خطرات داروهای خواب آور: عوارض زولپیدم و داروهایی از این دست

خطرات قرص های خواب آور: عوارض زولپیدم و داروهایی از این دست

 

آرام بخشهای زولپیدم، زوپیکلون، و زالپلون تحت عنوان خواب آور شناخته می شوند. این قرص های خواب آور بهتر از  بنزودیازپین ها هستند و در بیشتر کشورها برای بی خوابی تجویز می شوند.

عوارض جانبی غیر معمول

در دهه 90، موارد پراکنده ایی از توهمات بصری، فراموشی و رفتار غیر معقول در افراد مصرف کننده زولپیدم گزارش شد. در سال 2007، باز هم موارد مشابه گزارش داده شد. بر اساس گزارشات، عوارض جانبی بیشتری از زولپیدم نسبت به زوپیکلون، و زالپلون گزارش شده است. البته، فراموشی، توهم و رفتار عجیب و غریب را می توان در بیماران مصرف کننده بنزودیازپین و تریازولام نیز مشاهده کرد- داروهای تجویزی برای بی خوابی.

فعالیت شبانه به همراه فراموشی

رفتار پیچیده به همراه فراموشی، تاثیر مشترک و غیر اختصاصی تمامی داروهای آرام بخش است. در تبلیغات مربوط به آرام بخشهای زولپیدم، زوپیکلون، و زالپلون از این عوارض صحبتی نمی شود و برخی افراد آنها را به همراه الکل و یا سایر داروهای روانگردان رایج مصرف می کنند که باعث تشدید حالت آرام بخشی آنها و در نتیجه  فراموشی است.

خواب گردی

خواب گردی زمانی رخ می دهد که قسمت کورتکس مغز در خواب است اما قسمت های کنترل کننده حرکات فعال هستند. داروهای آرام بخش باعث تشدید این حالت هستند. زولپیدم نسبت به زوپیکلون، و زالپلون بیشتر بر کورتکس تاثیر می گذارد.

رفتار عجیب و غریب و وسواس گونه

زولپیدم، زوپیکلون، و زالپلون علاوه بر خواب گردی و فراموشی باعث رفتارهای غیر معمول همچون نیاز شدید به خوردن ، رابطه جنسی ، و رانندگی در هنگام خواب می شوند.

توهم و روان پریشی/سایکوز

شایع ترین عارضه جانبی غیر معمول زولپیدم ، توهمات بصری است. البته در صورت مصرف این دارو به همراه سروتونین زمان دیدن این توهمات بیشتر می شود.

توصیه

در صورت تجویز زولپیدم، زوپیکلون، و زالپلون، باید بیمار را از عوارضی همچون سردرگمی و رفتاهای غیر معمول آگاه کرد.

باید تاکید شود که با الکل مصرف نشوند.

این داروها زمانی که بیمار در تخت مستقر شد باید خورده شود و نه قبل از آن.

تغییر ساده در محیط خانه از آسیب های احتمالی خواب گردی و سردرگمی کم می کند- ایمن سازی درب اتاق خواب و پنجره ها


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

5 دیدگاه دربارهٔ «خطرات داروهای خواب آور: عوارض زولپیدم و داروهایی از این دست»

  1. من اين دارو رو براي اختلالات خواب استفاده ميكردم يك روز پيغامهامو چك كردم ديدم كلي پيغام بي ربط به اينو اون دادم ترسيدم و با دكترم صحبت كردم اونم گفت كه بهتره از خارجيش استفاده كني منم خارجي شو تهيه كردم بعدش يك روز ديدم بالا سرم دستمال خوني هست كف دستم هم پر از برش سطحي هست طبيعتا چيزي هم يادم نمياد بعدش دكتر قطعش كرد به نظر من واقعا خطرناكه مخصوصا اگه بعد از مصرف بلافاصله قصد خواب نداشته باشين يا بنا به هر دليلي فاصله بيافته

  2. با سلام .من محمد هستم و حدود 2 سالی میشه که دچار افسردگی و ترس واسترس شدید و همچنین فراموشی وکنگی و گیجی ناشی از مشکلات شغلی شده ام و با تجویز پزشک 1.5 ساله دارم هر شب از قرص زولپیدم استفاده میکنم …
    لذا در این مدت خواب منظم ولذت بخشی دارم ولی احساس میکنم اعتماد به نفسم رو از دست دادم و روی هیچ چیز تمرکز ندارم و بدتر از همه فراموشی و گیجی امانم رو بریده …چند بار هم تو این مدت از پزشک سوال کردم که مدت مجاز ازن قرص 15 روز تا 2 ماهه ولی من تا الان حدود 500 روزه که دارم از این قرص استفاده میکنم …لطفا کمکم کنید

    1. مرکز تحقیقات مغزواعصاب و روان

      باید برای ترک دارو از متخصص کمک بگیرید
      برای خانم دکتر نیوشا محمدی نوبت ویزیت بگیرید

  3. سلام . من خیلی خوابم سبک است و بایک صدای خفیف از خواب میپرم و دیگه خوابم نمی بره . از این گوش بندها خریدم اما اصلا صدا رو حذف نمیکنه . به نطرتون چیکار کنم؟

    1. مدیر ارشد دپارتمان تحقیقات توجه و تمرکز

      توصیه های بهداشت خواب را مطالعه فرمایید. در طول روز زمانی را برای آرمیدگی و ریلکسیشن قرار دهید تا وارد مراحل عمیق تر خواب شوید. اگر اضطراب دارید، روی کاهش اضطراب تان کار کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *