خطرات نشستن های طولانی مدت

خطرات نشستن های طولانی مدت
خطرات نشستن های طولانی مدت

آسیب به اندام ها

  • قلب. وقتی که می نشینید، جریان خون کند می شود و عضلات چربی کمتری می سوزانند که در نتیجه اسیدهای چرب راحت تر می توانند قلب را مسدود کنند. تحقیقات نشان داده اند که خانم هایی که به مدت 10 ساعت یا بیشتر می نشینند، بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی هستند.
  • پانکراس. توانایی بدن برای پاسخ به انسولین تحت تاثیر نشستن طولانی مدت است. نشستن طولانی منجر می شود پانکراس انسولین زیاد تولید کند و این امر باعث بروز دیابت می شود.

تحقیقات نشان داده اند افرادی که به مدت طولانی می نشینند، دو برابر بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی و دیابت هستند. نشستن بیش از 8 ساعت تا 90 درصد خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می دهد.

  • سرطان روده. نشستن برای مدت طولانی خطر ابتلا به سرطان هایی مانند سرطان سینه، روده و آندومتر را افزایش می دهد. علت اصلی مکانیزم دقیق مشخص نیست، اما علت آن ممکن است با تولید بالای انسولین در ارتباط باشد که رشد سلول ها را افزایش می دهد. به علاوه حرکات مداوم میزان آنتی اکسیدان بدن را بهبود می بخشد که باعث می شود رادیکال های آزاد عامل سرطان حذف شوند.

یافته ها نشان می دهند که نشستن میزان بروز مشکلات زیر را نیز افزایش می دهد:

  • سرطان ریه به میزان 54 درصد
  • سرطان رحم به میزان 66 درصد
  • سرطان روده بزرگ به میزان 30 درصد

عامل دیگری که با بروز این سرطان ها در ارتباط است، افزایش وزن و تغییرات بیوشیمیایی مرتبط می باشد، مانند تغببر در هورمون ها، اختلال در متابولیک بدن، اختلال در عملکرد لپتین و التهاب که تمام این ها عوامل بروز سرطان هستند.

  • هضم غذا. نشستن پس از خوردن غذا باعث می شود محتوای داخل شکم فشرده شود و هضم غذا آهسته انجام شود. هضم آهسته غذا به نوبه خود منجر به گرفتگی، نفخ، سوزش سر دل و یبوست می شود.

آسیب های وارد شده به مغز

زمانی که بدن برای مدت طولانی بی تحرک باشد، عملکرد مغز کند می شود. مغز اکسیژن و خون تازه کمتری دریافت می کند که برای آزادسازی مواد شیمیایی مغز و بهبود خلق و خو لازم هستند.

مشکلات وضعیت

  • فشردگی گردن و شانه. زمانی که پشت میز می نشینید و با کامپیوتر کار می کنید، طبیعی است که سر و گردن خود را به سمت جلو خم می کنید. این امر باعث فشردگی مهره های گردن و عدم تعادل مهره های این بخش شود که با شانه درد و گردن درد همراه است.
  • مشکلات کمر. نشستن بیشتر از ایستادن به ستون فقرات آسیب می رساند و اگر به حالت خمیده در پشت میز نشسته باشید، عوارض آن بسیار بدتر خواهد بود. برآورد شده است که 40 درصد افراد مبتلا به کمر درد هر روز چند ساعتی را پشت میز می گذرانند.

دیسک کمر شما با حرکت کردن منقبض و منبسط می شوند که این امر به دیسک ها کمک می کند خون و مواد مغذی را جذب کنند. زمانی که می نشینید، دیسک ها فشرده می شوند و به مرور زمان انعطاف پذیری خود را از دست می دهند. به علاوه نشستن طولانی خطر ابتلا به فتق دیسک را افزایش می دهد.

انحطاط عضلات

  • برای ایستادن، عضلات شکم خود را منقبض می کنید. در حالت نشسته این عضلات استفاده نمی شوند و در نهایت منجر به ضعیف شدن آنها می شود.
  • مشکلات ران و باسن. باسن و ران شما نیز در نتیجه نشستن طولانی آسیب می بیند و حرکت آن محدود می شود، زیرا در حالت نشسته کمتر منبسط می شوند. در افراد مسن تحرک باسن یکی از علل افتادن است.

اختلالات پا

  • عروق واریسی. نشستن منجر به ضعیف شدن گردش خون می شود که ممکن است باعث التهاب رگ های واریسی و بروز لخته های خون با عنوان ترومبوز ورید عمقی (DVT) شود.
  • ضعف استخوان ها. راه رفتن، دویدن و انجام سایر فعالیت ها باعث قوی تر و متراکم تر شدن استخوان ها می شود. کمب تحرکی باعث ضعیف شدن استخوان ها و حتی پوکی استخوان می شود.

لینک منبع

نگارنده: سمیه محمدی 

گروه پزشکان جایروس

برای آشنایی بیشتر با مطالب مربوط به فیزیوتراپی اینجا را کلیک کنید.


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *