دادن پول تو جیبی به فرزندان، نکات و راهبردها

 

پول تو جیبی

آیا باید به کودکان پول تو جیبی داد؟

یکی از نگرانی های والدین، دادن پول تو جیبی به کودکان و تشخیص سن مناسب و میزان آن است. راههای زیادی برای مدیریت پول دادن به کودکان وجود دارد که بسته به ارزش ها، شیوه ها و وضعیت مالی خانواده ها، تفاوت می کند. یکسری نکات عمومی وجود دارد که هنگامی که می خواهید به فرزندانتان پول تو جیبی دهید می توانید آن ها را در نظر بگیرید:

یکی از دلایل اساسی که باید به کودکانمان پول تو جیبی دهیم این است که از همان سنین اولیه یاد بگیرند چگونه پول خود را مدیریت کنند و این روش ارزشمندی برای آموزش مسئولیت پذیری است. همچنین پول تو جیبی دادن به کودکان باعث می شود که ان ها احساس کنند که عضو مهمی از خانواده هستند که بخشی از پول خانواده به آن ها داده می شود. این کار به کودکان کمک می کند که انتخاب کنند و متوجه شوند، گاهی افراد باید برای چیزهایی که می خواهند صبر کنند و پس انداز داشته باشند.

اگر پول زیادی ندارید که به فرزندتان دهید حتی مقدار بسیار کم نیز باعث احساس استقلال در آن ها می شود. برخی از خانواده ها بدون دادن پول تو جیبی خواسته های فرزند خود را فراهم می کنند این خوب است اما اگر متوجه شدید که کودکتان خواسته های زیادی دارد و معنای پول و مدیریت آن را نمی داند از این روش برای آموزش وی و تغییر در رفتارش استفاده کنید.

ممکن است که شما علاقمند باشید به جای پول تو جیبی برای فرزندتان در بانک حساب باز کنید اما می توانید به جای آن، به او پول بدهید و از وی بخواهید که به طور منظم بخشی از آن را پس انداز کند.

در چه سنی

اینکه در چه سنی دادن پول را آغاز کنید به شما و فرزندتان بستگی دارد. که چقدر فرزند شما در مورد هدف پول آگاهی دارد و چقدر می فهمد پولی که خرج می شود، قابل بازگشت نیست. به طور کلی حدود 7-8 سالگی زمانی خوب برای شروع پول دادن است. ادراک آن ها از برنامه ریزی برای خرج کردن و پس انداز نیز به مرور زمان شکل می گیرد. افزایش پول تو جیبی نیز باید متناسب با افزایش سن کودک و با افزایش مسئولیت های وی همراه باشد.

چقدر پول باید به کودک داد

پول دادن به کودک به این بستگی دارد که شما چقدر استطاعت مالی دارید؟ و انتظار دارید پول تو جیبی برای چه چیزهایی خرج شود؟ همیشه سعی کنید میزان و زمان پرداخت پول را ثابت نگه دارید و روند منظمی را در پیش گیرید اگر فکر می کنید ممکن است بعدا نتوانید این مقدار پول را بدهید میزان آن را با استطاعت مالی خود تنظیم کنید.به این مساله نیزتوجه کنید که چقدر میزان پولی که می دهید، شبیه خانواده های دیگر است، چون اگر خیلی کمتر از عرف جامعه باشد ،کودک احساس بدی پیدا می کند و اگر زیادتر از حد هم بدهید ممکن است باعث حسادت بقیه دوستانش شود.

در کل فرزند شما باید بداند که میزان درآمد خانواده های مختلف متفاوت است و همیشه هستند کسانی که از او بیشتر یا کمتر پول دارند. دانستن این مطلب به او کمک می کند که بفهمد پول بیشتر، لزوما به معنای شادی بیشتر نیست.

بخشی از پول را در قبال کار بدهید

بخشی از پول باید صرفا به خاطر اینکه کودک عضوی از خانواده است به او پرداخت شود، ولی در برخی کارهای خانه باید کودکان را مشارکت داد و بقیه پول تو جیبی را در ازای آن به کودک پرداخت کرد، در واقع کودک در قبال انجام کارهای خانه پاداش می گیرد.

پول تو جیبی باید خرج چه چیزهایی شود

راجع به چیزهایی که کودک می تواند پولش را صرف آن کند با وی صحبت کنید مثلا اینکه نصف پولهایش را برای چیزی که دوست دارد پس انداز کند و به او آموزش دهید که پولهایش را برای هدفهای مختلف در پاکتها یا قلکهای مختلفی بگذارد. در انتها وقتی فرزندتان به خوبی پولهایش را مدیریت کرد و به هدف تعیین شده رسید به او پاداش دهید. اجازه اشتباه کردن را به کودکتان بدهید تا از آن درس بگیرد و سعی نکنید وقتی پول کم می آورند به آن ها قرض دهید یا میزان پولشان را افزایش دهید زیرا اینگونه فرصت یادگیری مدیریت سرمایه های خود را از دست می دهند.

در بچه های دبستانی می توانید تعیین کنید که کودک چه مقدار از پول خود را صرف خوراکی مدرسه، چقدر را پس انداز کند و چه مقدار را آن طور که خودش می خواهد خرج کند اگر از انتخابهای کودکتان راضی نیستید از او انتقاد نکنید، به آن ها اجازه انتخاب دهید و برایشان توضیح دهید که چه اعمالی از ایجاد احساس مسیئولیت پذیری و استقلال آن ها جلوگیری می کند.

وقتی بچه ها کار اشتباهی انجام می دهند مثلا وسیله مهمی را می شکنند می توانید به عنوان تنبیه از وی بخواهید که هر هفته بخشی از پول را برای تعمیر وسیله بدهد البته اینکار نباید زیاد طول بکشد یا زیاد استفاده شود چون باعث ایجاد ناراحتی میان شما و کودک یا اذیت شدن وی در میان دوستانش به خاطر نداشتن پول تو جیبی می شود.

دادن پول هفتگی به نوجوانان

نوجوانان به سمت استقلال گام بر می دارند و می توانند در حضور راهنمایی های شما مدیریت پولهایشان را یاد بگیرند. بسته به میزان پختگی فرزندتان می توانید تصمیم بگیرید که هزینه تفریحات و خریدن لباس هایش را به خودش بسپارید. برای اینکه به فرزندتان آموزش دهید که پول خانوادگی نباید برای چیزهای خاصی از قبیل سیگار خرج شود، ممکن است مجبور شوید نحوه خرج کردن او را کنترل کنید و این کنترل به این منظور است که مهارتهای مالی ارزشمندی از شما یاد بگیرد.

زمانی که تصمیات نادرستی می گیرد بدانید که این درس بزرگی برای او می شود. در اولین باری که این اتفاق می افتد شما می توانید برای کمک به وی حاضر شوید و به او یاد آوری کنید که در آینده باید خودش مسئولیت عواقب رفتارش را به عهده بگیرد. همیشه از قرض دادن هایی که می دانید هیچ برگشتی ندارد اجتناب کنید زیرا اینکار باعث کاهش یادگیری آن ها در مدیریت پول می شود همچنین ممکن است باعث دعوا و مشاجره میان شما و فرزندتان گردد. پس بهتر است به جای همه اینها در همان لحظه اول در مقابل قرض خواستن، نه بگویید.

بچه هایی که سنین بالاتری دارند، در جامعه ما این مرحله معمولا از دوره دانشجویی شروع می شود، آن ها می توانند با کارهای پاره وقت یا کارهای دانشجویی بخشی از هزینه های خود را کسب کنند و برخی هم مجبور می شوند کل خرجشان را خودشان بدهند و با توجه به اینکه استطاعت مالی خانواده ها متفاوت است نحوه خرج کردن و زمینه ایی که پولشان را هزینه می کند با یکدیگر تفاوت پیدا می کند.

 

 

 

 

 

 

 

پانته آ فیروزی

روانشناس

برای مطالعه  رفتار با نوجوان اینجا کلیک کنید.

جهت تعین وقت اینجا کلیک کنید.

 [review]

 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)