راهنمایی های فیزیوتراپیست ها برای فلج بلز یا فلج صورت

فلج صورت2

دلایل متعددی برای فلج شدن صورت وجود دارد، از جمله تومورهایی در عصب های صورت یا تومورهای قاعده ی مغز یا یک بیماری مادرزادی. فلج بلز معمولا با یک ضعف ناگهانی در یک طرف صورت یا عدم توانایی در حرکت دادن عضلات یک طرف صورت آغاز می شود. بسیار مهم است که بدانید اینها می توانند علائم شرایطی مانند سکته باشند. پس از مشاهده ی این علائم فورا به پزشک مراجعه کنید، به ویژه اگر ضعف صورت شما با موارد زیر همراه باشد:

  • درد در گوش، گونه یا دندان ها
  • از دست دادن حس در صورت
  • گیجی
  • ضعف دست ها و پاها
  • تغییر در بینایی
  • تب
  • سردرد شدید
  • بی قراری

فلج بلز چیست؟

فلج بلز یک شکل موقت از فلج در صورت است. این فلج زمانی اتفاق می افتد که عصب هایی که حرکت یک طرف صورت را کنترل می کنند، متورم می شوند. این شرایط معمولا به طور ناگهانی اتفاق می افتد، اما به خودی خود طی چند هفته پیشروی می کند. گرچه علت فلج بلز نامشخص باقی مانده، اما تصور می شود که در برخی موارد ویروس هرپس علت این فلج باشد که این ویروس زخم های سرد نیز ایجاد می کند.

علائم فلج بلز

فلج بلز معمولا با احساس ضعف شدید در یک طرف صورت یا احساس عدم توانایی حرکت دادن یک طرف صورت آغاز می شود. این احساس ضعف به سرعت شدیدتر می شود. علائم دیگر عبارتند از:

  • ناتوانی در بستن چشم در آن سمت صورت که دچار بی حسی شده است.
  • افتادگی سمت مبتلا ( این امر طی چند سال در طول شب اتفاق می افتد.).
  • اشک آلود بودن یا خشک بودن چشم.
  • درد در داخل یا پوشت گوش.
  • حساسیت به صدا
  • سرازیر شدن آب دهان
  • از دست دادن حس چشایی

یک فیزیوتراپیست چگونه می تواند کمک کند؟

در دو روز اول هفته ای که این علائم شروع شده اند، فیزیوتراپیست شرایط بیمار را ارزیابی می کند، از جمله این شرایط عبارتند از:

  • بررسی پیشینه ی پزشکی بیمار و صحبت در مورد هر گونه عمل جراحی که فرد داشته یا شرایط جسمی وی.
  • بررسی زمان شروع این علائم و اینکه چه عواملی این نشانه ها را بدتر یا بهتر می سازند.
  • انجام یک معاینه ی پزشکی و تشخیص الگوهای ضعف که به وسیله ی این فلج اتفاق می افتند. این الگوها نیز عبارتند از:
  1. حرکات صورت و ابرو
  2. بستن چشم
  3. توانایی استفاده از گونه ها در لبخند زدن
  4. توانایی لب ها در جمع شدن
  5. توانایی گرفتن گونه ها بین دندان ها
  6. بالا بردن لب بالایی
  7. بالا بردن یا پایین آوردن لب پایینی

فیزیوتراپیست فورا کارهای زیر را انجام خواهد داد:

فلج بلز

  • آموزش بیمار برای چگونگی محافظت از صورت و چشمان خود
  • چگونگی مدیریت فعالیت های روزانه در زمان بروز مشکل در بافت های صورت
  • توضیح مسیر مورد انتظار برای بهبود، طوری که بیمار علائم بهبود را مشاهده کرده و تشخیص دهد.
  • ارزیابی بهبود و تعیین اینکه آیا بیمار نیاز به مراجعه به متخصص دارد یا خیر.

اولین و مهم ترین موضوع، محافظت از چشمان فرد مبتلا می باشد. عدم توانایی برای کاملا بستن و یا سریع بستن چشم ها، باعث می شود چشم ها در مقابل خشکی و آلودگی بسیار آسیب پذیر باشند. آلودگی قرنیه را خراش می دهد _ قرنیه قسمت جلوی چشم، عنبیه، مردمک و محفظه ی جلوی چشم را پوشش می دهد – و ممکن است برای همیشه بینایی فرد را تحت تاثیر قرار دهد. فیزیوتراپیست فورا چگونگی محافظت از چشم را به بیمار آموزش خواهد داد، از جمله:

  • استفاده از چشم بند بر روی چشم
  • تنظیم یک برنامه ی منظم برای تازه سازی مایع چشم
  • بستن چشم به آرامی با استفاده از انگشت ها

اگر بیمار توانایی حرکت جزئی در صورت خود داشته باشد، فیزیوتراپیست چند حرکت کلی را برای صورت آموزش خواهد داد که بیمار در خانه نیز می تواند آنها را انجام دهد. این تمرین ها به فرد کمک می کند تا بخش های ضعیف صورت خود را حرکت داده و به علاوه در حرکت هر دو طرف صورت با هم نیز موثر هستند. یکی از این تمرین ها دمیدن هوا به آرامی از بین لب هاست.

در دوره ی بهبود

فیزیوتراپیست به بیمار کمک خواهد کرد تا الگوی سالم حرکات مورد نیاز در صورت و عملکردهای آن را مجددا به دست آورد. دوره ی ریکاوری فرد می تواند به دلایل زیر به خطر بیفتد:

  • به طور معمول توانایی ایجاد در حالات چهره و بسیاری حرکات در چهره به طور خودکار انجام می شود؛ اگر این ناتوانی مادر زادی باشد و فرد قبلا تجربه ی حرکت عضلات چهره را نداشته باشد، انجام آن بسیار دشوار می شود.
  • برخلاف دیگر ماهیچه های بدن، ماهیچه های صورت هیچگونه سنسوری ندارند تا جزئیات لازم در مورد چگونگی حرکت را به مغز اطلاع دهد.

فیزیوتراپیست در طول این مدت مربی بیمار خواهد بود و وی را در انجام تمرینات خاصی کمک می کند که برای یادگیری مجدد حرکات صورت براساس مشکلات حرکاتی طراحی شده اند. این تمرینات ممکن است در طول دوره ی بهبود فرد تغییر کنند.

تمرین های آغازین: در مراحل اولیه وقتی که فرد کاملا در ایجاد حرکت در صورت دچار مشکل است، فیزیوتراپیست به وی تمریناتی را آموزش خواهد داد که باعث حرکت در صورت می شوند. فیزیوتراپیست در واقع به بیمار آموزش می دهد که چگونه صورت خود را در موقعیتی قرار دهد که حرکت دادن آن آسانتر باشد ( که حرکات کمکی نامیده می شوند)، یا چگونه ماهیچه های صورت را وادار به حرکت مورد نظر خود کنند.

تمرین های تسهیل کننده: زمانی که بیمار قادر به آغاز حرکت در ماهیچه های صورت باشد، فیزیوتراپیست تمریناتی را برای افزایش فعالیت ماهیچه ها، قوی کردن آنها و بهبود توانایی فرد برای استفاده از ماهیچه ها به مدت طولانی تر را طراحی خواهد کرد.

کنترل تمرین ها:  فیزیوتراپیست تمرین هایی را طراحی خواهد کرد، برای:

  • بهبود هماهنگی ماهیچه های صورت بیمار
  • اصلاح حرکات صورت برای عملکردهای خاص از قبیل صحبت کردن و یا بستن چشم ها
  • اصلاح الگوهای غیرطبیعی در حرکت صورت که در دوره ی بهبود اتفاق می افتد

برای کار بر روی هماهنگی ماهیچه های صورت، ابتدا نیاز به سطح کافی فعالسازی ماهیچه های صورت است. زمان آمادگی بیمار را فیزیوتراپیست تعیین می کند.

تمدد اعصاب: در مدت بهبود بیماری، فرد ممکن است دچار اسپاسم یا پریدن چشم شود. فیزیوتراپیست تمرین هایی را طراحی خواهد کرد تا این فعالیت های ناخواسته ی عضلات را متوقف کند. فیزیوتراپیست به بیمار آموزش خواهد داد که تشخیص دهد چه زمانی ماهیچه ها در حال فعالیت و چه زمانی در حال استراحت هستند. با منقبض کردن ماهیچه ها و سپس متوقف کردن آنها، فرد قادر خواهد بود به طور ارادی ماهیچه های خود را شل کند و میزان اسپاسم و پریدن چشم را کاهش دهد.

پس از بهبود

فلج صورت1

برخی افراد ممکن است پس از طی یک دوره بهبود، در حرکت دادن عضلات صورت دچار مشکلات بیشتری شوند و این امر آنها را نگران خواهد کرد و حتی ممکن است تصور کنند فلج بلز در حال بازگشت است. به هرحال بازگشت مجدد فلج صورت، از نوع فلج بلز بسیار نادر است.

مشکل جدید حرکت صورت نتیجه ی افزایش قدرت عضلات صورت بدون بهبود میزان هماهنگی و کنترل حرکت می باشد. برای پیشگیری از این اتفاق، فیزیوتراپیست به بیمار آموزش خواهد داد که در طول دوره ی درمان از انجام چه حرکاتی اجتناب کند. به عنوان مثال حرکات زیر منجر به ایجاد الگوهای غیرطبیعی در ماهیچه های صورت می شود:

  • سعی در ایجاد بزرگترین میزان حرکت یا بیشترین انقباض مانند لبخند زدن در حالیکه لب ها در بازترین حالت ممکن هستند.
  • آدامس جویدن با صرف نیروی زیاد.
  • باد کردن بادکنک با بیشترین تلاش ممکن برای به کار گرفتن عضلات صورت.

درمانگر به بیمار آموزش می دهد که تا جایی که ممکن است از صورت خود به حالت طبیعی استفاده کند، بدون اینکه تلاش کند حالتهای چهره را محدود کند زیرا آنها متفاوت به نظر می رسند.

تجربه های واقعی از این بیماری

دوریس صبح از خواب بیدار می شود و صورت خود را می شوید. او وقتی که متوجه شد در یکی از چشم هایش کف صابون رفته خیلی تعجب کرد. سپس وقتی دندان هایش را مسواک زد و دهانش را شست، متوجه شد که آب از یک طرف دهانش می ریزد. دوریس در آینه نگاه کرد و دید که یک در طرف صورتش، گونه ی او دچار افتادگی شده و یک گوشه ی دهانش پایین تر از گوشه ی دیگر است. اول تصور می کرد که دچار سکته شده است. وقتی سعی کرد صحبت کند، اما در بیان برخی کلمات مشکل داشت، بسیار نگران شد. زیرا او هیچ مشکل دیگری در دست ها یا پاهای خود نداشت. همچنین بینایی و قدرت فکر کردن او نیز دچار مشکل نشده بود و این شبیه به سکته نبود.

پس از این که متوجه مشکل به وجود آمده شد، چه کرد؟

دوریس فورا با اورژانس تماس گرفت و خود را هر چه سریعتر به بیمارستان رساند. معاینه ی اولیه برای تشخیص مشکل فلج یا فلج بخشی از صورت و رد دیگر علت ها، از جمله سکته، لازم بود. اولین مرحله در درمان فلج صورت که مربوط ب فلج بلز می شود، این است که یا کاری انجام نشود ( انتظار و مشاهده ی نتیجه) و یا اینکه داروهای ضد التهاب یا ضد ویروس تجویز شوند. دوریس ابتدا در مورد محافظت از چشم خود و جلوگیری از خشک شدن قرنیه مورد آموزش قرار می گیرد. پزشک به دوریس پیشنهاد می کند که به یک فیزیوتراپیست مراجعه کند که می تواند به وی کمک کند تا حرکت های طبیعی عضلات چهره ی خود را مجددا به دست آورد.

فیزیوتراپیست نیز در ابتدا اطمینان حاصل می کند که دوریس به درستی از چشم خود محافظت می کند. دوریس از یک چشم بند استفاده می کرد و فیزیوتراپیست نیز به او می گوید که در هنگام شستن صورت یا بیرون رفتن چشم خود را در نگاه به سمت حفظ کند و نگاه خود را روی چیزی در سطح پایین متمرکز کند. از آنجایی که فلج دوریس قسمتی بود، فیزیوتراپیست هم تمرین های تسهیل کننده را آغاز کرد تا بتواند لب های خود را در موقعیت بهتری نسبت به گونه ها نگاه دارد و در هنگام لبخد زدن گونه ها را به سمت بالا ببرد ( به این صورت که لب ها را به آرامی به یکدیگر فشار دهد و تلاش کند تا لبخند بزند.). فیزیوتراپیست به دوریس پیشنهاد کرد که از نی برای نوشیدن استفاده کند، نی را در هنگام نوشیدن در وسط لب های خود قرار دهد که باعث می شود طرف ضعیف شده ی لب با طرف دیگر برای مکیدن مایع همراه شود.

فیزیوتراپیست مورد نیاز شما چگونه است؟

همه ی فیزیوتراپیست ها از طریق آموزش و تجربه برای کار خود آماده شده اند. شما ممکن است فیزیوتراپیستی را که مد نظر دارید، فیزیوتراپیستی باشد که تجربه ی درمان افراد مبتلا به مشکلات عصبی را داشته باشد. برخی فیزیوتراپیست ها با تمرکز بر روی مشکلات عصبی تمرین کرده و تجربه کسب کرده اند.

نکات مهمی که در انتخاب فیزیوتراپیست باید در نظر داشته باشید، عبارتند از:

  • با خانواده و دوستان و یا کلینیک ها در مورد یک فیزیوتراپیست مجرب و متخصص پرس و جو کنید.
  • وقتی با فیزیوتراپیست مورد نظر تماس برقرار می کنید، حتما در رابطه با تجربه های وی در زمینه ی فلج بلز یا فلج صورت سول بپرسید.
  • در اولین ملاقات با فیزیوتراپیست خود، علائم خود را با جزئیات کامل توضیح دهید و بیان کنید که چه مواردی باعث بدتر یا بهتر شدن علائم می شود.

[divider]

کلینیک فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان آلومینا 

خستگی مزمن

درمان های توانبخشی و فیزیوتراپی پیشرفته برای انواع اختلالات مغز و اعصاب و ستون فقرات

در کلینیک آلومینا در دسترس است.

 

برای کسب نوبت با ما تماس بگیرید (اینجا کلیک کنید)


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

6 دیدگاه دربارهٔ «راهنمایی های فیزیوتراپیست ها برای فلج بلز یا فلج صورت»

  1. منم درگیر این بیماری بودم .باید در این بیماری دارو روسریع شروع کرد بهتر جواب میده.دکتر به من پردنیزلون و قرص ضد ویروس داد.نصف صورتم فلج شده بود .اولش چند روز گوشم خصوصا پشت گوشم درد می کرد.خودم فکر می کردم عفونت کرده.نمی دونستم مربوط به عصب هست. بعد از درد گوش نصف صورتم از حس رفت .بعد از 12روز که از مصرف دارو گذشت .10جلسه فیزیوتراپی و 5 جلسه لیزر تراپی پر توان و ماساژ با روغن سیاه دانه شروع کردم .تا حدود 90درصد خوب شد . میگن .تا دو ماه طول میکشه که کاملا خوب بشم.آدامس جویدن هم خوبه..حتما اول با دارو شروع کنید که ویرووس از بین بره ..علت این بیماری مشخص نیست .یک نوع ویروس هست .در کل نداشتن استرس در این بیماری و بهبودش کمک می کنه.

  2. با سلام.من ۴ماه گرفتار فلج بلز هستم ۵۰ جلسه فیزیوتراپی کردم اثری نکرده زیاد میشه گفت ۷۰٪ بهبود پیدا کرده ولی هنوز تو پلک زدن و خوردن و نوشیدن مشکل دارم.خسته شدم بخدا تا کی باید صبر کرد

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      بدون معاینه و ارزیابی بالینی شما نمی توانیم نظز دقیقی در این خصوص ارائه دهیم. در مرکز تخصصی توانبخشی و فیزیوتراپی شایگان مهر بسیاری از افرادی که دچار اختلال فلج بلز بوده اند پس از طی جلسات درمانی، بهبودی کامل داشته اند. در صورت تمایل با مرکز تماس بگیرید تا همکاران راهنماییتان کنند.
      با آزوی سلامتی برای شما دوست گرامی

  3. سلام من دوماه از بیماری فلج بل میگذرد بیست جلسه فیزیوتراپی شدم حالا حدود هشتاد درصد بهبود یافتم واشک چشمم هم خوب شده ولی هنوزلبخند کج وصورتم ورم دارد ایا کاملا بهبود میابم باتشکر

    1. دپارتمان تخصصی توانبخشی

      سلام
      بعد از فلج بلز تا شش ماه فرصت بهبودی وجود دارد ، فیزیوتراپی به عنوان درمان اولیه بکار می رود و معمولا به خوبی جواب می دهد ، تمرین حالت های چهره و ماساژ صورت می تواند در این زمینه مفید باشد . جهت اطلاعات بیشتر می توانید از خانم دکتر امیری در فیزیوتراپی شایگان مهر وقت بگیرید.02177189675-02177136229

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *