خواب حیوانی یا هیپنوتیزم حیوانی ( کاتاپلکسی )

sally-photobooth-cataplexy-narcolepsy-blog-1024x1024

خواب حیوانی یا هیپنوتیزم حیوانی ( کاتاپلکسی ) یک نوع از کار افتادگی موقت و از دست دادن کارکرد ارادی عضلات است که در نتیجه محرک حسی، مانند: خنده، لذت، خشم و هیجان ایجاد میشود.

 خواب حیوانی یا هیپنوتیزم حیوانی ( کاتاپلکسی ) زمانی رخ می دهد که فرد یک تحریک عاطفی ( احساسات قوی ) را تجربه می کند—شنیدن یک لطیفه خنده دار ( خنده )، سفر کردن ( هیجان )، نزاع کردن ( خشم )، حضور در میان انبوهی از مردم (استرس ). تحریک احساسی سبب از دست رفتن ناگهانی و سریع کنترل حرکات ارادی عضلات می شود—در برخی شرایط، در نتیجه تحریک احساسی، فرد به طور ناگهانی غش و ضعف می کند. از حال رفتن بدین علل اتفاق می افتد که فرد بیش از این قادر به کنترل حرکات ارادی پا و ایستادن نیست.

he677

به محض آنکه از میزان شدت محرک احساسی کاسته می شود، فرد کنترل عضلات خود را بدست میگیرد. در ابتدا ممکن است که فرد دچار لرزش عضلات پا شودف اما پس از گذشت چند دقیقه به طور کامل کنترل اعضاب بدن خود را به دست می گیرد.

خواب حیوانی یا هیپنوتیزم حیوانی ( کاتاپلکسی ) یک وضع اضطراری یا شرایط خطرناک پزشکی نیست. با این وجود، سرعت از حال رفتن و بر زمین افتادن می تواند صدمات جبران ناپذیری را به سر فرد وارد کند. کاربرد کلاه یا سرپوش محافظ ممکن است به کاهش خطر آسیب جسمانی کمک کند. البته، در این میان نمیتوان نقش مهم روش های دارویی را در کاهش شدت تحریک پذیری و آسیبهای احتمالی نادیده انگاشت. با پزشک مربوطه در رابطه با نحوه تشخیص بیماری گفت و گو کرده و مطلوب ترین روش درمانی را به کار گیرید.

funny-sms-3

  گاهی اوقات، پزشکان بیماری خواب حیوانی یا هیپنوتیزم حیوانی ( کاتاپلکسی ) را با بیماری های دیگری چون حملات قلبی و مغزی به اشتباه می گیرند، بویژه زمانی که اطرافیان بیمار با علائم بیماری آشنایی نداشته باشند. اگر شما جزء آن دسته از افرادی هستید که از این به اصطلاح بیماری رنج میبرید، بدنبال علائم نامبرده شده در زیر باشید:

51MPNtzc4DL._UX395_

  • حالت از حال رفتن به سرعت رخ می دهد
  • این حالات بیشتر همزمان با بروز تحریک احساسی و عاطفی رخ می دهد
  • بیمار به سرعت به حالت طبیعی باز می گردد
  • فرد در حالت غش و ضعف، کاملا هشیار است

تشنج یا حملات قلبی و مغزی معمولا به آرامی بروز پیدا می کنند، اما امکان وقوع آن همزمان با دوره تحریک احساسی نیز وجود دارد و معمولا علائم هشدار دهنده آن بیشتر است. پس از حمله قلبی و مغزی،  پروسه بهبود فیزیکی و ذهنی فرد طولانی تر خواهد بود و بیمار مطمئنا اتفاقاتی را که در این مدت رخ داده است، به یاد نمی آورد.

منبع:

http://www.nnpdf.org/WhatIsCataplexy.htm

نگارنده: حدیث بختیاری

[divider]

کلینیک فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان آلومینا


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *