حقایقی در مورد بیش فعالی یا ADHD

حقایق بیش فعالی

کودکان مبتلا به بیش فعالی و نقص توجه یا ADHD نیازمند معاینات پزشکی هستند. بیش فعالی به دلیل نبود نظم یا قدرت اراده بروز نمی کند. برای کودکان مبتلا به بیش فعالی می توان محدودیت هایی تنظیم کرد، برنامه روزانه ترتیب داد و انتظاراتی از آنها داشت، اما به یاد داشته باشید که بیش فعالی نوعی اختلال پزشکی محسوب می شود. مراجعه و مشورت با پزشک به مدیریت بهتر علائم کمک می کند.

حتی اگر  علت بیش فعالی کودک مشخص نباشد، اما به طور قطع ژنتیک و شیمی مغز در بروز این مشکل درگیر هستند.

لزوما تمام کودکان مبتلا به ADHD دچار بیقراری و بیش فعالی نیستند. در حقیقت 3 نوع بیش فعالی وجود دارد:

  1. کودکان عمدتا بی توجه – این کودکان در تمرکز دچار مشکل می شوند، به راحتی حواسشان پرت ایی ها و مکالمات دچار مشکل می شوند.می شود (افزیش توجه و تمرکز با نوروفیدبک در کرج ) و در دنبال کردن راهنم
  2. عمدتا بیش فعال و ضربه ای – این کودکان بیقرار هستند، زیاد صحبت می کنند، حوادث زیادی را به بار می آورند و نمی توانند صبر کنند.
  3. نوع سوم ترکیبی از نوع 1 و 2 می باشد که رایج ترین نوع بیش فعالی ( درمان بیش فعالی در مرکز مشاوره رستا- آلومینا در کرج ) همین نوع است.

در بین کودکانی که به مدرسه می روند، پسرها بیشتر به بیش فعالی مبتلا هستند. بین کودکان 4 تا 17 سال پسران دو برابر دختران مبتلا به بیش فعالی تشخیص داده می شوند.

دختران بیشتر به نوع عمدتا بی توجه، نوع 1، مبتلا هستند. بیش فعالی در دختران معمولا نادیده گرفته می شود، زیرا کم توجهی آنها به عنوان رویا پردازی و عدم تشخیص مطرح می شود. دختران معمولا کمتر باعث اختلال می شوند و نیز کمتر دچار مشکلات یادگیری هستند.

به یاد داشته باشید که همه کودکان بیقرار لزوما به بیش فعالی مبتلا نیستند. گاهی بیقراری بخشی از رفتارهای طبیعی می باشد. بیقراری، کمبود توجه و ناتوانی در گوش دادن یا دنبال کردن دستورات همیشه علائم بیش فعالی نمی باشند. برای تشخیص ADHD پزشکان دنبال علائمی هستند که عبارتند از:

  • 6 نشانه از بی توجهی یا بیش فعالی یا تکانشگری
  • علائم ADHD که بر روی رفتار کودکان حداقل در خانه، مدرسه یا موقعیت های اجتماعی تاثیر می گذارند.
  • تداوم علائم به مدت 6 ماه یا بیشتر

اگر نگران ADHD هستید، به پزشک مراجعه کنید. حدود 12 درصد از کودکان مبتلا به این اختلال می باشند.

ADD و ADHD گاهی با هم اشتباه گرفته می شوند که بهتر است بدانید این دو با هم یکی نیستند. سال ها اختلال نقص توجه یا ADD برای انواع مشکلات توجه مورد استفاده قرار می گرفت.

امروز اختلال نقص توجه بیش فعالی یا ADHD به عنوان یک عبارت کلی در نظر گرفته می شود و ADD به عنوان یکی از مولفه های ADHD در نظر گرفته می شود. ADD به عنوان نوع عمدتا بی توجه نیز در نظر گرفته می شود.

یافته های جدید این امکان را برای پزشکان و متخصصان فراهم آورده که بتوانند ADHD را در سن 4 سالگی تشخیص دهند. پیش از سال 2011 پایین ترین سن برای تشخیص ADHD در 6 سالگی بود. تشخیص سریعتر این اختلال این امکان را برای پزشکان فراهم می کند که به درمان بیماری بپردازند و میزان موفقیت در درمان بیماری بیشتر باشد.

حدود دو سوم کودکان مبتلا به ADHD به بیماری ها و شرایط دیگری نیز مبتلا می شوند، از جمله:

وجود دیگر بیماری ها همراه با ADHD تشخیص این اختلال را سخت تر می سازد.

بسیاری تصور می کنند که اختلال ADHD در سنین بزرگسالی نیز همراه کودک می ماند، اما با روش های درمانی مبتلایان به این اختلال در دوره کودکی و نوجوانی قادر به مدیریت علائم خود هستند.

درمان ADHD معمولا بخش های مختلفی دارد. حدود 70 تا 80 درصد کودکان مبتلا به ADHD به داروهای محرک پاسخ می دهند. اما همه این داروها برای تمام کودکان مبتلا به ADHD مفید نیستند. بسیاری از آنها باید مورد امتحان قرار گیرند تا مناسب ترین دارو برای بیمار پیدا شود.

اصلاح رفتار و روان درمانی اغلب به کودک مهارت های جدید( بازی درمان در کرج ) آموزش می دهد و به وی کمک می کند تا رفتارهای خود را مدیریت کرده و با دیگران تعامل برقرار کند.

والدین و دیگر افرادی که کار مراقبت از کودک را انجام می دهند نیز باید در مورد ADHD آموزش ببینند. یادگیری چگونگی تنظیم سیستم پاداش می تواند به کودک کمک کند. به علاوه چگونگی مدیریت اضطراب در کودک مبتلا به ADHD بسیار مهم می باشد. خانواده درمانی نیز گاهی بخشی از فرایند درمان محسوب می شود.

استفاده از محرک ها (مانند Adderall،  Concerta،    Focalin، Ritalin،  Vyvanse)  برای درمان برخی شرایط و کنترل علائم کمی عجیب به نظر می رسد، اما در واقع این داروها برای تحریک بخش هایی از مغز که کار کنترل، تمرکز و منظم سازی را انجام می دهند مورد استفاده قرار می گیرند. گرچه هیچ درمانی برای ADHD وجود ندارد، اما به نظر می رسد این داروها در کنترل علائم نقش مهمی دارند.

رژیم غذایی مدیترانه ای انتخاب خوبی برای کودکان مبتلا به ADHD می باشد. این رژیم غذایی در واقع دارای سالم ترین نوع غذاها برای تمام کودکان می باشد. هیچ گونه شواهدی در مورد ارتباط بین رژیم غذایی و بروز ADHD وجود ندارد. اما متخصصان معتقدند که کودکان مبتلا به ADHD با مصرف رژیم غذایی متعادل مانند غذاهای مدیترانه ای عملکرد بهتری دارند.

این کودکان بهتر است به میزان زیادی میوه، سبزیجات، غلات سبوس دار، پروتئین و امگا 3 مصرف کنند و از مصرف چربی های اشباع شده، قند و افزودنی ها و غذاهای فرآوری شده اجتناب کنند.

معلم ها و مربیان کودکان نمی توانند این اختلال را تشخیص دهند اما می توانند مشکلات و علائم مربوط به بیماری را بشناسند چرا که کودکان زیادی مبتلا به این اختلال را دیده اند.

راهنمایی های معلمان می تواند مفید باشد اما برای تشخیص کامل و درمان بیماری باید به پزشک مراجعه کنید.

گرچه بی توجهی یکی از مهم ترین علائم مربوط به بیش فعالی می باشد، اما کودکان مبتلا به این اختلال می توانند بر روی فعالیت های محرک تمرکز کنند. فعالیت هایی که پر از تصاویر، صدا و فعالیت های جسمی هستند، توجه این کودکان را به خود جلب می کنند.

کودکان مبتلا به ADHD نمی توانند هر زمان که می خواهند توجه خود را جلب چیزی کنند یا از آن پرت کنند. آنها در توجه و تمرکز کردن به برخی موقعیت ها دچار مشکل هستند. انجام فعالیت هایی که نیازمند توجه طولانی مدت است – مانند انجام تکالیف مدرسه – معمولا برای این کودکان سخت می باشد.

منبع:

http://www.webmd.com/add-adhd/childhood-adhd/rm-quiz-truth-childhood-adhd?ecd=wnl_add_071116&ctr=wnl-add-071116_nsl-ld-stry_1&mb=f0crAvSFnMwQkzFgOShaz%40HnVev1imbCGB%2fpBEfdzfI%3d

نگارنده: سمیه محمدی

درمان غیردارویی اختلال بیش فعالی – نقص توجه در مرکز تخصصی نوروفیدبک رستا-آلومینا در کرج

گروه پزشکان جایروس


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *