خمیازه بیش از حد و اضطراب و افسردگی

خمیازه بیش از حد

آیا تا بحال به این موضوع فکر کرده اید که علت خمیازه کشیدن های بیش از حدتان می تواند افسردگی یا اضطراب باشد؟

اگر نزد متخصص مغز و اعصاب رفته اید و چک شده اید اما همچنان مشکلتان حل نشده است، نوشتار زیر می تواند برایتان کمک کننده باشد.

خمیازه چیست؟

خمیازه یک پدیده غیرارادی است که باعث باز شدن زیاد دهان و کشیدن یک نفس بسیار عمیق می شود و در نتیجه ریه ها را از هوا پر می کند. خمیازه یک واکنش بسیار طبیعی به خستگی است. همانطور که خودتان می دانید و بارها هم تجربه کرده اید، خمیازه اغلب به واسطه خواب آلودگی یا خستگی اتفاق می افتد.

برخی از خمیازه ها کوتاه هستند و برخی از آنها چندین ثانیه طول می کشند. خیس شدن چشم ها، کش و قوس دادن به بدن و درآوردن صدای یک ناله کشدار و عمیق هم دیگر علائمی هستند که می توانند با خمیازه همراه باشند.

محققان هنوز مطمئن نیستند که خمیازه چرا اتفاق می افتد، اما محرک های رایج آن عبارتند از خستگی و بی حوصلگی. خمیازه می تواند بسیار واگیر دار هم باشد! به این صورت که اگر در مورد آن صحبت کنید یا بشنوید که کسی خمیازه می کشد، شما هم ناخودآگاه دچار خمیازه می شوید.

(مثلا خود من در حال نوشتن این مقاله، بارها خمیازه کشیدم!!!)

باور عمومی بر این است که واگیردار بودن خمیازه به ارتباطات اجتماعی مغز ما مرتبط است. و برخی از تحقیقات هم ادعا می کنند که خمیازه می تواند باعث خنک شدن مغز شود.

خمیازه یک پدیده طبیعی است، اما خمیازه بیش از حد آنی است که در طول یک دقیقه، بیشتر از یکبار اتفاق می افتد. گرچه خمیازه بیش از حد هم می تواند نشانی از خواب آلودگی یا بی حوصلگی باشد، اما همچنین می تواند علامت یا نشانه ای از یک مشکل یا بیماری خفته هم باشد.

برخی از عارضه ها و بیماری های خاص هستند که می توانند موجب واکنش عصب دهم مغز بشوند. در طول واکنش های عصب دهم، فعالیت عصب واگوس زیاد می شود. این عصب از مغز تا گلو و از آنجا تا شکم کشیده شده است. از همین رو تحریک آن می تواند موجب خمیازه کشیدن شود.

زمانی که عصب واگوس فعال تر از حالت طبیعی خود شود، ضربان قلب پایین می آید و فشار خون به شکل قابل توجهی کاهش پیدا می کند. و این واکنش می تواند در اثر هرچیزی، از مشکلات خواب گرفته تا بیماری های جدی قلبی باشد.

وقتی سطح استرس و اضطراب ما تا مدت زمان زیادی باقی بمانند و به عبارتی مزمن شود، باعث می شود دیگر علایم ما بی قراری و سطح تنش بالا نباشد، بلکه برعکس سیستم پاراسمپاتیک ما فعال شود. این موضوع در افسردگی نیز دیده می شود، وقتی که افراد حس و حال انجام دادن کاری را ندارند!!

خمیازه بیش از حد

علت های خمیازه بیش از حد

علت اصلی خمیازه بیش از حد هنوز مشخص نیست. هرچند ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:

  • خستگی و خواب و آلودگی
  • مشکلات خواب مانند آپنه خواب یا نارکولپسی
  • عوارض داروهای ضد افسردگی و ضد استرس
  • خونریزی داخلی یا نزدیک قلب

گرچه به ندرت، اما موارد زیر هم می توانند عامل خمیازه بیش از حد باشند:

  • تومور مغزی
  • حمله قلبی
  • صرع
  • تصلب بافت های چندگانه
  • از کار افتادن کبد
  • ناتوانی بدن در کنترل دمای خود

اگر متوجه افزایش ناگهانی خمیازه های خود شدید بهتر است پیش پزشک بروید. مخصوصا اگر علت این خمیازه های بیش از حد برای خودتان هم معلوم نباشد. یادتان باشد که تنها یک پزشک می تواند تشخیص دهد که آیا خمیازه بیش از حد شما ناشی از یک بیماری یا عارضه هست یا نه.

خمیازه بیش از حد
خمیازه بیش از حد

کم خوابی

کم خوابی در بیماران اضطرابی و افسرده ها به میزان زیادی دیده میشود. اضطرابی ها در به خواب رفتن مشکل دارند (به علت داشتن تنش بالا و فکر کردن زیاد درباره آینده)  و افسرده ها در بیدار شدن (یعنی بیدار می شوند اما به علت سستی و رخوت ساعت های زیادی در رختخواب می مانند و راجع به گذشته فکر می کنند).

این کم خوابی منجر می شود که فرد در طول روز انرژی لازم برای فعالیت نداشته باشد و زیاد خمیازه بکشد.

درمان خمیازه بیش از حد

اگر خمیازه بیش از حد شما به خاطر مصرف یک داروی خاص باشد، پزشک شما دوز آن دارو را کم خواهد کرد. اما قبل از اینکه خودتان دوز دارو را کم کنید، حتما با پزشک مشورت نمایید، و بدون نظر و تأیید او مصرف دارو را متوقف نکنید.

چنانچه هم خمیازه زیاده از حد شما ناشی از اختلالات خواب باشد، پزشک داروهای خواب آور را برای شما تجویز می کند یا از تکنیک هایی استفاده می کند تا کیفیت خواب بهتری داشته باشید. این روش ها می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • استفاده از دستگاه های تنفسی
  • انجام تمریناتی برای کاهش استرس
  • تنظیم یک برنامه خواب منظم

اگر خمیازه بیش از حد شما نشانه یک بیماری جدی مانند صرع یا از کار افتادن کبد باشد، باید هرچه سریعتر آن بیماری را درمان کنید.

نکته مهم اینجاست که افراد مضطرب در خیلی اوقات ساعات خواب و بیداری شان به هم می ریزد، یعنی شب ها که بدن باید در حالت آرامش و هنگام فعالیت سیستم پاراسمپاتیک (سیستم آرامش) است، فرد بیدار است.

 چون این سیستم در آن ساعات هوشیار بوده، اگر فرد در طول روز مقدار کم خوابی اش را هم جبران کند باز هم احساس رخوت و خستگی در طول روز خواهد داشت. و این یعنی خمیازه های بیش از حد.


فاطمه امیری فاطمه امیری – روانشناس بالینی

 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

82 دیدگاه دربارهٔ «خمیازه بیش از حد و اضطراب و افسردگی»

  1. سلام من 17 سالمه. من عمل بازدم رو به سختی انجام میدم انگار یه توده در قفسه سینم حس میکنم که باید چند بار پشت سر هم بازدم انجام بدم و حتی باعث می شه تا اشک از چشمام خارج بشه این ممکنه مشکل خاصی باشه؟

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      علل متعدد جسمی یا روحی می تواند موجب بروز این حالت گردد. توصیه می شود ابتدا ارزیابی جسمی صورت گیرد. در صورت عدم مشکل جسمی، مراجعه به روانپزشک پیشنهاد می گردد.

  2. سلام ایا وسواسی میتونه باعث خمیازه هی مکرر بشه چون من بعضی اوقات حمله های خمیازه میاد میتونم ذهنی کنترلش کنم اما هی قوی تر میشه و تقریبا 3 ماهه درگیرم دو سااله که دکتر ها تشخیص OCD دادن

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست گرامی
      علل متعددی می تواند موجب بروز خمیازه گردد مانند: خواب آلودگی، اختلال خواب، عوارض مصرف برخی داروها و …
      جهت بررسی این موضوع و پاسخ دقیق باید توسط متخصص مغز و اعصاب معاینه شوید.
      در صورت تمایل با مرکز شماره یک تماس بگیرید همکاران راهنماییتان می کنند.

  3. سلام مادر من یک سالی میشه هر ۳۵ روز حدودا ،دچار خمیازه زیاد بی خوابی و یه جور فراموشی میشه در حدی که اگه من برم بگم کیم گاها نمی‌شناسه و اصلا حوصله جواب دادن و حتی کارهای روزانش رو هم نداره هیچ دردی هم نداره پلکاش میاد روی چشماش اصلا یه جوری بی حوصله و بی‌رمق میشه که حتی اطرافیان هم نگران می‌کنه، یه سری مواقع با لرز هم همراهه،و با آمپول نوروبیون و سروم بهتر میشه ولی خب بازم فکرش درگیره ، پیش چندتا دکتر داخلی رفتیم هر سری فقط قرص اضافه میکنن واقعا دیگه موندیم چیکار کنیم راهنمایی کنید لطفا ممنون اگه کسی تونست و تجربه ای داشت ممنون میشم بهم جواب بده.

  4. با سلام.
    چهار سال پیش دچار حملات پانیک شدم و به حالت خفگی به بیمارستان مراجعه کردم….ازمایش و….دادم مشکلی نداشتم. روانپزشک مراجعه کردم و یکسالی پاراکسیتون مصرف کردم. الان مجدد بخاطر بحران هایی حالتهام برگشته، شدید نیست ولی اذیتم میکنه، بدنم شل و احساس بیقراری دارم و خمیازه میکشم

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      جهت بررسی این موضوع و ارائه راهکار درمانی، نیاز به معاینه و ارزیابی بالینی شما می باشد.
      بدون بررسی طبی نمی توانیم نظری در این خصوص ارائه دهیم.

  5. با عرض سلام و خسته نباشید.من گاهی اوقات اصلا نمیتونم خمیازه بکشم درحالی که بشدت خوابم میاد اما نمیتونم خمیازه بکشم و نفس عمیق انجام بدم و این باعث میشه که اصلا نتونم بخوابم و گاهی اوقات تا خود صبح به این علت چشم روی چشم نمیزارم.ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      علل متعددی می تواند موجب بروز این حالت گردد، جهت پاسخ دقیق در این خصوص، نیاز به معاینه و ارزیابی بالینی شما می باشد.
      گاهی استرس موجب این خمیازه های ناقص می شود.
      چنانچه این حالت تشدید گردید و یا مانع فعالیت روزانه تان شد بهتر است توسط پزشک بررسی لازم صورت گیرد.

  6. سلام خسته نباشید یه مدتیه وقتی استرس دارم قلبم غیر قابل کنترل میزنه و بعضی وختا هم همین حالت خمیازه و بعد نفس تنگی شدید رو دارم میشه راهنمایی کنید پیش چه دکتری با چه تخصصی برم؟

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      از طریق صفحه تماس با مراکز، با مرکز شماره یک تماس بگیرید تا همکاران راهنماییتان کنند.

  7. سلام من تنگی نفس دارم و خیمازه ناقص میکشم قبلا اینجوری میشدم و خوب میشدم اما چند روزه دوباره اومده سراغم خیلی رو مخه بهشم فکر کنم بد تر میشه

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      علل متعددی موجب بروز این حالت می گردد که متناسب با علت، راهکار مناسب درمانی اتخاذ می گردد. نیاز به معاینه و ارزیابی بالینی شما می باشد. در صورت تمایل با مرکز شماره یک تماس بگیرید تا همکاران راهنماییتان کنند.

  8. سلام.اول خمیازه میکشم بعد احساس خفگی میکنم احساس میکنم میخوام بمیرم هرچند روز یبار ایجوری میشم واقعا خیلی سخت واسم راهنماییم کنید.پیش دهتا متخصصم رفتم هزارتا ازمایش دادم هزار مدل قرصم خوروم نتیجه نگرفتم

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      علل متعددی موجب بروز این حالت می گردد. برای پاسخ دقیق در این خصوص نیاز به معاینه و ارزیابی بالینی شما می باشد.
      در صورت تمایل با مرکز شماره یک تهران تماس بگیرید تا همکاران راهنماییتان کنند.
      با آرزوی سلامتی و موفقیت شما

  9. سلام وقت بخیر، مدتی هست که دچار تنگی نفس شدم، نمیتونم عمیق نفس بکشم و بیشتر اوقات یکباره از نفسم سنگین میشه و به قولی با یه اه از ته دل این راه تنفسی باز میشه ، البته توی چند سال اخیر این مسله به دفعات پیش اومده و رفع شده ، مورد دیگه اینکه من دندون قروچه شبانه دارم که این مورد از بچگی با من بوده و هر زمان استرس من زیاد میشه این مسله در طول شب بیشتر ازار دهنده میشه ، این مدت دندون قروچه بیشتر شده ، در مورد نفس تنگی میگفتم ، امروز در کنار این مسله با یه استرس دچار خمیازه های نافص شدم که طبیعی نیست چون خواب خوبی داشته خدود دو ساعت در عصر استراحت کردم ولی قبل و بعد این استراحت این خمیازه ها از بین نرفته ، من ۳۶ سالمه و حسابدارم ممنون میشم که راهنماییم کنید

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      با توجه به مواردی که ذکر کردید این حالت ها می تواند ناشی از حالات روحی و اضطرابتان باشد.
      توصیه می شود برای بررسی این موضوع تحت نظر روانپزشک باشید تا متناسب با علت و میزان اختلال، راهکارهای مناسب درمانی اتخاذ گردد.

  10. سلام دخترم ۱۲ ساله هست یک هفته هست که احساس نیاز به خمیازه کشیدن داره که البته گاهی اوقات خمیازه ناقص داره چه کار کنم دکتر گفت از اضطرابه ولی قرص نداد به نظر شما باید قرص اعصاب بخوره؟

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      برای نظر قطعی در این خصوص نیاز به معاینه و ارزیابی وی می باشد. در صورتیکه این حالت آزاردهنده، طولانی مدت و مانع عملکرد روزانه فرد می باشد نیاز به بررسی و درمان می باشد. توصیه می شود در این خصوص با مرکز شماره 1 تماس بگیرید تا همکاران راهنماییتان کنند.

  11. با سلام
    من 25 سال سن دارم حدود یک سال هست که به تنگی نفس در هنگام دم دچار شدم ، فقط با خمیازه میتونم نفس عمیق بکشم ، گاهی اوقات هم حس میکنم راه گلوم تنگتر شده و همین باعث میشه مشکل تنفسیم بیشتر بشه ، به متخصص ریه و قلب مراجعه کردم ، تست ورزش و اکو و تست تنفس و عکس از ریه انجام دادم و نشانه ای از بیماری نداشتم ، احساس دلشوره و اضطراب بیشتر اوقات دارم و اکثر اوقات حس لرزش بدن دارم ، لطفا راهنمایی کنید که چی کار کنم
    با سپاس

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      با توجه به مواردی که ذکر کردید اضطراب و استرس عامل مهمی در تنگی نفس شما ایفا می کند.
      نیاز به بررسی شما می باشد. توصیه می شود حتما به روانپزشک مراجعه فرمایید تا متناسب با شرایط جسمی و شدت اضطراب، راهکار مناسب درمانی اتخاذ گردد.
      در صورت تمایل می توانید با یکی از مراکز تماس بگیرید تا همکاران راهنماییتان کنند.

  12. سلام وقت بخیر عذر میخوام من 7یا8ماهی هست که دچار تنگی نفس هستم نفس هام نصفه هستند وبا خمیازه راحت نفس میکشم تا به حال پیش 5دکتر ریه رفتم هرکدوم دارو هایی تجویز میکنن که میخورم بدتر میشم لطفا راهنمایی کنید ممنون

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      علل مختلفی موجب بروز این حالت می گردد مانند مشکلات قلبی، مشکلات ریوی، مشکلات سیستم عصبی ماننداختلالات عصب و عضله، بیماری‌های سیستمیک مانند کم خونی، بیماری مزمن کلیوی و یا کبدی، اختلال اضطراب و….
      ذکر نکرده اید که چند سال دارید و طی معاینات چه آزمایشاتی صورت گرفته است.
      بنابراین بدون معاینه و ارزیابی شما نمی توان نظر قطعی در این خصوص ارائه کرد.
      در صورت تمایل می توانید با یکی از مراکز جایروس کلینیک تماس بگیرید تا همکاران راهنماییتان کنند.
      با آرزوی سلامتی و موفقیت شما

  13. سلام من نمیتونم نفس بکشم احساس میکنم نفسم قطع شده همش به تنفسم فکر میکنم شب ها نمیتونم بخوابم احساس میکنم اگه بخوابم نفسم قطع میشه.

    1. مدیر بخش توسعه و تحقیق

      سلام دوست گرامی
      باید توسط پزشک معاینه شوید
      دلایل متعددی میتواند داشته باشد
      آپنه یا قطع تنفس حین خواب
      مشکلات قلبی

      مشکلات ریوی مانند عفونت ،آسم ، بیماری انسدادی مزمن ریوی (COPD)، سرطان ریه و سایر تومورها و لخته شدن خون درگردش خون ریوی.
      بیماری‌های سیستمیک مانند کم خونی، بیماری مزمن کلیوی و یا کبدی.
      مشکلات سیستم عصبی ماننداختلالات عصب و عضله و اختلال اضطراب.
      از علائم آنژین صدری پایدار احساس دردی به صورت فشار و تنگی در مرکز قفسه سینه توصیف می‌شود. در آنژین پایدار ، درد مانند فشار بر روی قفسه سینه یا قرار دادن وسیله‌ای سنگین روی سینه احساس می‌شود و درد ممکن است از سینه به سمت گردن، دست‌ها و شانه‌ها کشیده شود.
      بنابراین به متخصص مراجعه کنید

  14. سلام وقت بخیر آیا در شهر مشهد هم نمایندگی دارید؟ من هم دچار تنگی نفس و خمیازه و خواب آلودگی مشکوک هستم …

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      در حال حاضر مجموعه جایروس کلینیکف مرکز تخصصی در حیطه مغز و اعصاب در مشهد راه اندازی نکرده است. اما درصدد می باشد مرکزی تخصصی در این خصوص راه اندازی نماید. در سایت اطلاع رسانی خواهد شد. در صورت تمایل می توانید با مرکز مشهد که در حال حاضر فعال می باشد تماس بگیرید تا همکاران راهنماییتان کنند.

  15. سلام .35سال سن دارم مدت 13ساله که به تنگی نفس هنگام دم دچار هستم .که با خمیازه همراه است و چندین بار در سال منو درگیر میکنه وگاها دو ماه طول میکشه تا بهتر بشم .بارها به متخص قلب . ریه .اعصاب مراجعه کردم داروهای اعصاب و ریه و قلب زیادی امتحان کردن و استفاده کردم و هیچ نتیجه ای نگرفتم .خودم و اطرافیان به شدت در عذاب هستیم .از لحاظ سی تی اسکن ریه .نوار و اکو .اسپیرو متری . قلب سالم هستم و خلاصه علتشو پیدا نکردن .عاجزانه خواهشمندم اگر کسی به درد بنده مبتلا است و تونسته به روش خاصی نتیجه بگیره منم در جریان قرار بده و منو از این درد نجات بده .سپاسگزارم.

      1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

        سلام دوست عزیز
        خمیازه یک واکنش بسیار طبیعی به خسته شدن است. خمیازه کشیدن فرایند غیر ارادی شامل باز کردن دهان و تنفس عمیق، پر کردن ریه ها از هوا می باشد.
        برخی خمیازه ها کوتاه، و برخی در حد چند ثانیه طول می کشند. ترشح اشک، آبریزش بینی ، کشش بدن، یا آه قابل شنیدن ممکن است با خمیازه کشیدن همراه باشد.
        دلیل اصلی خمیازه کشیدن نامشخص است. توجه داشته باشید که اگر خواب منظم و خوبی نداشته باشید این حالت برایتان زیاد رخ می دهد.
        توصیه میشود چنانچه این حالت مختل فعالیت روزانه تان شده است توسط پزشک معاینه شوید.

  16. سلام وقت بخیر د برج 2 امسال دچار تنگی نفس شدم که در مراجعه مکرر به پزشکان فوق تخصص ریه مشخص شد که مشکل تاحدود زیادی از ریه ها نیست ودر نهایت با مشورت پزشک سنتی وبا توضیح مسائل پیش آمده ایشان نظرشان آسیب دیدگی بصل النخاع در اثر مسمومیت دارویی میباشد که منجر به تنگی نفس شده است بنده باید چکار کنم

  17. دوستان تمام نظرات را در مورد تنگی نفس خواندم که ممکن است دلایل مختلفی از قبیل استرس،بیماری ،اعصاب و روان وقلب نامنظم،ریه وحتی معده موثر در این عارضه میباشند.طبق تجربه خودم از گیاه نعناع یک یا دو استکان عرق بیدمشک بخورید و از ورزش یوگا ونیم ساعت پیاده روی در فضایی با آلودگی کمتر هوا در ساعات کم تردد استفاده نمائید و کمتر به سوی قرص خوردن بروید مخصوصا قرصهای اعصاب وروان.

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      درصورتی که منشا جسمی نداشته باشد بله می تواند .

  18. با سلام مدتی پیش خبر بدی شنیدم که چند شب اول از خواب میپریدم و احساس سکته کردن میکردم که پیش متخصص قلب رفتم که مشکلی نبود وبعد از ان دچار تنگی نفس شدم البته در خواب و وقتی مشغول کاری هستم احساس تنگی نفس نمیکنم

    1. دکتر ندا فرزانه روانپزشک و رواندرمانگر

      با سلام و حترام
      در صورتیکه توسط متخصص قلب بررسی شده اید و مورد مرتبط با اختلال جسمی یافت نشده،نیاز به ویزیت روانپزشکی وجود دارد.برای کسب اطلاعات احتملا مرتبط با مورد خود میتوانید به مقاله در مورد بیماری پانیک بیشتر بدانیم و مقالات مرتبط با اضطراب و روشهای آرام سازی مراجعه نمایید.در صورت نیاز به مشاوره میتوانید به دکتر فرزانه روانپزشک مراجعه نمایید.

  19. سلام روزانه بمدت چند دفعه دچار تنگی نفس میشوم زمانیکه خمیازه میکشم راحت میشوم ونفسم براحتی میاد به متخصص وفوق تخصص ریه مراجعه کردم گفتن مشکلی نداری به متخصص مغز واعصاب مراجعه کردم برام فلوکستین وریسپریدون 1میلی نوشتن که متاسفانه بهتر نشدم باسپاس

    1. دکتر ندا فرزانه روانپزشک و رواندرمانگر

      با سلام و احترام
      در صورتیکه توسط متخصصین محترم برریی شده اید و مرتبط با مسایل روانشناختی باشد میتواند احتمال اختلال پانیک یا هراس مطرح باشد.برای کسب اطلاعات میتوانید به مقالاتی که در سایت با عناوین” درمورد اختلال هراس بیشتر بدانیم ” و حمله هراس مراجعه نمایید.درصورت نیاز به اطلاعات بیستر میتوانید به خانم دکتر فرزانه در کلینیک شریعتی یا آزادی مراجعه نمایید.

  20. سلام مدتی است که دچار نفس تنگی میشم یعنی دم خوب دارم ولی در بازدم احساس میکنم یایستی از دیافراگم بازدم بالا بیاید تا احساس راحتی کنم که این موضوع گاهی دچار مشکل میشه هر کار میکنم این بازدم از دیافراگم بالا نمیاد علتش چیه /

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      بهتراست توسط فوق تخصص ریه خانم دکتر بشرزاد در شعبه شریعتی نوبت ویزیت تهیه فرمائید.

  21. سلام، من چند ساله که دچار اضطراب هستم بخدا خسته شدم احساس خستگی تپش قلب جدیدا هم نفسم تنگ میشه قلبم گاهی درد میکنه فکر میکنم ناراحتی قلبی دارم گاهی باز سرحال میشم موندم فقط تاثیر بدی تو زندگیم گذاشته که دارم به سمت مواد کشیده میشم واسه آرامش عصابم

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      میتوانید هم از روش درمان دارویی و هم از روش درمان غیردارویی بهره گیرید .جهت درمان دارویی خانم دکتر فرزانه و یا خانم دکتر محمدی و در حیطه درمان غیردارویی جناب دکتر محرمی در شعبه شریعتی می توانند به شما کمک کنند.

  22. با سلام.من سی و یک ساله هستم مدتیه دچار تنگی نفس شدم که همراه با خمیازه .البته تنگی نفس بیشتره نفسهام کوتاهه و عمیق نیست.البته همیشگی نیست یه زمانهایی مثل ابنکه بهم حمله میکنه و دست و پام و کم کم بدنم بی حس میشه.بعضی اوقات تا یک ساعت طول میکشه .لطفا راهنماییم کنید

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      بهتراست یک متخصص اعصاب وروان شما را ویزیت کنند در این خصوص جناب دکتر شیرآلی و یا جناب دکتر شیرآلی در شعبه شریعتی می توانند به شما کمک کنند.

    2. سللم منم حدود چهار ماه نفس تنگی دارم هرچنروز اینجوریم خیلی عذاب میکمش خمیازع هی دوسدارم بکشم ک نفسم بالا بیاد عذاب اور چیکار کنم

  23. با سلام من 25سالمه افسردگی ندارم تست ریه دادم گفتن مشکلی ندارم اما مدام در حال خمیازه و نفس عمیق کشیدنم برای خمیازم نفس کم میارم علتش چیه لطفا راهنماییم کنید دیگه کلافه شدم

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      نیازبه بررسی دقیق دارید بهتراست برای جناب دکتر شیرآلی و یا دکتر هرمز پور متخصص اعصاب وروان در شعبه شریعتی و یا رسالت نوبت ویزیت تهیه فرمائید.

  24. سلام. من حدودا دو سه سال هست که در طول روز شدیدا احساس خستگی میکنم و چشمام رو به زور میتونم باز نگه دارم به شدت هم خمیازه میکشم و زیر چشمام گود افتاده و تیره شده .با اینکه خوابم کافیه و چک اپ کاملی هم که داده بودم مشکلی نداشت ولی باز هم این مشکل ادامه داره. لطفا بگین چیکار کنم دیگه واقعا درمانده شدم

    1. مدیر ارشد دپارتمان تحقیقات توجه و تمرکز

      اگر هنوز به روانپزشک مراجعه نکرده اید خانم دکتر نیوشا محمدی در این زمینه به شما کمک می کنند. سپاس.

      1. اگه زحمت نیست برا منم یه راه حل بگین نمیتونم کار کنم فقط خمیازه میکشم دیگه مغزم کار نمیکنه تشکر از همتون دوستان لطفا راهنماییم کنید

  25. سلام.من چندساله که مشکل تنفس دارم
    نمیتونم نفس عمیق بکشم و مدام به دنبالش خمیازه میکشم حتی شب موقعه خواب ممکنه اینجوری بشم.موقع ورزش و کمبود اکسیژنم همین مشکلو دارم اگرم ناراحت بشم فوق العاده تشدید میشه.متخصص ریه هم رفتم گفته چیزی نیست
    خیلی کلافم چیکار باید کنم؟؟

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      بهتر است برای سک متخصص اعصاب وروان خانم دکتر بنی هاشمی نوبت ویزیت تهیه فرمائید.

  26. سلام. من مدتیست بعضی روزها یکدفعه خوابم میگیره و شروع ب خمیازه میکنم و تاشب هی خمیازه میکشم و بی حالم باید چیکار کنم.

    1. مدیر ارشد دپارتمان تحقیقات توجه و تمرکز

      پرسشنامه تست خواب موجود در سایت در قسمت تماس با ما را پاسخ دهید تا شما را در ادامه مراحل درمان راهنمایی کنیم. سپاس

  27. با سلام …
    دختری ۲۴ ساله هستم . دوران کودکی بسیار سختی داشتم .
    در نوجوانی دوبار حمله پانیک بهم دست داد که کارم به درمانگاه و سرم کشید و از اون روز تا به الان اون صحنه نفس تنگی جلوی چشامه و حالمو بد میکنه .از فضای بسته وحشت دارم از قرار گرفتن تو ماشین با دوستانم مخصوصا .. احساس تنگی نفس خیلی خفیفی چندروز یکبار یا هر ساعت یا دقیقه ای میاد و میره هیچ علائمی هم ندارم فقط همین احساس تنگی نفس …توروخدا اگه توی کرج روانشناس عالی میشناسید شماره شو بذارید برام ازتون خواهش میکنم

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      متاسفانه در کرج نمایندگی نداریم اما می توانید به شعبه شادمان- ازادی ما مراجعه کنید که نزدیکتر است و از روش بیوفیدبک نیز برای تنگی نفس بهره ببرید.

  28. من 28 سالمه از زمان دبیرستان دچار عدم تمرکز حواس پرتی و فراموشی بودم که تا چند ماه پیش به دکتر مراجعه کردم و تشخیص بیش فعالی دادند و بو پروپیون تجویز کردند این دارو از روز مصرف باعث بهبود علایم شد ولی از روز بیستم به بعد اثرات دارو به شدت کاهش یافت و دچار وز وز گوش شدم لطفا راهنمایی بفرمایید

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      اگر 10 روز از مصرف دارو میگذرد و وزوز گوش همچنان ادامه دارد بهتر است با پزشک خود مشورت کنید اما در مورد افزایش توجه و تمرکزتان میتوانید از روش های غیر دارویی مانند نوروفیدبک نیز استفاده نمائید.

  29. با سلام و خسته نباشید خدمت شما.چندین سال است از خستگی و بی حوصلگی روزانه رنج میبرم.30 ساله هستم و خمیازه های بیش از حد باعث خجالت من در جمع میشود.بی حوصلگی ضعف بدنی خواب آلودگی مرت رنج میدهد.کم خواب نیستم زیاد هم میخوابم اما باز از کم خوابی رنج میبرم.در جایی خواندم که ممکن است سندرم خستگی مزمن باشد.لطفا مرا راهنمایی فرمایید

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      بهتر است با یک متخصص اعصاب وروان ( روانپزشک ) ملاقاتی داشته باشید.

  30. باسلام من هر چند وقت یکبار به مدت چند روزدچار تنگی نفس میشم.بطوری که باید کلی تمرکز کنم تا به همراه خمیازه نفس عمیق بکشم.دکتر رفتم نوار گرفتن و گفتن که ریه شما مشکلی نداره وآسم ندارم.گفت بیشتر مشگل اعصاب وروانه.واین داروها رو داد.کلردیازپوکساید وفلوکستین.لطفا راهنماییم کنید خیلی از این تنگی نفس و سخت نفس کشیدنم رنج میبرم تشکر

    1. سلام ،من دقیقا مشکل شمارو دارم ،ریه قلب… تست کردم سالمه ،لطف میکنید به من از طریق ایمیل بگید که شما با این داروها جواب گرفتید یا…. ممنونم واقعا [email protected]

  31. سلام من وقتی خمیازه میکشم، خمیازه ام طولانی و همراه با تنگی نفس می شود لطفاً منو راهنمایی کنید طوری تنگی نفس میشم که انگار دارم میمیرم.
    لطفاً از طریق ایمیلم آگاهم کنید چون وقت سر زدن به سایت رو ندارم.
    متشکرم.

    1. مرکز تحقیقات مغزواعصاب و روان

      سلام
      مشکل شما ممکن است به دلایل روانشناختی یا جسمانی باشد و معاینه پزشک تعیین کننده نوع اختلال و درمان است

  32. باسلام.خسته نباشید.بنده حدود 4ماه پیش برای مشکل افسردگی و اضطراب فراگیر به روانپزشک در شیراز مراجعه کردم. بعد از این چند ماه مصرف. چون دچار بی حوصلگی شدم خودسرانه داروها را قطع کردم. فلوکستین. ریسپریدون
    پروپرانولول. از زمانی قطع خودسرانه داروها دچار بی حوصلگی شدید. کلافگی. پرخاشگری و… شده ام. خواهش میکنم راهنمایی کنید و در صزرت امکان یک پزشک مناسب در شیراز معرفی کنید. سپاس

    1. مرکز تحقیقات مغزواعصاب و روان

      سلام
      جهت کسب اطلاعات دقیقتر و اخذ نوبت ویزیت با نمایندگی ما در شیراز تماس بگیرید.
      سپاس از

  33. سلام ،٣٥سال دارم .بعد از زايمان دچار حمله پانيك شدم تا مرز خفگي .در مدت ٦سال فقط ٣بار اين حمله ها را داشتم .تقريبا ٣هفته است كه با تشديد گرما اين حملات بيشتر شده در عرض اين مدت ٥بار حمله پانيك داشتم .از رانندگي متنفر شدم .از مسير محل كار تا منزل .وبه محض بيرون رفتن به خاطر گرما تنفس برايم سخت ميشود و بدنم بي حس مي شود .قادر به زياد صحبت كردن نيستم و چون تنگي نفس مدام گريبان گيرم شده مرتب خميازه ميكشم به حدي كه فك و ريه ام درد دارد .الپرازولام ونورتوليپتلين را سه هفته است كه مصرف ميكنم .اما تاثير چنداني احساس نميكنم .خواهش ميكنم منو راهنمايي كنين

    1. مرکز تحقیقات مغزواعصاب و روان

      سلام
      برای خانم دکتر محمدی یا آقای دکتر قاسمی نوبت ویزیت بگیرید.
      سپاس

  34. سلام،من ۵سال پیش ضربه مغزی شدم،الان وقتی پشت میز دارم درس میخونم،حالتی مثل خواب رفتن برام اتفاق میافته،انگار سرم به اطراف بیوفته.تحت نظر پزشک سیتالوپرام هم مصرف می کنم.ایا امکان داره از عوارض سیتالوپرام باشه،یا مشکل جدی تره

    1. مرکز تحقیقات مغزواعصاب و روان

      سلام
      بهتر است توسط یک متخصص مغزواعصاب آشنا به اختلالات خواب ویزیت و بررسی شوید
      سپاس

  35. سلام. من ۲۲ سال دارم.از زمستون سال ۹۱ بخاطر مشکلات و بحرانهای شدیدی که تو زندگیم وجود داره دچار علایم افسردگی شدم. که به مرور هم بیشتر شد و داره می شه. از اول خرداد سال ۹۲ دچار اختلال خمیازه بیش از حد شدم. که با تنگی نفس هم همراه هستش. به دکترهای مغز و اعصاب زیادی مراجعه کردم. آزمایش خون نوار مغز و ام آر آی مغز دادم که خوشبختانه هر سه تا آزمایشم خوب بود و چیز مشکوکی تو آزمایشاتم دیده نمی شد.دکتر برای من قرص فلووکسامین تجویز کردن اما اون قرصها حال من و بدتر کردن و منم از خوردنشون صرف نظر کردم. همیشه تپش قلب غیر معمولی دارم. گاهی سردردای شدید هم دارم. و…. تمام علایم افسردگی و تقریبا دارم. اما بیشتر از همه این علایم از خمیازه زیادم رنج می برم. که خوب شدن این حالت برای من تبدیل به یه آرزوی دست نیافتنی شده.. من باید چیکار کنم؟ می دونم که با مراجعه به دکترهای شما می تونم بهبود پیدا کنم.و اینکارم می کنم. اما ازتون خواهش می کنم یه جواب هرچند کوتاه اما امیدوار کننده بمن بدین. ازتون ممنون می شم.

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام روز خوش
      شما می توانید برای درمان با روش بیوفیدبک و مشاوره های رفتاریو برای بررسی های اولیه و تشخیصی به خانم عبداللهی مراجعه فرمائید.

  36. باعرض سلام واحترام خدمت شما–از سايت جامع ومفيد شما تشكر مي كنم–بنده از خرداد92 دچارچندين حملات پانيك وسپس اضطراب شديد وبيقراي بسيار آزار دهنده اي شدم-روزها به هيچ وجه نمي توانستم بخوابم وبا پرش دست وپا وحتي كمر بيدارمي شدم-تپش قلب شديدي داشتم–به روانپزشك(دكترمزدراني) مراجعه كردم. از داروهاي بوسپيراكس-كلوميپرامين-سرترالين-استفاده كردم تا 8 ماه-كم كم قرص را ترك كردم مدت 1ماهي را خوب بودم كه دوباره يك حالت بي حالي واضطراب به من دست داد-در حال حاضر اضطرابم بسيار كمتر شده-تپش قلب هم ندارم وحمله پانيك نيز نداشته ام اما بي حالم-به سختي صبح از خواب بيدار مي شوم كه باعث بروز مشكلات كاريم در اداره شده است-بسيار خميازه مي كشم وافكار منفي ازقبيل خوب نشدن ويا درمان ناپذيري اين بيماري آزارم مي دهد–دكتر براي من بوپروپيون وسرترالين وكلوميپرامين مجددا تجويز كرده-اما من نا اميدمانگار چيزي مانع احساس شادي ونشاط من هست وگاهي فكر مي كنم در حال ديوانه شدن هستم- خواهشمندم كمك وراهنمايي ام كنيد ومرا از اين حال بد نجات دهيد-ببخشيد كه طولاني شد–خدا به همه شما خير بدهد

    1. مرکز تحقیقات مغزواعصاب و روان

      سلام
      نیما عزیز بهتر است در کنار درمان دارویی از روش های ویژه رواندرمانی نیز استفاده کنید. در این زمینه آقایان دکتر صلحی و دکتر قاسمی می توانند به شما در بهبود شرایط کمک کنند.
      سپاس

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *