روشهای افزایش قدرت یادگیری

افزایش سرعت فراگیری با پنج راه حل حقیقتأ نتیجه‌بخش

افرادی که میتوانند مفاهیم تازه را به سرعت بیاموزند و درک کنند، مزیت ویژه‌ای نسبت به افرادی که دائم با خود کلنجار می‌روند و همواره هم به در بسته می‌خورند، دارند. این اشخاص قادرند اطلاعات جدیدی را که آموخته‌اند طی مدتی کوتاه پردازش کنند و از مهارت‌های جدیدشان سود ببرند.

حالا که سخن و صحبت از اشخاص خاص با توانایی خاص شد احتمال دارد این سؤال برایتان پیش بیاید که آیا افزایش سرعت فراگیری مهارتی خاص و ویژه اقلیت خاصی است؟ این خصوصیت موهبتی است که منحصرا به اشخاص باهوش با قدرت فهم بالا اعطا شده است؟ آیا فقط و فقط نابغه‌ها توانایی دارند سریع یاد بگیرند؟

همه این سؤالات پاسخ ساده و با اهمیتی دارد: «خیر»

با جرات می‌توانم بگویم همه‌ی ما می‌توانیم سرعت یادگیری‌مان را افزایش بدهیم و هر موضوعی را تندتر و مناسب‌تر بیاموزیم. تنها چیزی که نیاز داریم چند راه حل ساده است که در این راه ما را یاری کند.

چنانچه این شیوه‌ها را درست به‌کار بگیرید و طوری به استفاده از آن‌ها عادت کنید که روی تک تک آن‌ها تسلط لازم داشته باشید، برآیند خیلی خوبی خواهید گرفت.

می‌توانید مفاهیم را تندتر بیاموزید، اطلاعات تازه را در طی مدت زمان پایین‌تر وارسی و تحلیل کنید و دانش و توانایی‌های خود را گسترش بدهید.

وقتی می‌گوییم: «۵ ساعت درس خوندم» در حقیقت داریم خودمان را گول می‌زنیم.

مدتی که به عنوان مثال مشغول خواندن بودیم اهمیتی ندارد، آنچه حقیقتأ مهم است مطالعه‌ی بافایده است.

چه میزان از این پنج ساعت را حقیقتأ مطالعه کرده‌ایم؟! آیا همه‌ی پنج ساعت با نگاهی دقیق و تمرکز کامل فقط صرف فراگیری شده است؟ چه میزان از این موقع حواس‌مان به موبایل‌مان بوده است؟ چندبار در این پنج ساعت نتوانستیم طاقت بیاوریم و ایمیل‌مان را چک کردیم و به توییتر یا فیس‌بوک سر زدیم؟ در حقیقت اینکه چکار کردیم اهمیتی ندارد، نکته برجسته و مهم اینست که زمان‌مان احتمال دارد صرف هر چیزی شده باشد به‌جز یادگیری!

بااهمیت‌ترین جمله‌ای که در این ارتباط می‌توانم به شما بگویم این است: رمز فراگیری مؤثر، تکرار مطالب است.

تکرار، یکی از اهرم‌های قدرتمند در اختیار ماست.

تکرار سبب می‌شود اطلاعات دائم به مغز مخابره شود و مغز با این تکرار‌ها اصطلاحا به خوبی شیرفهم میشود.

چنانچه می‌خواهید به قدرت تکرار کردن پی ببرید، توصیه می‌کنم درباره‌ی معجزه‌ی این روش از بازیگران مشهور، ورزشکاران حرفه‌ای، موزیسین‌های موفق و ارتشی‌های منظم سؤال کنید.

آن‌ها قدرت تکرار را بخوبی درک کرده‌اند، چون همین تکرار مستمر و متمرکز (در ادامه درباره‌ی تمرکز با شما صحبت خواهم کرد) رمز کامیابی آنهاست و عامل مؤثری در پیشرفت‌‌شان بشمار میآید.

آنقدر که تکرار با اهمیت است، مدت زمانیکه به مطالعه اختصاص می‌دهید ملاک نیست.

چیزی که مهم است نتیجه‌ی کار ماست.

عوض اینکه بگویید: «من دو ساعت برای خوندن جزوه‌هام وقت گذاشتم» بگویید: «من تمام یادداشت‌هام رو خط به خط، ۳ بار از اول تا انتها به دقت مرور کردم» می‌گویم بیان کنید زیرا بنا براین است از این به بعد انجامش بدهید.

این شیوه شما را روی نتیجه‌ی کار یعنی میزان فراگیری متمرکز میکند و از سویی سبب می‌شود گرفتار این توهم نشوید که چون وقت زیادی صرف مطالعه کرده‌ام پس نتیجه‌ی کار عالی خواهد بود.

این تفکر می‌تواند خطرساز باشد، چون چنانچه از زمان نهایت سود را نبرده باشید و به سرانجام مطلوب نرسید، ناامید می‌شوید و ضمنا وقت زیادی را هم هدر داده‌اید.

دانیل کویل (Daniel Coyle) نویسنده و متخصص استعداد در اثر پرفروش خود «رمز استعداد» می‌نویسد: «اینکه چگونه کلمات را به نوشته تبدیل کنیم توانایی می‌خواهد.

کلمات به تنهایی بی‌فایده هستند، ولی چنانچه بتوانیم آن‌ها را کنار هم بگذاریم و از آن‌ها قطعات بزرگ‌تری مانند جمله و پارگراف بسازیم، آن‌وقت از ترکیب جملات و پاراگراف‌ها به یک نوشته زیبا و نغز خواهیم رسید» در حقیقت منظور جناب کویل این است که آنچه کل یک نوشته را تشکیل می‌دهد از جمله پاراگراف‌ها، جملات و نوشته‌ها، اجزای کوچکتری هستند که چنانچه درست کنار هم قرار بگیرند نوشته خوبی خواهیم داشت.

پس کسیکه نوشته را می‌خواند چنانچه جملات را خوب درک کند، کل نوشته را درک خواهد کرد.

درباره‌ی فراگیری مطالب و مهارت‌ها هم می‌توانیم از چنین راهکاری بهره ببریم و البته مؤثر هم خواهد بود.

تقسیم‌بندی مطالب به حجم‌های کوچک‌تر به مغز می‌آموزد هر توانایی یا دانشی که ما یاد می‌گیریم در حقیقت مجموعه‌ای از بخش‌های اطلاعاتی کوچک‌تر است که کنار هم قرار میگیرند و کل مطلب را شکل می‌دهند.

یکی از نخستین مواردی که می‌بایست هنگام کوشش به منظور آموختن هر موضوع جدیدی به‌کار بگیریم، تفکیک مطالب به بخش‌های کوچکتر است.

با این کار حجم مطالب تقسیم میشود و در نتیجه فراگیری سریع و آسان‌تر خواهد بود.

با این شیوه به یک‌باره با حجم زیادی از مطالب روبه‌رو نمی‌شویم، مأیوس نخواهیم شد و دست از سعی نمی‌کشیم.

وقتی مطالب به نواحی اندک حجم تقسیم شود، با آموختن هر بخش انگیزه‌ی ما تحکیم و سرعت یادگیری‌مان بیشتر میشود، پس ترغیب می‌شویم و می‌توانیم تا انتها ادامه بدهیم.

خوب حالا که مطالب را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کردید، می‌توانیم به مرحله‌ی بعد برویم.

هر بخش را بطور کامل یاد بگیرید، بعد آن‌ها را به‌هم مرتبط کنید.
حالا که مجموعه‌ای از بخش‌های کوچک‌تر و حجم مطالب پایین‌تر برای فراگیری داریم، باید اول هر بخش را بخوبی یاد بگیریم و توانایی واجب و ضروری را کسب کنیم (مطمئنم مشکلی در این زمینه ندارید، طبق مرحله‌ی اول پیش بروید: «تمرکز بر تکرار مطالب تا فراگیری کامل»)

تمام بخش‌های کوچک‌تر را مطالعه و آن‌قدر مرور کنید. تا بطور کامل یاد بگیرید.

خیال‌تان راحت باشد؛ در حقیقت شما در حال کوشش به منظور آموختن تمام مطلب مورد نظرتان هستید، چون کل آنچه هدف فراگیری شماست در حقیقت مجموعه‌ی این بخش‌های کوچک و ساده است.

پس تنها کافیست بطور کامل متمرکز شوید و هر بخش را آن‌قدر مرور کنید. تا ملکه‌ی ذهن‌تان شود.

وقتی بطور کامل یاد گرفتید، تمام آموخته‌هایتان را کنار هم بگذارید تا به مرور پازل شما تکمیل شود و کل مطلب را بیاموزید.

ویژگی اساسی و مهم دیگرِ تقسیم مطالب این است که وقتی هر بخش را خوب یاد بگیرید می‌توانید آسان‌تر مطالب را به هم مرتبط کنید و از مفهوم یک قسمت به قسمت دیگر یا مفهوم کلی مطلب مورد نظر برسید.

هیچ مطلبی به نظرتان پیچیده نخواهد بود و درک مطالب و وارسی و تحلیل آن‌ها آسان‌تر میشود.

وقتی به رویه شکل‌گیری مطلب پی ببرید، کل موضوع به خوبی برایتان جا می‌افتد و در آتیه مناسب‌تر می‌توانید مطالبی را که آموخته‌اید به خاطر بیاورید یا در ذهن‌تان آن‌ها را مجددا بازیابی و مرور کنید.

آنچه یاد گرفته‌اید تمام عمر در ذهن‌تان می‌ماند و این یعنی آموختن به معنی حقیقی کلمه!

بطور معمول همه‌ی آدم‌ها به بازی کردن علاقه دارند و البته بازی برای مغز آدم نیز فرآیند جذابی بشمار میآید.

وقتیکه فرآیند فراگیری تغییر به یک بازی لذت‌بخش شود، زمان متوقف میشود، غرق در تکرار مطالب می‌شویم و به آسانی آن‌ها را یاد می‌گیریم.

چنانچه برای فراگیری موضوعی سعی میکنید، یکی از راهکارهای مؤثر طراحی یک بازی است.

از فرآیند فراگیری مطلب یا توانایی مورد نظرتان برای خود یک بازی بسازید، البته در خاطرتان بماند که باید قادر باشید از پس آن بربیایید.

قوانین خودتان را وضع کنید و برای تکمیل هر مرحله به خودتان جایزه بدهید.

این که با انجام هر مرحله از بازی یا به اتمام رساندن قسمتی از آنچه می‌خواهید بیاموزید به خودتان پاداش بدهید، نکته‌ی با اهمیتی است؛ چون مغز آدم به‌طور طبیعی جایزه گرفتن را دوست دارد و برای پیشرفت ترغیب میشود.

پس به آسانی از نه قسمت جذاب بازی نگذرید!

چارلز داهیگ (Charles Duhigg) در کتاب پرفروش خود «قدرت عادت» می‌نویسد: «پاداش‌ها پایه و اساس شکل‌گیری عادات هستند» وقتی ذهن سعی کند و پاداش بگیرد، به سعی کردن عادت میکند و این عینا همان چیزیست که ما می‌خواهیم.

یادتان باشد وقتیکه یک رفتار به عادت مبدل گردد، انجام آن هم ساده‌تر و هم تندتر میشود.

چنانچه برای فراگیری پاداش بگذاریم، به آن عادت می‌کنیم و این یکی از رموز افزایش سرعت فراگیری است.

دانیل کویل توصیه می‌کند که به کاری مانند حفاری کردن فکر کنید؛ کاریکه خسته‌کننده، سخت و طاقت‌فرساست و تکراری و بیهوده بنظر میرسد

فراگیری هم در وهله‌ی اول چیزی شبیه بیهوده کندن زمین است، ولی بازی به معنای سرگرمی، تعامل با بقیه، شور و اشتیاق و جنبش است.

به همین سبب ساده برای بالا بردن سرعت فراگیری یک مطلب یا آموختن یک توانایی، پسندیده‌تر است بازی کردن را جایگزین یک کار خشک و خسته‌کننده کنید.

تحقیقات متعدد تأکید میکنند که استراحت لازم کارکرد مغز را افزایش میدهد.

آشامیدنی‌های کافئین‌دار مانند قهوه که اغلب دانش‌آموزان دست کم یک‌بار در طول زندگی‌شان برای شب‌بیداری پیش از آزمون از آن‌ها استفاده میکنند، راه مؤثری برای فراگیری نیستند.

در حقیقت شواهد نشان میدهد این کار کم‌اثرترین روش بالابردن راندمان فراگیری است.

تمام آنچه می‌خواهم به شما بگویم در این جمله خلاصه می‌شود: چنانچه بخواهیم حقیقتأ چیزی را به سرعت یاد بگیریم، باید زمانی اقدام به آموختن کنیم که ذهن‌مان تازه‌نفس باشد.

ما به همه انرژی ذهنی‌مان برای تمرکز نیاز داریم.

با انرژی تازه و ذهنی که خوب استراحت کرده است تمام توجه و تمرکزتان را روی فراگیری مطلب مورد نظر بگذارید، بعد تلاش کنید مطالب را کنار هم بگذارید

بمحض اینکه حس کردید رویه یادگیری‌تان کند شده است و ذهن‌تان کارایی نخستین را ندارد، به خودتان زنگ تفریح بدهید تا ذهن مجدد تغذیه شود و نیروی تازه به‌دست بیاورد.

در غیر از این حالت فقط زمان را هدر می‌دهید و چیزی یاد نمی‌گیرید، کلافه می‌شوید و نهایتا آموختن را رها میکنید.

به یاد داشته باشید کسی با ذهن خسته چیزی یاد نمی‌گیرد.

روندی که حتماً برای آسان‌تر، تندتر و مناسب‌تر آموختن در پیش بگیرید، بالا بردن میزان تمرکز، بعد استراحت و تغذیه‌ی ذهن و مجدد به‌کارگیری تمام تمرکز و ادامه‌ی مطالعه است.

با همه قدرت ذهن‌تان متمرکز شوید و فراگیری را شروع نمایید.

هر وقت نیاز بود استراحت نمایید و موقعی که ذهن‌تان آماده شد، ادامه دهید.

این روشِ افزایش سرعت فراگیری است.

جلسات طولانی مطالعه، هیچ‌گاه به میزان جلسات کوتاه ولی یکسره و متمرکز، مؤثر نخواهد بود.

در جلسات طولانی احتمال حواس‌پرتی و فقدان تمرکز بیش‌تر است، زیرا فرآیند فراگیری به یک رویه خسته‌کننده مبدل میشود و چون حوصله‌تان سر می‌رود، ناخودآگاه تمرکزتان به چیزهای دیگر معطوف میشود.

این نیز یکی از علل اساسی و مهم نبودن مدت زمان مطالعه است، زیرا ممکن است ساعت‌ها مطالعه کنید ولی چیزی یاد نگیرید و حواس‌تان جای دیگری باشد.

مطالعه‌ی طولانی‌مدت بیشتر شما را گرفتار زمان میکند تا آنچه حقیقتأ اهمیت دارد و می‌خواهید یاد بگیرید.

نتیجتا وقت زیادی صرف میکنید ولی نتیجه‌ای نمی‌گیرید.

خاطرتان باشد چنانچه اراده کنیم و خودمان را مانند یک ورزشکار با تمرینات کوتاه ولی شدید آموزش بدهیم، قطعا نتایجی به‌دست می‌آوریم که ما را خوشحال میکند.

شما نیز مانند همین ورزشکار بازه‌ی زمانی هر دفعه مطالعه را کم‌تر کنید ولی میزان تمرکزتان را بالا ببرید.

خواهید دید که چه میزان تندتر یاد می‌گیرید و خسته هم نمی‌شوید.

همه این مراحل را قدم به قدم انجام بدهید و به نکات اساسی و مهم دقت کنید. مطمئنم آموخته‌هایتان تندتر و عمیق‌تر خواهد بود و زمان مکفی برای امورات دیگر هم خواهید داشت.

یک مطالعه جدید توسط محققان در دانشگاه ماساچوست  نشان میدهد که چرت زدن ظهر، افزایش یادگیری را در کودکان پیش دبستانی افزایش میدهد ، اگر سیاستگذاران برنامه ای را در مدرسه برای دانش اموزان

کوچکتر بگنجانند که بتوانند کمی بخوابند می توان عملکرد یادیگری را در آنها افزایش داد.

آنها در زمینه مطالعه خود توضیح دادند که به رغم این واقعیت که چرت زدن ظهر در اوایل دوران کودکی شایع است، اما هنوز  اطلاعات کمی در خصوص ساختار وعملکرد آن در دست دارند.

با این حال انها گفته اند که خواب در افراد جوان منجر به افزایش حافظه میشود شاید این چرت زدن نیز همین کار را برای کودکان خردسال انجام دهد.


قسمت دوم

۶۴ تکنیک برای فراگیری تندتر، مناسب‌تر و عمیق‌تر

گفته میشود که انسان‌ها فقط از ده درصد قدرت فکر خود استفاده می‌کنند و تفاوت بین نوابغ و اشخاص عادی به میزان قابل توجهی به این مسآله برمی‌گردد.

با به‌کارگیری ۶۴ راهکاری که در ذیل شرح داده شده می‌توانید میزان فراگیری خود را چند برابر کنید.توصیه میشود این شیوه‌ها را با فونت بزرگ چاپ کرده و روی دیوار اتاق‌اتان نصب کنید طوری که روزانه آن را ببینید.

این ۶۴ روش در ده بخش ارائه میشود شامل:

سلامت

۱- هنگام مطالعه پای خود را حرکت دهید.

در طول مطالعه و نشستن در یک مکان برای مدت زمانی زیاد، پای خود را هر چند وقت یک‌بار بطرف بالا و پایین وول دهید.این کار سبب افزایش گردش خون شده و فراگیری و تمرکز را افزایش میدهد.

۲- برای اندیشه کردن خوراک بخورید.

میل کردن وعده صبحانه خیلی لازم است زیرا پروتئین مغز را مهیا می‌کند.کمبود پروتئین برای مغز سبب سردرد میشود.

۳- ناهار سبکی بخورید.

ناهار سنگین سبب خواب آلودگی میشود اگر پس از ناهار مهلت خوابیدن ندارید، تلاش کنید ناهار سبکی گزینش کنید.

۴- از داروهای قویتر کردن حافظه بهره جویی کنید.

داروی گیاهی ژینکگو بیلوبا – که سبب ازدیاد گردش خون در مغز میشود – بدون پیامدهای جانبی در بازار موجود است.

۵- از اضطراب و افسردگی به دور باشید.

اضطراب و نگرانی و رنجش سبب کاهش یادآوری اطلاعات میشود و از اینرو کاهش قدرت فراگیری میشود.گاهی اتاق روشن‌تر و خوردن خوراکی‌های طبیعی بیش‌تر سبب ازدیاد شادابی و آرامش میشود.

۶- برای ارائه‌ی ایده‌ی جدید بخوابید!

۷- بین مطالعه استراحت نمایید.

تغییر وضعیت روحی و بدنی سبب مشخص شدن استرس‌هایی میشود که درحال مطالعه بر ما حکمفرما شده‌اند و ما از آنها بی‌خبریم.مطالعه به همراه استراحت‌های هرچند کوتاه بسیار مفیدتر از مطالعه‌ی طولانی بی‌وقفه است.

به این منظور، به ازای هر ۹۰ دقیقه مطالعه، بیست دقیقه استراحت داشته باشید.

۸- هنگام مطالعه در فواصلی پیاده‌روی هم داشته باشید.

پیاده‌روی و قدم زدن هر چند کوتاه سبب تغییر تمرکز ذهن شده و به ذهن مجال بازآوری مطالب و خلاقیت را میدهد.

۹- موضوع مورد تمرکز خود را دگرگون کنید.

گاهی که مهلت مکفی برای استراحت و تجدید قوا ندارید، می‌توانید نقطه‌ی تمرکز خود را از یک موضوع خاص به موضوعی که با آن آشناتر هستید دگرگون کنید.

تمرکز و خط فکری

۱۰- موضوع مورد تمرکز خود را دگرگون کنید (۲)

۳ راه مختلف برای فراگیری وجود دارد: دیداری، شنیداری و حرکتیچنانچه در یکی از اونها موفق نیستید، دیگر راه‌ها را آزمایش کنید..

۱۱- پیاده‌روی به همراه مدیتیشن

پیاده‌روی که در قسمت قبل توضیح داده شد، چنانچه به همراه مدیتیشن باشد خیلی بافایده است.

۱۲- متمرکز شوید و خودتان را در مطالعه غرق کنید.

هنگام مطالعه، از نگاه کردن به تلویزیون و دلواپسی در زمینه امورات دیگر امتناع کنید.دلواپسی مانع اخذ اطلاعات و ایده‌ها میشود.

۱۳- چنانچه علاقه‌ای بانجام مدیتیشن ندارید، چراغ‌ها رو خاموش کرده و وسط اتاق تاریک خود بنشینید.

اینکار به تمرکز شما می‌افزاید.

۱۴- دوش بگیرید.دوش و شستشوی بدن به فراگیری یاری می‌کند.

اینکارها ذهن شما رو به منظور دریافت ایده‌های هوشمندانه آماده‌تر میکند.

۱۵- به موزیک گوش دهید.

چنانچه مطلبی را هنگام گوش کردن به قطعه‌ای از موزیک خاص یاد بگیرید، بعدها، گوش‌کردن و یا مرورکردن ذهنی آن قطعه به یادآوری مطلب کمک شایانی میکند.

۱۶- تندخوانی کنید.

خیلی‌ها عقیده دارند که تندخوانی سبب از قلم افتادن مطالب اساسی و مهم شود.حقیقت اینست که تندخوانی سبب فیلتر شدن مطالب بی ربط و فرعی شده و به درک ایده‌های اساسی نوشتار یاری می‌کند.

کندخوانی صرفا برای مطالب جدید و تخصصی پیشنهاد میگردد.

۱۷- از علامت‌ها و نمادها برای حفظ‌کردن مطالب بهره جویی کنید.

ترفندهای زیادی برای به خاطر سپردن اطلاعات حفظی وجود دارد.علامت‌های اختصاری و شکل‌های نمادین نمونه‌هایی از این ترفند‌ها هستند.

تکنیک دیداری

۱۸- تصویری از مطلب مورد مطالعه داشته باشید.

هر تصویر می‌تواند بیان‌کننده‌ی مطالبی است.طرحی از چیزی که میخواهید یاد بگیرید، داشته باشید.

این کار سبب داشتن هدفی مشخص در ذهن شما شده که خود سبب حرکت به سوی آن هدف می‌گردد.

۱۹- از درخت حافظه بهره جویی کنید.

بکارگیری درخت حافظه هم به خلاصه کردن و هم به درک ارتباط درونی مطالب یاری می‌کند.

۲۰- از سمبل و نمادها بهره جویی کنید.

بکارگیری سمبل و نمادها سبب خلاصه‌برداری سریعتر و فراگیری موثرتر میشود.

۲۱- از نقشه‌ی اطلاعاتی سود ببرید.

وقتی اطلاعات دارای طرح درونی (Information Design) است، از آن بهره ببرید طوری که اطلاعات را به آشکار بیان کند.نقشه‌ی اطلاعاتی هنر و دانش آماده کردن اطلاعات است طوری که زیادترین بازدهی و کاربرد را داشته باشد.

۲۲- از روشهای فراگیری دیداری بهره جویی کنید.

۲۳- مراحل فراگیری یک موضوع را مشخص کنید.فراگیری یک مطلب احتیاج به اخذ اطلاعات با ترتیبی مشخص دارد.

سازمان‌دهی تفکر بر روی آنچیزی که بایست انجام شود راهکاری اثربخش برای آمادگی فراگیری مطالب جدید یا پاسخگویی به سؤالات است.

تکنیک گفتاری و شنیداری

۲۴- از روشهای ایجاد انگیزه بهره جویی کنید.

از بازی‌ها و کلمه‌های بی‌معنی موزون بهره جویی کنید.این امر سبب انعطاف فضای فراگیری و فراگیری بیشتر میشود.

۲۵- با گوش کردن به نظرات سایرین در درون دسته مطالعه بدنبال فکر بکر باشید.

۲۶- در حین خواب به فایل صوتی گوش کنید.

بخشی از مطلبی که میخواهید فرا گیرید را ضبط و موقع خواب زیر متکای خود گذاشته و به آن گوش دهید.این شیوه برای فراگیری زبان خیلی تاثیرگذار است.

۲۷- بخندید.

خنده سبب آرامش میشود و تن آرام مطالب را مناسب‌تر فرامی‌گیرد.

تکنیک‌های حرکتی

۲۸- نوشتن از تایپ کردن مفیدتر است!

نوشتن با قلم سبب برانگیختن ایده‌های جدید میشود.گرفتن و حرکت دادن قلم نقطه‌های حساسی از دست را ماساژ داده و سبب ایده‌های جدید میشود.

۲۹- همواره یک دفتر یادداشت همراه داشته باشید.

بعضی ایده‌ها و پاسخ‌ها – که گهگاه بسیار ارزشمند هستند- در موقعیتهایی به ذهن می‌آیند که مشغول مطالعه نیستیم.حتی الامکان باید آنهارا ثبت کرد زیرا بطور معمول فقط یکبار بسراغ ما می‌آیند.

۳۰- مجله‌ی شخصی برای خود درست نمایید.

فرق مجله با دفتر یادداشت این است که شما میتوانید با کمک ذهن خلاق خود، نقاشی، تصاویر، جداول و درخت حافظه را به مجله بیافزایید که کمکی است در جهت به خاطر سپردن مناسب‌تر اطلاعات

۳۱- از برچسب‌های رنگی برای طبقه‌بندی دفتر یادداشت و مجله‌ی خود استفاده نمایید.

بکارگیری برچسب رنگی رجوع به مطالب را آسان‌تر میکند.

۳۲- از یادداشت‌های پایانی بهره جویی کنید.

پس از پاراگراف‌های کتاب، نظر شخصی خود را درج کنید.

تکنیک هایی برای انگیزه یافتن

۳۳- به خود نمره بدهید.

چنانچه شما ذهنتان را روی نتیجه‌‌ی مورد نظر متمرکز کنید ایده‌های مناسب‌تر را شناسایی خواهید کرد.یکی از معمول‌ترین و قابل دسترس‌ترین انگیزه‌ها گرفتن نمره‌ی پسندیده‌تر است.

۳۴- انگیزه‌ی خودتان را مشخص کنید.

چنانچه ندانید به چه دلیل می‌خواهید چیزی بیاموزید، حواس پرتی به سراغتان خواهد آمد.

۳۵- هدفتان را مشخص کنید.

طبق گفته‌ا‌ی معروف: ذهن، هر آنچه را که درک کند می‌تواند به دست ‌آوردبه هر چه فکر میکنید ضروری است خود را مجهز کنید.

۳۶- مثبت اندیش باشید.

پس از مشخص کردن اهداف خود باید امیدوار باشید که توانایی واجب و ضروری را دارید به آنچه می‌خواهید دست یابید.

۳۷- برنامه‌ریزی کنید (۲)

فراگیری فقط یک جنبه از امورات روزمره زندگیست.باید ساعاتی که امکان فراگیری وجود ندارد را شناسایی کرده تا قادر باشید امورات دیگر را در آن زمان‌ها انجام داد.

۳۸- هر مهارتی را میتوان یاد گرفت.

به استثنای بعضی محدودیت‌های بدنی هر مهارتی را که اشخاص خبره آموخته‌اند شما هم میتوانید یاد بگیرید؛ فقط شاید وقت و انرژی بیشتری باید صرف کنید.

۳۹- خود را برای آموختن آماده نمایید.

برای فراگیری فقط مثبت اندیشی کفایت نمی‌کند.در زندگی در روزگار کنونی با وجود موضوعات مختف، هنگام فراگیری می‌بایست بقیه‌ی موضوعات را فراموش کرد و الا فراگیری تبدیل به تجربه‌ای کسل کننده میشود.

۴۰- مواظب وقت مطالعه‌ی خود باشید.

چنانچه شما دوستانی دارید که شاید خواسته یا نا خواسته شما را از پرداختن به مطالعه یا فراگیری باز دارند با به‌کار بردن ترفند و سیاست (البته بطوریکه از شما نرنجند) توصیه آن‌ها را به عنوان مثال برای رفتن به سینما رد کنید.

۴۱- خود را مختصر کنید.

گاهی آزادی و راحتی زیاد سبب هرج و مرج میشود.برای فراگیری مناسب‌تر مطالب، فرجه‌ی زمانی مشخص کنید.

داشتن چارچوب به منظور انجام کارها سبب نتیجه‌گیری مناسب‌تر و سریعتر میشود.

تکنیک‌های تکمیلی

۴۲- تا آنجا که میتوانید مطالعه کنید.

۴۳- زبان خارجی بیاموزید.

فراگیری زبان‌های بیشتر ما را با افق‌های بیشتری آشنا کرده و بیان بعضی مفاهیم را برای ما آسان‌تر میکند.هم چنین گاهی درک کامل یک مطلب تنها در زبان اساسی میسر است.

۴۴- یاد بگیرید که چگونه یاد بگیرید.

شیوه‌های مختلف فراگیری را آزمایش کنید. تا به آنچه مطلوب شماست برسید (در مطالب بعدی به معرفی و شرح این شیوه‌ها خواهیم پرداخت)

۴۵- پسندیده‌تر است معلوم شود که چه چیزهایی را می‌دانید و چه چیزهایی را نمی‌دانید.

در زمینه یک موضوع اول مشخص کنید چه اطلاعاتی از قبل دارید؛ بعد مشخص کنید چه مطالبی را نمی‌دانید و می‌خواهید بدانید.

۴۶- از ضمیر ناخودآگاه خود هم کار بکشید!

آیا اطلاع دارید می‌توان دو مطلب را هم ‌زمان فرا گرفت!؟ ذهن بطور غیر ارادی می‌تواند گرفتار فراگیری باشد.به عنوان مثال چنانچه قرار است مطالبی در زمینه دو موضوع بنویسیم می‌توانیم یک موضوع را در ذهن داشته باشیم و بسراغ موضوع دوم برویم.

مادامی که مشغول نوشتن موضوع دوم هستیم، ذهن ما موضوع اول را پردازش میکند.

۴۷- کلی فکر کنید.

یکی از شیوه‌های خوب فراگیری این است که مطالب را بطور کلی بیاموزیم.

۴۸- مطالب را تکرار نمایید.

برای درک کامل مطالب پیچیده باید آن‌ها را مرور کرد.هم‌چنین مرور دوباره‌ی مطالب به ما دید عمیق‌تری در زمینه مطلب می‌دهد.

تکرار مفاهیم و تئوری‌ها با به‌کارگیری مثال‌های مختلف، سرعت فراگیری آن‌ها را چند برابر میکند.

۴۹- از شیوه فراگیری کوانتومی بهره جویی کنید.

«روش فراگیری کوانتومی» (Quantum Learning Model) (QL) راه کاری است که بر اساس به کارگیری و مرتبط کردن دانسته‌ها در زندگی روزمره‌ی دانش‌آموزان شکل گرفته است.

۵۰- از ابزارهای واجب و ضروری برای فراگیری بهره جویی کنید (کامپیوتر، ویدیو و …)

۵۱- از «روش فکرکردن انتقادی» (Critical Thinking) بهره جویی کنید.

«روش فکر‌کردن انتقادی» شامل اخذ اطلاعات، ارزیابی آن و نتیجه‌گیری منطقی بر اساس آن‌ها می‌باشد.

تکنیک هایی برای معلمین و پدر و مادر

۵۲- از دانش‌آموزان سؤال بپرسید و آن‌ها را در بحث وارد کنید.

۵۳- از هرم اطلاعات بهره جویی کنید.فراگیری دارای لایه‌هایی است و می‌بایست مفاهیم پیشرفته‌تر پس از فرا‌گیری مفاهیم پایه انجام شود.

۵۴- در مجاور لذت بردن از بازی‌های کامپیوتری روش حل مسآله و بخش زیادی از مفاهیم دیگر را مناسب‌تر می‌توان آموخت.

۵۵- از قانون ۸۰ به ۲۰ پیروی کنید.

مطابق قانون ۸۰ به ۲۰، فراگیری بیست درصد از مفاهیم احتیاج به صرف هشتاد درصد وقت و انرژی‌ای دارد که برای مفاهیم دیگر اختصاص می‌دهیم؛ لذا باید هنگام برنامه‌ریزی به این موضوع توجه داشت.

۵۶- برای مفاهیم قصه‌بافی کنید!

به عنوان مثال اتم را منطقه‌ای گانگستری در نظر داشته باشید. که در آن پروتون و نوترون همسایه‌ی همدیگر بوده، با هم رقیب‌اند و لذا هرگز در محدوده‌ی هم وارد نمی‌شوند.

۵۷- بالاتر از برنامه‌ی درسی مدرسه و دانشگاه بروید.

با ابزارهای فراگیری که اینروزها موجود است حتی یک فرد ۶۰ ساله هم میتواند ریاضی را در حد دانشگاه فرا بگیرد.لذا هر مطلبی را که واجب و ضروری می‌دانید یا علاقه دارید، بیاموزید.

۵۸- از دانسته‌های خود عملا بهره جویی کنید.

برای مثال در آموزش ریاضی پسندیده‌تر است دانش‌آموزان مفاهیم چهارگانه‌ی ریاضی را برای اندازه‌گیری مواد مورد نیاز برای پخت کیک به کار ببرند.

تکنیک هایی برای دانش آموزان

۵۹- همواره گرفتار فراگیری باشید.

اگر گمان میکنید از معلم‌تان بیش‌تر می‌دانید و مطالب کلاس برای‌اتان کسالت‌آور است با معلم‌تان وارد بحث شوید و از دانسته‌های خود برای پیروز شدن در بحث بهره جویی کنید.

۶۰- خودتان بیاموزید.

در موارد زیادی، معلمان همه‌ی مطالب را در بحث خود مطرح انجام نمی‌دهند.شما باید بخش زیادی از مطالب را خود فرابگیرید؛ پس درانتظار نباشید همه‌ی مطالب به شما آموخته شود.

۶۱- چنانچه به تنهایی قادر نیستید یاد بگیرید با دوستان‌تان مطالعه کنید.

۶۲- به دیگران درس بدهید.

برترین شیوه فراگیری این است که مطلبی را به دیگران آموزش بدهید.این شما را وادار به فراگیری کامل آن مطلب میکند.

۶۳- محک زدن آنچه که یادگرفته‌اید فراگیری شما را تضمین میکند.

بکارگیری فلش‌کارت یکی از بهترین شیوه‌ها برای محک زدن آن‌چیزی است که یادگرفته‌اید

۶۴- در اول مفاهیم اساسی را بیاموزید.

فراگیری مطلب جدید باید شبیه فراگیری زبان توسط یک کودک باشد که به گرامر و املای کلمه‌ها دقتی نمی‌کند.


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

0 دیدگاه دربارهٔ «روشهای افزایش قدرت یادگیری»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *