زمستان و بروز افسردگی فصلی

افسردگی فصلی2

اگر معمولا در زمستان دچار افسردگی می شوید، احتمالا دچار نوع افسردگی فصلی شده اید. افسردگی فصلی یا اختلالات عاطفی فصلی (SAD) شرایطی است که میلیون ها انسان را در زمستان تحت تاثیر قرار می دهد.

  • افسردگی فصلی در بین خانم ها رایج تر است و معمولا بعد از سن 20 سالگی اتفاق می افتد.
  • هرچه فصل زمستان در محل زندگی شما طولانی تر باشد، افسردگی فصلی نیز در شما مشهودتر خواهد بود.
  • حدود 2 درصد مردم امریکا و 4 درصد مردم کانادا دچار افسردگی فصلی هستند.

چه عواملی باعث بروز افسردگی فصلی می شوند؟

علائم افسردگی فصلی در اواخر پاییز یا اوایل زمستان شروع می شود و معمولا با فرارسیدن تابستان از بین می روند. با تغییر فصل افراد تغییراتی را در ساعت درونی خود نیز تجربه می کنند، در نتیجه ریتم شبانه روزی خواب و بیداری تغییر می کند. این ریتم در انسان و حیوانات، طبق ساعت طلوع خورشید تنظیم شده است.

نظریه دیگر این است که هورمون ملاتونین که به خواب مربوط می شود، ممکن است باعث افسردگی فصلی شود. ملاتونین با افسردگی در ارتباط است و زمانی که تابش نور خورشید به بدن کاهش یابد، تولید این هورمون افزایش می یابد. به علاوه ثابت شده سروتونین، یک ماده ی شیمیایی موجود در مغز که بر روی افسردگی تاثیر دارد، در ماه های زمستان کاهش می یابد. گرچه علت اصلی افسردگی فصلی شناخته نشده، اما عدم تعادل در مواد شیمیایی موجود در مغز که با کوتاه شدن روزها رخ می دهد، یکی از موارد مشکوک می باشد.

نشانه های افسردگی فصلی

افسردگی فصلی0

نشانه های افسردگی فصلی ممکن است خیلی خفیف یا شدید باشند. در صورتی که فرد برای مدت طولانی در محیطی بسته کار کند یا هوای محیط ابری باشد، علائم این اختلال شدیدتر می شوند. برخی از این علائم عبارتند از:

  • خستگی مفرط: اگر دچار افسردگی فصلی شده باشید، احساس خواب آلودگی و خستگی در شما افزایش می یابد.
  • انزوا: در صورت بروز این اختلال علاقه به انجام فعالیت های اجتماعی در شما کاهش می یابد. این مشکل سندروم خواب زمستانی نامیده می شود.
  • هوس های غذایی: افراد مبتلا به افسردگی های فصلی اغلب پرخور می شوند. این افراد معمولا متوجه می شوند که در زمستان تمایل به شیرینی بیشتر دارند و معمولا در این فصل دچار افزایش وزن خواهند شد.
  • تغییر رفتار: اگر مبتلا به افسردگی فصلی شده باشید، بسیار تحریک پذیر و حساس تر می شوید. به علاوه دچار استرس های شدید شده و باید بتوانید استرس خود را کنترل کنید.
  • افسردگی: نشانه های شایع افسردگی فصلی عبارتند ازبروز ناراحتی، ناامیدی، کاهش میل جنسی و فکر کردن به خودکشی.

تشخیص و درمان افسردگی فصلی

افسردگی فصلی1

تشخیص این بیماری با استناد به علائم آن هر ساله در فصل های پاییز و زمستان انجام می گیرد و همچنین در فصل بهار و تابستان برطرف می شود، این افسردگی حداقل برای دو سال متوالی رخ می دهد. روش های درمانی عبارتند از:

  • نور خورشید: اگر علائم افسردگی فصلی خفیف باشند، با قرار گرفتن در معرض نور خورشید در محیط باز، تا مدتی از علائم ناپدید می شوند. ورزش کردن در بیرون از خانه بسیار موثر است. اگر محیط کاری شما بسته است، می توانید آن را طوری بسازید که نور طبیعی بیشتری به شما برسد.
  • نوردرمانی: بعضی پزشک ها برای اختلال افسردگی فصلی نوردرمانی را تجویز می کنند. طی این درمان بیمار روزانه به مدت 30 تا 90 دقیقه در معرض نور فلورسنت قرار می گیرد. مطالعات نشان داده که این روش درمانی به طور کل بر روی 50 تا 80 درصد افراد مبتلا به افسردگی فصلی موثر می باشد، به ویژه اگر این روش در طول زمستان ادامه یابد.
  • دارو: مطالعات نشان داده اند که داروهای ضدافسردگی که میزان سروتونین را در مغز افزایش می دهند، برای درمان این افسردگی موثر هستند. فلوکستین (Prozac) و سرترالین (Zoloft) نمونه های رایج این داروها هستند.
  • روان درمانی: رفتار درمانی یا گفتار درمانی نیز می توانند در درمان افسردگی فصلی موثر باشند. در برخی موارد ترکیب روش های درمانی مانند تجویز دارو، نوردرمانی و مشاوره بسیار تاثیر گذار خواهند بود.

افسردگی فصلی یا اختلالات عاطفی فصلی شرایطی است که افراد بسیاری در طول زمستان از آن رنج می برند. در نمونه های خفیف تر این بیماری، بهترین راه حل یک مسافرت طولانی مدت به یک منطقه ی آفتابی است. در شرایط جدی تر این بیماری بهتر است از روش های پزشکی استفاده شود. به هرحال درمان این بیماری امکان پذیر است و کار زیادی سختی نیست.

نگارنده: سمیه محمدی

کلینیک فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان آلومینا


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *