روش هایی برای بالابردن انگیزه و اعتماد به نفس

انگیره و اعتماد به نفس

محققان سریع برای تمرکز بیشتر و بالابردن انگیزه در آنچه انجام می دهید، روش های مختلفی را پیدا کرده اند. بنابراین شما می توانید با این روش ها دقیق تر کار کنید و نه سخت تر.

انجام برخی از آنها خیلی ساده است. برخی دیگر نیاز به کمی تلاش دارد. به هرحال تمام این روش ها حاصل تحقیقات انجام شده توسط دانشمندان هستند. برخی از این ورش ها عبارتند از:

  1. به مدت 2 دقیقه ژست هایی بگیرید که حاکی از اعتماد به نفس بالا هستند. زبان بدن بسیار مهم تر از آن چیزی است که شما تصور می کنید. زبان بدن نه تنها بر روی درک دیگران از شما تاثیر می گذارد، بر روی مواد شییمایی تولید شده در داخل بدن نیز تاثیر دارد. برخی محققان در این زمینه می گویند ارتباط های غیرکلامی می توانند به اندازه روابط کلامی دارای اهمیت باشند. یکی از روش های برقراری روابط غیر کلامی ژست هایی است که در هنگام صحبت کردن با دیگران می گیرید.

از گرفتن حالت هایی که شما را آدم های کوچک و با اعتماد به نفس پایین نشان می دهند، اجتناب کنید. (حالت هایی مانند تصاویر زیر).

انگیزه و اعتماد به نفس0

محققان دریافتند که حفظ یک حالت قدرتمندانه و والا به مدت دو دقیقه سطح تستوسترون را در بدن افزایش داده و میزان کورتیزول را کاهش می دهد. تستوسترون با اعتماد به نفس و کورتیزول با اضطراب در ارتباط می باشند.

این روش به هیچ ابزاری نیاز ندارد و در حالت نشسته یا ایستاده نیز قابل تمرین می باشد، چه زمانی که تنها هستید و چه زمانی که در حضور دیگران باشید. حفظ برخی حالت ها به شما اعتماد به نفس بیشتر داده و کمک می کند تا بهتر کار کنید. از خمیده نشستن یا غوز کردن خودداری کنید. به پشت تکیه دهید، پاهای خود را بالاتر بیاورید.

برای جلوگیری از نگاه عجیب و غریب دیگران در اطراف می توانید این تمرینات را در محیطی خلوت و تنها انجام دهید. علاوه بر گرفتن حالت های اینگونه، می توانید روی وضعیت پاهای خود تمرکز کنید، بیشتر لبخند بزنید، خود را با صحبت های طرف مقابل هماهنگ کنید و صدای خود را با نفس عمیق کاهش دهید.

  1. به خود بگویید که در حال انجام یک شروع تازه هستید.

آیا تاکنون از خود پرسیده اید چرا اکثر افراد اول سال را برای تعهدات خود انتخاب می کنند؟ دقیقا به خاطر اینکه یک سال جدید شروع شده و به علاوه یک نقطه شروع در زندگی هر کسی است. شما می توانید هر زمانی را برای شروعی تازه برای خود انتخاب کنید. با انجام این کار انرژی تازه و مضاعف خواهید داشت.

محققان دریافتند که این رویکرد افراد را از دو لحاظ تشویق می کند: اول اینکه آنها را از شکست های گذشته جدا می کند و دوم اینکه یک تصویر بزرگ از زندگی به آنها ارائه می دهد. این عوامل انگیزه بیشتری برای جدا شدن از شکست ها و انجام کارها به فرد می دهند.

بنابراین به یکی از رویدادهای اخیر زندگی خود فکر کنید، به ارتقاء آن و به تدبیر یک شروع تازه. مطمئنا به انجام رساندن آن را باور کردنی تر از قبل می دانید. می توانید هدف خود را به شکل یک پیام برای خود بنویسید.

  1. مقداری شکلات و دیگر موادی که آزاد کننده دوپامین هستند، بخورید.

خوردن مقدار شکلات یکی دیگر از راه هایی است که بدون نیاز به ابزاری خاص می توانید سطح انگیزه خود را افزایش دهید. شکلات نه تنها خوشمزه و در دسترس می باشد، بلکه تاثیر آن بر روی مغز پیشتر مورد بررسی قرار گرفته است. با خوردن شکلات اتفاقات زیر می افتند:

شکلات0

خوردن شکلات باعث افزایش سروتونین (یک انتقال دهنده عصبی که باعث ترویج آرامش می شود) و فنیلتیلامین (که تحریک کننده است) می شود. شکلات سفید حتی دارای تاثیر بیشتری در این زمینه است.

خوردن شکلات دوپامین آزاد می کند که ضربان قلب را بالا برده و به طور قابل توجهی سطح انگیزه را افزایش می دهد. همچنین دارای تاثیر ضدافسردگی می باشد.

دیگر آزاد کننده های دوپامین عبارتند از زغال اخته و ماهی که دارای چربی های امگا 3 باشد.

  1. برای خود یک قرار داد بنویسید، اگر شکست خوردید چه خواهید کرد.

به عنوان مثال تصمیم بگیرید که طی یک مدت مشخص مقدار معینی از وزن خود را کم کنید. این را به صورت یک قرار داد برای خود بنویسید و از یکی از دوستانتان نیز بخواهید به این قرار داد نظارت داشته باشد. پس از مدت مشخص شده اگر موفق به انجام این کار نشدید مبلغی از پول خود را به یک موسسه خیریه بدهید. در صورت موفق شدن پول برای خودتان باقی خواهد ماند.

علت انجام این کار و تعیین یک قرار داد این است که منطق دستگاه های تعهدی بر اساس روانشناسی و اقتصاد رفتاری است. با این قرار داد در ضمیر ناخودآگاه شما نگران مبلغی می شوید که ممکن است از دست بدهید. بنابراین تصمیمی که در مورد کم کردن وزن خود گرفته اید برایتان ملموس تر خواهد شد. به هرحال اگر در هدف خود موفق نشوید و مبلغ خود را به موسسه خیریه بدهید، باز هم چیزی را از دست نداده اید.

  1. در معرض رنگ سبز قرار بگیرید.

رنگ ها افکار خاصی را در ذهن ما تداعی می کنند. تا کنون دقت کرده اید که تمام تابلوهای حراج به رنگ قرمز است؟ به این دلیل که مردم با دیدن رنگ قرمز سریعتر عمل می کنند. رنگ قرمز بیشتر نشانه خطر و جلب توجه بوده می باشد. حال فکر می کنید مکدام رنگ بیشترین انگیزه و انرژی را در انسان ایجاد می کند؟

درست حدس زدید، رنگ سبز.

محققان دریافته اند که قرار دادن مقداری رنگ سبز در اطراف باعث افزایش میزان انگیزه می شود؛ به علاوه این رنگ خلاقیت را نیز بالا می برد.

در یک تحقیق انجام شده محققان از سه نفر خواستند که در حال تماشای یک ویدئو از یک دوره دوچرخه سواری روستایی، تمرین دوچرخه سواری کنند. ویدئو ها به طور تصادفی انتخاب شده و دارای فیلترهای قرمز، سبز و خاکستری شدند.

ویدئوی دارای فیلتر سبز دوچرخه سوار را شادتر کرد و وی کمتر خسته می شد. فرد با دیدن رنگ سبز دارای انگیزه بیشتری می شد.

در یک بررسی انجام شده دیگر محققان از شرکت کننده های در تحقیق خواستند تا در مورد یک موضوع خاص هر چه می توانند بنویسند و آنها را طبق خلاقیت به کار گرفته نمره دهند. پیش از آزمون هر یک از افراد در معرض یک رنگ مختلف قرار گرفتند، رنگ های سبز، آبی، سفید و خاکستری. رنگی که بیشتر خلاقیت را تقویت کرد رنگ سبز بود.

برای اینکه روزانه بیشتر در معرض رنگ سبز قرار داشته باشید، به بیرون بروید و در یک پارک یا یک باغ و یا هر جایی که پر از درخت و گل و گیاه است، قدم بزنید.

این مقاله و بررسی های انجام شده نشان داد که با انجام حداقل چند کار ساده می توانید انگیزه خود را افزایش دهید، بدون اینکه به تکنولوژی یا ابزار خاصی نیاز داشته باشید.

در خصوص بالا بردن اعتماد به نفس و انگیزه ارائه مشاوره های موثر توسط روانشناس لیلا نوروز جم، در کلینیک فوق تخصصی آلومینا انجام می شود.

در عین حال با توجه به پیشرفت های اخیر، روش TDCS یکی دیگر از روش های پیشنهادی در این خصوص می باشد که در کلینیک فوق تخصصی آلومینا از این روش غیرتهاجمی TDCS برای درمان افسردگی و دیگر مشکلات روحی استفاده می شود. در این روش یک تحریک مستقیم فراجمجمه ای مغز با دستگاه TDCS انجام می شود.

نگارنده سمیه محمدی

تیم فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان آلومینا

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با روش درمانی TDCS اینجا کلیک کنید.

IMG_20151115_232338

لیلا نوروز جم

کارشناس ارشد روانشناسی


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *