شاداب نگه داشتن زندگی مشترک

حفظ زندگی مشترک

چگونه روابط خود را سالم نگه دارید

خیلی از ما هنگامی که به وصال فرد مورد علاقه خود رسیدیم احساس آرامش می کنیم و گمان می کنیم همین که در کنار هم هستیم و آن فرد را برای خودمان داریم کافی است در حالی که هر رابطه از زمانی که به آن وارد می شویم تا زمانی که در آن هستیم نیاز به مراقبت دارد و ازدواج و زندگی مشترک نیز مانند گیاهی است که برای رشد و حفظ شادابی خود نیازمند توجه است. در کل روابط عاشقانه برای سلامتی و شادی و حفظ کارکردهای ما اهمیت دارند و بر اساس آمارها بیشتر از 40 درصد ازدواج ها به طلاق منتهی می شود که نشان می دهد حفظ ارتباط، خیلی هم راحت نیست. در ادامه به اقداماتی که می توان جهت حفظ روابط عاشقانه انجام داد اشاره می کنیم:

راحت صحبت کنید

ارتباط قطعه کلیدی روابط سالم است. زوج های سالم برای بررسی مسائل یکدیگر به طور منظم وقت می گذارند. این مهم است که در مورد فرزندپروری و حفظ شرایط خانه صحبت کنید همچنین سعی کنید که زمانی را صرف مسائل عمیقتر و شخصی تر کنید تا در طول زمان از دغدغه های همسرتان آگاهی داشته باشید.

این به این معنا نیست که شما نباید حرفی از موضوعات پیچیده به میان بیاورید. زیرا در خود ریختن نگرانی ها و مشکلات می تواند منجر به خشمیگنی شما شود. می توانید در حالی که راجع به مسائل سخت صحبت می کنید در عین حال مهربان برخورد کنید. پژوهش ها نشان می دهند که سبک های ارتباطی عوامل مهم تری از مسئولیت پذیری، ویژگی های شخصیتی و وقایع استرس زای زندگی در پیش بینی طلاق زوجین هستند. الگوهای ارتباطی منفی مانند خشم، توهین و تحقیر احتمال جدایی را بالا می برد.

بروز اختلاف مساله ای طبیعی در روابط بین فردی است ولی برخی از سبک های ارتباطی آسیب زننده هستند. زوجینی که از رفتارهای مخرب مانند: فریاد زدن، انتقاد کردن از شخصیت فرد یا اجتناب از صحبت کردن، در مشاجرات خود استفاده می کنند نسبت به زوجینی که به صورت سازنده مشاجره می کنند بیشتر احتمال دارد طلاق بگیرند. مثال مناسب برای استفاده از راهبرد سازنده در اختلافات این است که تلاش کنیم بفهمیم که همسر ما واقعا چه احساسی دارد، به مساله از دیدگاه او گوش دهیم و سعی کنیم که او را با درک مناسب و توجه به نیازهایش خوشحال کنیم.

رابطه را جالب کنید

با وجود بچه ها، شغل و مسئولیت های بیرون از خانه، در ارتباط ماندن با همسر دشوار است. ولی این مهم است که ارتباط را حفظ کنیم، در پژوهشی آمده است؛ زوجینی که در سال هفتم ازدواجشان زندگی مشترکشان را کسل کننده گزارش کرده بودند 9 سال بعد از رضایت زناشویی کمتری برخوردار بودند.

برای جذابیت بخشیدن به رابطه برخی از زوجین قرار های منظمی را برنامه ریزی می کنند. مسلما انجام کارهای تکراری خسته کننده می شوند ولی شما می توانید کارهای جدیدی انجام دهید که تا به حال با هم تجربه نکردید مثلا به کلاسهای مشترکی بروید، برای پیک نیک برنامه ریزی کنید یا برای خودتان جشن بگیرید و برقصید.

صمیمت نیز از عناصر کلیدی در روابط عاشقانه است. برای رابطه جنسی خود نیز زمان اختصاص دهید و در آن تنوع ایجاد کنید این به این معنا نیست که با خودکار در تقویم روز مشخص کنید بلکه اطمینان حاصل کنید که زمانی را صرف احساسات هیجانی و جسمانی خود می کنید.

چه زمان زوجین باید به دنبال کمک حرفه ای باشند؟

در هر رابطه ای پستی و بلندی وجود دارد ولی برخی عوامل بیشتر صدمه زننده هستند. تصمیمات اقتصادی و فرزندپروری اغلب موجب ایجاد تعارض در بین زوجین می شود برای مثال یکی از علائم وجود مشکل این است که یک الگوی دعوا و مشاجره را بارها و بارها تکرار کنید. در برخی از موارد روانشناسان می توانند به زوجین کمک کنند تا ارتباطات خود را بهبود ببخشند و روشهای سالمی را برای حل تعارض به کار گیرند.

شما مجبور نیستید صبر کنید تا مشکلاتتان خودشان را نشان دهند و بعد روی خودتان کار کنید بلکه می توانید با شرکت در برنامه های آموزشی زناشویی که در آن ها مهارت های زندگی از قبیل ارتباط موثر، گوش دادن و مقابله با تعارض تدریس می شود، احتمال شکست در زندگی مشترک خود را کاهش دهید.

 

 

 

 

 

 

پانته آ فیروزی (روانشناس)

برای مطالعه رفتار با نوجوان اینجا کلیک کنید.

[review]


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)