پژوهشگران میگویند آدم گام‌های بلندی در بالا رفتن طول عمر خود در دو قرن گذشته برداشته است ولی یک شکاف بین آقایان و خانمها همچنان باقیمانده است.

در زمینه مردان، خبرهای خوب و خبرهای نامطلوب وجود دارد.

خبر خوش اینست که ما یک دهه طولانی‌تر از دو قرن پیش زندگی می‌کنیم.
خبر نامطلوب این است که شکافی بین مدت زندگی مردان و مدت زندگی خانم‌ها هنوز هم هست یک تیم بین کشوری از پژوهشگران یک مطالعه طی روز دوشنبه در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم پخش کرده است.
در آن، آن‌ها گام‌های بلندی که آدم برای طول زندگی در ۲۰۰ سال پیش حتی در قیاس با دیگر پستانداران نخستین مانند گونه میمون‌ها برداشته است.
با وجود این، آن‌ها اشاره میکنند که خانم‌ها همچنان طول زندگی حدود ۵ سال بیشتر از آقایان دارند همان فاصله که در در ابتدای سال ۱۸۰۰ وجود داشت.
هم چنین فاصله میان طول زندگی خانم و آقا نیز در دیگر گونه‌های پستاندار پیدا شده است.
و پژوهشگران علت آن را کاملاً اطمینان ندارند.
نویسنده سوزان آلبرتس، استاد زیست شناسی در دانشگاه دوک، در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت این گیج کنندست. چنانچه ما می‌توانیم حیات را طولانی‌تر کنیم چرا نمی‌توانیم فاصله عمر مرد و زن اندک کنیم؟
رشد طول زندگی سریع است.
پژوهشگران از آمریکا، آلمان، دانمارک، کانادا و کنیا سوابق تولد و مرگ بیشتر از ۱ میلیون نفر را از سال ۱۷۰۰ تا به امروز مورد بررسی قرار دادند.
در این بررسی اطلاعات اشخاص سرزمین‌های صنعتی، افرادی که پیش از عصر صنعتی به جهان آمدند و شکارچیان مدرن گردآوری شده است.
آن‌ها داده‌های آدم را با سوابق طول زندگی از ۶ گونه از پستانداران وحشی از سه تا ۵ دهه را در قیاس با هم مورد مطالعه گذاشته اند.
به بیان این پژوهندگان داده‌ها نشان میدهد آدم دستاوردهای سریع‌تری برای بالا رفتن طول عمر نسبت به سایر گونه‌ها بر روی شجره فامیلی پستانداران نخستین بدست آورده است.
به عنوان نمونه، امید به زنده ماندن برای مردم سوئد از اواسط سی سالگی در ابتدای سال ۱۸۰۰ به بیشتر از ۸۰ سال در امروز جهش کرده است که بیشتر از ۲ برابر در طول ۲۰۰ سال پیش است.
پژوهشگران نسبت جهش در طول زندگی را به طب مدرن و امکانات تندرستی عمومی می‌دانند به صورت ویژه، در نظر داشته باشید که مرگ و آسیب در اثر وضع حمل و بیماری‌های دوره طفولیت به میزان قابل توجهی کمتر شده است.
بطور کلی طول زندگی افزایش پیدا کرده است ولی با وجود این، شکاف بین آقایان و خانمها تغییر چندانی نکرده است.
در کل دنیا، میانه طول زندگی حدود ۷۱ سال است هر چند، میانه زندگی آقایان به طور میانگین ۶۸ سال است این در شرایطی است که میانه زندگی زنان۷۳ سال می‌باشد.
در آمریکا، میانه طول زندگی تقریباً ۷۹ سال است مردان بطور میانگین حدود ۷۶ سال زندگی میکنند در حالیکه میانه زندگی خانم‌ها ۸۱ سال است.
طبق گفته پژوهشگران یک شکاف شبیه و متناسب بین خانمها و آقایان تقریباً در همه جمعیت‌های پستانداران وحشی مورد مطالعه آن‌ها وجود دارد.
ژنتیک، رفتار، و یا هر دو؟
آلبرتس و پژوهندگان دیگر می‌گویند احتمالاً یک جزء ژنتیکی برای شکاف طول زندگی خانم و آقا وجود دارد.
آن‌ها گمان میکنند آن امکان دارد در کروموزوم X قرار داشته باشد خانم‌ها دو کروموزوم X در حالیکه مردان تنها یکی دارند.
کروموزوم X انفرادی در آقایان احتمال دارد به میزان مکفی برای هر نوع ژن در کروموزوم را تلافی کند.
آلبرتس گفت که رفتارهای پرخاشگرانه توسط مردان امکان دارد یک عامل باشد.
با وجود این، دکتر جمین Brahmbhatt، جراح اورولوژی در کلینیک PUR در شفاخانه جنوب دریاچه اورلاندو در فلوریدا فکر میکنند یک عامل بزرگ احتمال دارد این باشد تازه را بسادگی خانمها از خود مراقبت انجام نمی‌دهند.
آن‌ها برنامه غذایی خوبی ندارند و به میزان خانمها به دکتر مراجعه انجام نمی‌دهند.
او گفت: آقایان به سادگی برای تندرستی خود اولویت بندی انجام نمی‌دهند.
جراحان اعتقاد دارند که ریشه‌های این رفتار امکان دارد در هنگام وضع حمل باشد.
او گفت: خانم‌ها بطور معمول به دلیل حاملگی در چند دهه از عمر خود مرتب به دکتر می‌روند و از تندرستی خود مراقبت میکنند.
اغلب آقایان به دکتر نمی‌روند تا وقتیکه سن بالاتر از ۵۰ تا شصت سال بیابند. بعد برای چکاب سلامت به دکتر بروند.
Brahmbhatt گفت تنها چند کار است که شما میتوانید در مورد ژنتیک انجام دهید ولی امورات زیادی وجود دارد که شما میتوانید در مورد رفتار انجام دهید.
او گفت شما باید برنامه هایی که سر و کار دارید زندگی میکنید ولی چیزهایی در اطراف شما هستند که شما قادر نیستید آن‌ها را مهار کنید.