داروهایی برای اختلالات خواب در بیماری پارکینسون

پارکینسون

بیماری پارکینسون یک اختلال مربوط به سیستم عصبی مرکزی است. این بیماری با حرکات غیرقابل کنترل و لکنت زبان همراه است. افرادی که دچار این بیماری هستند، معمولا اختلالات خواب را نیز تجربه می کنند. طبق یک بررسی انجام شده در سال 2003 که در مجله ی بین المللی پزشکی منتشر شد، مشکل در شروع خواب و حفظ تداوم خواب یکی از شایع ترین شکایات در این بیماران است. خوشبختانه برخی داروها می توانند به طور موثر مشکل بی خوابی در بیماران پارکینسون را برطرف کند.

داروهای دوپامینرژیک

یکی از روش های درمانی برای برطرف کردن مشکل بی خوابی در بیمار پارکینسونی، درمان بیماری زمینه می باشد. شرایط به وجود آمده در پارکینسون به خاطر سطوح پایین ماده ی شیمیایی دوپامین می باشد. داروهای دوپامینرژیک میزان دوپامین را افزایش داده و حرکات را کاهش می دهند. کاهش حرکات در بیمار پارکینسونی، خوابیدن را تسهیل می کند. پرامیپکسول به وسیله ی برینگر اینگلیم ساخته شده و تحت نام تجاری میراپکس فروخته می شود. این دارو یک دوپامین آگونیست می باشد که برای بیماران پارکینسون تجویز می شود. یک گزارش رائه شده در سال 2006 در مجله ی پزشکی خواب، تاثیرات مصرف شبانه ی پرامیپکسول را در بیماران پارکینسون با اختلالات REM، تست می کند. این شرایط شامل حرکت های زیاد در زمان REM در خواب می شود. میراپکس علائم پارکینسون را تقریبا در 90 درصد بیماران کاهش می دهد. این تغییرات مثبت در برخی موارد، برای بیشتر از 2 سال می مانند. این دارو به خوبی و با عوارض جانبی کمی تحمل شد.

داروهای خواب آور

استراتژی درمانی دیگر برای بیماری پارکینسون، درمان اختلال خواب به طور مستقیم می باشد. داروهای خواب آور مانند بنزودیازپین ها، معمولا برای رفع مشکلات مربوط به خواب تجویز می شوند. این داروها اضطراب و دیگر علائمی را که باعث اختلال در خواب می شوند، کاهش می دهد و در نتیجه خوابیدن را آسان می کند.

0پارکینسون

کلونازپام توسط شرکت دارویی روشه ساخته شد و با عنوان کلونوپین در ایالات متحده فروخته می شود. این یک داروی خواب آور است که در گروه بنزودیازپین ها قرار می گیرد و برای درمان اضطراب مورد استفاده قرار می گیرد. یک بررسی انجام شده در سال 2003 در رابطه با اختلالات حرکتی نشان می دهد که بهبود رفتار و اختلال REM در افراد مبتلا به بیماری پارکینسون موثر می باشد. افرادی که با کلونوپین درمان شده اند، توهمات کمتری در ارتباط با خواب تجربه کرده اند. فقط واکنش های جزئی به دارو گزارش شده است.

داروهای محرک

آخرین دیدگاه درمانی به بیمار پارکینسونی عبارت است از درمان عواقب ناشی از شرایط بیماری. اکثر بیماران دچار پارکینسون، داروهای دپامینرجیک دریافت می کنند و این داروها، به طور معمول باعث خستگی مفرط می شوند. این حالت معمولا با تجویز داروهای محرک برای افزایش هوشیاری برطرف می شود.

مودافینیل توسط شرکت سفالون ساخته شده و تحت عنوان Provigil  فروخته می شود. این دارو در واقع یک داروی محرک است که معمولا برای رفع مشکلات خواب ناشی از آپنه ی خواب و کارهای شیفتی، استفاده می شود. یک بررسی انجام شده در سال 2010 که در رابطه با بیماری های عصبی و درمان آن ها می باشد، به تاثیرات مودافینیل در افراد مبتلا به پارکینسون می پردازد. سه هفته پی در پی استفاده از Provigil  به صورت دو بار در روز، باعث بهبود پارکینسون شده و خواب آلودگی را کاهش می دهد. مصرف این دارو بی خطر بود، چرا که عکس العمل های منفی مربوط به آن خیلی کم بودند.

مرکز تحقیقات کلینیک فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان آلومینا

[divider]

دکتر مغز و اعصاب مصطفی امیری

♦  دکتر مصطفی امیری متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات – دارای بورد تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی تهران

  فلوشیپ اختلالات خواب از دانشگاه بارسلونا

  مدیر کلینیک خواب مجموعه کلینیک های تخصصی آلومینا

کلینیک آلومینا مرکز فوق تخصصی پیشگیری و درمان اختلالات مغز و اعصاب و روان در ایران است.

تماس با ما


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

2 دیدگاه دربارهٔ «داروهایی برای اختلالات خواب در بیماری پارکینسون»

  1. سلام‌پدرو‌پارکینسون‌دارد‌وسنش‌تقریبا‌هشتادوهفت‌سال‌است‌مدتی‌است‌‌ریه‌هاش‌کمی‌اب‌داده‌بود‌که‌شکر‌خدا‌بهتر‌شده‌ایا‌به‌غیر‌از‌لوودو‌پا‌داروی‌جدید‌تری‌وجود‌دارد‌برای‌اینکه‌قدرت‌بدنیش‌افزایش‌پیدا‌کند‌چه‌ دارویی‌لازم‌دارد

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      جهت پاسخ دقیق و ارائه راهکار مناسب، نیاز به معاینه و ارزیابی بالینی وی می باشد.
      متاسفانه بدون بررسی طبی نمی توانیم پاسخ دقیق ارائه دهیم.
      در صورت تمایل با مرکز شماره یک تماس بگیرید تا همکاران راهنماییتان کنند.
      با آرزوی سلامتی و موفقیت شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *