روانشناسی رنگ ها

روانشناسی رنگ

روانشناسی رنگ

دیوید جانسون

مانند مرگ و مالیات، هیچ فراری از رنگ نیز وجود ندارد. رنگ در همه جا هست. با اینحال، رنگ به چه معنایت؟ چرا افراد در اتاق های سبزرنگ احساس آرامش بیشتری می کنند؟ چرا وزنه بردارها در باشگاه های آبی تلاش بیشتری می کنند؟

رنگ ها اغلب در فرهنگ های مختلف دارای معانی متفاوتی می باشند. و حتی در جوامع غربی معانی رنگ ها در طول سال ها تغییر کرده است. اما امروز در ایالات متحده، محققان حقایق زیر را در رابطه با رنگ ها دریافته و معتقدند دقیق می باشند.

سیاه

سیاه رنگ قدرت و تسلط می باشد. این رنگ در مد نیز محبوب است، زیرا باعث می شود افراد لاغرتر به نظر برسند. این رنگ شیک و بدون محدودیت زمانی است. سیاه دلالت به تسلیم شدن هم دارد، کشیش ها سیاه می پوشند تا نشان دهند تسلیم خدا هستند. برخی متخصصان مد می گویند زنانی که سیاه می پوشند اطاعت خود از مردان را نشان می دهند. لباس مشکی می تواند نشانه ی تسلط هم باشد یا شخص سیاه پوش ممکن است شیطان به نظر برسد. شرورهایی مثل دراکولا لباس سیاه می پوشند.

سفید

عروس ها لباس سفید می پوشند که نماد معصومیت و پاکیست. سفید نور را منعکس می کند و به عنوان رنگ تابستانی در نظر گرفته می شود. سفید در تزئین دکوراسیون و مد رنگ محبوبیست، زیرا روشن و خنثی می باشد و قابلیت قرار گرفتن در کنار تمام رنگ ها را دارد. به هرحال سفید کثیفی را خیلی زور نشان می دهد و تمیز نگاه داشتن آن به مراتب از رنگ های دیگر سخت تر است. پزشک ها و پرستارها برای نمایش مفهوم پاکیزگی سفید می پوشند.

قرمز

قرمز، عاطفی ترین رنگ، باعث افزایش سرعت ضربان قلب و تنفس می شود. قرمز رنگ عشق نیز می باشد و این رنگ توجه زیادی را جلب می کند. از آنجایی که این رنگ، رنگ تندی است، نمی تواند به افراد در مذاکرات کمکی کند. ماشین های قرمز هدف مورد علاقه ی دزدها هستند. در دکوراسیون، رنگ قرمز معمولا برای تشدید و تاکید به کار می رود. دکوراتورها معتقدند که مبلمان قرمز باید کامل باشد چرا که توجه زیادی را به خود جلب می کند.

صورتی

صورتی، رمانتیک ترین رنگ، بسیار آرامش بخش می باشد. تیم های ورزشی گاهی اوقات برای رنگ آمیزی رخت کن تیم حریف از رنگ صورتی استفاده می کنند تا حریف آنها انرژی خود را از دست بدهد.

آبی

آبی، رنگ آسمان و دریا، یکی از محبوب ترین رنگ هاست. این رنگ اثری معکوس اثر رنگ قرمز دارد. رنگ صلح آمیز و آرام، آبی باعث می شود بدن مواد شیمیایی آرام بخش تولید کند، بنابراین معمولا در اتاق خواب ها استفاده می شود. آبی می تواند سرد و افسرده کننده هم باشد. مشاوران مد توصیه به پوشیدن رنگ آبی در مصاحبه های شغلی می کنند، زیرا این رنگ نماد وفاداری نیز می باشد. افراد در اتاق های آبی رنگ موثرتر عمل می کنند. مطالعات نشان داده اند که وزنه بردارها در باشگاه هایی با رنگ آبی قادرند وزنه های سنگین تری را بلند کنند.

سبز

سبز یکی از محبوب ترین رنگ ها در تزئین داخلی است که نماد طبیعت می باشد. چشم با این رنگ احساس راحت تری دارد، بنابراین رنگ سبز به بهبود بینایی هم کمک می کند. رنگ سبز، رنگ آرامش و تازگی است. افرادی که قرار است در تلویزیون برنامه ای اجرا کنند، در اتاق های سبز رنگ به انتظار می رسند تا احساس آرامش کنند. در قرون وسطی عروس ها رنگ سبز به منزله ی باروری، می پوشیدند. سبز پررنگ نماد مردانگی، محافظه کاری و ثروت می باشد. با این حال خیاط ها از استفاده از رنگ سبز در آستانه ی یک نمایش مد، پرهیز می کنند چرا که معتقدند این رنگ بدشانسی خواهد آورد.

زرد

رنگ زرد، رنگ آفتاب و شادی، یک جلب کننده ی توجه می باشد. گرچه زرد، رنگ خوبی تلقی می شود، اما افراد اغلب در اتاق های زرد رنگ بیشتر عصبانی می شوند و نوزادها در این اتاق ها بیشتر گریه خواهند کرد. این رنگ یکی از سخت ترین رنگ ها برای چشک کی باشد، بنابراین استفاده ی زیاد از رنگ زرد ممکن است منجر به از دست دادن کنترل شود. این رنگ متابولیسم بدن را نیز افزایش می دهد.

بنفش

بنفش، رنگ وفاداری، به نعمت، ثروت و پیچیدگی دلالت می کند. این رنگ، رنگ زنانه و رمانتیک نیز می باشد. به هرحال از آنجایی که بنفش در طبیعت به ندرت یافت می شود، گاهی مصنوعی به نظر می رسد.

قهوه ای

قهوهای، رنگ محکم و قابل اعتمادی است که رنگ زمین نیز می باشد و در طبیعت به وفور یافت می شود. قهوه ای روشن به مفهوم اصالت می باشد، در حالیکه مانند چوب یا چرم است. قهوه ای دلالت به ناراحتی و انتظار هم دارد. قهوه ای معمولا رنگ مورد علاقه ی مردان می باشد.

غذا برای فکر

همانطور که بیان شد، آبی یکی از محبوب ترین رنگ هاست، در عین حال یکی از کم اشتها آورترین رنگ ها نیز می باشد. غذای آبی رنگ در طبیعت به ندرت یافت می شود. محققان صنعت غذا بیان می کنند که وقتی انسان ها در جستجوی غذا بودند یاد گرفتند که از اجسام سمی یا خراب اجتناب کنند که این موارد اغلب آبی، سیاه و یا بنفش بودند. در مطالعه ی این مورد، وقتی غذای آبی رنگ سرو می شود، افراد اشتهای خود را از دست می دهند.

سبز، قهوه ای و قرمز محبوب ترین رنگ ها در غذا می باشند. رنگ قرمز معمولا در تزئین دکوراسیون رستوران ها استفاده می شود زیرا این رنگ یک تحریک کننده اشتها است.

نگارنده : سمیه محمدی

[divider]

مرکز تحقیقات کلینیک فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان آلومینا


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *