خواص فوق العاده خرمالو

 %d8%ae%d8%b1%d9%85%d8%a7%d9%84%d9%88

خرمالو میوه خوشمزه و عجیبی است که بیش از یک میوه شیرین محسوب می شود. خرمالو دارای خواص درمانی بسیاری است، از جمله بهبود سلامت چشم، کاهش نشانه های پیری، جلوگیری از انواع سرطان، بهبود هضم، تقویت سیستم ایمنی، کاهش کلسترول، افزایش سوخت و ساز بدن، تقویت استخوان ها، بهبود عملکرد شناختی، کاهش فشار خون و مراقبت از پوست. علاوه بر تمام این ها خرمالو به بهبود سریعتر زخم ها، کاهش وزن، کاهش التهاب و افزایش گردش خون در سراسر بدن کمک می کند.

خرمالو نامی است که به گونه های خاصی از انواع میوه ها داده می شود که از لحاظ علمی مربوط به یک خانواده هستند. این میوه اولین بار در چین مصرف می شد، اما طی چند صد سال اخیر در کل کشورهای جهان این میوه مصرف می شود.

ارزش های غذایی خرمالو

  • پیشگیری از سرطان. این میوه خوشمزه سرشار از عوامل ضد سرطان است که می توانند توانایی بدن را در مقابله با رادیکال های آزاد افزایش دهند. رادیکال های آزاد محصولات جانبی متابولیسم سلولی هستند که می توانند سلول های سالم را به سلول های سرطانی تبدیل کنند و به سیستم های داخلی بدن آسیب برسانند. آنتی اکسیدان های موجود در خرمالو می توانند این رادیکال های آزاد را از بدن حذف کنند و سلامت عمومی را بالا برده و از بدن در مقابل بسیاری بیماری ها محافظت کنند. خرمالو حاوی مقدار زیادی ویتامین C و ویتامین A و همچنین ترکیبات فنلی مانند کاتچین و گالوکاتچین می باشد که ارتباط مستقیم با پیشگیری از سرطان دارند. بنابراین وجود خرمالو در رژیم غذایی به شما در مقابله با انواع سرطان ها کمک می کند.
  • سیستم ایمنی بد. در ویژگی های مربوط به آنتی اکسیدان و پیشگیری از سرطان، خرمالو به بهبود عملکرد سیستم ایمنی نیز کمک زیادی می کند. خرمالو حاوی بالاترین میزان اسید اسکوربیک (ویتامین C) می باشد و یک خرمالو تقریبا 80 درصد نیازمندی های غذایی روزانه را تامین می کند. ویتامین C سیستم ایمنی را تحریک می کند و باعث افزایش تولید سلول های سفید خون می شود که عوامل کلیدی در دفاع از بدن در مقابل عفونت های میکروبی، ویروسی و قارچی هستند و همچنین به مقابله بدن در مقابل سموم خارجی نیز کمک می کند.
  • هضم غذا. مانند تمام میوه ها خرمالو منبع خوبی از فیبر می باشد، خوردن یک خرمالو تقریبا 20 درصد فیبر مورد نیاز روزانه را تامین می کند. فیبر با تحریک حرکت غذا در دستگاه گوارش، افزایش ترشحات شیره معده و بهبود علائم یبوست و اسهال، به بدن کمک می کند غذا را به شکل موثرتری پردازش کند. به طور کل یک میوه حاوی فیبر زیاد، مانند خرمالو یک تقویت کننده موثر در دستگاه گوارش می باشد و از بدن در مقابل سرطان کولورکتال و دیگر بیماری های مشابه محافظت می کند. به علاوه از بدن در مقابل جذب چربی دفاع کرده و به این شکل از افزایش وزن جلوگیری می کند.
  • ویژگی های ضد تومور. علاوه بر وجود آنتی اکسیدان در خرمالو که از بروز سرطان پیشگیری می کند، این میوه خطر بروز تومورها را نیز کاهش می دهد. خرمالو حاوی اسید بتولینیک است که یک ترکیب ضد تومور محسوب می شود. این میوه با القا آپوپتوز شانس ابتلا به تومورها را کاهش می دهد و یا اگر توموری در بدن شما وجود دارد از طریق مصرف خرمالو می توانید اندازه آن را کاهش داده و از انتشار آن به بخش های دیگر بدن پیشگیری کنید.
  • خواص ضد پیری. خرمالو در برخی ویتامین ها، از جمله ویتامین A، بتا کاروتن، لوتئین و لیکوپن بسیار غنی می باشد. همه این ویتامین ها مانند یک آنتی اکسیدان در بدن عمل می کنند و به طور خاص می توانند به کاهش استرس اکسیداتیو کمک کنند و از بروز آثار پیری زود هنگام، مانند چین و چروک، لکه های پیری، بیماری آلزایمر، خستگی، از دست دادن بینایی، ضعف عضلات و برخی شرایط دیگر پیشگیری کنند.
  • سلامت چشم. برخی ترکیبات موجود در خرمالو به سلامت چشم کمک می کنند. لوتئین، یکی از اعضای گروه ویتامین B، به طور مستقیم به سلامت چشم کمک می کند که این رفتار آن به دلیل آنتی اکسیدان موجود در آن است. بررسی ها نشان داده اند که این ویتامین خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا، آب مروارید و شب کوری را کاهش می دهد.
  • فشار خون. پتاسیم یکی دیگر از مواد معدنی است که به وفور در خرمالو یافت می شود. پتاسیم به عنوان یک گشاد کننده عروق عمل می کند و به افزایش گردش گردش خون در سراسر بدن کمک می کند. فشار خون پایین فشار وارد شده به سیستم قلبی و عروقی را کاهش داده و از وقوع بیماری قلبی جلوگیری می کند. به علاوه خرمالو حاوی ترکیبات آلی گشاد کننده عروق هستند برای سلامت قلب بسیار مفید می باشند.
  • گردش خون. همراه با کاهش فشار خون، خرمالو تامین کننده مس در بدن است که عنصر اصلی در تولید سلول های قرمز خون می باشد. بدون مس نمی توانید مواد مغذی ضروری را جذب کرده و هموگلبین اضافه تولید کنید. افزایش گردش سلول های سالم در خون به بهبود عملکرد شناختی، عضلات، متابولیسم و سطح انرژی، ترمیم زخم و رشد سلولی کمک می کند.
  • سوخت و ساز بدن. خرمالو حاوی ترکیباتی از B کمپلکس است، ویتامین هایی مانند پیریدوکسین، اسید فولیک و تیامین که همه این ها بخش های اصلی فرایندهای مختلف آنزیمی و عملکردهای متابولیکی در سراسر بدن هستند، بنابراین بالا نگه داشتن سطح این ویتامین ها به این معناست که سوخت و ساز بدن عملکرد خوبی خواهد داشت. سوخت و ساز موثر بدن باعث افزایش تن عضلانی، بهبود هضم و تقویت سیستم ایمنی می شود.

چند هشدار: این میوه فشار خون را به طور قابل توجهی کاهش می دهد، بنابراین اگر دچار مشکل فشار خون پایین هستید، خوردن این میوه ممکن است خطرناک باشد. به جز این مورد، به راحتی می توانید از مصرف این میوه لذیذ لذت ببرید.

لینک منبع: اینجا را کلیک کنید.

نگارنده: سمیه محمدی 

گروه پزشکان جایروس


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *