روانشناسی درد در خانم ها و راهکارهای مقابله با درد

درد خانم ها0

آیا روانشناسی درد برای خانم ها مهم تر است؟

به طور متوسط خانم ها بیشتر از آقایان دچار درد می شوند. خانم ها به صورت مکرر دچار درد می شوند و این دردها معمولا در خانم ها شدید و طولانی تر هستند. به علاوه خانم ها بیشتر دچار دردهای مزمن می شوند. دردهایی مانند فیبرومیالژیا، میگرن، اختلالات روده تحریک پذیر و لوپوس در بین خانم ها شایع تر است. در بسیاری موارد خانم ها 200 تا 800 برابر مردان دچار درد می شوند. گرچه برخی از این شرایط مختص به خانم هاست (به عنوان مثال ولوودینیا و اندومتریوز). به طور خلاصه دردها برای خانم ها بسیار دردناک تر از آقایان می باشد.

چرا خانم ها بیشتر دچار درد می شوند؟

هیچ دلیل خاصی برای پاسخ به این سوال وجود ندارد. سیستم ایمنی نقش مهمی در این مسئله دارد. خانم ها بیشتر دچار دردها و شرایط التهابی می شوند ( مانند آرتریت روماتوئید) و در دیگر شرایط درد تغییرات در سیستم ایمنی بدن رخ می دهد، شرایطی مانند سندروم پیچیده درد منطقه ای (CRPS) و فیبرومیالژیا. تفاوت های هورمونی (هورمون های جنسی) یکی دیگر از دلایل بروز درد بیشتر در خانم هاست. تغییرات هورمونی – به ویژه هورمون استروژن پیش از دوران یائسگی – دوران یائسگی منجر به بروز دردهای بیشتر و همچنین دردهای مزمن می شود. با توجه به اینکه درد در خانم ها شایع تر است، درمان این دردها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. روانشناسی درد بخش مهمی از مراقبت و توجه به این درد است.

روانشناسی درد در خانم ها

عوامل دیگری که باعث بروز دردهای بیشتر در خانم ها می شود، ویژگی های روانی خانم هاست. به عنوان مثال خانم ها بیشتر دچار اضطراب و افسردگی می شوند که هر دو عوامل تشدید کننده بروز دردهای مزمن می باشند. فراموش نکنید که درد به عنوان یک تجربه حسی روانی و منفی تعریف شده است، به طوریکه از طریق کاهش ناراحتی های عاطفی شانس بیشتری برای کاهش درد وجود دارد.

به علاوه خانم ها توجه بیشتری به دردها دارند و پرت کردن حواس خانم ها از درد کار سخت تری است. به همین دلیل خانم ها نسبت به دردها هوشیارتر هستند. با این حال در مورد دردهای مزمن، این مکانیزم حمایتی در خانم ها سیگنال های خطر درد را در خانم ها قوی تر کرده و راه های مقابله با دردها را برای آنها مهم تر می کند.

مثالی از فاجعه بار بودن درد: چرا این مسئله در خانم ها مهم تر است؟

Woman suffering from elbow pain. France

فاجعه نسبت به درد زمانی رخ می دهد که افکار منفی نسبت به درد بروز کند یا اینکه درد مورد نظر پیش بینی شود. جانی فردی است که دچار سردردهای روزانه می شود و این درد حدودا یک ساعت پس از بیدار شدن از خواب بروز می کند. او بدون درد از خواب بیدار می شود، اما پس از مدت کوتاه دچار درد ناراحت کننده ای می شود. جانی نسبت به این درد دچار نگرانی شد و علائم اولیه سردرد را در خود کنترل می کرد و نسبت به این درد احساس درماندگی می کرد. این امر منجر به شدیدتر شدن درد شد. تحقیقات نشان می دهند که تشدید شدن درد با آزاد شدن عوامل التهابی در خون همراه است. به علاوه این مسئله، تشدید درد، در خانم ها رایج تر است. بنابراین روانشناسی و درمان درد در خانم ها بسیار مهم تر است.

5 نکته روانشناسی برای تسکین درد در خانم ها

  1. واکنش ها و روش های تمدد اعصاب و میزان آنها را شناسایی کنید. اگر در مورد درد یا هر مسئله دیگری دچار نگرانی شده اید، می توانید از روش های تمدد اعصاب برای مقابله با این اضطراب استفاده کنید. برخی از این روش ها عبارتند از تنفس دیافراگمی، مدیتیشن و آرام سازی پیشرونده عضلانی. پاسخ هر یک از این روش ها با تاثیرات روانی اضطراب و درد تداخل خواهد داشت. به علاوه این روش ها باعث آرامش ذهنی و تعدیل درد خواهند شد. برای نتایج بهتر، از روش های مدیتیشن به صورت روزانه یا چندین بار در روز استفاده کنید. همچنین در زمان استفاده از این روش ها تمرکز خود را بر روی درد کم نکنید.
  2. روش های مراقبت از خود را تمرین کنید. روانشناسان درد دریافته اند که خانم های مبتلا به دردهای مزمن در مراقبت از خود دچار مشکلات بیشتری می شوند، زیرا آنها نسبت به تاثیر درد بر روی روابطشان احساس گناه می کنند. در تحقیقات انجام شده محققان دریافتند که خانم ها نسبت به کوتاهی کردن در نقش خود (به عنوان همسر، مادر یا دوست) به خاطر دردهای به وجود آمده بیشتر از مردان دچار نگرانی می شوند، بنابراین در هنگام نیاز به مراقبت فشار بیشتری به خود می آورند. که این کار نه تنها موثر نخواهد بود، بلکه شرایط بیماری را نیز بدتر می کند. در این شرایط بهتر است به خود یادآوری کنید که در صورت برآورده کردن نیازهای خود قابلیت های بیشتری برای ارائه به دیگران دارید. اگر احساس گناهتان مانع مراقبت کردن شما از خودتان می شود، با یک روانشناس در این زمینه مشورت کنید تا راهکار موثری به شما پیشنهاد دهد. اگر صاحب فرزند هستید، به یاد داشته باشید که شما بهترین الگوی مراقبت از خود برای آنها می باشید.
  3. ارتباط بین اضطراب و درد را مورد بررسی قرار دهید. تحقیقات نشان داده اند که خانم ها بیشتر از مردان دچار پاسخ های اضطرابی می شوند و اضطراب نیز درد را شدیدتر می کند. عوامل بزرگ و کوچک بروز اضطراب را در زندگی خود تشخیص دهید و سعی دهید آنها را کاهش دهید. به عنوان اگر قرار ملاقات دارید 10 دقیقه زودتر از خانه خارج شوید تا برای به موقع رسیدن، در هنگام رانندگی دچار اضطراب نشوید. هر روز شما پر از موقعیت هایی است که به نحوی می توانند باعث مضطرب شدن شما شوند، پس بهتر است برای آنها راه حل هایی پیدا کنید.
  4. انتظارات خود را تنظیم کنید. ممکن است لازم باشد انتظارات خود بدنتان را تنظیم کنید و در سطحی قرار دهید که در حال حاضر هستید. این کار کمی سخت است و گاهی غم و اندوه در فرایند تنظیم سازی پدیدار می شوند. اگر در این مرحله دچار مشکل شده اید، بهتر است با روانشناس درد یا روانشناس سلامت مشورت کنید.
  5. ابراز دلسوزی برای خود: طی انجام یک تحقیق در مورد دلسوزی برای افراد مبتلا به درد مزمن، بیشتر شرکت کننده ها خانم بودند. ابراز دلسوزی با کاهش عصبانیت و میزان درد پس از درمان همراه بود. مهربانی و دلسوزی برای خود به ویژه در کم کردن انتظارت فرد از خود بسیار مهم است. اینکه یاد بگیرید با خود مهربان باشید، یکی از بزرگترین عواملی است که می تواند باعث تسکین درد شود.

پنج نکته بیان شده تنها چند مثال می باشند برای بیان اینکه چگونه روانشناسی درد می تواند به خانم ها کمک کند تا میزان درد مزمن را کاهش دهند.

نگارنده: سمیه محمدی

گروه پزشکان جایروس


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *