دخترها باهوش تر هستند یا پسرها

هوش دخترها و پسرها

باهوش

شاید این سوال خیلی ها باشد که کدام جنسیت باهوش تر است، دختر یا پسر؟ تکنولوژی های جدید تصویر برداری از مغز پاسخ به این سوال را پیدا کرده است. حالا ما می دانیم که تفاوت هایی که بین دختر و پسر وجود دارد، به دلیل تفاوت هایی است که در مغز آنها موجود است.

برخی تفاوت های بین دخترها و پسرها چیست؟

قبل از خواندن ادامه مقاله توصیه می کنیم ویدئوی زیر را تماشا کنید که تفاوت های بین دخترها و پسرها را بیان می کند:

زبان یکی از مهم ترین تفاوت هاست. دخترها زودتر از پسرها صحبت کردن را شروع می کنند و از جملاتی با ساختارهای پیچیده تر استفاده می کنند. در مدرسه دخترها از لحاظ خواندن و نوشتن حدود یک تا یک سال و نیم از پسرها جلوتر هستند. مشکلات مربوط به زبان و خواندن بین پسرها سه تا چهار برابر است و معمولا پسرها بیشتر دچار لکنت می شوند.

به طور متوسط دخترها در طول روز دو تا سه برابر پسرها لغت استفاده می کنند و حتی سریعتر صحبت می کنند. این تفاوت در طول زندگی ادامه پیدا می کند. به عنوان مثال در بین افرادی که دچار سکته مغزی شده اند، خانم ها توانایی زبان خود را سریعتر به دست می آورند.

ادامه تحقیقات در این زمینه محققان را بر این داشت که شکل گیری مغز دخترها با ساخت بخش زبانی آغاز می شود. در طول دوره نوزادی در دخترها نیمکره چپ مغز (مرکز زبان در مغز برای اکثر افراد) قبل از نیمکره راست رشد می کند، در حالیکه این امر در پسرها برعکس است.

حتی قانع کننده تر از این یافته ها، این که خانم ها در بخش بروکا در مغز 20 درصد بیشتر از مردها نورون دارند (بروکا بخشی است که گفتار و زبان در مغز تولید می شود) و بخش Wernicke در مغز خانم ها 18 درصد بزرگ تر است ( این بخش محل تفسیر زبان است).

بحث در مورد تفاوت بین هوش دو جنسیت تمام شد. بر خلاف آنچه برخی اعتقاد دارند و نمی خواهند باور خود را تغییر دهند، هیچ شواهدی از باهوش تر بودن مردان نسبت به زنان و یا زنان نسبت به مردان وجود ندارد. با این حال تفاوت های جنسیتی در بعضی عملکردهای شناختی مشخص می شود.

همانطور که بررسی ها نشان داده اند مغز دخترها به آنها توانایی زبانی بالایی می دهد، در ادامه مشخص شده است که مغز پسرها هم دارای ویژگی هایی است که توانایی فضای بصری پسرها بیشتر از دخترهاست. پسرها راحت تر از دخترها می توانند اجسام را در فضای سه بعدی و در زوایای مختلف تجسم کنند.

تفاوت های دیگری نیز وجود دارد، از جمله سطح متضاد وجود هورمون های زنانه و مردانه در بدن آنها باعث بروز رفتارهای متفاوت بین دختر و پسر می شود.

شناخت تفاوت ها مهم است، اما علاوه بر آن لازم است بدانیم وجود این تفاوت ها به معنای برتری یا خوب و بد بودن فرد نیست. به علاوه لازم است بدانیم که علم انسان های معمولی را در نظر می گیرد و نه افراد خاص را. این تمایزها در مورد بسیاری از دخترها و پسرها درست است، اما نه لزوما برای همه آنها.

اگر فرزند دختر یا پسر دارید، می توانید با در نظر گرفتن نکات زیر از هر گونه تبعیض جنسیتی خودداری کنید:

  • دختر یا پسر خود را تشویق کنید در فعالیت های مختلف و متنوع شرکت کند.
  • با توجه بیشتر به مهارت های زبانی پسر، سعی کنید مهارت وی را در این زمینه تقویت کنید.
  • احساسات و عواطف را برای پسر خود نام ببرید
  • به دختر و پسر خود یاد دهید که با عصبانیت و خشونت به طور سازنده و درست مقابله کند.
  • دختر خود را تشویق کنید که در زمان ناراحتی راه حل پیدا کند.
  • برای دخترتان اسباب بازی هایی بخرید که بتواند با آنها چیزهای مختلف بسازد و با داستانی که در مورد ساخته خود بیان می کنید، وی را تشویق کنید.
  • پسر خود را تشویق کنید تا نام احساسات خود را بیان کرده و در مورد آنها صحبت کند. با بیان احساسات خود، می توانید مدل خوبی باشید.

چرا دخترها از 6 سالگی به بعد تصور می کنند پسرها باهوش تر هستند؟

بررسی هایی در این زمینه انجام شده اند که نشان می دهند دختران پس از 6 سالگی به این باور می رسند که پسرها ذاتا باهوش تر و با استعدادتر از دخترها هستند و این باور باعث کم شدن انگیزه دخترها می شود. اینکه کلیشه هایی در مورد تفاوت دختر و پسر وجود دارد، اصلا عجیب نیست، اما بررسی ها نشان داده اند که تمام این کلیشه ها در سنین خیلی پایین بر روی کودک تاثیر می گذارند.

اینکه در جامعه مردها بیشتر برای امور به کار گرفته می شوند، در سن 6 تا 7 سالگی توسط کودکان درک می شود. محققان در یک بررسی که بر روی 400 کودک انجام دادند، متوجه این مسئله شدند.

در این تحقیق در مرحله اول داستانی در مورد شخصی گفته شد که خیلی باهوش است و سپس در تصویری که به کودکان 5 ساله نشان داده شد، خواستند که فرد باهوش را پیدا کنند. تمام دخترها و پسرها تمایل داشتند که فرد مورد نظر را با جنسیت خود یکی در نظر بگیرند، به عنوان مثال دخترها یک خانم را انتخاب می کردند و پسرها یک آقا.

اما زمانی که این کودکان بزرگتر شده و وارد مدرسه شدند، تحت تاثیر کلیشه های جنسیتی قرار گرفتند. دختران در سن 6 تا 7 سالگی کمتر تمایل به انتخاب یک خانم به عنوان فرد باهوش تر داشتند.

در قسمت دوم این تحقیق دو بازی تخته به کودکان معرفی شد، بازی اول اینطور معرفی شد که مخصوص کودکان خیلی خیلی باهوش است و بازی دوم مخصوص کودکانی معرفی شد که تلاش زیاد می کنند. پسران و دختران 5 سال به طور مساوی تمایل به انجام بازی اول (مخصوص کودکان باهوش) داشتند. در بین کودکان 6 تا 7 ساله پسرها همچنان بازی اول را انتخاب می کردند، ولی دخترها بیشتر به بازی دوم علاقه نشان می دادند.

تنها دلیلی که دختران 6 تا 7 ساله بازی اول را انتخب نمی کردند، بیان عبارت خیلی خیلی باهوش بود. در نتیجه با اعتقاد به این مسئله که پسرها باهوش تر هستند، دخترها از انجام خیلی از فعالیت ها و شرکت در بسیاری از رقابت ها اجتناب می کنند.

هنوز منشا این کلیشه ها مشخص نشده است، اما به هرحال والدین، معلم ها و رسانه ها به تمام این اعتقادات غلط دامن می زنند. اما آنچه مشخص است این است که برای پیشگیری از محدود شدن استعدادها و توانایی های دختران اقداماتی لازم است. باید به کودکان خود آموزش دهیم که موفقیت به دختر یا پسر بودن هیچ ارتباطی ندارد، بلکه اشتیاق به یادگیری و عملکرد درست است که موفقیت را می سازد. به علاوه بهتر است کودکان بدانند برخی از این باورهای نادرست مربوط به سالیان خیلی دور است و لازم است که تغییر کنند.


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

6 دیدگاه دربارهٔ «دخترها باهوش تر هستند یا پسرها»

  1. هر چیزی که رد دور و ارافتان مشاهده میکنید توسط پسران اختراع و کشف و ساخته و خلق شده . دختران حتی رقیب محسوب نمیشن

    1. You’ll believe God is a woman

      مادرت نبود تو نبودی!تو تو شکم مادرت رشد کردی از بدن اون تغذیه کردی حتی بعد از به دنیا اومدن از شیر مادرت تغذیه کردی وگرنه میمردی(زمان قدیم ک شیر خشک نبود اگه زن نبود نسلتون منقرض میشد) تو میتوکندری هر انسانی فقطط ژن مادری هست یعنی حتی تو بدنتم ژنهایی ک از یه زن به ارث بردی بیشتره،پس قطعا پسرا حتی رقیب دخترا هم محسوب نمیشن.
      سیاست های زن ستیز جامعه کاملا نشون میده زن باهوشه یا نه هرکاری میکنن اگاه نشه چون از آگاهیش میترسن ولی خوشبختانه خیلیا تو این شرایط دارن موفق میشن تو نمیدونی یه زن برای موفق شدنش تو این جامعه چقدر باید سختی بکشه و به خاطر همینه ک قوی شده.اینم بدون زنی ک اگاهه اهل مطالعست و رو شخصیت و اعتماد بنفسش کار کرده از صدتا مرد جلوتره.

      1. حرف هات بی معنی معلومه داری از عقده این حرف هارو میزنی ببین اولین انسانی که خدا آفرید حضرت آدم بود یک مرد بود بعد خواست اون رو کامل کنه زن رو براش آفرید اگه مرد نباشه زن نمیتونه بچه دار بشه
        بعد هوش مرد ها خیلی بالاس چون بمب هسته ای اولین هواپیما اولین ماشین یا سلاح یا کشتی و غیره. … اینا رو
        همرو مرد ها اختراع کردن زن ها آنقدر به فکر خودشونن یا حسادت دارن نمیتونن به این درجات برسن بعدش
        یار امام زمان فقط مرد ها هستن نه زن ها تمام ..؟ حالا برو فکر کن بعد حرف بزن ایلان ماسک معروفه زن نیست زن ها
        فقط بلدن آکواریوم. تخت . چوب رختی . ماشین لباسشویی اختراع کنن تازه اینها همشون خارجی بودن زن های
        ایرانی فقط بلدن بچه داری کنند . برو یکم تحقیق کن بعد بیا نظر بده زن ها ضریب هوشی پایین دارن اونم برای زن های ایرانی که خیلی پایین تره الان فردوسی . سعدی . یا شاعر ها اینا زبان فارسی رو ساختن اگه اینا نبودن اصلن
        زبان فارسی نبود حتا تو الان فارسی تایپ نمیکردی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *