رژیم غذایی مناسب برای کاهش کلسترول

%d8%b1%da%98%db%8c%d9%85-%d8%ba%d8%b0%d8%a7%db%8c%db%8c-%d9%85%d9%86%d8%a7%d8%b3%d8%a8-%da%a9%d9%84%d8%b3%d8%aa%d8%b1%d9%88%d9%84

اگر هر یک از غذاهای زیر را به مقدار فراوان می خورید، مطمئن باشید کار درستی می کنید. این غذاها به کاهش کلسترول کمک می کنند. اما اگر کلسترولتان بالاست و نمی دانید چه رژیم غذایی را انتخاب کنید، حتما این مقاله را تا انتها مطالعه کنید

  • جو

اگر به فکر کاهش کلسترول خود هستید، بهتر است وعده غذایی صبح خود را تغییر دهید. خوردن صبحانه ای حاوی جو طی 6 هفته کلسترول غیر مفید (LDL) را به اندازه 5.3 درصد کاهش می دهد. علت این کاهش وجود ماده ای به نام بتا گلوکان در جو می باشد که کلسترول را جذب می کند.

  • ماهی آزاد و چربی ماهی

چربی های امگا 3 یکی از شگفتی های سلامت طبیعی جهان هستند و مشخص شده که با بیماری قلبی، زوال عقل و بسیاری بیماری های دیگر نیز مقابله می کنند. اکنون به مزیت های این اسیدهای چرب یکی دیگر نیز اضافه شده است: کاهش کلسترول. طبق تحقیقات انجام شده در دانشگاه لوما لیندا مصرف چربی های حاوی امگا 3، مانند چربی های موجود در ماهی آزاد، ساردین و شاه ماهی به جای چربی های فرآوری شده، باعث افزایش کلسترول مفید به اندازه 4 درصد می شود.

  • آجیل

اگر به دنبال میان وعده ای هستید که به کاهش کلسترول هم کمک می کند، خوردن آجیل و مغزی جات به شما توصیه می شود. طبق پژوهش هایی که محققان در این زمینه انجام دادند، دریافتند افرادی که به مدت 1 ماه، 6 روز هفته نصفه گردو بخورند، کلسترول مضر در بدن آنها به اندازه 9.3 درصد کاهش می یابد. بادام و بادام هندی نیز گزینه های موثر دیگری هستند. آجیل ها مواد مغذی هستند، اما به یاد داشته باشید که دارای کالری بالایی نیز می باشند، بنابراین مراقب میزان خوردن آنها نیز باشید.

  • چای

همه می دانند چای دارای آنتی اکسیدان های ضد سرطان می باشد. این نوشیدنی یک دفاع فوق العاده در مقابل کلسترول بالا محسوب می شود. طبق بررسی های انجام شده چای سیاه چربی خون را طی 3 هفته تا 10 درصد کاهش می دهد. این یافته ها در یک تحقیق بزرگ تر نشان داد که چگونه چای می تواند خطر بروز بیماری های عروق کرونر را کاهش دهد.

  • لوبیا

لوبیا برای قلب بسیار مفید است. محققان در آریزونا دریافتند که اضافه کردن نصف فنجان لوبیا به سوپ کلسترول خون را به اندازه 8 درصد کاهش می دهد. علت تاثیر این ماده غذایی فیبر سرشار در آن می باشد. فیبر میزان جذب کلسترول را آهسته می کند. انواع مختلف لوبیا را در رژیم غذایی خود استفاده کنید. هر لوبیا دارای خواص مفیدی می باشد.

  • شکلات

شکلات یک آنتی اکسیدان قوی می باشد که به ساخت کلسترول مفید کمک می کند. طی تحقیقی که در سال 2007 انجام شد، افرادی که پودر کاکائو مصرف کردند طی 12 هفته به اندازه 24 درصد شاهد افزایش سطح کلسترول مفید HDL در خون خود بودند. به یاد داشته باشید که شکلات تلخ بهترین نوع می باشد. شکلات تلخ دارای آنتی اکسیدان زیادی است که از بروز پلاکت های خونی نیز جلوگیری می کند.

%d8%b1%da%98%db%8c%d9%85-%d8%ba%d8%b0%d8%a7%db%8c%db%8c-%d9%85%d9%86%d8%a7%d8%b3%d8%a8-%da%a9%d9%84%d8%b3%d8%aa%d8%b1%d9%88%d9%840

  • مارگارین

استفاده از مارگارین حاوی استرول های گیاهی باعث کاهش کلسترول می شود. استرول های گیاهی میزان جذب کلسترول را کاهش می دهند.

  • سیر

سیر علاوه بر کاهش کلسترول خون از بروز لخته های خونی هم جلوگیری می کند، فشار خون را کاهش می دهد و از بروز عفونت جلوگیری می کند. در حال حاضر نیز محققان دریافته اند که سیر با جلوگیری از چسبیدن ذرات کلسترول به دیواره شریان ها از گرفتگی عروق جلوگیری می کند. سعی کنید 2 تا 4 حبه سیر تازه در روز میل کنید.

  • روغن زیتون

این روغن پر مصرف می تواند به سلامت شما کمک کند. روغن زیتون حاوی اسیدهای چرب اشباع نشده است که میزان کلسترول غیر مفید را کاهش می دهند و چربی های پهلو و شکم را نیز از بین می برند. می توانید از روغن زیتون در آماده کردن سالاد و آشپزی استفاده کنید.

  • اسفناج

این سبزی حاوی مقدار زیادی لوتئین می باشد، لوتئین رنگدانه های زرد آفتاب می باشد که در برگ سبز برخی سبزیجات و زرده تخم مرغ موجود می باشد. لوتئین از چشم ها در برابر دژنراسیون ماکولا که ناشی از افزایش سن است، محافظت می کند. اکنون محققان توصیه می کنند که خوردن غذای سرشار از لوتئین از فرد در مقابل حملات قلبی محافظت می کند. برگ اسفناج سرشار از این ماده می باشد.

  • آووکادو

آووکادو منبع MUFA می باشد. MUFA باعث بالا رفتن سطح کلسترول مفید خون می شود و کلسترول مضر را نیز کاهش می دهد. بیش از هر میوه دیگری، آووکادو حاوی چربی گیاهی مفید می باشد که میزان کلسترول جذب شده از مواد غذایی را کاهش می دهد. از آنجایی که آووکادو دارای چربی و کالری بالاست، در مصرف آن باید حد اعتدال رعایت شود.

لینک منبع: اینجا کلیک کنید.

نگارنده: سمیه محمدی 

گروه پزشکان جایروس


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *