای بهبود روابط زناشویی

آگاهی در لحظه

آگاهی ذهنی از اینکه چه چیزی در لحظه در حال رخ دادن است برای پاسخ انطباقی و انعطاف پذیر ضروری است. افراد اغلب خیلی در احساسات، خاطرات، حس های بدنی، نگرانی ها، و نشخوارهای ذهنی خود فرو می روند، که این اتفاق آن ها را از آنچه در لحظه در پیرامونشان در حال رخ دادن است غافل می کند. زندگی کردن “در ذهن” به جای واقعیت و پاسخ دهی به افکار خود به جای پاسخ دادن به چیزی که واقعیت بیرونی دارد دلیل اصلی این است که افراد زندگی کردن ارزش های خود را از دست می دهند.

برای مثال، سارا ترس از دست دادن همسرش را دارد. او به دنبال نشانه هایی از نارضایتی همسرش در رابطه شان است حتی زمانی که باهم صحبت می کنند. در حقیقت، او گاهی  بیش از حد بر این افکار تمرکز می کند و این کار باعث می شود از چیزی که همسرش می گوید غافل شود. فقدان توجه سارا به لحظه ی اکنون کیفیت تعاملات آن ها را ازبین می برد. افکار ترسناک سارا او را در معرض تحریک قرار می دهند، و گاهی اوقات زن و شوهر در نهایت به بحث در مورد چیزهای کوچک و بی ربط می رسند. سارا در ترسی که از از دست دادن همسرش دارد گیر افتاده است، در نتیجه، لذت بردن در رابطه از بین رفته و کیفیت رابطه، هم برای او و هم برای همسرش کاهش پیدا کرده است. در اینجا، آمیختگی ذهنی سارا با افکار ترسناکش در حال تضعیف رفتار متناسب با ارزش هاست.

تمرینات توجه آگاهی

جایگزینی برای فرو رفتن در محتوای ذهنی این است که نسبت به تجربیات در حال انجام، شامل خودپنداره و جنبه های دیگر توجه آگاه شویم. برای شروع، لازم به انجام تمرینات توجه آگاهی است. یک جلسه توجه آگاهی به طور معمول شامل توجه به حس های بدنی، افکار و آنچه که در محیط اتفاق می افتد، و تلاش برای تجربه ی ساده ی این چیزها بدون ارزیابی و قضاوت آن هاست. این کار در کل مشاهده ی بدون قضاوت تجربه ها را افزایش می دهد، “مشاهده گری” را تقویت می کند و افراد را قادر می سازد تا “کارکرد” رفتارشان را مشاهده کنند. برای اطلاعات بیشتر در مورد توجه آگاهی و تمرین های آن اینجا کلیک کنید.

تمرین توجه آگاهی درک ماهیت گذرای رویدادهای روانی را افزایش می دهد و بنابراین به افراد کمک می کند تا این رویدادها را صرفا به عنوان چیزی که هستند بپذیرند، به جای اینکه از آن ها اجتناب کنند یا به آن ها بچسبند. در روابط، پذیرش به این معنی است که به طور کامل با همه ی حس های بدنی، افکار و احساسات مرتبط بدون تلاش برای تغییر آن ها درگیر شوید. متاسفانه، آمیختگی با شبکه های کلامی شامل تجربیات عاشقانه ی هم مثبت و هم منفی می تواند مردم را از نشاط و انعطاف پذیری روانشناختی لحظه ی حاضر باز دارد.

اجازه دهید ابتدا افکار و احساسات منفی را بررسی کنیم. RFT این ها را از لحاظ دگرگونی کارکردهای هیجانی منفی از طریق شبکه های ارتباطی تفسیر می کند. تصور کنید کسی را دوست دارید، و در مورد از دست دادن این شخص فکر می کنید، در نتیجه، ترس و حس از دست دادن را تجربه می کنید. چنین احساسات گاه و بیگاهی نتیجه ی اجتناب ناپذیر یک انسان کلامی بودن است. اما، زمینه ای که در آن این احساسات را تجربه می کنید اهمیت دارد. اگر زمینه یکی از آمیختگی های ذهنی است، به احتمال زیاد شما نسبت های بیشتری را بیرون می کشید و ممکن است در یک دوره ی طولانی مدت منفی فکر کردن گرفتار شوید که ناخوشایند خواهد بود و شما را نسبت به تجربیات لحظه ی حال کمتر حساس می کند (برای مثال، امکان تعامل صمیمی با کسی که دوستش دارید). اما اگر زمینه یکی از آگاهی های ذهنی است، پس به احتمال زیاد شما از افکار فقط به عنوان یک فکر آگاه هستید و می توانید با کسی که دوستش دارید با توجه آگاهی تعامل داشته باشید.

در مورد دگرگونی کارکردهای هیجانی مثبت، آمیختگی می تواند در کوتاه مدت نسبتا لذت بخش و بی ضرر باشد، اما در طولانی مدت، مشخص شده که، یک رابطه در دوره های عاشقانه می تواند برخی اثرات منفی مشابه با آمیختگی با رویداهای منفی را داشته باشد_ به عنوان نمونه، شما کمتر نسبت به امکانات محیطی لحظه ی حاضر حساس می شوید. احساس “عاشق شدن” دگرگونی کارکردها از طریق شبکه های ارتباطی از قبیل تخیلات و داستان های عاشقانه را شامل می شود. آمیختگی با این داستان ها به اندازه ی آمیختگی با افکار منفی افراد را از تجربه ی لحظه ی حاضر باز می دارد؛ در نهایت لذت به دست آمده از داستان گذرا و مصنوعی است و می تواند لذت موجود در زندگی واقعی را که ممکن است توسط بودن با شخص دیگری همان طور که او هست داشته باشید، کاهش دهد.

محقق و مترجم: ندا مهفر_ کارشناس ارشد روانشناسی بالینی


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *