رژیم غذایی مناسب ضد التهاب

رژیم غذایی ضدالتهاب

التهاب چیست؟

التهاب فرایندی است که به وسیله آن سلول های سفید خون و موادی که تولید می کنند از بدن در مقابل عفونت های ناشی از موجودات خارجی، مانند باکتری ها و ویروس ها، محافظت می کنند.

به هرحال در بعضی از بیماری ها مانند آرتروز، سیستم دفاعی بدن –سیستم ایمنی – یک پاسخ التهابی را شروع می کند، در حالیکه هیچ مهاجم خارجی در مقابل آن وجود ندارد. در این بیماری ها که بیماری های خود ایمنی نامیده می شوند، سیستم ایمنی بدن باعث صدمه زدن به بافت های خود می شود. در این شرایط سیستم ایمنی واکنشی نشان می دهد که انگار بافت های بدن دچار عفونت یا نوعی مشکل شده اند.

چه بیماری های با التهاب در ارتباط هستند؟

برخی از انواع آرتریت ها در نتیجه التهاب نادرست بروز می کنند. آرتریت یک عبارت کلی است که التهاب مفاصل را توصیف می کند. برخی از انواع آرتریت که با التهاب در ارتباط هستند، عبارتند از:

  • آرتریت روماتوئید
  • ورم مفاصل پسوریاتیک
  • آرتریت نقرسی

دیگر شرایط دردناک در مفاصل و سیستم عضلانی که به التهاب ارتباطی ندارند، عبارتند از: استئوآرتریت، فیبرومیالژیا، درد کمر عضلانی و درد گردن عضلانی.

علائم التهاب چیست؟

علائم التهاب عبارتند از:

  • سرخی
  • التهاب مفاصل که گاهی به لمس حساس می شوند.
  • درد مفاصل
  • خشکی مفاصل
  • از دست دادن عملکرد مفصل

اغلب تنها برخی از این علائم بروز می کنند. به علاوه التهاب ممکن است با علائم عمومی آنفلوآنزا نیز در ارتباط باشد، مانند:

  • تب
  • لرز
  • خستگی شدید و از دست دادن انرژی
  • سردرد
  • از دست دادن اشتها
  • سفتی عضلات

اگر دچار شرایطی هستید که باعث التهاب در بدنتان می شود، شاید تغییر در رژیم غذایی موثر و کمک کننده باشد. مصرف دارو و دیگر روش های درمانی نیز مهم هستند، اما بسیاری از متخصصان معتقدند انتخاب رژیم غذایی ضد التهاب نیز کمک خواهد کرد. اگر مبتلا به آرتریت روماتوئید هستید، تغییر آنچه می خورید به طور عجیبی در بهبود مشکل موثر خواهد بود و میزان درد شما را کاهش خواهد داد.

رژیم غذایی ضد التهاب بسیار موثر و سالم تلقی می شود و حتی اگر به بهبود شرایط کمکی نکند، احتمال بروز دیگر مشکلات را کاهش می دهد. در ویدئوی زیر غذاهای مفید و غیرمفید برای التهاب معرفی می شوند. توصیه می کنیم حتما ویدئوی کوتاه زیر را تماشا کنید:

چه چیزهایی بخوریم؟

به طور خلاصه غذاهای ضدالتهاب غذاهایی هستند که هر متخص تغذیه شما را تشویق به خوردن آنها می کند. این غذاها عبارتند از مقدار زیادی میوه و سبزیجات، غلات سبوس دار، پروتئین های گیاهی (مانند حبوبات و آچیل)، ماهی های چرب، سبزی های تازه و ادویه جات.

  • میوه ها و سبزیجات. در بین این مواد غذایی به دنبال رنگ های مختلف باشید. محققان نشان داده اند که سبزیجات دارای برگ سبز مانند اسفناج، کلم پیچ، کلم بروکلی و کلم، سرشار و ویتامین K هستند و می توانند التهاب را کاهش دهند. و ماده ای که باعث ایجاد رنگ در میوه هایی مانند گیلاس و تمشک می شود، نوعی رنگدانه است که با التهاب نیز مقابله می کند.
  • غلات سبوس دار. بلغور جو دو سر، برنج قهوه ای، نان با گندم سبوس دار و دیگر دانه ها که سرشار از فیبر هستند. فیبر نیز به کاهش التهاب کمک می کند.
  • لوبیا. این ماده خوراکی دارای میزان بالایی از فیبر، آنتی اکسیدان و دیگر مواد ضدالتهاب است.
  • آجیل. مغزی جات و آجیل ها دارای نوعی چربی سالم هستند که باعث توقف التهاب می شود (روغن زیتون و آووکادو نیز دارای این نوع چربی هستند.). در میزان مصرف آجیل خیلی دقت و احتیاط داشته باشید، زیرا آجیل ها دارای کالری و چربی بالا هستند.
  • ماهی. حداقل دو بار در هفته ماهی بخورید. قزل آلا، ماهی تن و ساردین دارای اسیدهای چرب امگا 3 هستند که به طور موثر با التهاب مقابله می کنند.
  • گیاهان و ادویه جات. ادویه ها علاوه بر طعم به غذای شما آنتی اکسیدان هم اضافه می کنند. زردچوبه حاوی ماده ای به نام کورکومین است و سیر نیز توانایی بدن را در ساخت موادی برای بهبود التهاب افزایش می دهد.

چه چیزهایی را از رژیم غذایی خود حذف کنیم؟

هر چیزی که به شدت پردازش شده، خیلی چرب و یا خیلی شیرین است، انتخاب خوبی برای شما نیست، به ویژه اگر دچار یکی از بیماری های التهابی نیز باشید.

  • نشاسته تصفیه شده و غذاهای شیرین. این مواد غذایی دارای ماده مغذی و مفید نیستند، به علاوه زیاد خوردن آنها کار راحتی است که منجر به افزایش وزن، فشار خون بالا و کلسترول بالا می شوند که تمام مشکلات نام برده عوامل اصلی بروز التهاب در بدن هستند. قند باعث می شود بدن پیغام رسان های التهابی به نام سیتوکین آزاد کند. نوشابه و دیگر نوشیدنی های شیرین مهم ترین عوامل بالا رفتن قند بدن هستند. متخصصان تغذیه می گویند که بهتر است همه قند اضافه را از رژیم غذایی خود حذف کنند.
  • گوشت پرچرب و فرآوری شده (مثل هات داگ). این نوع ماده غذایی حاوی مقدار زیادی چربی اشباع شده است که اگر زیاد مصرف کنید منجر به بروز التهاب در بدن می شوند.
  • کره، شیر پرچرب و پنیر. مشکل این مواد غذایی نیز چربی اشباع شده است. خوردن لبنیات کم چرب لازم است، اما نوع پرچرب آنها برای بدن مضر است. این مواد غذایی در حالت کم چرب باعث التهاب نمی شوند.
  • سیب زمینی سرخ شده، مرغ سرخ شده و دیگر غذاهای سرخ شده. پختن این غذاها با روغن نباتی به هیچ عنوان کار درستی نیست. روغن های نباتی دارای اسیدهای چرب امگا 6 هستند. بدن شما به امگا 6 هم احتیاج دارد، اما اگر بیش از حد مصرف کنید، تعادل بین امگا 3 و امگا 6 را در بدن خود بر هم زده اید و این عدم تعادل باعث بروز التهاب می شود.
  • خامه قهوه، مارگارین و هر چیز دیگری همراه با چربی های ترنس. چربی های ترنس یا چربی های هیدروژنه باعث بالا رفتن کلسترول و در نتیجه بروز التهاب می شوند. هیچ مقداری از این نوع چربی سالم محسوب نمی شود، بنابراین بهتر است این چربی را از رژیم غذایی خود حذف کنید.
  • گندم، چاودار و جو. این مواد غذایی گاهی باعث بروز مشکل در بدن می شوند و مشکل مربوط به گلوتن موجود آنهاست. افرادی که دچار بیماری سلیاک هستند، باید از مصرف گلوتن اجتناب کنند. اما برای دیگر افراد همچنان غلات سبوس دار توصیه می شود.

[button color=”blue” size=”medium” link=”http:// http://www.webmd.com/arthritis/about-inflammation#1″ target=”blank” ]منبع شماره 1[/button]   [button color=”blue” size=”medium” link=” http://www.webmd.com/diet/anti-inflammatory-diet-road-to-good-health#2″ target=”blank” ]منبع شماره 2[/button]

محقق و مترجم: سمیه محمدی 

گروه پزشکان جایروس


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *