داروی خواب آور آلپرازولام یا زولپیدم کدام بهتره؟

زاناکس یا زولپیدم کدام بهتره؟

یک بررسی انجام شده در درمانگاه پزشکی شمال امریکا در سال 2010، بیان می کند که بی خوابی یکی از شایع ترین اختلالات خواب می باشد و افراد با این مشکل معمولا از آلپرازولام یا زولپیدم استفاده میکنند. این مسئله اغلب در ارزیابی های معمول پزشکی نیز گزارش شده است.

زمان زیادی است که قرص های خواب برای درمان مشکلات ناشی از خواب استفاده می شوند.

درمان های دارویی مدرن برای بی خوابی به دو گروه تقسیم می شوند: بنزودیازپین ها و غیربنزودیازپین ها. طبق گزارشات اطلاعات تجویز دارو، محبوب ترین داروی بنزودیازپین، آلپرازولام و محبوب ترین داروی غیر بنزودیازپین، زولپیدم می باشد. این داروها ویژگی های مشترک زیادی دارند، اما منحصر به فرد نیز می باشند.

آلپرازولام یا زولپیدم

تاریخچه

زاناکس نام تجاری برای داروی آلپرازولام است. این دارو در سال 1976 توسط شرکت Upjohn اختراع شد. این دارو حاوی ضداسترس، ضد تشنج و خواص آرام بخش می باشد. زاناکس توسط FDA (سازمان غذا و دارو) برای جلوگیری از استرس، مورد تایید قرار گرفته است. علاوه بر این برای درمان بی خوابی نیز به وفور تجویز می شود.

آمبین نام تجاری داروی زولپیدم می باشد. این دارو توسط شرکت سانوفی در سال 1983 ثبت شد که دارای خواص یکسانی با زاناکس می باشد. اما مشخصه ی آن برای کمک به خواب است.

محبوبیت

اطلاعات تجویز دارو، آلپرازولام و زولپیدم را در بالای لیست 200 تایی خود قرار داده است. در حقیقت، آلپرازولام پرطرفدارترین داروی جهان در آوریل سال 2010 شناخته شد. زولپیدم نیز به عنوان نودو ششمین دارو قرار گرفت. طبق خلاصه ی آمار ارائه شده در سال 2008، 44 میلیون نسخه برای آلپرازولام و 28 میلیون نسخه برای زولپیدم نوشته شد.

داروی خواب
آلپرازولام یا زولپیدم

طبقه بندی

آلپرازولام متعلق به گروهی تحت عنوان بنزودیازپین می باشد. لیبریوم که برای اولین بار در سال 1955 ترکیب شد، اولین داروی تجویز شده از این گروه می باشد. والیوم بنزودیازپین دیگری است که اکثرا آن را به عنوان یک داروی ضروری در نظر می گیرند. گرچه دارای اثرات مشابهی با زاناکس و زولپیدم می باشد، اما از از لحاظ شیمیایی متفاوت است. زولپیدم یک داروی غیر بنزودیازپین از گروه ایمیدازوپریدین است و اولین دارو از این گروه می باشد که اکنون شامل لونستا و سونات نیز می باشد.

ترکیبات

آلپرازولام و زولپیدم با تاثیر بدن به روش مشابه باعث افزایش خواب می شوند. این داروها بخش خاصی تحت عنوان گیرنده ی GABA را هدف قرار می دهند. GABA یک انتقال دهنده ی عصبی بسیار مهم در سیستم عصبی مرکزی می باشد. کمک های هر دو دارو در مغز نسبت به دیگر بخش های بدن موثرتر است. این ویژگی اجازه می دهد تا بدون تاثیرات بیش از حد، میزان خواب افزایش یابد.

تاثیر آلپرازولام و زولپیدم

بنزودیازپین ها و غیربنزودیازپین ها دارای تاثیرات مشابه بر روی خواب می باشند و زمان رسیدن فرد به مرحله ی خواب را کوتا می کنند. به طور کل به حفظ خواب کمک نمی کنند. زولپیدم دارای یک مزیت نسبت به آلپرازولام می باشد. طبق گزارش ارائه شده در سال 2006، پیشرفت در بیولوژیک عصبی و روانی و روانپزشکی، زولپیدم مراحل عمیق تر خواب را افزایش می دهد در حالیکه آلپرازولام اینطور نیست. این افزایش میزان خواب در طول شب معمولا با هوشیاری بیشتر در طول روز همراه است.

عوارض جانبی

عوارض جانبی مربوط به آلپرازولام و زولپیدم مشابه است. هر دو دارو مربوط به مسئله ی مقاومت و یا تسلیم می باشند. علاوه بر این، هر دو دارو در مورد اعتیاد و خودکشی بیش از حد مورد استفاده قرار گرفته اند.

نگران کننده ترین مسئله مربوط به مفهوم بالقوه ی غیر بنزودیازپین در سرطان است. یک گزارش ارائه شده در سال 2008 در مجله ی تحقیقات خواب، بیان می کند که افرادی که از داروهای خواب آور استفاده می کنند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان هستند.

این داروها، از جمله زولپیدم، ترکیبات سرطان زا در موش ها هستند. به هرحال گرچه داروهای خواب آور موثر هستند، اما باید با احتیاط وحتما تحت نظر پزشک مصرف شوند. همچنین هردو این داروها احتمال فراموشی و مرگ زودرس را نیز ممکن است افزایش دهند. همچنین این داروها بدون نسخه پزشک نباید به هیچ عنوان بیش از دوهفته مصرف شوند٬در غیراینصورت باعث اعتیاد دارویی و وابستگی غیرقابل جبران میشوند.

در جدول زیر، دو داروی خواب‌آور آلپرازولام و زولپیدم مقایسه شده‌اند تا تفاوت‌ها و شباهت‌های اصلی آن‌ها در یک نگاه مشخص باشد

معیارآلپرازولامزولپیدم
کلاس داروییبنزودیازپینآرام‌بخش-خواب‌آور غیربنزودیازپینی
کاربرد اصلیدرمان اضطراب و پانیک اختلالدرمان کوتاه‌مدت بی‌خوابی
اثر بر خوابکاهش زمان به خواب رفتن، افزایش مدت خوابکاهش زمان به خواب رفتن، بهبود کیفیت خواب
مدت زمان اثرمتوسط تا طولانیکوتاه
پتانسیل اعتیادبالامتوسط تا بالا
عوارض جانبی رایجخواب‌آلودگی، سرگیجه، کاهش هماهنگی حرکتیخواب‌آلودگی، سرگیجه، احتمال رفتارهای ناخودآگاه در خواب
نکات مهمخطر سوء مصرف و وابستگی بالا، سندرم ترک در صورت قطع ناگهانیاحتمال رفتارهای خطرناک در حالت نیمه‌هوشیاری، کمتر احتمال دارد باعث وابستگی طولانی‌مدت شود

توجه: هر دو دارو باید تحت نظارت پزشک و بر اساس دستورالعمل‌های دقیق مصرف شوند. افراد باید قبل از تصمیم‌گیری برای استفاده از این داروها با پزشک خود مشورت کنند تا از ایمنی و کارایی درمانی آنها اطمینان حاصل شود. این جدول تنها برای ارائه اطلاعات اولیه طراحی شده و نمی‌تواند جایگزین مشاوره‌های پزشکی باشد.

نظرات افراد مصرف کننده

در سایت drugs.com، امتیاز آلپرازولام 8.7 از 10 از مجموع 1460 مصرف کننده این دارو است و 84% از بیماران تاثیر مثبت و 8% اثر منفی گزارش کردند. درمقابل امتیاز زولپیدم 6.9 از 10 از مجموع 1048 رای است. خود این مطلب نشاندهنده محبوبیت بیشتر آلپرازولام در بین بیماران است.


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

54 دیدگاه دربارهٔ «داروی خواب آور آلپرازولام یا زولپیدم کدام بهتره؟»

  1. سلام خوبی من هشت سال آلپرازولام مصرف می کردم الان که اینو می نویسم سی و شش روزه مصرف نکردم الان چند ساعت در طول روز پاهام ناهماهنگ می شن فکر می کنی کلا چند روز طول می کشه به حالت طبیعی برسم

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست گرامی
      عوارض مصرف داروها مدتی پس از قطع مصرف، متناسب با دوز مصرفی و طول دوره مصرف رفع می گردد.

  2. سلام مگر زولپيدم غير بنزوديازپيني نيست پس چرا دكتر كمپ به بهونه ي مثبت شدت تست بنزوديازپين من رو متهم به استفاده زولپيدم كرد و باعث به هم خوردن زندگيم شد
    من دپاكين و پرانول و ژلوفن خورده بودم اون روز
    من واقعاً دنبال يك راه احقاق حقم
    تهمتي كه به من زدند باعث شد همسرم درخواست طلاق كنه

  3. سلام
    وقتتون بخیر
    من به مدت سه سال به صورت پراکنده زولپیدم 10 مصرف میکردم و جدیدا دارم آلپروزولام 1 مصرف میکنم چند روزه
    برای قطع چه راهکاری هست و اگر قطعش کنم مشکلی برام به وجود نمیاد ؟
    ممنون میشم پاسخ بدید

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      با توجه به اینکه مصرف این داروها و هم چنین قطع مصرف باید حتما تحت نظر پزشک صورت گیرد، توصیه می شود قطع مصرف را به صورت خودسرانه انجام ندهید و با روانپزشک مشورت نمایید.
      در صورت تمایل با مرکز شماره یک تماس بگیرید همکاران راهنماییتان می کنند.

  4. سلام من زولپیدم ۱۰والپروزولام خوردم یدونه از هرکدوم چند روزه سرم گردنم درد میکنه وپام ورم کرده وگرفته از این میتونه باشه؟

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      جهت بررسی این موضوع نیاز به معاینه و ارزیابی طبی شما می باشد.
      مواردی که ذکر کردید لزوما از عوارض معمول مصرف این داروها نمی باشد.
      توصیه می شود با پزشک معالج خود مشورت نمایید.

  5. سلام خسته نباشید برادرم حشیش مصرف میکنه وخوابش خیلی کم شده حتی با خوردن ۵ تا ۶ تا کلوناز پام ۲ خوابش نمیبره . میشه بگید چه قرصی مصرف کنه ؟؟؟

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      جهت تجویز دارو در این خصوص نیاز، به ویزیت و بررسی وی می باشد.
      از طریق صفحه تماس با مراکز، با یکی از مراکز تهران تماس بگیرید و از دکتر قاسم زاده تایم ویزیت اخذ نمایید.

  6. با سلام و خسته نباشید،من تقریبا ۴ ساله که مصرف شربت متادون دارم روزی ۲۰cc,وگاهی هم به صورت خودسرانه کلونازپام مصرف دارم،مصرف متادون رو تا حدی گذاشتم کنار،الانم شب ها تا صبح بیدارم و خوابم نمیبره خواهش میکنم راهنماییم کنید چیکار بکنم ممنونم

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      جهت بررسی این موضوع و ارائه اهکار مناسب، نیاز به معاینه و ارزیابی بالینی شما می باشد.
      در صورت تمایل با مرکز شماره یک تهران، تماس بگیرید تا همکاران راهنماییتان کنند.

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      به طور کلی افزایش وزن جزو عوارض مستقیم مصرف این دارو نمی باشد. اما ممکن است واکنش بدن افراد با مصرف این دارو متفاوت باشد. از طرفی با ایجاد خواب، منجر به افزایش وزن گردد یعنی به صورت غیر مستقیم. چنانچه دچار ین حالت شدید توصیه می شود با پزشک معالچ خود مشورت نمایید تا در صورت تایید، راهکار مناسب اتخاذ شود. از قطع مصرف دارو و یا تغییر دوز به صورت خودسرانه پرهیز نمایید.

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      بستگی به شرایط جسمی فرد، شدت اختلال و دوزهای تجویزی این دارو دارد.
      بهتر است در این خصوص با پزشک معالج خود مشورت نمایید.

  7. باعرض سلام وخسته نباشید خدمت اساتید محترم عاجزانه تقاضای کمک دارم من ۷سالی هست آلپرازلام مصرف میکنم هرچقدر دوزشو کمتد میکنم بیشتر سرگیجه دارم الان که نصفه نیم رو میخورم به شدت سرگیجه دارم ولی یه نیم بخورم سرگیجم خوب میشه لطفا یه راهنمایی کنید بادوز دارو خوب نمیشم اینکارو کردم کارم به بیمارستان کشید فشاربالا عروق کف دست وپا اگه راه دیگه هست بگید تا ازشرش خلاص بشم ممنون وتشکر

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      مصرف دارو به صورت خودسرانه به هیچ وجه توصیه نمی گردد زیرا نه تنها حین مصرف فرد دچار مشکلات جسمی خواهد شد بلکه در صورت تغییر دوز مصرفی و یا قطع دارو نیز به دلیل عدم بررسی لازم و تنظیم دوز لازم، فرد دچار مشکلاتی خواهد شد.
      توصیه می شود حتما تحت نظر متخصص مغز و اعصاب قرار گیرید تا بررسی لازم صورت گیرد.
      در صورت تمایل می توانید با یکی از مراکز تماس بگیرید تا همکاران راهنماییتان کنند.
      با آرزوی سلامتی و موفقیت شما

    2. سلام اینجا راهنمایی های خوبی می کنند ولی برو پیش دکتر قطعش کنید تشنج می گیری حتما حتما اگه توانایی مالی داری حتما برو دکتر

  8. با سلام لتره من متوجه نشد زولپیدم و با الپرازولام بخوریم مشکل ساز یا نه تاثیری نداره الان یه ساعت قرص دستمه موندم بخوزم یا نه

  9. باسلام
    من هرشب 1/4 قرص زولپیدم میخورم و راحت میخوابم . هفته ای 5 شب ..اگه نخورم خوب نمیخوابم و تا صبح 100 بار بیدار میشم .. بنظرتون مشکل پیش میاد برام

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام، دوست گرامی مصرف این دارو احتمال فراموشی و مرگ زودرس را ممکن است افزایش دهد. همچنین این دارو بدون نسخه پزشک نباید به هیچ عنوان بیش از دو هفته مصرف شود٬در غیر اینصورت باعث اعتیاد دارویی و وابستگی غیرقابل جبران میشود. توصیه میشود حتما تحت نظر رونپزشک قرار گیرید تا درمان مناسب برای مشکل اختلال خواب اتخاذ گردد.

      1. باسلام و خداقوت
        دستتون درد نکنه .
        انقد ترسیدم دیگه اصلا سمتش نمیرم . اتفاقا دیشب بدون قرص خوابم برد ..به بدنم اجبار کردم که بدون قرص دیگه باید بخوابی ..
        خدا خیرتون بده

  10. با سلام،منم تقریبا یکدسالی میشه زولپیدم مصرف میکنم اوایل زولپیدم 5 ولی بعد زولپیدم 10،روزی 8 تا قرص میخورم تا بتونم بخوابم،خیلی دوست دارم مثل سابق دوباره بدون قرص راحت بخوابم،اگه کسی هست راهنماییم کنه بیزحمت که چجور ترک کنم

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام، دوست گرامی مصرف خودسرانه این دارو به هیچ وجه توصیه نمیشود چون با گذشت زمان قطعا موجب بروز مشکلات جدی خواهد شد. توصیه میشود حتما با یک روانپزشک صحبت نمایید تا راهکار مناسب برای قطع مصرف اتخاذ گردد. از طریق صفحه تماس با ما، با یکی از مراکز تماس بگیرید تا همکاران راهنماییتان کنند.

  11. سلام.من ز نی ۲۵سالی هست قرص زولپیدم میخورم‌ولی الا دیگه جوابگو بی خوابیم نیست.و گاهی به ۴ تا هم میرسه‌.علاوه بر اون دوکپسین و الانزامپین وسرترالین میخورم.به نطرتون اگا تست عدم اعتیاد بدم نتیجه چی مسشه؟
    نزدیک ۳۰ روزه مخدر استفاده نکردم

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      بهتراست جهت رفع مشکلات خواب و ترک وابستگی به مصرف دارو از یک روانپزشک کمک بگیرید زیرا استفاده زولپیدم در دراز مدت میتواند مشکلات زیادی رابرای شما به همراه داشته باشد.

  12. باسلام و خسته نباشید ب دو ستان مخصوصا پزشکان ک وقت مهمشون در اختیار ما میزارن من نمیدونم کسی مطلب من میخونه یا شاید براش مهم نباشه من از دکتر ک افتخار بدن بدرد من و امسال گوش بدن ممنون و سپاسگزارشیم چ خانم چ اقا بریم سر اصل مطلب من حدو 6 سال پیش با دختری متاسفانه اشنا شدم ک ب الپرازولام وابسته بود ولی الان من شدیدتر شده کابستگیم ب اون من خواهش میکن از کسی اگر اطلاعی در این مورد داره راهنمایی کنه من زولپیدم 10 و الپروزلام 1 میخورم انگار ک شکلات میخورم ازتون ب عنوان ی ادم عاجز ناتوان کمکم کنید ن تحقیرم کنید ممنون ببخشید طولانی شد

    1. مدیر بخش توسعه و تحقیق

      سلام، حتما به روانپزشک مراجعه کنید. از طریق صفحه تماس با ما با یکی از مراکز مغز و اعصاب تماس بگیرید تا همکاران پزشک مناسب رو برای رفع مشکلتون به شما معرفی کنند.

  13. سلام کسی هست که قرص الپرازولام بخوره و چه در هنگام مصرف و چه در حین ترک دچار لرزش دل و بیقراری و فکرهای مغشوش مثل مرگ و ادم احساس میکنه الان میمیره . میخوام بدونم کسی هم مثل من میشه یا این اثرات واسه مصرف این قرص نیست

    1. منم همین حالات شمارو دارم بی قراری گوشه گیری مرگ خودکشی ی حال غریب و بدی دارم وای بعد 4 یا 5 روز ک قطع کردم حالم مثل اول خوب شد ولی خطرناک خیای ب مغز اسیب میرسونه قطع وصل سرخود در کل قرص از مواد مخدر تریاک بدتر باز تریاک انقد داغونت نمیکنه من وقتی میخوردم اصلا نمیدونستم دارم چکار میکنم وقتی ک ترک میکردم خوردن قرص یاد کارام میفتادم حالم از خودم بهم میخورد البته همچیز یادم نمیاد ولی یسریاش یادم میومد خدت همهرو از شر این چیز نجات بده امین

    2. سلام من حدود ۱۷ سال قرص زاناکس و فلورازپام میخوردم اونم رو حساب عدم اعتماد به نفس ولی وقتی میخوری هوشیاریتو ازت میگیره نمیدونی چیکار داری میکنی همیشه فک میکنی کارت درسته ولی بعدا میبینی چه کار خطرناکی کردی اصن خوب نیست اصلا من نمیخورم

      1. سلام خوبی الهام خانم من همین مشکل رو دارم با آلپرازولام نمی دونم این پیام مال کیه ولی اگه گرفتی به منم اطلاع بده چکار کنم من چند روزی نمی خورم حالم خوب نیست دکترم نمی تونم برم اگه می تونی کمکم کن نمی دونم چکار کنم

  14. سعیده عبدالحسینی

    آیا مصرف هم زمان زولپیدم 5 و آلپرازولام قبل از پرواز مشکلی ایجاد نمیکنه؟
    سن:22
    وزن:70
    خانم هستم.
    توروخدا راهنماییم کنید

    1. دکتر ندا فرزانه روانپزشک و رواندرمانگر

      با سلام و احترام
      در صورتیکه مبتلا به ترس دایمی و همیشگی در مولرد استفاده از هواپیما هستید، نیاز به درمان اختلال فوبیا دارید و به صورت دایمی نمیتوان از این داروها استفاده کرد.برای ویزیت روانپزسکی ابتدایی و اینکه آیا نیاز به درمان دارویی اضطراب نیز دارید یا نه میتوانید به دکتر فرزانه در کلبنیک شریعتی مراجعه نمایید.

  15. من روزی شش تا نیم میخورم الان داره خونه ها بهم نمیفروشن میگن باید تجویز دکتر باشه . دارم دیونه میشم . ساقی قرص پیدا کردم باید از اونا بخرم خسته شدم دیگه ‌‌. تو زندگیم خیلی فشار روم هست از همه طرف
    فقط قرصه آرومم میکرد

  16. در کل عوارض دارویی بسیار بیشتر از خدمات یه دارو به بدن هست به نظرم درمانهای روانپزشکی واقعا خطرناک هستن و پر عارضه و هر اتفاقی هم به علت عارضه به دارو بیفته روانپزشک اصلا قبول نمیکنه برای دارو بوده و میگه علت اش چیزه دیگه ای است کاش روشهای جایگزین بهتری وجود داشت

    1. آقا من یه چیزی بگم بخندیم
      من یه بیست سالی قرص اعصاب می خوردم تمرکزش رو کلومیپرامین و انواع وام بود تشخیص پزشکی وسواس فکری داده بودن که صد در صد درست من پس از چند سال مصرف به روان شناس و مشاور مراجعه کردم برای قطع قرص همشون گفتن نمیشه
      خلاصه بنا بر دلایل بی ربطی پس از بیست سال مصرفم به مدت یک هفته قطع شد ولی هیچ عارضه ای جز اختلال خواب نداشتم به همین خاطر هم دیگه ادامه ندادم الان هم هر وقت اوضاعم به هم بریزه یه هفته تا ده روز می خورم بعد ول میکنم به نظر خودم روش بدی نیست البته پزشک ها میگن غلطه
      ولی یه چیزی رو فهمیدم این دارو ها یه جایی از مغزم رو دستکاذی کردن که تو ادراک زمان دچار زود گذری شده بودم مثلا اون بیست سال فوقش پنج سال برام گذشت
      اگرچه دکترها خیلی دانش دارند اما خیلی چیزها رو هم نمی دونن
      آدم باید شانس داشته باشه مخش از نظر سخت افزاری ایراد نداشته باشه وگرنه زندگیش به فناست این رو خیلی جدی گفتم

  17. سلام اگر ی نفر قرص زولپیدم 10را با الپرازلام نیم بخوره چند ساعت میخوابه و ایا در خواب حالت بیهوشی پیدا میکنه یا نه؟
    ممنون میشم اگر جوابش بهم بدین

    1. مرکز تحقیقات مغزواعصاب و روان

      بستگی دارد
      به مصرف مزمن دارو،وزن فرد،جنسیت فرد و دهها عامل دیگر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *