در مورد ترانسکچوال (ترنس) بیشتر بدانیم!

ترنس

تعریف

ترانسکچوال (به اختصار ترنس) به افرادی گفته می‌شود که دارای هویت جنسیتی متناقض هستند برای مثال ممکن است فرد آناتومی جنسی مردانه داشته باشد در حالی‌ که از جنسیت خود راضی نباشد یا برعکس . این مسئله در ذهن، رفتار، نگرش و عملکرد جنسی فرد مشخص میشود .

در واقع تصمیم فرد برای زندگی در نقش جنس مخالف، که این حالت همیشه همراه با احساس تضاد در اندام جنسی زمان تولد است.

ترنس فردی است که تقاضا برای جراحی و درمان‌های هورمونی برای تطبیق جسم خود و ملحق شدن به جنس مخالف دارد و از هویت جنسی خود ناراضی است و شواهدی از ناراحتی فرد از جنسیت فیزیکی خود در زندگی اجتماعی وجود دارد و شخص هویت دوجنسی نداشته و شواهد و مدارک پزشکی نیز گویای این موارد میباشد.
البته هر کسی که گرایش به تغییر جنسیت خود داشته باشد، لزوماً اختلال هویت جنسی ندارد. اختلات هویت جنسی، شیوع بسیار کمی دارد و تقریباً از هر پنجاه هزار و یا صدهزار نفر، یک نفر دچار این اختلال است که تشخیص بیماران واقعی در میان آنها، برعهده روانپزشک است .

مورد بسیار مهمی که باید ذکر کرد این است که ترانس سکسوالیست ها با همجنسگرایان و دوجنسی ها فرق دارند و نباید این موارد را با هم اشتباه کرد.

ملال جنسی

اکثر بزرگسالان با اختلال هویت جنسی در شرح حال خود بیان میکنند که از کودکی احساس میکردند که با سایر کودکان هم جنس خود متفاوت اند به صورت همانندسازی با جنس مقابل که در نوجوانی و بزرگسالی این مورد بارزتر شده است.

خصوصیاتی که در این کودکان برجسته تر میباشد به صورت این موارد میتواند باشند: فرد تمایل خود را به صورت مکرر در مورد متعلق بودن به جنس مقابل ابراز میکند. در پسرها ترجیح لباس دخترانه یا تقلید ظاهر دخترانه و در دخترها اصرار به پوشیدن لباس مردانه هست .ترجیح دادن بارز و مشخص برای نقش جنسی مقابل در بازیهای تخیلی در مورد متعلق بودن به جنس مقابل هست. همبازیهای جنس مخالف را ترجیح میدهند و میل شدید به شرکت در بازیهای جنس مخالف وجود دارد. در نوجوانی و بزرگسالی به صورت جازدن مکرر خود به عنوان جنس مقابل که تمایل دارد مثل جنس مقابل زندگی کند و انتظار دارد که دیگران با مثل جنس مخالف رفتار کنند و به همراه ناراحتی مداوم در مورد جنسیت و نقش جنسی خود می باشد.

هویت جنسی

خصوصیات دیگر در نوجوانان و بزرگسالان به صورت اشتغال ذهنی با خلاصی از خصوصیات جنسی فعلی خود بوده که فرد اعتقاد دارد که با جنسیت مخالف زاده شده است. تمام موارد ذکر شده موجب می شود که ناراحتی چشمگیر بالینی موجب تخریب در عملکرد اجتماعی ، شغلی و …شود.درمورد تمایل جنسی این افراد باید توجه شود که تمایلات جنسی متفاوت دارند به صورت تمایل جنسی نسبت به مردیا به زن یا به دو جنس یا به هیچ جنسی می باشد .

اصطلاح ترنس

– اصطلاح ترانس سکوال اولین بار توسط دیوید الویر در سال 1949 مطرح شد و این اصطلاع اولین بار در سال 1980 درراهنمای تشخیصی و آماری اختلال‌های روانی وارد شد. بر طبق استاندارد ” انجمن جهانی حمایت از سلامتی ترنسجندرهااین اصطلاح به عنوان یک بیماری و یا یک توهین نیست و باعث ازبین رفتن حقوق شهروندی و مدنی فرد نمی‌شود در هر حال تمام افرادی که دچار اختلال هویت جنسی هستند، لزوماً مایل به انجام دادن مراحل تغییر جنسیت نیستند به خصوص جراحی اندام‌های جنسی.
عمل تغییر جنسیت در ایران مجاز است به طوری که طبق فتوای رهبر فقید جمهوری اسلامی ایران در میانهٔ دهه ۱۳۶۰ عمل جراحی تغییر جنسیت برای یک خانم که مورد بررسی ایشان قرار گرفت، انجام شد که تأثیر پایداری بر جا گذاشت و اکنون در ایران نیز این عمل انجام میشود.

در ایران انجمن حمایت از بیماران مبتلا به اختلالات هویت جنسی ایران فعالیت میکند که افرادی که تشخیص ترنس در آنها قطعی شده است ، جهت کسب اجازه قانونی برای عمل تغییر جنسیت می‌بایست گواهی پزشکی در تأئید مورد هویت جنسی خود را به این کمیته ارائه دهند.
– از تعارضایی که به این افراد از لحاظ روانکاوی به رون این افراد اجبار می گردد میتواند به صورت ملال جنسیتی ظهور کند که میتواند به خاطر مسایل اجتماعی سرکوب شود و مخفی گردد.

در ابتدا ایشان امید دارند که ملال جنسیتی شان برطرف شود یا چنین اتفاقی بیفتد . بیشتر خانواده ها، این بچه ها را مورد شماتت قرار می دهند، طردشان می کنند، با آنها مقابله کرده و تعداد کمی از افراد خانواده ایشان را درک میکنند و برای درمان اختلال های روانپزشکی همراه ایشان را به نزد روانپزشک یا روانشناس همراهی می کنند.

بهترین راه حل تشخیص به موقع و کسب مشاوره از روانپزشکان است، بنابراین خانواده‌ها باید در بحرانهای بلوغ سریعاً برای تشخیص این عارضه اقدام کنند. طبق آمارها با هورمون‌درمانی می‌توان ۵۰ درصد رضایت ترنس‌سکچوال‌ها را به دست آورد که این کار در ممالک آسیایی و اروپایی صورت می‌پذیرد. ولی بیشتر این افراد تمایل به تغییر جنسیت دارند که البته بعد از اینگونه عمل‌های جراحی نیز نتایج رضایت‌ها متفاوت است. زیرا افرادی که مورد حمایت اجتماعی قرار گیرند و دچار عوارض بعد از عمل نشوند و بتوانند ازدواج کنند، از عمل جراحی تغییر جنسیت خود رضایت خواهند داشت.

البته این را نیز باید عنوان کنم که این افراد بعد از عمل جراحی و ازدواج نمی‌توانند فرزنددار شوند و اکثر آنان فرزند‌خوانده می‌پذیرند که از نظر شرعی نیز قوانین خاصی برای تغییر جنسیت در کشورمان وجود دارد.

نقش خانواده

توصیه من به خانواده این افراد این است که رویکرد انسانی داشته وبا کمال همدلی و صمیت با ایشان در روند زندگیشان همکاری نمایند تا اختلالات روانپزشکی ثانویه به صورت اختلالات اقسردگی ، اضطرابی و غیره در زندگی ایشان کاهش یابد و حداقل به عنوان سپر دفاعی در مقابل سرکوبهای اجتماعی عمل نماید.

[divider]

دکتر ندا فرزانه

روانپزشک و رواندرمانگر

فارغ التحصیل دوره تخصصی روانپزشکی از دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران

 دارای بورد تخصصی اعصاب و روان از دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران

عضو انجمن روانپزشكان ايران از سال 1391

عضو علمی انجمن ملال جنسی از 1396

رواندرمانگر اختلالات جنسی (مشکلات میل جنسی،واژینیسموس و مشکلات روابط جنسی و زناشویی)

دکتر ندا فرزانه

برای کسب نوبت ویزیت دکتر فرزانه و ورود به صفحه تماس با ما اینجا کلیک کنید.


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *