ریتالین چه عوارضی دارد؟

ریتالین

ریتالین که اسم دیگه اش متیل فنیدیت هست، یک محرک برای سیستم عصبی مرکزی محسوب می شود. این دارو بر روی مواد شیمیایی مغز و عصب ها تاثیر گذاشته به کنترل تکانه و بیش فعالی کمک می کند. ریتالین برای درمان اختلال بیش فعالی و نقص توجه یا ADHD استفاده می شود. به علاوه ممکن است استفاده های دیگری نیز داشته باشد که در لیست استفاده های آن بیان نشده اند.

قبل از مطالعه اطلاعات دارویی ریتالین، به صحبت های دکتر شیرالی در این خصوص گوش دهید:

دکتر رضا شیرالی

روانپزشک و روان درمانگر

نکات بسیار مهم در مورد ریتالین:

اگر مبتلا به گلوکوم، تیک یا سندروم تورت هستید و یا دچار اضطراب و تنش شدید می شوید، نباید از ریتالین استفاده کنید. اگر طی 14 روز گذشته از بازدارنده های مونوآمین اکسیداز استفاده کرده اید، مانند ایزوکاربوکسازید، لینزولید، متیلن تزریقی آبی، فنلزینترانیل سیپرومین و غیره، بهتر است ریتالین مصرف نکنید.

داروی ریتالین ممکن است باعث ایجاد عادت دارویی شود. هرگز این دارو را در دسترس دیگران، به ویژه افرادی که سابقه سوء مصرف دارو دارند، قرار ندهید. مصرف نادرست داروی ریتالین منجر به مرگ یا بروز عوارض جانبی خطرناک بر روی قلب خواهد شد.

برخی محرک ها باعث مرگ بعضی از مصرف کنندگان شده اند. اگر مبتلا به هر یک از بیماری های زیر هستید، به پزشک خود اطلاع دهید:

  • مشکلات قلبی یا بیماری های مادرزادی قلب
  • فشار خون بالا
  • سابقه خانوادگی بیماری قلبی یا مرگ ناگهانی

اگر شما یا هر یک از اعضای خانواده تان دچار مشکلات زیر هستید، به پزشک خود اطلاع دهید تا به این ترتیب بی خطر بودن مصرف ریتالین برایتان ثابت شود:

  • افسردگی، بیماری های روحی، افسردگی دو قطبی، روان پریشی یا فکر کردن و یا اقدام به خودکشی
  • تیک های حرکتی یا سندروم تورت
  • مشکلات گردش خون در دست ها و پاها
  • تشنج یا صرع
  • نوار مغز غیر عادی
  • سابقه اعتیاد به الکل یا دارو

تاثیر ریتالین بر نوزاد متولد نشده مشخص نشده است. اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید، قبل از شروع مصرف داروی ریتالین با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف داروی ریتالین برای افراد کمتر از 6 سال تایید نشده است.

در ادامه چطور ریتالین را مصرف کنیم؟


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

14 دیدگاه دربارهٔ «ریتالین چه عوارضی دارد؟»

  1. سلام همونطور که میدونید ریتالین یک داروی محرکه و اثرش بعد از شاید حدود 2 هفته پس از مصرف از بین میره، حالا چجوری میشه مدت اثرش یعنی تعداد روزهایی که اثر گذاره رو حتی به مقدار کم افزایش داد؟؟؟؟
    لطفا حتما جواب بدید

  2. خب شما میتونید بگید برای مدت ۳ ماه ،اگر روزی یک چهارم قرص رو مصرف کنیم برای کنکور،بعد از کنکور چطوری قطعش کنیم؟آخه امکان رفتن پیش روان پزشک مقدور نیست برام.

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و تحقیقات پزشکی

      سلام، دوست گرامی به هیچ وجه نباید ریتالین را خودسرانه مصرف کرد. حتی برای مدت کوتاه . قطعا باید با تجویز پزشک مصرف گردد.

  3. حمیدرضا غلامی

    با سلام
    درود و خسته نباشید
    احتراما سوالی داشتم در مورد عدم تعادل در ایستادن و هنگام رفتن آرایشگاه
    وقتی مثلا در حالت ایستاده و چند دقیقه سرپا باشم احساس سرگیجه میکنم و باید کلی تلاش کنم تا تعادلم حفظ شود.
    یا هنگام خواندن نماز جماعت همیشه رکعت دوم به بعد هر لحظه احتمال سقوطم هست.
    یا هنگامی که آرایشگاه میروم و پارچه آرایشی دور گردن و بدنم میپیچد احساس تنگ شدن عرصه و حصره میکنم و زود عرق پیکنم و طپش قلبم زیاد و بابد سریع پارچه آرایشگاه را آزاد کنم و به هوای آزاد بروم.
    در ضمن مدت هاست سردرد عصبی و میگرنی دارم و بتاسرک و زاناکس و متورال و . ..را مصرف میکنم و در گودی پشت سرم همیشه درد دارم و جدیدا گردن درد هم گرفته ام.

    خواهش میکنم راهنمایی کنید.

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و تحقیقات پزشکی

      سلام، دوست گرامی علائمی که ذکر کردید نیاز به بررسی و معاینه دارد. توصیه میشود با پزشک معالجتان مشورت کنید تا مطمئن شوید این علائم از عوارض مصرف دارو ها نباشد، در غیر این صورت بهتر است توسط پزشک متخصص مغز و اعصاب ویزیت شوید. در صورت تمایل از طریق صفحه تماس با ما، با یکی از مراکز تماس بگیرید تا همکاران برای دکتر زهرا وهابی یا دکتر دهقانی (متخصص مغز و اعصاب) تایم ویزیت هماهنگ کنند.

  4. با عرض ادب و سلام:
    ۱-آیا اگر برای مدت محدود در دوره امتحانات برای ایجاد تمرکز ریتالین مصرف کنیم و بعد از پایان امتحانات آن را قطع کنیم مشکل خاصی پیش می آید؟
    ۲-آیا مصرف همزمان ریتالین و فلوکسیتین باعث مشکل خواهد شد؟
    با تشکر از پزشکان گرامی و مدیریت محترم سایت

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و تحقیقات پزشکی

      سلام، دوست گرامی مصرف خودسرانه هر دارویی عواقب بدی خواهد داشت. به خصوص ریتالین که داروی خاص برای درمان های خاص با دوز مصرفی خاص و فقط با تجویز پزشک باید مصرف گردد. ریتالین دارویی اعتیاد آور است که شروع و قطع مصرف خودسرانه آن تاثیرات مخربی بر بدن خواهد گذاشت. داروی فلوکسیتین نیز همین طور. پس قطعا از انجام این کار پرهیز نمایید.

  5. با عرض ادب و سلام:
    ۱-آیا اگر برای مدت محدود در دوره امتحانات برای ایجاد تمرکز ریتالین مصرف کنیم و بعد از پایان امتحانات آن را قطع کنیم مشکل خاصی پیش می آید؟
    ۲-آیا مصرف همزمان ریتالین و فلوکسیتین باعث مشکل خواهد شد؟
    با تشکر از پزشکان گرامی و مدیریت محترم سایت

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و تحقیقات پزشکی

      سلام، دوست گرامی ریتالین داروی خاص برای درمان اختلالات خاص و با دوز تجویزی خاص است که باید توسط پزشک انجام شود. مصرف خودسرانه و قطع مصرف به صورت خودسرانه تاثیرات مخربی بر بدن خواهد گذاشت. مصرف فلوکسیتین نیز بر همین منوال است و قطعا نباید خودسرانه مصرف شود. توصیه میشود برای افزایش تمرکز و احساس آرامش با روانپزشک مشورت نمایید تا در صورت لزوم توسط وی تجویز گزدد.

  6. سلام ایا مصرف داروهای ضد الزایمر مثل بیراستام و اگزولن برای افرادی که الزایمر ندارند خوب است و باعث تقویت مغز ان ها می شود؟

        1. دپارتمان ارجاع تخصصی و تحقیقات پزشکی

          سلام، موجی تقویت مغز نمیشود بلکه روی ترشح دوپامین که انتقال دهنده ی عصبی میباشد تاثیر گذار است. دوپامین تاثیر مثبتی روی بخش لذت در مغز دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *