روش هایی برای تند خوانی

تکنیک های تند خوانی

سریع خواندن تنها به معنی چگونه تعداد زیادی واژه در هر دقیقه بخوانیم نیست؛ بلکه همچنین کمک می کند اشتیاق جدیدی برای خواندن پیدا کنیم. تند خوانی کمک می کند تا به یک فرد با انگیزه و حریص برای خواندن تبدیل شوید. اگر واقعاً می توانید تند خوانی کنید باید قادر باشید تقریباً 900 کلمه در دقیقه بخوانید و حدود 70 کتاب در سال خوانده باشید.

در اینجا راهنمائیهایی به این منظور ارائه می شود:

♦ از شاره گر استفاده کنید. با اشاره گر،چشم هایتان به یک نقطه خیره نمی ماند، با استفاده از اشاره گر چشم های شما برای گرفتن اطلاعات بیشتر از مرکز توجه کمی با اطراف تکان می خورند . این حرکات ساکاد نامیده می شوند و یکی از ابزارهای اساسی یک خواننده ی تازه کار هستند که ممکن است برای تبدیل شدن به تند خوان استفاده شوند. معمولاً ، پس از اینکه چشمان شما حرکت می کند، باز به موقعیت قبلی باز می گردد، در حالی که در این نوع خواند موقعیت در حال حرکت است.

ساده ترین نوع اشاره گر انگشت خودتان است، انگشت اشاره خود را زیر خطی که می خوانید بگذارید و حرکت دهید، با این کار یاد می گیرید، منظم و موثر بخوانید.


اگر به دنبالی راهی برای افزایش هوش و حافظه و بهبود عملکرد مغزتان هستید، دوره تقویت هوش و تقویت حافظه دکتر مصطفی امیری را از دست ندهید.

تقویت هوش


 

♦ تند خوانی در باره کنترل می باشد نه سرعت .تند خوانی تنها در مورد سریع خواندن نیست، بلکه درباره کنترل سرعت مطالعه نیز مطرح است. اگر شما در یک ماشین سرعت هستید، سرعت بالا داشتن حیاتی است، اما راننده باید مراقب کنترل و تنظیم سرعت در مراحل مختلف باشد ، همین امر در مورد خواندن نیز صادق است.
در واقع اشاره گر خیلی به کنترل کمک می کند، چرا که اگر چشمان شما سریع می رود ، دست شما سرعت خواندن را تنظیم می کند.
هر چقدر دست شما تندتر حرکت کند شما نیز تندتر خواهید خواند، و برعکس اگر شما سرعت حرکت انگشت خود را کاهش دهید، سرعت خواندن شما نیز کند خواهد شد. کنترل سرعت خواندن کمک می کند تا در متن های پیچیده با دقت تر بخوانید و در مورد متن های آشکار و ساده سریعتر بخوانید.

♦ از بلند خوانی اجتناب کنید. بسیاری از مردم یاد گرفته اند که با صدای بلند بخوانند، بلند خواند سرعت خواندن شما را کاهش می دهد، ولی همیشه هم چیز بدی نیست.مثلاً کمک می کند تا بهتر بفهمید و بهتر متن را روایت کنید، اما سعی کنید تمرین کنید که چشمی بخوانید تا سرعت مطالعه شما بالا برود.

♦ بدانید که کی باید سرعت خواندن خود را کند کنید. قبلا گفتیم که تند خواندن فقط در مورد سریع خواندن نیست بلکه کنترل روند مطالعه نیز مطرح می باشد، اینجا اضافه می کنیم که شما باید بدانید که کجا سرعت مطالعه ی خود را کند کنید. بسیاری از افراد افتخار می کنند که یک کتاب را خیلی سریع خواندند، اما همین افراد بعد ها اعتراف کرده اند که چیز زیادی به یاد ندارند. شما باید بدانید که در موارد گیج کننده و پیچیده سرعت خود را کاهش دهید و متن و مفهوم مورد نظر را به طور کامل دریافت کنید. در رانندگی هم به این شکل است؛ شما در بزرگ راه ها با سرعت می رانید اما در جاده های کوهستانی باید سرعت خود را کم کنید.

♦ متن مورد مطالعه را برای خود جذاب کنید. مهم نیست که یک رمان می خوانید یا یک کتاب حسابداری تجاری، شما باید آنرا رابرای خود جذاب کنید و نیاز است که دلایلی برای تلاش خود داشته باشید.
قبل از مطالعه از خود بپرسید که چه چیزی از مطالعه ی این کتاب می خواهید بدست آورید. یا چه چیزی به شما آموزش خواهد داد. اگر کتاب را برای خود جذاب نکنید نمی توانید تمرکز لازم برای خواندن را بدست آورید. و می دانید که تمرکز بسیار مهم است، زیرا تمرکز می تواند مدت زمان مطالعه را تا حدود یک سوم کاهش دهد بدون اینکه درک شما از مطلب کاهش یابد.

♦ به جای تمرکز بر کلمه روی جمله تمرکز کنید. اگر بخواهید روی کلمات تمرکز کنید سرعت شما کند خواهد شد. کسانی که کند می خوانند بعد از هر کلمه مکث می کنند، برای تمرین روی جملات می توانید از مطالعه ی ستون های روزنامه شروع کنید. به خاطر اینکه در روزنامه های حدود 5 تا 6 کلمه در هر سطر دیده می شود و برای تمرین تمرکز روی جمله خیلی خوب است.

♦ آخرین راهکار که خیلی هم مهم است اینکه تمرین کنید و به طور منظم کتاب بخوانید .

منبع:

lifespan


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

4 دیدگاه دربارهٔ «روش هایی برای تند خوانی»

  1. من تو دوران مدرسم خیلی کند خوان بودم و همیشه هم مشکل داشتم ولی از وقتی که فارغ التحصیل شدم سمت کتابایی که دوست دارم میرم و مطالبی که برام جذاب هستن رو میخونم تند خوان شدم واقعا این مطالبی که گذاشتین %100 درستن چون خودم همشو تجربه کردم
    سایتتون خیلی مفیده
    موفق باشید

  2. سلام عزیزان.
    من 17 سال دارم . نمیتونم درس بخونم چون اعصابم درست دستور نمیده هزارتا فکر و مسئله تو ذهنم پیش میاد از اون طرفم مامانم مریضه
    الان من چکارکنم؟

    1. مدیر ارشد دپارتمان تحقیقات تعلیم و تربیت

      دوست عزیز
      بهتر است شما مدیریت فکر و افزایش تمرکز را تمرین کنید، به این منظور راهکارهایی روی سایت ارائه شده است که بهتر است آنها را بکار بگیرید. از جمله:
      https://gyrusclinic.com/%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D8%A8%DB%8C%D8%B4-%D8%A7%D8%B2-%D8%AD%D8%AF-%D9%81%DA%A9%D8%B1%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86-%D8%B1%D8%A7-%D9%85%D8%AA%D9%88%D9%82%D9%81-%DA%A9%D9%86%DB%8C%D9%85/

      https://gyrusclinic.com/%D9%BE%D9%86%D8%AC-%D9%86%DA%A9%D8%AA%D9%87-%D9%85%D9%88%D8%AB%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%AA%D9%85%D8%B1%DA%A9%D8%B2/
      اما اگر بعد از بکارگیری آنها هنوز تمرکز فکری لازم را نداشتید یا حتی قادر نبودید آنها را بکار بگیرید، می توانید از کمک فرد متخصص بهره بگیرید تا با توجه به شرایط شما و خانواده مرحله به مرحله راهکار ارائه دهد ممکن است بنا به صلاحدید درمانگر نورفیدبک نیز برای افزایش تمرکز شما توصیه شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *