در انتخاب پرستار کودک خود به چه نکاتی بایستی توجه کنیم؟

پرستار کودک

 

از آنجایی که سن مناسب برای سپردن کودک به مهد حدود سه سالگی است و بسیاری از والدین به دلیل مشغله کاری توانایی نگهداری از فرزند خود به صورت تمام وقت را ندارند و از طرفی در مورد سپردن کودک خود به مهد کودک در سنین پایین نگرانیهایی دارند استفاده از پرستار میتواند گزینه مناسبی باشد .لذا افزایش آگاهی در این زمینه میتواند به والدین کمک شایانی نماید. در این راستا توجه به نکات زیر ضروری است.

 

برنامه ریزی و تصمیم گیری

اولین نکته در انتخاب پرستار ، برنامه ریزی جهت انتخاب ایشان است که تصمیم گیری در این مورد بهتر است قبل از تولد کودک (در دوران بارداری و قبل از آن) صورت گیرد.

 

چگونه یک پرستار مناسب انتخاب کنیم ؟

در انتخاب پرستار اصل بر دستیابی به شناخت بیشتر از پرستار است و هر چه مراقب کودک خود را بهتر بشناسیم نتیجه بهتری می گیریم. لذا بهینه است که در درجه اول به جستجو در اقوام نزدیک بپردازیم مسلما اگر کودک ما توسط مادر بزرگ یا خاله و یا سایر نزدیکان که دارای شرایط لازم جهت مراقبت از کودک هستند، نگهداری شود، مطلوب تر خواهد بود.

تحقیق و پرس و جو از آشنایان و اقوام و مراجعه به مراکز معتبر وابسته به بهزیستی راه های دیگری جهت پیدا کردن یک پرستار مناسب است . راه پیدا کردن یک مراقب مناسب برای کودک هر کدام از حالات فوق باشد در هر صورت نیاز به بررسی سوابق فرد الزامی است.

– گزینه انتخابی نبایستی خیلی پیر و یا خیلی جوان باشد ، نه آنقدر مسن که توانایی نگهداری از یک کودک را نداشته باشد و نه آنقدر جوان که تجربه کافی در این مورد را دارا نباشد.

– گزینه انتخابی می بایستی تجربه کار با کودک را داشته باشد و یا حداقل خودش مادر بوده باشد.

– گزینه انتخابی می بایستی با مراحل رشد جسمی و روانی کودکان آشنا باشد

– بهتر است گزینه انتخابی دارای سوابق کاری و تحصیلی مرتبط با نگهداری کودک باشد.

– گزینه انتخابی می بایستی از سلامت نسبی روانی برخوردار باشد، افسرده یا پرخاشگر نباشد، مصرف مواد نداشته باشد و…

– اگر کودک بزرگ است و توانایی انتخاب و حرف زدن را دارد بهتر است در جلسه مصاحبه حضور داشته و در انتخاب پرستار سهیم باشد.

 

نکات مورد توجه در جلسات مصاحبه با داوطلب پرستاری از کودک

وظایف پرستار در جلسه یا جلسات مصاحبه باید به صورت شفاف بیان شود و نکات لازم با ایشان مرور شده تا در صورت لزوم آموزش های لازم را دریافت نماید:

– ساعات ورود و خروج والدین و ساعت کاری پرستار باید معین شود و اینکه تعطیلات پرستار اعم از تعطیلات تابستانه وعید چگونه باشد نیز بایستی مشخص شود.

– شماره تلفن خود ( ترجیحا موبایل ) و تعداد دیگری از اقوام و آشنایان مورد ا عتماد را در اختیار پرستار قرار داده شود تا در موارد ضروری بتواند تماس بگیرد، می بایستی والدین شماره تلفن منزل پرستار و چند نفر از اقوام ایشان را داشته باشند.

– در مورد دوربین مدار بسته و دستگاه ضبط صدا ، از آنجاییکه نصب دوربین مدار بسته و یا حداقل دستگاه ضبط صوت به خصوص در کودکان با سن پایین که توانایی صحبت کردن را ندارند توصیه میشود، لذا به پرستار بایستی دراین مورد توضیحات لازم را ارایه داد.

– باید حتما محل نگهداری از وسایل ضروری در منزل نظیرکلید وپریزها، قفل وکلیدها ، وسایل سرد کننده و گرم کننده،کنتور برق، شیر مرکزی آب و گاز، دفترچه بیمه، محل نگهداری داروها وجعبه کمکهای اولیه را به پرستار نشان داد و از ایشان در مورد چگونگی و زمانهای استفاده از جعبه کمکهای اولیه سئوال کرد.

-آیا شماره تلفن های ضروری را در مواجهه با حوادثی مانند دزدی و آتش سوزی میداند ؟مثل شماره 110 ، اورژانس و…

-در مورد عادات رفتاری، غذایی و عادت خواب کودک حتما باید با پرستار صحبت شود مثلا کودک چه ساعتی میخوابد ویا اینکه اگر از خواب بیدار شد و بیقراری کرد چگونه آرام می شود.

-اگر کودک بیماری خاصی دارد و باید مراقبت خاصی دریافت کند و یا دارو مصرف کند حتما پرستار باید در مورد آن بیماری وچگونگی مصرف دارو علم کافی را داشته باشد یا کسب کند.

-می بایستی یاد آوری شود که در زمان بیداری کودک، پرستار از تماشای تلویزیون و مکالمات تلفنی غیرضروری طولانی بپرهیزد.

-آشنا کردن پرستار با نحوه ی فرزند پروری و سبک تربیتی و قوانین حاکم بر خانواده لازم است تا کودک دچار دوگانگی نشود مثلا حتما کودک در تخت خواب خودش بخوابد روی میز غذا بخورد.

– توضیح درمورد اینکه آیا پرستار مجاز است کودک را به پارک یا حمام ببرد؟ اگر مجاز است در مورد چگونگی آن حتما توجیه شود.

– توضیح در مورد لزوم رفتار متناسب با فرهنگ و ارزشهای خانواده مثلا چگونگی پوشش پرستار و اینکه در سالن غذا نخورد و اجازه دعوت میهمان را ندارد و…

 

 

نکاتی که والدین موظف به رعایت آن هستند:

از تعویض غیر ضروری و مکرر پرستار پرهیز کنند.

– در روز های اول کودک و پرستار را با هم تنها نگذارند، بهتر است بعد از شروع به کار پرستار، مادر کودک یا یکی از اقوام نزدیک مدتی در خانه حضور داشته باشند تا کودک فرصت سازگاری با مراقب جدید خود را داشته باشد.

– والدین ساعات بیشتری را در خانه حضور داشته باشند تا بتوانند ارتباط عاطفی قوی با فرزند خود را حفظ کنند.

– بهتر است برای پرستار وظایف متعدد تعریف نکنند. وظایف اضافه به گونه ای باشد که به کیفیت مراقبت از کودک لطمه وارد نشود.

– والدین می بایستی در راستای تعامل مناسب با پرستار و رفتار محترمانه با وی کوشش نمایند.

– از نگهداری پول زیاد و یا طلا و جواهرات در خانه پرهیز کنند تا اینکه احتمال خطا در رفتار پرستار را به حداقل برسد .

 

[divider]

جهت شرکت در دوره های فرزند پروری، با  آلـــــــومینا  تماس بگیرید

 

 مریم پورشمس
دکتر مریم پورشمس
روانپزشک و زوج درمانگر
فارغ التحصیل از انستیتو روانپزشکی تهران
دارای بورد تخصصی اعصاب و روان

بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *