خطرناک ترین بیماری های ناشی از کشیدن سیگار

%d8%a8%db%8c%d9%85%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%86%d8%a7%d8%b4%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%d8%b3%db%8c%da%af%d8%a7%d8%b1

سیگار کشیدن باعث مرگ شما می شود، اما قبل از اینکه بمیریددچار بیماری ها و مشکلات جسمی مختلفی می شوید. در این مقاله به بدترین و خطرناک ترین بیماری هایی می پردازیم که سیگار عامل بروز آنهاست:

  1. سرطان ریه

بیشتر افراد مبتلا به سرطان ریه از دنیا می روند. سیگار کشیدن یکی از مهم ترین عوامل بروز سرطان ریه می باشد و عامل مرگ بیش از 87 درصد مبتلایان به سرطان ریه می باشد. شانس زنده ماندنتان به اندازه 5 سال پس از تشخیص این بیماری چیزی بین 1 تا 5 درصد می باشد.

  1. بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD)

COPD یک بیماری انسدادی ریوی است که نفس کشیدن را سخت می کند. این بیماری باعث ناتوانی طولانی مدت و مرگ می شود. COPD با مشکل در انجام فعالیت ها آغاز می شود، به عنوان مثال فرد مبتلا نمی تواند با فرزند خود بازی کند، از پله ها بالا برود یا حتی راه برود. البته علائم و ناتوانی ناشی از این بیماری به مرور زمان بدتر می شوند. حدود 80 درصد علت بروز COPD سیگار کشیدن می باشد. COPD سومین عامل مرگ و میر در بسیاری از کشورها می باشد.

  1. بیماری قلبی

سیگار تقریبا به تمام اندام داخلی بدن آسیب می رساند، از جمله قلب. سیگار کشیدن باعث انسداد و تنگی عروق می شود و در نتیجه خون و اکسیژن کمتری به قلب می رسد. با کاهش مصرف سیگار، میزان مشکلات و بیماری های قلبی نیز کاهش پیدا می کند. به هرحال بیماری قلبی مهم ترین عامل مرگ و میر در بسیاری از کشورها می باشد.

  1. سکته مغزی

از آنجایی که سیگار کشیدن بر روی عروق خونی تاثیر می گذارد، بنابراین می تواند باعث سکته مغزی شود. سکته مغزی زمانی رخ می دهد که خونرسانی به مغز به طور موقت مسدود می شود، سلول های مغز دچار کمبود اکسیژن شده و می میرند. سکته مغزی باعث فلج، لکنت زبان، اختلال در عملکرد مغز و مرگ می شود. سکته مغزی چهارمین عامل مرگ و میر و اولین عامل ناتوانی بزرگسالان در بسیاری از کشورها می باشد.

  1. آسم

آسم یک بیماری مزمن ریوی است که در نتیجه این بیماری ورود و خروج هوا به ریه یا تنفس مشکل می شود. دود سیگار مسیر هوا را تحریک می کند و در نتیجه باعث بروز حملات شدید و ناگهانی آسم می شود. سیگار کشیدن باعث وخیم شدن شرایط این بیماری می شود.

  1. مشکل باروری در خانم ها

سیگار کشیدن باعث بروز حاملگی خارج از رحم در خانم ها می شود، در این شرایط در هنگام لقاح تخمک در جایی غیر از رحم قرار می گیرد. تخمک زنده می ماند و اگر درمان نشود شرایط خطرناکی برای مادر در پی خواهد داشت. به علاوه سیگار کشیدن باعث کاهش قدرت باروری شده و حامله شدن را برای خانم ها دشوار می سازد.

  1. تولد نوزاد زودرس و کم وزن

سیگار کشیدن فقط مادر را تحت تاثیر قرار نمی دهد، بلکه نوزاد نیز دچار مشکل خواهد شد. سیگار کشیدن در دوران بارداری باعث می شود نوزاد زودتر از موعد و نارس متولد شود و دچار کمبود وزن شدید باشد. نوزادانی که خیلی زود متولد می شوند یا خیلی کوچک هستند، بیشتر در معرض خطر و بیماری می باشند.

  1. دیابت

اگر سیگاری هستید، بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 می باشید. خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در افراد سیگاری 30 تا 40 درصد بیشتر از غیرسیگاری هاست. به علاوه سیگار کشیدن خطر بروز پیامدهای ناشی از دیابت را نیز افزایش می دهد، از جمله بیماری قلبی و کبدی، جریان خون ضعیف در پاها، نابینایی و آسیب های عصبی.

  1. نابینایی، آب مروارید و دژنراسیون ماکولا

سیگار کشیدن به چشم ها آسیب می رساند و ممکن است منجر به نابینایی شود.دژنراسیون ماکولا نیز در افراد سیگاری رایج تر است. این بیماری مهم ترین عامل نابینایی در افراد بالای 65 سال است.

  1. بیش از 10 نوع سرطان دیگر، از جمله سرطان روده، دهانه رحم، کبد، معده و سرطان پانکراس

افراد سیگاری بیشتر در معرض ابتلا به انواع مختلف سرطان هستند. در حال حاضر می دانیم که سیگار کشیدن عامل بروز سرطان های خطرناکی از جمله کبد و روده بزرگ می باشند و میزان زنده ماندن مبتلایان به سرطان پروستات را کاهش می دهد.

منبع:

http://www.lung.org/our-initiatives/tobacco/reports-resources/sotc/by-the-numbers/10-worst-diseases-smoking-causes.html?referrer=https://www.google.com/

نگارنده: سمیه محمدی

ارائه درمان های دارویی و غیردارویی ترک انواع مواد مخدر ،الکل و سیگار در مرکز سلامت روان رستا- الومینا در کرج

تیاد

گروه پزشکان جایروس


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *