راهنمایی فیزیوتراپیست ها به افراد دچار سندروم خستگی مزمن

خستگی مزمن2

سندروم خستگی مزمن (CFS) شرایطی است که حدود یک درصد از جمعیت ایالات متحده را تحت تاثیر قرار داده است. بیماری CFS در صورت درمان نشدن منجر به ناتوانی فرد می شود. درمان این بیماری شامل فیزیوتراپی می شود که می توان از این طریق شرایط را به خوبی مدیریت کرد و یک زندگی خوب داشت.

سندروم خستگی مزمن (CFS) چیست؟

سندروم خستگی مزمن شرایطی است که با نوعی خستگی مفرط مشخص می شود که برای 6 ماه یا بیشتر به طول می انجامد و شدیدتر از آن است که انتظار می رود. گرچه علم هنوز یک علت اصلی برای این مشکل نیافته است، اما بسیاری از محققان گمان می کنند که به نوعی ممکن است مربوط به اختلال در عملکرد انرژی هوازی، سیستم ایمنی بدن و سیستم گوارشی باشد.

فرد مبتلا چه احساسی دارد؟

یکی از بهترین علائم CFS، احساس ضعف پس از فعالیت می باشد که باعث می شود فرد به شدت احساس خستگی کند، حتی به خاطر انجام فعالیت های روزانه و یا فعالیت های خیلی کم. علاوه بر این افراد مبتلا به CFS ممکن است احساس بدن درد، سردرد داشته باشند، دچار مشکل در فکر کردن و همچنین اختلالات خواب شوند. CFS توسط برخی مانند بیماری آنفلوآنزا توصیف شده است که برای مدت طولانی فرد دچار این مشکل می باشد. این علائم در همیشه ثابت نبوده و دارای نوسان هستند.

بهبود کامل در بزرگسالان مبتلا به CFS خیلی کم اتفاق می افتد ولی در کودکان بهبود کامل بیشتر انجام می شود. پزشکی بالینی کنونی بیشتر سعی در مقابله با علائم این بیماری و جبران کمبودهای آن و بهبود عملکرد روزانه دارد.

علائم بیماری

طی انجام یک سری تحقیقات، علائم بسیاری از بیماری CFS شناخته شدند که عبارتند از:

  • خستگی مفرط – یکی از مهمترین علائم CFS خستگی مفرط است که 6 ماه یا بیشتر طول می کشد.
  • درد عمومی – مقدار قابل توجهی هم پوشانی بین تشخیص بیماری CFS و فیبرومیالژیا وجود دارد. برخی بررسی ها نشان داده اند که 50 تا 80 درصد افرادی که مبتلا به CFS هستند، مستعد ابتلا به بیماری فیبرومیالژیا نیز می باشند. در هر دو شرایط، انتشار درد مشاهده می شود.
  • سردردهای مکرر – مبتلایان بسیاری به CFS در مورد سردردهای مکرر شکایت دارند که منجر به مختل شدن فعالیت های فیزیکی این افراد می شود.
  • ضعف ماهیچه ها – کاهش فعالیت های فیزیکی می تواند منجر به ضعف عمومی ماهیچه ها شود.
  • افکار مبهم و گیجی در فرد – تمرکز کردن برای فرد مبتلا به CFS بسیار سخت است.
  • اختلال خواب – علیرغم خستگی زیاد، افراد مبتلا به CFS از اختلالات خواب نیز رنج می برند.
  • علائم مشابه آنفلوآنزا – افراد مبتلا به CFS علائم مشابه به آنفلوآنزا را گزارش می کنند، از جمله گلو درد، درد ماهیچه ها و خستگی عمومی.

تشخیص این بیماری چگونه است؟

خستگی مزمن1

تشخیص CFS به نوعی رد کردن بیماری های دیگر است، زیرا هیچ بیماری دیگری باعث خستگی مفرط نمی شود. تشخیص CFS براساس علائم انجام می شود: پزشک یا فیزیوتراپیست بیمار، تشخیص را بر مبنای علائم گزارش شده توسط خود بیمار انجام می دهد. همچنین پزشک آزمایشاتی را انجام می دهد تا بتواند بیماریها و مشکلات دیگر را رد کند. متاسفانه هیچ تست پزشکی در مورد تشخیص قطعی CFS وجود ندارد.

به خاطر تاثیرات این بیماری بر روی عملکردهای جسمی فرد، ممکن است فیزیوتراپیست اولین نفری باشد که CFS را تشخیص می دهد. فیزیوتراپیست از بیمار سوالات زیر را می پرسد:

  • چه زمانی احساس خستگی می کنید و این احساس خستگی چقدر طول می کشد؟ آیا تجربه ی درد یا ناراحتی هم دارید؟
  • آیا متوجه تغییرات واضح در توانایی انجام فعالیت های جسمی خود شده اید؟
  • آیا متوجه اختلال در خواب خود شده اید؟
  • آیا اخیرا تغییری در افکار خود حس کرده اید؟

تست ورزش قلبی، شامل 2 تست برنامه ریزی شده در 24 ساعت که جدا از هم انجام می شوند، برای توصیف شدت اختلال عملکرد در فرد بیمار مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این، فیزیوتراپیست از بیمار می خواهد تا پرسشنامه ای را پر کند، تا به این شکل بتواند درک بهتری از وضعیت بیمار داشته باشد و وجود دیگر شرایط را نیز پیش بینی کند.

یک فیزیوتراپیست چگونه می تواند کمک کند؟

خستگی مزمن

فیزیوتراپیست با بیمار برای طراحی یک برنامه ی درمانی کار خواهد کرد و از این طریق سعی در برطرف کردن مشکل بیمارو بهبود توانایی وی برای انجام فعالیت های روزانه دارد.

از آنجایی که درد، خستگی و ضعف هرسه از علائم CFS هستند، درمان بیشتر بر روی بهبود قدرت و تحمل فرد تمرکز دارد. فیزیوتراپیست شرایط دیگری را نیز بررسی می کند، شرایطی مانند افسردگی و حتی ممکن است فرد را برای درمان همزمان این علائم به متخصص دیگری معرفی کند.

درمان های فیزیوتراپی در مورد این بیماری عبارتند از:

آموزش – فیزیوتراپ به بیمار استراتژی هایی را آموزش می دهد که به وی کمک می کند تا انرژی خود را برای فعالیت های روزانه ذخیره کند.

حرکت و تمرین های تقویتی – حرکت و تمرین می تواند استقامت و قدرت فرد را افزایش داده و میزان درد را کاهش دهد. فیزیوتراپ به بیمار کمک می کند تا حرکاتی را که به کاهش علائم CFS کمک می کند، شناسایی کند.

کاپروپرکتیک ( درمان دستی) – درمان دستی برای دستکاری پوست و استخوان ها و بافت های نرم به کار می رود تا درد را کاهش داده و به بهبود حرکت کمک کند.

آیا می توان از این مشکل پیشگیری کرد؟

سندروم خستگی مزمن

متاسفانه مکانیزم حقیقی پشت CFS کاملا درک نشده است. تا امروز هیچ راه مطمئنی برای پیش بینی یا پیشگیری از این بیماری وجود ندارد. به هرحال کشف سریع علائم این بیماری به مدیریت بهتر آن کمک می کند.

پس از تشخیص، فیزیوتراپ برای ارائه ی راهکارهایی برای درک بهتر و مدیریت علائم این بیماری با بیمار کار می کند.

  • مانند بسیاری شرایط دیگر، آموزش بسیار مهم است. درک راهکارهای ارائه شده، مانند برقراری تعادل بین زمان استراحت و فعالیت، به بیمار کمک می کند که با وجود مشکل CFS به زندگی عادی خود ادامه دهد.
  • پس از اینکه علائم به وسیله ی یک برنامه ی منظم کنترل شدند، انجام تمرینات کوتاه مدت یا متوسط بسیار موثر هستند بدون اینکه علائم بیماری را بدتر سازند.
  • رفتار شناسی و روان درمانی نیز در پرداختن به مشکلات همراه با این بیماری، از جمله اضطراب و افسردگی، بسیار موثر هستند.

تجربه های واقعی در مورد بیماری

آنجلا دامپزشک حیوانات کوچک است که به خاطر شغلش لازم است روزانه 10 ساعت روی پای خود بایستد و عمل های جراحی لازم را انجام دهد.

در چند ماه اخیر آنجلا خیلی احساس خستگی می کرد، حتی در طول روز زمانی که حجم کاری وی سبک است. از ترس اینکه مانند خواهرش به تصلب بافت ها دچار شده باشد، به پزشک خود مراجعه کرد و پس از انجام معایناتی پزشک نیز آنجلا را به به متخصص مغز و اعصاب معرفی کرد.

متصص نیز آزمایش های متعددی روی آنجلا انجام داد که پاسخ تمام آنها منفی بود. پس از اینکه CFS در آنجلا تشخیص داده شد، پزشک وی را به یک فیزیوتراپ معرفی کرد. در زمان انجام معاینات آنجلا متوجه شد که خستگی وی گاهی کم می شود، اما به هرحال در تمام مدت این خستگی همراه اوست. او حتی پس از طی کردن یک روز کاملا عادی مجبور بود مدت زیادی از آخر هفته ی خود را به استراحت بگذراند تا بهتر شود. او روزهای اول هفته احساس بهتری داشت تا روزهای آخر هفته، اما علائم با گذشت زمان بدتر می شدند. علاوه بر این آنجلا می گوید با خستگی او احساس بیماری می کرد و همچنین مشکل تمرکز هم داشت. او می گوید 3 هفته ی کاری را به خاطر این مشکل از دست داده است و نسبت به تشخیص های اخیر استرس دارد، زیرا هر چه در مورد CFS خوانده منفی به نظر می رسند.

فیزیوتراپ ضعف، محدودیت در حرکت و درد عضلانی را در او تشخیص داد. آزمایش های قلبی و ریوی هیچ مشکلی را نشان نداد. به هرحال بیشترین میزان اکسیژن مصرفی توسط بدن در آزمایش دوم کاهش یافته است. این اندازه گیری ها نشان می دهند که اختلاف متوسط تا شدید اختلال قلبی و عروقی و ریوی در روز دوم توضیح می دهد که نقص های عملکردی او دارای نوسان است. علاوه بر اینها، آنجلا افزایش اختلالات مغزی و بدن درد را در روز انجام دومین تست قلبی ریوی تجربه کرد.

در ادامه ی معاینات، فیزیوتراپیست با وی در مورد شرایش صحبت کرد و راهکارهایی را که فکر می کرد بهترین راه حل هستند، به او ارائه داد، از جمله فعالیت ها و تمرین هایی که به آرامی قدرت و تحمل او را بالا برده و درد او را کاهش می دهد.

علیرغم پیچیدگی شرایط آنجلا، او با یک سری حرکات درمانی شخصی، به خوبی با شرایط کنار آمد. چندین ماه پس از انجام فعالیت های مهارتی، آنجلا 50 درصد کاهش علائم را در فعالیت های روزانه ی خود گزارش می دهد. با کمک فیزیوتراپ، اکنون آنجلا احساس اعتماد به نفس می کند و می تواند فعالیت های روزانه ی خود را مدیریت کند.

انتخاب فیزیوتراپیست

همه ی فیزیوتراپیست ها از طریق آموزش و تجربه برای درمان CFS آماده شده اند. زمانی که به دنبال یک فیزیوتراپیست هستید، تمایل دارید که مجرب و متخصص باشد، به علاوه با مشکلات روانشناسی و پیچیدگی های CFS آشنا باشد.

در انتخاب فیزیوتراپ نکاتی را باید مورد توجه قرار دهید، از جمله می توانید از خانواده و آشنایان و کلینیک های پزشکی راهنمایی بخواهید. زمانی که بع یک فیزیوتراپیست تماس می گیرید در مورد تجربیات وی در زمینه ی درمان افراد مبتلا به CFS حتما سوالاتی بپرسید. در اولین ملاقات با فیزیوتراپیست مورد نظر خود علائم بیماری خود را با تمام جزئیات برای وی توضیح دهید. همچنین زمانی که احساس درد می کنید را به وی بگویید، چرا که به فرایند درمان کمک می کند.

[divider]

کلینیک فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان آلومینا

خستگی مزمن

درمان های توانبخشی و فیزیوتراپی پیشرفته برای انواع اختلالات مغز و اعصاب و ستون فقرات

در کلینیک آلومینا در دسترس است.

 

برای کسب نوبت با ما تماس بگیرید (اینجا کلیک کنید)


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *