ذات الریه سرپایی چیست؟

%d8%b0%d8%a7%d8%aa-%d8%a7%d9%84%d8%b1%db%8c%d9%87-%d8%b3%d8%b1%d9%be%d8%a7%db%8c%db%8c

ذات الریه سرپایی نوعی ذات الریه عفونی است و ممکن است کمی باعث آزار فرد بیمار شود، اما یکی از کم خطرترین بیماری های ریوی است. به این دلیل که این بیماری نوعی ذات اریه خفیف است و عموما به بستری شدن نیاز ندارد. شما ممکن است به این بیماری مبتلا باشید، اما اصلا از آن خبر نداشته باشید.

در ادامه اطلاعاتی در مورد این بیماری ارائه می شوند، علت بروز بیماری، چگونگی انتقال آن و چگونگی پیشگیری از آن.

ذات اریه سرپایی چیست؟

ذات الریه سرپایی یک عبارت غیرپزشکی برای توصیف نوع خفیف ذات الریه می باشد. این بیماری ذات الریه غیر معمول نیز نامیده می شود، زیرا با انواع جدی تر آن که براثر باکتری های معمول بروز می کنند، متفاوت است.

ذات الریه سرپایی یک بیماری ریوی است که اغلب بر اثر عفونت ریه بروز می کند. عوامل زیادی باعث بروز ذات الریه می شوند، از جمله:

  • باکتری، شامل میکوپلاسما
  • ویروس
  • قارچ
  • دیگر عوامل عفونی
  • مواد شیمیایی
  • وارد شدن غذا به مسیر تنفسی

ذات الریه سرپایی اغلب در نتیجه عفونت ریه بروز می کند که نتیجه یک میکرو ارگانیسم باکتریایی به نام میکوپلاسما می باشد. افراد مبتلا به ذات الریه سرپایی به ندرت نیاز به بستری شدن دارند. برخی حتی با وجود این بیماری به کار و مسائل روزمره خود می رسند و با آن مانند یک سرماخوردگی عادی رفتار می کنند.

چه کسانی به ذات الریه سرپایی مبتلا می شوند و این بیماری چگونه منتقل می شود؟

هر کسی در هر سنی ممکن است به ذات الریه سرپایی مبتلا شود. ذات الریه سرپایی ناشی از میکوپلاسما رایج ترین نوع آن است که در بین کودکان در سنین مدرسه، نظامیان و بزرگسالان بالای 40 سال بسیار مشاهده می شود.

افرادی که در اماکن شلوغ کار یا زندگی می کنند، مانند مدرسه، محل نگهداری بی خانمان ها و زندان بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند، چرا که ذات الریه سرپایی قابل انتقال به دیگران می باشد. این بیماری از طریق مخاط بینی و گلو فرد بیمار به دیگران منتقل می شود، به ویژه زمانی که فرد بیمار عطسه یا سرفه می کند.

ذات الریه سرپایی بیشتر در اواخر تابستان و پاییز شیوع پیدا می کند. اما عفونت ها بدون الگوی خاصی در طول سال نیز بروز می کنند. گرچه این بیماری قابل انتقال به دیگران است، اما سرعت انتشار آن بسیار کند می باشد. دوره انتقال بیماری در اکثر موارد کمتر از 10 روز طول می کشد. محققان تصور می کنند که ارتباط نزدیک و طولانی مدت با فرد بیمار باعث انتقال بیماری می شود.

علائم ذات الریه سرپایی چیست؟

علائم بیماری ذات الریه سرپایی به طور کل 15 تا 25 روز پس از قرار گرفتن در معرض میکوپلاسما ظاهر می شوند و در یک دوره 2 تا 4 روزه پیشروی می کنند. این علائم عبارتند از:

  • سرفه هایی که با گرفتگی های شدید عضلانی همراه هستند، اما مخاط بسیار کمی تولید می کنند.
  • علائمی مشابه آنفلوآنزای خفیف، مانند تب و لرز
  • گلو درد
  • سردرد
  • خستگی
  • ضعف طولانی مدت که ممکن است پس از برطرف شدن دیگر علائم تداوم داشته باشد.

برخی افراد مبتلا به ذات الریه سرپایی نیز ممکن است دچار عفونت گوش، کم خونی یا بثورات پوستی شوند.

تشخیص ذات الریه سرپایی چگونه است؟

در برخی موارد این بیماری هرگز تشخیص داده نمی شود چرا که فرد بیمار به دنبال کمک های پزشکی نیست. در صورت مراجعه به پزشک، تشخیص بیماری بستگی به سابقه پزشکی و نتایج معاینه جسمی دارد. پزشک در مورد علائم و مدت بروز آنها سوالاتی خواهد پرسید. به علاوه سوالاتی در مورد محل کار می پرسد و اینکه آیا فردی در محل کار یا در خانه اخیرا بیمار بوده است یا خیر.

در زمان معاینه پزشک به صدای قفسه سینه بیمار گوش می دهد. حتی ممکن است اشعه ایکس و آزمایش خون توصیه شود. از طریق آزمایش خون عفونت میکوپلاسما تشخیص داده می شود. با این حال آزمایش خون به ندرت توصیه می شود. نوع دیگری از آزمایش خون برای بررسی میزان مواد ایمنی خاص در خون به نام agglutinins انجام می شود. این نوع آزمایش بیماری ذات الریه سرپایی را تایید نمی کند، بلکه احتمال وجود آن را اعلام می کند.

آیا احتمال ابتلای مجدد به ذات الریه سرپایی وجود دارد؟

فردی که یک بار به ذات الریه سرپایی مبتلا شده تا حدی به این بیماری ایمن شده است. این ایمنی دائم نیست و مشخص نیست تا چه مدت طول می کشد. بنابراین احتمال ابتلای مجدد به این بیماری وجود دارد. اما در حالت بروز دوباره این بیماری، خفیف تر خواهد بود.

پیشگیری از ذات الریه سرپایی

واکسنی برای عفونت های میکوپلاسما وجود ندارد، بنابراین راهی برای پیشگیری از این بیماری نیست. با این حال اقداماتی می توان انجام داد تا احتمال ابتلا به این بیماری کاهش یابد:

  • ورزش کنید، یک رژیم غذایی سالم انتخاب کنید و خواب کافی داشته باشید. ورزش کردن، استراحت و تغذیه مناسب به سلامت جسمی کمک می کنند. یک بدن سالم بهتر در مقابل عفونت ها مقاومت می کند.
  • دست های خود را به طور مرتب بشویید. شستن دست ها بهترین راه برای پیشگیری از انتقال میکروب ها می باشد.
  • سیگار نکشید. سیگار کشیدن به ریه آسیب می رساند و ریه آسیب دیده در مقابل عفونت حساس تر است.
  • در هنگام عطسه و سرفه جلوی دهان خود را بگیرید و دیگران را نیز ملزم به این کار کنید. عطسه و سرفه اولین راه های انتقال عفونت می باشند.

 

لینک منبع: اینجا را کلیک کنید.

نگارنده: سمیه محمدی

گروه پزشکان جایروس


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *