خودکشی و خود آسیبی

خودآزاری

اگر شما احساس می کنید کسی را می شناسید که ممکن است در معرض خطر خودکشی باشد، اطرافیان خود را از شرایط قریب الوقوع آن آگاه کنید.

انگار سازی یا تصویرپردازی وابسته به خودکشی یک اصلاح پزشکی رایج برای افکار خودکشی گرایانه است است که ممکن است به پیچیدگی و دقت یک طرح از پیش تنظیم شده باشد و یا به مانند یک فکر زودگذر باشد که در واقعیت به عمل تبدیل نمی شود. اغلب افرادی که دچار افکار خودکشی گرایانه می شوند، لزوما دست به خودکشی نمی زنند، اما ممکن است که از خود رفتارهای خودکشی گرا بروز دهند و به کرات اقدام به خودکشی کنند. افرادی که دچار چنین افکاری میشوند، ممکن است علائمی چون، افسردگی، ناامیدی، اضطراب و استرس بیمارگونه، حملات عصبی و بی خوابی با خود بهمراه داشته باشند. همه افرادی که برای اختلالات روحی و روانی خود به روانپزشک و روان درمان مراجعه می کنند، لزوما تمایلی به خودکشی ندارند، اما هر نوع رفتار یا گفتار خودکشی گرایانه باید جدی گرفته شود.

منطقه خودکشی

متغیرهای مشترک مورد استفاده برای سنجش میزان خطر اقدام به خودکشی

 اگر یکی از آشنایان شما یکی از رفتارهای نامبرده در زیر را از خود نشان دهد، بی درنگ از اورژانس محل یا بزرگترها کمک بگیرید.

  • تهدید به کشتن یا آسیب زدن به خود
  • تلاش فراوان برای دسترسی به آلات خودکشی، برای مثال دارو، طناب، هر نوع اسلحه سرد و گرم و غیره
  • صحبت کردن یا نوشتن درباره مرگ خود
  • به دنبال رفتارهای انتقام آمیز بودن
  • صحبت درباره گرفتار شدن در یک شرایط غیرقابل تحمل و عدم توانایی در خارج شدن از شرایط پیش آمده
  • بی هدف بودن در زندگی
  • کناره گیری از جمع دوستان، خانواده، خویشاوندان
  • بی محابا و بی پروا بودن در انجام کارهای مخاطره آمیر بدون رعایت جانب احتیاط

کمک

آمار نشان می دهد در هر 13.3 دقیقه، یک نفر شهروند آمریکایی اقدام به خودکشی می کند. میانگین مرگ و میر و تلفات ناشی از خودکشی 11.3 نفر در هر 100000 نفر از جمعیت آمریکاست. رده سنی که بیشترین آمار خودکشی را به خود اختصاص داده است، بین 65 سال به بالاست ( 14.3 نفر در هر 100000 نفر از جمعیت ). خودکشی، سومین عامل مهم مرگ و میر در میان نوجوانان و جوانان 14 تا 24 سال است. بین سال های 1952 تا 1992، آمار خودکشی میان افراد بزگسال تقریبا سه برابر شد. از هر یک نفر که جان خود را بعلت خودکشی از دست می دهد، 11 بار آن به تلاش های بی فایده وابسته به خودکشی می انجامد. براساس آمار انجمن ملی خودکشی شناسی ( ریشه یابی علل اعمال خودکشی گرایانه )، حدود 4.5 میلیون نفر از جمعیت شهروندان آمریکایی از بازماندگان خودکشی های نافرجام هستند. خودکشی، یک درصد از علل مرگ و میر در ایالات متحده آمریکا را به خود اختصاص داده است. افکار و رفتارهای خودکشی گرایانه بیشتر از بیمار های قلبی و سرطانی، زندگی انسان را تباه می کنند. فردی که اقدام به خودکشی می کند، تنها به خود آسیب نمی رساند، بلکه حداقل شش نفر را تحت تاثیر اعمال نابخردانه خود قرار می دهد. بیش از نیمی از خودکشی ها بوسیله اسلحه گرم انجام می گیرد. مردان حدود چهار برابر بشتر از زنان دست به خودکشی می زنند. آمار نشان می دهد، بیش از  487,700 نفر از جمعیت آمریکا به علت خودآسیبی به اورژانس مراجعه می کنند. بیشترین آمار خودکشی در میان سرخپوستان آمریکایی و بومیان آلاسکا گزارش شده است. سیاه های غیر اسپانیایی کمترین میزان خودکشی را در میان خود دارند.

خودکشی و خودآسیبی234

علل شایع اقدام به خودکشی

وقایع چالش زا

  • پاسخ رد شنیدن یا ناکام شدن
  • از دست دادن عزیز ( غم )
  • بیماری
  • سوء استفاده جنسی، سوء استفاده مالی، جانی، عاطفی
  • مورد طرد واقع شدن
  • بیکاری

تاریخچه بیماری های ارثی در خانواده

  • سابقه خودآسیبی و اقدام به خودکشی در خانواده
  • تلاش های نافرجام در اقدام به خودکشی

عوارض جانبی ناشی از مصرف دارو

  • بروز رفتارها و افکار خودکشی گرایانه ناشی از مصرف داروهای ضد روان پریشی و روان گردان

مسائل روانی

خودکشی..مرگ زیبا و آرام

  • مشکل تغذیه
  • اختلال دو قطبی
  • مشکلات مرتبط با هویت جنسی ( مرد یا زن بودن )
  • افسردگی
  • حمله عصبی
  • شوک روحی و عاطفی پس از تصادف یا ضربه
  • اسکیزوفرنی
  • اضطراب اجتماعی ( اجتماع گریزی )
  • گسستگی روانی
  • تصویر ذهنی شخص در نظر دیگران

افکار تاریک و زشت

بروز رفتارها و افکار خودکشی گرایانه در اغلب افرادی که از اختلالات روحی و روانی، چون اختلال دو قطبی همراه با مصرف بیش از حد الکل و دارو رنج می برند، بسیار شایع است. بروز رفتارها و افکار خودکشی گرایانه در بیماران مبتلا به روان گسیختگی  بویژه در دوره بهبود بسیار شایع است. اگر بیماران سرطانی به اختلالات روانی نیز دچار باشند، ممکن است تجربه چنین احساساتی را داشته باشند.

روان درمانی افکار و رفتارهای خودکشی گرایانه

خوکشی683648

 

 روان درمانی می تواند روش درمانی مفیدی برای افرادی باشد که تمایل شدیدی به خودآسیبی دارند. با این وجود، زمانی که بیمار در معرض خطر شدید خودآسیبی و خودکشی است، در اینجا کمک ها و مراقبت های اولیه حرف اول را می زنند، مانند: بستری شدن در بیمارستان و درمان به موقع بیماری سرپایی و بیماری بستری در بیمارستان. جلسات روان درمانی که به صورت دوره ای و هفته ای برگزرا می شود، برای درمان و محافظت از بیماران اصلا کافی نیست. در روان درمانی، ناامیدی مهم ترین عامل موثر در انگیزش فرد بیمار  برای قدام به خودکشی است. مداخله رفتاری در اوج بیماری فرد و همین طور مشاوره های روان درمانی پس از گذر از مرحله بحران، به بازگرداندن امید به بیمار نقش بزرگی را ایفا می کند. به کمک روان درمانی می تواند ریشه های خودآزاری را در فرد بیمار مهار و کنترل کرد.

مراقبت های پزشکی در جهت اصلاح افکار و رفتارهای خودکشی گرایانه

image_13940210485663

تشخیص بیماری های جسمی و اختلالات روحی و روانی، پزشکان را قادر می سازد تا بسته به شدت بیماری و نوع بیماری، موثرترین و بهترین درمان دارویی را برای بیمار تجویز کنند. بروز رفتارها و افکار خودکشی گرایانه می تواند ناشی از بیماری های روحی و روانی باشد که می بایست با درمان به موقع برطرف گردند. در شرایط وخیم تر، بیمار می بایست به صورت سرپایی مورد درمان قرار گیرد یا به دستور پزشک مربوطه در بیمارستان بستری گردد. افکار و رفتارهای خودکشی گرایانه  ممکن است به بدتر شدن وضعیت سلامت جسم منجر شود که این مورد نیز به تجویز  و تشخیص به موقع پزشک نیاز دارد.

ssz3

  اختلالات روانی مرتبط با بروز افکار و رفتارهای خودکشی گرایانه

اختلال سازگاری

 

  • اختلال سازگاری: عکس العمل روانی متقابل به عوامل استرس زای قابل شناسایی که تغییرات قابل توجهی را در رفتار و احساسات فرد بیمار ایجاد می کنند.

بی اشتهایی

 

  • بی اشتهایی: اختلال ایجاد شده در وضعیت تغذیه و اشتهای فرد بیمار، برای مثال عدم توانایی در کنترل وزن طبیعی بدن و یا هراس از چاقی بعلت حفظ تصویر ذهنی خود در نظر دیگران

اختلال-دوقطبی

  • اختلال دو قطبی: اختلال در حالات ( فکری و احساسی و روحی ) / این مرض سبب میگردد که خلق و خوی انسان از حالت بی نهایت «سرخوشی» و یا تحریک پذیری و تند مزاجی به اندوهباری و ناامیدی بدل گردد.

بد-شکلی-بدن-

  • اختلال بدشکلی بدن: نگرانی بیش از حد و بیمارگونه مرتبط با نقص جسمی

اختلال شخصیت مرزی

  • اختلال شخصیت مرزی: اختلالات شخصیتی مرزی یا BPD یک نوع اختلال شخصیتی شبیه به اختلالات دو قطبی است. همانند اختلالات دوقطبی افراد مبتلا به BPD هنگامی که افسردگی بر طرف می‌شود، وارد دوره شیدایی می‌شوند. در فرد با اختلالات دوقطبی، دوره‌های شیدایی یا افسردگی برای چند روز یا چند هفته ادامه می‌یابد. اما دوره‌های افسردگی یا شیدایی در BPD از چند ساعت تا یک روز است. BPD ممکن است با اختلال‌های مرتبط با مصرف مواد مخدر همراه شود. افرادی که BPD دارند الگوی ناپایداری در روابط اجتماعی دارند.

اختلال هویت تجزیه ای

  • اختلال هویت تجزیه ای: اختلالات‌ تجزیه ای، شامل مشکلات شناختی مثل فقدان حافظه، فقدان هویت شخصی و یا حالت دگرگون‌شده هشیاری می گردد. با اینکه این اختلالات در نمایش­های تلویزیونی یا رادیویی زیاد یافت می­شود، لیکن در زندگی واقعی بسیار نادر هستند. شخص، تماس با واقعیت را حفظ کرده است، اما این نشانه‌ها بسیار شدید بوده و از یک ماهیت عجیب برخوردار می‌باشند. شروع و پایان این اختلال، ناگهانی است.

آشفتگی جنسیتی

 

  • آشفتگی جنسیتی: اختلال هویت جنسی به معنای احساس عدم رضایت مستمر فرد از جنسیت خود و احساس تعلق به جنس مخالف بوده و ” ترانس سکسوالیزم” نیز به معنای تمایل فرد دارای اختلال هویت جنسی به تغییر جنسیت خود است.

اختلال اسکیزوفرنی

  • اختلالات اسکیزوفرنی: روان‌گسیختگی یا اسکیزوفرنی یا شیزوفرنی یک اختلال روانی است که مشخصه آن از کار افتادگی فرایندهای فکری و پاسخگویی عاطفی ضعیف می‌باشد.

 panic

  • حملات پانیک: حمله پانیک (Panic Attack یا حمله وحشت) به وضعیتی گفته می‌شود که بدون هیچ مقدمه سازی و هشدار قبلی فرد در آن یک احساس قوی و غیر قابل توضیح از ترس و هراس را تجربه می‌کند. این احساس در طول 10 دقیقه به اوج خود می رسد.

 اختلال استرسی پس از ضایعه روانی

  • اختلال استرسی پس از ضایعه روانی: آخرین زیر گروه اختلالات اضطرابی، اختلال استرسی پس از ضایعه روانی T.S.Dاست.در این اختلال نشانه های مرضی روان شناختی به دنبال یک حادثه ضا یعه گر روانی که معمولا خارج از تحمل تجربه انسان است رخ مینماید. محرکهایی که موجب این سندرم می شوند در اکثر افراد نشانه های مرضی پریشانی را بر میانگیزانند.

 

 منبع:

http://www.goodtherapy.org/therapy

نگارنده: حدیث بختیاری

دکتر ندا فرزانه

دکتر ندا فرزانه، روانپزشک و رواندرمانگر

 

 

[divider]

کلینیک فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان آلومینا

 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *