درمان دردهای مقاربتی

دردهای رابطه ی جنسی

دیگر در زمان برقراری رابطه ی جنسی دیگر درد نخواهید نداشت. در این مقاله به علل این دردها، که نام علمی آنها دیسپاریونیا می باشد،  و روش های برطرف کردن آنها می پردازیم.

مقاربت دردناک مسئله ی بسیار رایجی است. در یک بررسی، برآورد شده است که حدود 20 تا 50 درصد خانم ها  برخی اختلالات عملکردهای جنسی، از جمله چنین دردهایی را در رابطه ی جنسی خود تجربه می کنند.

دکتر ادوین هانگ، متخصص زنان در بیمارستان عمومی ماساچوست در بوستون می گوید: ” عبارت دیسپاریونیا اشاره به دردهایی دارد که در حین رابطه ی جنسی برای فرد به وجود می آید و دارای علائم بسیاری است و دلایل مختلفی برای این دردها وجود دارد.” دلایل مربوط به این دردها دارای دامنه ی وسیعی می باشد، از واکنش ها ی آلرژیک و یا عفونت تا مسائل پیچیده تر روانی.

علائم دردهای رابطه ی جنسی:

برای خانم ها علائم این دردها عبارت است درد در ناحیه ی واژن در حین رابطه، که ممکن است در دهانه ی واژن یا بخش های داخلی تر باشد. برخی خانم ها واژینیسموس را تجربه می کنند. واژینیسموس یعنی انقباض غیراداری واهیچه های واژن در حین عمل دخول که باعث دردناک شدن این عمل می شود. دکتر هانگ می گوید خانم هایی که دچار مشکل واژینیسموس هستند، نه تنها رابطه ی جنسی دردناکی خواهند داشت، بلکه در حین تست های معمول مربوط به بیماری زنان نیز این دردها را حس خواهند کرد.

دلایل و روش های درمان رابطه ی جنسی دردناک:

دکتر هانگ در ادامه بیان می کند که از آنجایی که دلایل زیادی در ارتباط با واژینیسموس و درهای مربوط به رابطه ی جنسی وجود دارد، صحبت در مورد روش های درمان کمی سخت می باشد، اما ” یافتن منبع این دردها درواقع پیمودن نیمی از راه است.” از نظر هانگ، اولین گام برای یک پزشک در درمان دردهای جنسی، جمع آوری یک تاریخچه ی پزشکی کامل از بیمار برای شناسایی علل احتمالی است. این علل عبارتند از:

  • واکنش های آلرژیک: اگر نسبت به یک صابون، پودر شوینده ویا تامپون معطر حساسیت داشته باشید، پوست واژن حساس می شود. اگر فکر می کنید به چنین محصولات معطری حساسیت دارید، از نوع غیر معطر آن استفاده کنید که دارای ترکیبات کمتری می باشند.
  • خارش واژن: عفونت واژن و عفونت دستگاه ادراری و انتقال برخی بیماریهای جنسی، باعث خارش و سوزش در واژن می شود. داشتن رابطه ی جنسی با وجود چنین دردهایی بسیار ناراحت کننده است و منجر به دردهای بیشتری می شود. عفونت های دستگاه ادراری و عفونت های واژینال خطرناک هستند و بسیاری از این بیماری ها قابل درمان و کنترل می باشند.
  • خشکی واژن: حدود درصد خانم ها دچار خشکی واژن هستند که باعث ایجاد درد  در حین رابطه ی جنسی می شود. تغییرات هورمونی که به همراه یائسگس می باشند نیز باعث خشکی واژن می شوند. دکتر هانگ معتقد است که استفاده از مواد روان کننده ی آبی و صرف زمان بیشتری برای عشقبازی قبل از رابطه جنسی، می تواند برای برطرف کردن خشکی واژن موثر باشد.
  • واژینیسموس: از نظر دکتر هانگ، انقباض غیرارادی ماهیچه های واژن یا واژینیسموس، می تواند دلایل فیزیکی یا روانی داشته باشد. تشخیص علت واژینیسموس برای درمان این مشکل ضروری می باشد.
دلایل دیگر مربوط به دردهای رابطه ی جنسی:

معمولا دردهای ناشی از رابطه ی جنسی به راحتی درمان می شوند، اما گاهی اینطور نیستند و مشکلات خیلی جدی تری به نظر می رسند.

  • شرایط سلامتی: گاهی دردهای ناشی از روابط جنسی نشانه ی شرایط بیماری های دیگری از جمله اندومتریوز می باشند. اندومتریوز وضعیتی است که بافتی که از رحم شروع می شود، شروع به رشد در دیگر قسمت های بدن می کند. به هرحال تمام این شرایط قابل درمان هستند.
  • دلایل روانشناختی: فاکتورهای روانشناسی، مانند اضطراب و افسردگی، می توانند به شدت روی رابطه ی جنسی تاثیر بگذارند و منجر به دردهایی در حین رابطه شوند. خانم هایی که مورد تجاوزات جنسی قرار گرفته اند، متوجه می شوند که دیدگاه آنها در مورد داشتن رابطه ی جنسی به طور چشمگیری تغییر کرده است. یک درمانگر یا مشاور جنسی می تواند در کنترل علل روانی این مشکل به فرد کمک کرده و برای داشتن یک رابطه ی جنسی سالم و مثبت با وی مشاوره کند.

علائم مربوط به خود را تشخیص داده و با پزشک خود در میان بگذارید. اگر در حین رابطه ی جنسی احساس درد می کنید، به متخصص مراجعه کنید. به هرحال چنین دردهایی نباید بخشی از زندگی باشند.

نگارنده: سمیه محمدی

کلینیک فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان آلومینا


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *