روش هایی برای تصمیم گیری های بهتر

هر چقدر هم که سعی کنید تصمیم گیری های درستی داشته باشید، اما به هرحال موقعیت هایی در زندگی شما وجود دارند که اشتباه تصمیم گرفته اید. قضاوت هایی که در روز انجام می دهیم، چه بزرگ و چه کوچک، اغلب به خاطر خطاهای تصمیم گیری، تعصبات، احساسات، کلیدهای میانبر ذهنی که مستعد خطا هستند، شکل می گیرد.

بنابراین آیا می توان برای تصمیم گیری بهتر، کاری کرد؟ در واقع استراتژی هایی وجود دارد که تعصبات و خطاها را در فکر انسان به حداقل رسانده و در نهایت به تصمیم گیری های بهتر منجر می شود. عقل انسان همیشه حکم می کند که قبل از گرفتن تصمیم چند ساعت یا چند روز در مورد آن فکر کنند. تحقیقات اخیر نشان می دهند که حتی کمی تاخیر در تصمیم گیری نیز می تواند به تصمیم گیری بهتر و درست کمک کند.

در تصمیم گیری به خود زمان بدهید

Just before deadline

در یک بررسی انجام شده در مجله ی PLoS، محققان دانشگاه کلمبیا داوطلبانی را درگیر برخی فعالیت های کامپیوتری کردند که یا می توانستند هر زمانی که می خواهند به سوالات پاسخ دهند و زمانی برای پاسخگویی به آنها داده می شد. محققان دریافتند که تغییر در طول زمانی که شرکت کننده ها برای تصمیم گیری داشتند، میزان درستی تصمیم گیری را افزایش می دهد. محققان این دانشگاه معتقدند که به تعویق انداختن تصمیم گیری به اندازه ی 50 تا 100 هزارم ثانیه به مغز اجازه ی تمرکز بر روی مرتبط ترین اطلاعات را می دهد و موضوعات بی ربط را خارج می کند. به این ترتیب به جای کار سخت و بروز مشکل در تصمیم گیری، با به تعویق انداختن آن می توان از مغز برای تصمیم گیری بهتر کمک گرفت.

بنابراین دفعه ی بعد که با یک انتخاب روبرو می شوید، قبل از تصمیم گیری یک وقفه ی کوتاه داشته باشید و بر روی گزینه های موجود تمرکز کنید. حتی یک وقفه ی کوتا به داشتن یک انتخاب بهتر کمک می کند.

هوش هیجانی خود را بهبود بخشید

هوش هیجانی

در یک بررسی انجام شده توسط محققان دانشگاه تورنتو، داوطلبانی که هوش هیجانی بالاتری داشتند، تصمیمات بهتری می گرفتند. این تحقیق که در مجله ی علم روانشناسی منتشر شد، شامل بررسی شرکت کننده های دارای هوش هیجانی بالا و پایین می باشد. محققان دریافتند که افرادی که دارای هوش هیجانی پایین تری هستند، به استرس خود اجازه می دهند تا روی دیگر مسائل و از جمله تصمیم گیری های آنها تاثیر بگذارد، در حالیکه افراد دارای هوش هیجانی بالاتر اینگونه نیستند.

یکی از محققان اینگونه توضیح می دهد که ” تصمیم گیری افراد معمولا تحت تاثیر احساساتی است که ربطی به تصمیم گیری آنها ندارد. تحقیقات نشان می دهد که ما همیشه در چنین وضعیتی درگیر می شویم.”

به هرحال محققان دریافتند که آگاه ساختن افراد از این واقعیت که استرس آنها ارتباطی به موضوع ندارد، می تواند در نوع تصمیم گیری آنها موثر باشد. این نشان می دهد که افراد تا زمانیکه روی موضوع مهم تمرکز می کنند و یا حداقل احساسات خود را درگیر تصمیم فعلی می کنند، قادر خواهند بود تصمیمات مهمی را به خوبی بگیرند.

افرادی که دارای هوش هیجانی هستند، تمام احساسات را از تصمیم گیری خود خذف نمی کنند، بلکه احساساتی را که با تصمیم گیری در ارتباط نیست را کنار می گذارند.

سطح استرس خود را کنترل کنید

کم کردن استرس

محققان همچنین دریافته اند که استرس می تواند بر روی چگونگی تصمیم گیری، البته به شکل منفی، تاثیر بگذارد. بررسی انجام شده که در مجله ی ” مسیرهای اخیر در علم روانشناسی” منتشر شد، شامل تحت فشار قرار دادن شرکت کننده ها می شود. محققین با گذاشتن دست شرکت کننده ها در آب سرد برای مدت زمان طولانی، آنها را تحت فشار و استرس قرار می دادند. محققان دریافتند که شرکت کننده ها بیشتر تمایل به توجه کردن به اطلاعات مثبت داشتند در حالیکه اطلاعات منفی را نادیده می گرفتند.

محققان بیان می کنند که وقتی افراد به حالت استرس تصمیم مهمی می گیرند، بیشتر تمایل دارند که بر روی مزیت های آن تمرکز کنند تا نکات منفی آن را نیز در نظر بگیرند، به عنوان مثال وقتی که سعی دارید در شغل جدیدی پذیرفته شوید، تمرکز شما بیشتر بر روی نقاط مثبت شغل خواهد بود، از جمله حقوق آن و ساعت های مرخصی، تا روی نقاط منفی، از جمله ساعات طولانی کار.

یکی از کارشناسان در این مورد بیان می کند که همه ی ما همه ی تصمیمات را در موقعیت های استرس زا می گیریم. اگر فرزند شما تصادف کند و به بیمارستان منتقل شود، موقعیت بسیار استرس زایی است که سریعتر باید تصمیم گرفته شود. در این موقعیت میزان استرس شما بر روی تصمیم شما تاثیر دارد. بنابراین اگر می خواهید تصمیم بهتری بگیرید اطمینان حاصل کنید که تصمیم شما متاثر از اضطرابتان نیست و سعی کنید سطح استرس خود را کاهش دهید. در چنین مواقعی برای تصمیم گیری، سعی کنید جنبه های مثبت و منفی قضیه را در نظر بگیرید.

سعی کنید از بیرون به مشکلاتت نگاه کنید.

Girl Looking Through Binoculars

وقتی در زندگی شخصی خود به مشکلی بر می خورید، مشکلاتی از قبیل مسائل خانوادگی و زناشویی، احساسات معمولا بر روی قضاوت درست شما تاثیر می گذارند. طبق بررسی منتشر شده در مجله ی علم روانشناسی، توجه به یک مشکل از منظر یک فرد بیرونی، به شما در تصمیم گیری بهتر کمک می کند. در بررسی انجام شده از شرکت کنندگان خواسته شد تا در مورد یکی از مشکلاتی که با همسر خود داشته اند، فکر کنند.

سپس از داوطلبان خواسته می شود که موقعیتی را تصور کنند که در آن مورد خیانت همسر خود قرار گرفته اند یا موقعیتی که دوستشان مورد خیانت همسر خود قرار گرفته است. محققان دریافتند که افرادی که خیانت همسر دوستشان را تصور کردند تصمیمات عاقلانه تری می گرفتند تا افرادی که خیانت همسر خود را تصور کردند.

ه هرحال نتایج نشان می دهند که حتی وقتی مشکلات خیلی به شما نزدیک هستند، قرار دادن یک فاصله بین خودتان و موقعیت پیش آمده می تواند در تصمیم گیری عاقلانه تر به شما کمک کند.

کلینیک فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان آلومینا


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *