درمان افسردگی با نوروفیدبک- رویکردی مغزی

درمان افسردگی با نوروفیدبک- رویکردی مغزی

biofeedback

افسردگی بالینی، یکی از شایع ترین اختلالات روانی است و در صورت عدم درمان به ناتوانی منجر می شود. علائم  اختلال افسردگی حاد عبارتند از خلق تنگ، اعتماد به نفس پایین، انگیزه ضعیف و در موارد حادتر فکر به خودکشی و یا اقدام به خودکشی. 13 درصد از مردان و 21 درصد از زنان در طول زندگی خود دچار افسردگی بالینی می شوند.

در بسیاری از این افراد جهت مقابله با غم و اندوه، احساس پوچی، بی انگیزه گی ، و سایر علایم داروهای ضد افسردگی تجویز شده است. این داروها  عوارض جانبی شدید مانند افزایش وزن و اختلال عملکرد جنسی را به همراه دارند. در ضمن، در موارد استعمال طولانی مدت این داروها، شواهدی دال بر تغییر شخصیت افراد به دلیل تغییرات مغزی وجود دارد.

خوشبختانه، یک گزینه جایگزین برای این درمان دارویی وجود دارد: درمان نوروفیدبک.

 فعالیت بیوفیدبک/الکترود  الکترو انسفالوگرام (EEG) و مغز افسرده

الکتروانسفالوگرافی کمّی و یا QEEG، جهت بررسی فعالیت های الکتریکی در مناطق مشخص مغز بیماران مبتلا به اختلال افسردگی حاد استفاده می شود.

یکی از شایع ترین اختلالات EEG در افسردگی، فعالیت های نامتقارن بین نیمکره چپ و راست مغز، به طور خاص در فعالیت موج آلفا است. مناطق مرتبط با رفتار رویکرد اجتماعی مغز فعالیت کمی دارند، در حالی که مناطق مرتبط با برداشت های اجتماعی فعال تر هستند.

دیگر منطقه ی دارای فعالیت غیر طبیعی و مداوم ، منطقه جداری/پاریتال سمت راست است- مرتبط با فعالیت پردازش فضایی .

استفاده از نوروفیدبک در درمان افسردگی: اصلاح اختلال در نظم عصبی

آموزش بیماران جهت تغییر فعالیت موج مغزی در بخش هایی از مغز که به درستی کار نمی کنند، به بهبود خلق و خوی و سایر علائم منجر می شود. با استفاده از نوروفیدبک در EEG افراد تغییرات قابل مشاهده ایی دیده می شود و فرد از بهتر شدن خلق و خوی، اعتماد به نفس و انگیزه خود خبر می دهد.

همانگونه که در بالا اشاره شد، درمان دارویی عوارض جانبی شدیدی همچون افزایش وزن و اختلال عملکرد جنسی دارد که بیماران را به سوی گزینه های کم خطر تر مانند درمان نوروفیدبک هدایت می کند.

[divider]

 

نگارنده: شیرین قلی زاده

کلنیک فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان آلومینا


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

2 دیدگاه دربارهٔ «درمان افسردگی با نوروفیدبک- رویکردی مغزی»

  1. سلام
    من حدود ٦ سال است كه دارو مصرف مي كنم براي افسردگي اضطراب و كمبود توجه و تمركز، در طول مدت درمان براي چند روزي پس از مراجعه به پزشك احساس خوبي داشتم، ولي اغلب اوقات همچنان افسردگي اضطراب و اعتماد به نفس پايين مرا رنج ميداد، در آخرين مراجعه به پزشك قرص الونتا تجويز شد، و زولپيدم 10، البته زولپيدم رو حدود ٦ سال است كه مصرف ميكنم .
    اكنون صبحها كه از خواب بيدار ميشوم اضطراب شديدي دارم كه باعث اختلال در شغلم شده است.
    30 ساله هستم متاهل و داراي يك فرزند، ايا نوروفيد بك مي تواند براي من موثر ياشد؟

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      در ابتدا نیاز است تا یک جلسه از شما تست گرفته شود و بعد از آن با توجه به جواب تست و بررسی بالینی علائم شما ، به شما خواهند گفت که آیا این روش برای شما مناسب است یا خیر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *