خنده موقوف! خواب حیوانی یا هیپنوتیزم حیوانی ( کاتاپلکسی )

کاتاپلکسی 48908605

هر زمان که فرد مبتلا به کاتالپسی به موضوعی بانمک و سرگرم کننده می خندد، عضلات صورت و بدن او کاملا فلج شده، از کار می افتند و در نهایت فرد از حال می رود. این بیماری که واکنش بدن به حالت خندیدن است، خواب حیوانی یا هیپنوتیزم حیوانی ( کاتاپلکسی ) نامیده می شود. در نتیجه خنده کردن، فرد بیمار غش کرده، از حال رفته و بر زمین می افتد. به محض آنکه فرد بیمار زیر خنده می زند، عضلات بدن و صورت در شرایط سکون، سستی و استراحت قرار می گیرند.

حمله خواب

حتی فکر کردن به یک موضوع خنده دار و غیر عادی سبب می شود که فرد بیمار به یک باره نقش بر زمین شود. گاهی اوقات برای فرد مبتلا به کاتالپسی ممکن است شرایطی بوجود آید که در روز 40  بار کنترل خود را از دست داده و از حال برود.

بیماری کاتالپسی یک بیماری مادرزادی نیست؛ بعبارت دیگر فرد بیمار با علائم بیماری  خواب حیوانی یا هیپنوتیزم حیوانی (کاتاپلکسی) متولد نمی شود. حالت غش ممکن است در هر موقعیتی و برای هر شخصی رخ دهد. برای مثال، این امکان وجود دارد که دوستتان لطیفه خنده آوری را برای شما تعریف کند و شما به محض شنیدن آن زیر خنده می زنند و ناگهان نقش بر زمین می شوید. در حالت غش، شما متوجه آنچه که در محیط اطرافتان رخ می دهد هشیار هستید و تنها قادر به حرکت دادن بدن نیستید. در اکثر موارد، علائم بروز بیماری خواب حیوانی یا هیپنوتیزم حیوانی ( کاتاپلکسی ) و حمله خواب ( عدم وجود فرارسان عصبی به نام هیپوکرتین که مسئولیت هشیاری و بیداری انسان را بر عهده دارد ) مشابه هستند. برخی بر این باورند که این بیماری، مادر زادی است، در حالی که دیگران عقیده دارند این بیماری می تواند در نتیجه آسیب مغزی یا اختلال سیستم خودایمنی بدن و عفونت شدید بدنی بوجود آید. متاسفانه، روش درمانی قطعی برای این بیماری وجود ندارد و نکته قابل توجه این است که حدود 20000 نفر از جمعیت بریتانیا از این بیماری رنج می برند. آمار نشان میدهد 60 تا 90 درصد افراد مبتلا به حمله خواب، همزمان از بیماری کاتاپلکسی رنج می برند.

خنده(1)

خنده از شایع ترین و قوی ترین محرک های بوجود آورنده کاتاپلکسی است، اما برخی از افراد که سریع تحریک احساسی میشوند، نیز تحت تاثیر حملات کاتاپلکسی قرار می گیرند. حتی مواردی وجود دارد که فرد با بیان عبارت “دوست دارم” نقش بر زمین می شود و از حال می رود، چون دچار هیجان احساسی شده است. شاید این مورد بسیار عجیب و غیر واقعی به نظر رسد، اما افرادی وجود دارند که هر زمان از ظاهر خود احساس خرسندی می کنند، دچار حملات کاتاپلکسی می شوند. حملات کاتاپلکسی وقت و زمان نمی شناسند، بیمار ممکن است در حال شنا کردن باشد و همزمان موضوع خنده آوری را به یاد بیاورد که احساسات او را به شدت تحریک کند و در نتیجه آن، ناگهان عضلات بدن او از کار افتاده و غرق می شود. این افراد بدون همراه  قادر به استفاده از آسانسور و پله برقی نیستند، چون امکان افتادن و آسیب مغزی و جسمی وجود دارد.

ra4-3275

این دسته از افراد همواره جلوتر از ذهن خود عمل می کنند، چون باید خطر افتادن در محیط را ارزیابی کنند. برای مثال، آیا اطراف آنها نقاط نوک تیز و یا شیشه وجود دارد؟ بیماران مبتلا به کاتاپلکسی حتی نسبت به فنجانی که در دست دارند، احساس خطر می کنند. این افراد زمانی که رانندگی می کنند باید بسیار مراقب باشند که دچار احساسات قوی چون خشم نشوند، چون در اینصورت از حال رفته و کنترل ماشین را از دست می دهند.

در کشورهای اروپایی و آمریکایی، مصرف داروی سدیم اکسی بات بعلت پدیسار آزمایی با فرارسان عصبی هیپوکرتین، بعنوان یکی از روش های احتمالی درمان  بیماری کاتاپلکسی شناخته شده است. از آنجایی که خرید دارو هزینه زیادی را به بیماران تحمیل می کند، افراد اندکی اقدام به مصرف دارو کردند.

when-does-fatigue-turn-into-narcolepsy-21544254

بسیاری از افراد بیماری کاتاپلکسی را جدی نمی گیرند، چون درد و ناراحتی خاصی را برای بیمار ایجاد نمی کند و برعکس تصور می کنند که از حال رفتن به هنگام خندیدن کار جالبی به نظر میرسد. گاهی اوقات ممکن است فاصله زمانی بروز علائم بیماری تا تشخیص به موقع بیماری در حدود 6 سال به طول انجامد. در بیشتر مواقع این بیماران هستند که متوجه بروز بیمار عجیبی در خود می شوند و بعدها به پزشک مراجعه می کنند. خطر از حال رفتن و غش کردن به صورت مکرر حتی می تواند از تاثیرات بیماری صرع بر مغز افزون تر باشد.   برخی افراد تلاش می کنند که در برخورد با دوستان و خانواده احساسات خود را تحت کنترل در آورند که همین عامل موجب سردی روابط و کم رنگ شدن محبت در میان آنها می گردد. اکر افرادی که دچار حملات خواب می شوند، در عادات رفتاری خود نیز دچار مشکل می شوند، برای مثال از خود حرکات غیر ارادی نشان می دهند یا زمانی که از خواب بر می خیزند یا به خواب می روند قادر به حرکت دادن بدن نیستند. گاهی اوقات روانپزشکان این بیماری را با بیماری های دیگری چون روان پریشی به اشتباه می گیرند.

منبع:

http://www.theguardian.com/lifeandstyle

نگارنده: حدیث بختیاری

 

کلینیک فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان آلومینا

 

[divider]

دکتر مغز و اعصاب مصطفی امیری

♦  دکتر مصطفی امیری متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات – دارای بورد تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی تهران

♦  فلوشیپ اختلالات خواب از اسپانیا

  مدیر کلینیک خواب مجموعه کلینیک های تخصصی آلومینا

[divider]

انجام و تفسیر تست خواب (پلیسومنوگرافی) و درمان اختلالات خواب در کلینیک آلومینا

توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب انجام می شود.

 

برای تماس و تعیین نوبت تست خواب اینجا کلیک کنید:  تماس با ما


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *