درمان سندرم پای بیقرار با روش های ساده و خانگی! متخصص پای بی قرار

سندروم پای بیقرار

خلاصه مطلب

  • سندروم پای بیقرار یا RLS به نوعی با اختلالات خواب ارتباط برقرار می کند، زیرا بر روی نوع و میزان خواب فرد مبتلا تاثیر می گذارد. برای اطلاعات دقیق تر در رابطه با این بیماری اینجا کلیک کنید. به هر حال این عارضه در حالت خفیف یا متوسط قابل کنترل و درمان است. در این مقاله چند روش ساده برای درمان این بیماری در خانه برای شما بیان می شود.
  • خوابیدن طبق یک برنامه منظم، ورزش کردن، حرکات کششی، ماساژ و استفاده از کمپرس گرم و سرد روی پاها به بهبود علائم کمک زیادی می کنند.
  • ویتامین ها، مکمل ها و برخی داروهای تجویز شده توسط پزشک نیز به بهبود علائم سندروم پای بیقرار کمک می کنند.

حدود 10 درصد مردم به سندروم پای بیقرار مبتلا هستند. زمانی که این عارضه پیامد یک بیماری دیگر باشد، درمان آن بیماری باعث بهبود عارضه سندروم پای بیقرار نیز خواهد شد. به علاوه مصرف برخی داروها باعث بروز بیقراری در پاها می شود. اگر سندروم پای بیقرار عارضه دارویی باشد، با توقف مصرف آن داروی خاص، این مشکل نیز برطرف خواهد شد.

علت بروز این بیماری همیشه مشخص نیست. درمان های خانگی برای این بیماری وجود دارد که اگر موثر واقع نشوند، پزشک روش های دیگری را امتحان خواهد کرد تا بهترین و مناسب ترین روش درمانی برای شما مشخص شود.

  • گرما، سرما، ماساژ

یکی از روش های درمانی خانگی برای سندروم پای بیقرار استفاده از کیسه های آب گرم یا آب سرد بر روی عضلات است. در برخی افراد استفاده از این کیسه ها باعث کاهش درد پا و مشکلات مربوط به بیقراری پا می شود. به علاوه می توانید با قرار دادن پاها در داخل آب گرم عضلات خود را آرام کنید. قسمت پایین پاهای خود را ماساژ دهید. ماساژ اگر درست قبل از خواب انجام شود، بسیار موثر خواهد بود.

  • ورزش و آرام سازی

هر روی کمی ورزش سبک انجام دهید. در انجام ورزش زیاده روی نکنید و ورزش های سخت انجام ندهید به علاوه تا قبل از عصر ورزش کنید و آن را در دیروقت انجام ندهید. 30 دقیقه پیاده روی در روز نه تنها برای پاها موثر است، بلکه به سلامت جسمی کل بدن کمک می کند. کشش پا نیز در این شرایط موثر خواهد بود.

استرس و تنش باعث شروع علائم سندروم پای بیقرار می شود. سعی کنید قبل از خواب به آرامش روحی و ذهنی برسید. دارو، تائیچی و یوگا روش های خوبی برای آرام سازی ذهن و بدن هستند و به کاهش تنش کمک می کنند.

  • محیط خواب

سندروم پای بیقرار بر روی خواب تاثیر گذاشته و باعث خستگی زیاد می شود. یکی از راه های موثر برای شکستن این چرخه معیوب این است که یک برنامه منظم برای خواب خود تعیین کنید. هر شب راس یک ساعت مشخص بخوابید و صبح ها نیز راس یک ساعت خاص از خواب بیدار شوید.

یک عادت آرام بخش قبل از خواب برای خود مشخص کنید. به عنوان مثال دوش بگیرید، کتاب مطالعه کنید و یا از یک تکنیک آرام سازی استفاده کنید. به محیط خواب خود فکر کنید و ساعت، دستگاه های الکتریکی دارای نور و هر چیز دیگری که روی خواب شما تاثیر می گذارند را از اتاق خواب خود بردارید.

  • ویتامین ها و مکمل ها

در برخی موارد کمبود برخی ویتامین ها و مواد معدنی، مانند آهن، فولیک اسید، منیزیم و ویتامین B باعث بروز سندروم پای بیقرار می شوند. قبل از مصرف هر گونه مکمل ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. برخی مکمل ها ممکن است با داروهایی کم مصرف می کنید، تداخل داشته باشند. آزمایش خون برای تعیین کمبودهای بدن بسیار موثر است.

  • داروهای بدون نسخه

اگر هر از گاهی دچار دردهای خفیف یا متوسط می شوید، می توانید از ضد دردهای بدون نسخه و داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی استفاده کنید. برخی از این داروها عبارتند از:

به یاد داشته باشید که مصرف طولانی مدت داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی منجر به بروز دل پیچه، بروز زخم و خونریزی معده و افزایش مشکلات قلبی می شود. اگر درد ناشی از بیماری به شکل مزمن درآمده است، در مورد ضد دردهای مصرفی خود با پزشک مشورت کنید.

  • گاباپنتین و سندروم پای بیقرار

گاباپنتین یک داروی ضد تشنج است که برای درمان تشنج ناشی از صرع تجویز می شود. گاباپنتین به شکل طولانی رهش برای درمان حالت شدید سندروم پای بیقرار موثر است. این دارو در تشنج هیجان های غیرطبیعی مغز را کاهش می دهد.  محققان در مورد چگونگی اثربخشی این دارو بر روی سندروم پای بیقرار مطمئن نیستند. برخی عوارض مربوط به داروی گاباپنتین عبارتند از:

  • خستگی مفرط
  • سردرد
  • تهوع
  • افزایش وزن
  • مشکل در بلع و تنفس
  • التهاب صورت و گلو
  • دیگر داروهای موثر

ویتامین ها برای بیش فعالی

در موارد شدید، پزشک داروهایی برای تسکین درد تجویز خواهد کرد. این داروها ممکن است باعث وابستگی شوند. داروهای شل کننده عضلات و داروهای خواب آور نیز موثر خواهند بود، اما همیشه احساس ناخوشایند به وجود آمده در پاها را برطرف نمی کنند و باعث خواب آلودگی در طول روز می شوند.

داروهایی که برای بیماری هایی مانند پارکینسون و تشنج استفاده می شوند، برای سندروم پای بیقرار نیز موثر خواهند بود. با پزشک خود در ارتباط باشید تا بهترین و مناسب ترین دارو را برای بیماری خود پیدا کنید. این مسئله ممکن است کمی طول بکشد و یا لازم باشد چند نوع داروی مختلف را امتحان کنید.

  • از عوامل تشدید کننده و آغاز کننده سندروم اجتناب کنید.

اگر دچار سندروم پای بیقرار هستید، از نشستن طولانی مدت اجتناب کنید. در طول روز چند بار بلند شده و راه بروید. از مصرف غذاها و نوشیدنی های حاوی کافئین اجتناب کنید، از جمله:

  • قهوه
  • چای
  • نوشیدنی های بدون گاز
  • شکلات

دخانیات و نوشیدنی های الکلی ممکن است علائم سندروم پای بیقرار را بدتر کنند. مدتی از این نوشیدنی ها و دخانیات استفاده نکنید و به میزان تغییر علائم در خود دقت کنید. اگر در صورت عدم مصرف این موارد احساس بهبود داشتید، بهتر است از مصرف آنها اجتناب کنید.

اگر شما خانم باردار مبتلا به سندروم پای بیقرار هستید، قبل از مصرف هر گونه دارو و مکمل با پزشک خود مشورت کنید. احتمالا پزشک تا پس از تولد نوزاد مصرف داروهای قوی را برای شما ممنوع خواهد کرد. در بسیاری موارد سندروم پای بیقرار پس از تولد نوزاد به تدریج و به خودی خود بهبود پیدا می کند.

دکتر مصطفی امیری | متخصص مغز و اعصاب و متخصص بی قراری پاها و سندرم پاهای بی قرار

دارای بورد تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی تهران

 فلوشیپ اختلالات خواب از اسپانیا


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

2 دیدگاه دربارهٔ «درمان سندرم پای بیقرار با روش های ساده و خانگی! متخصص پای بی قرار»

  1. سلام ،من شبها اصلا نمیتونم بخوابم باید حتما راه بروم ازبس راه میرم کلافه میشم میگم حالا بخوابم اصلا نمیتونم بخوابم نمیدونم درمان داره ،،آزمایش آهن،کلسیم،،کم خونی هم دادم مشکلی نداشتم،،یعنی منیزیم بدنم کمه،،لطفا منو راهنمایی کنید

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      جهت بررسی این موضوع و ارائه راهکار درمانی مناسب، نیاز به معاینه و ارزیابی بالینی شما می باشد. علل متعددی می تواند منجر به بی خوابی گردد. مساله اختلال خواب مطرح می باشد توصیه می شود توسط متخصص اختلال خواب معاینه شوید. در صورت تمایل با مرکز شماره یک مجموعه جایروس کلینیک تماس بگیرید همکاران راهنمایی تان می کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *