راهکارهایی برای حفظ بهداشت دهان و دندان کودکان

راهکارهایی برای بهداشت دهان و دندان کودکان

کودک شما چه زمانی باید مسواک زدن را شروع کند؟ به محض اینکه دندانها ظاهر می شوند. حتی قبل ازاینکه دندانهای کودک شما نمایان شود، باید با یک حوله ی نرم و مرطوب لثه های او را پاک کنید.  پوسیدگی دندان ،اگرچه تا حد زیادی ، با مراقبت های خوب قابل پیشگیری است- با این حال یکی از شایعترین بیماریهای مزمن کودکان 6 تا 11 ساله و نوجوانان سنین 12 تا 19 سال می باشد. بیش از 40% بچه های مهد کودکی با حفره های دندانی مواجه هستند.

بی توجهی به دندانهای کودک تنها اشتباه پدر و مادر ها نمی باشد. اما در اینجا در این زمینه راهکارهایی ارائه می شود.

 شروع زود هنگام

در اولین سالگرد تولد  کودکتان  باید او را پیش دندان پزشک ببرید. پیشگیریهای مراقبتی اولیه موجب صرفه جویی درازمدت در پول شما خواهد شد.

آموزش عادات خوب

قبل از اینکه کودک حتی دندان در بیاورد برای او مسواک بخرید و به آرامی لثه های او را با یک حوله ی نرم و تمیز پاک کنید.  بعد از اینکه کودک دندان در آورد سعی کنید دو بار در روز صبح و شب با او مسواک بزنید. حتماً از خمیر دندان مخصوص کودکان استفاده کنید.

بعد از اینکه دندانها را مسواک کردید، باید به او یاد آوری کنید که نباید غذا و آب میوه بخورد تا صبح فردا، البته می تواند آب بخورد.

دندانپزشک ممکن است استفاده از دهان شویه را نیز توصیه کند. البته حتماً زمانی از دهان شویه استفاده کنید که کودک شما یاد گرفته است که دهانشویه یک ماده شوینده است نه نوشیدنی و باید آن را تف کند.

بچه ها دوست دارند خودشان مسواک بزنند، بنابراین سعی نکنید مسواک را از آنها بگیرید و برای او انجام دهید.فقط کنار او باشید  تا مسواک زدن شما را نگاه گند و یاد بگیرد فقط ایرادات او را یاد آوری کنید.

او را در خرید مسواک و خمیر دندان برای خودش دخالت دهید و اجزه بدهید خودش انتخاب کند. برای انتخاب بهتر می توانید او را راهنمائی کنید.

از بطری های حاوی مواد موثر در پوسیدگی دندان اجتناب کنید.

آیا کودک شما عادت دارد وقتی که می خوابد بطری آب میوه یا نوشیدنی های شیرین  را در کنار خود داشته باشد تا در خلال خواب بخورد؟ باید توجه داشته باشید که مواد شیرین به دندان می چسبند و را هی برای تغذیه باکتریها فراهم می کنند و این نیز می تواند سبب پوسیدگی دندان شود. اگر کودک نصف شب تشنه می شود حتماً فقط بطری حاوی آب خالی به او بدهید.

مصرف شربت  و آب میوه در طول روز

بسیاری از والدین فکر می کنند که شربت و آب میوه  انتخابی مناسب برای برطرف کردن تشنگی روزانه می باشند اما این چنین نیست.  چاقی و پوسیدگی دندان کودکان با مصرف آب میوه مرتبط است. آب میوه خوردن کودکان در روز را به چهار اونس آب میوه 100% خالص محدود کنید.در وعده های غذایی نیز نوشیدنیهای شیرین  را نیز محدود کنید. آب بهترین درمان می باشد.

در این مورد می توانید از فنجان مدرسه یا قمقمه کوچک استفاه کنید،بچه ها این قمقمه ها را دوست دارند و تمام طول روز همراه خود می برند، این کار کمک می کند تا مصرف شربت آنها از یک بطری در روز به یک فنجان کاهش یابد.

استفاده از چارت مسواک زدن دندان

اگر کودک شما علاقه ای به مسواک زدن نشان نمی دهد، باید او را علاقه مند کنید، چگونه؟ می توانید او را به این کار تشویق کنید.

با استفاده از جدول مسواک زدن، هم کمک می کنید تا او روند رفتار مسواک زدن خود را مشاهده کند هم او می داند که مثلاً اگر در هفته 6 بار مسواک بزند می تواند جایزه بگیرد.

جایزه کودک را از موارد ساده از قبیل پارک رفتن، بازی با او، کارتون تماشا کردن و … تعیین کنید تا بتوانید با پیشرفت او جایزه های دیگری که برای شما نیز اذیت کننده و سنگین نباشد تعیین کنید.

راهکارهایی برای بهداشت دهان و دندن کودکان

شیوه استفاده از جدول: برای کودک خیلی روشن توضیح دهید که این جدول به منظور مشاهده روند مسواک زدن او تهیه شده است. بگویید که انتظار دارید در هفته ی اول حداقل 6 بار مسواک زده باشد، جایزه او را تعیین کرده و زیر همان جدول یادداشت کنید. فراموش نکنید، اگر انتظار شما را بر آورده کرد دقیقاً همان جایزه را برایش تهیه کنید، و اگر نتیجه ای که می خواستید نگرفتید به هیچ وجه و هیچ وقت مگر تا زمانی که انتظار شما را برآورده کند برایش تهیه نکنید.

می توانید برای پایان چهار هفته نیز یک جایزه بزرگتر با مشورت خود کودک تعیین نمائید.

فراموش نکنید، نمی توانید درحالی که خودتان مسواک نمی زنید او را به این رفتار مجبور کنید. خود شما نیز دوست ندارید شما را مجبور به انجام کاری کنند، پس مشوق او باشید نه رئیس او.

 لعیا عباسی اصل – کارشناس ارشد علوم تربیتی


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *