خر و پف های خود و اطرافیانتان را جدی بگیرید!

خر و پف
خر و پف

بررسی ها نشان داده اند که بیش از 50 درصد بزرگسالان خرخر می کنند. خرخر کردن در بین کودکان خیلی شایع نیست، اما به هر حال مشاهده می شود. خرخر کردن، زمانی که خفیف است یا کمتر اتفاق می افتد، مشکل خاصی محسوب نمی شود. متاسفانه کسانی که در کنار فرد خرخر کننده می خوابند، حس خوبی ندارند. خرخر کردن مداوم و با صدای بلند منجر به مختل شدن خواب شبانه اطرافیان شده و حتی رابطه زوجین را تحت الشعاع قرار می دهد.

خر و پف کردن نشان می دهد که مسیر هوایی تا حدی مسدود شده است. به علاوه خرخر گاهی نشان دهنده وجود مشکل آپنه خواب در فرد است. آپنه خواب نیز دارای عوارض جانبی متعدد و خطناکی است.

خر و پف کردن علل مختلفی دارد، از جمله مصرف الکل و برخی داروها که باعث شل شدن عضلات مسیر هوایی می شوند. بالا رفتن وزن نیز ممکن است منجر به خرخر کردن شود. چاقی باعث تقویت یک مشکل آناتومیک می شود که پیش از این باعث انسداد خفیف شده بود. در حقیقت شایع ترین علت بروز انسداد نیز ناهنجاری آناتومیک است و مهم ترین بخش هایی که تحت تاثیر این ناهنجاری قرار می گیرند، سقف دهان، گلو و بینی هستند. گرچه برخی تغییرات موقت، مانند آلرژی یا سرماخوردگی که منجر به تورم بینی می شوند،  این مشکل را تشدید می کنند، اما به هرحال افزایش سن باعث تشدید طولانی مدت این مشکل می شود.

تشخیص این مشکل، به ویژه برای اعضای خانواده فرد بیمار، کار آسانی است. خرخر کردن های مداوم شبانه یکی از مهم ترین علائم وجود مشکل پزشکی می باشد. به علاوه بهتر است تاثیراتی مانند آلرژی و سرماخوردگی در نظر گرفته نشوند. اگر پس از برطرف این عوامل، خرخر کردن همچنان ادامه پیدا کرد بهتر است در اولین فرصت به پزشک مراجعه شود.

معاینه مربوط به این عارضه شامل بررسی خواب است که به این ترتیب وجود آپنه خواب در فرد تایید شده یا رد می شود. بررسی خواب بسیار مهم است زیرا حدود 80 درصد از افرادی که خرخر می کنند به آپنه خواب مبتلا هستند.

درمان

درمان آپنه خواب و خر و پف کردن به روش های مختلفی انجام می شود، زیرا علت بروز این عارضه نیز متفاوت است. برخی از روش های درمان عبارتند از کاهش وزن و اجتناب از مصرف الکل یا برخی داروها. این روش های درمانی در افرادی که دچار خرخر کردن های شدید هستند، به ندرت با موفقیت همراه است. ارزیابی و بررسی خواب فرد توسط پزشک به تشخیص آپنه خواب کمک می کند.

اگر فرد دچار یک خر و پف معمول است ولی همچنان تمایل به درمان این عارضه دارد، روش های درمانی مختلفی برای وی وجود دارد. در اکثر این روش ها کام نرم هدف درمان است، زیرا مهم ترین بخش بروز خرو پف می باشد. جراحی این قسمت در 80 تا 90 درصد موارد با موفقیت همراه است، اما به مدت 7 الی 10 روز با درد و مشکلاتی همراه خواهد بود.

با استفاده از فرکانس رادیویی برای کاهش کم کردن بافت کام نرم استفاده می شود. این فرایند به صورت سرپایی انجام شده و پیامدهای کمتری در پی خواهد داشت.

بخش دیگری که بر روی انسداد مسیر هوایی و خرخر کردن تاثیر می گذارد، قاعده زبان است. در بینی یک انحراف سپتوم ممکن است منجر به انسداد شود. اما برخی ساختارهای طبیعی به نام توربینت بینی ممکن است به طور مزمن بزرگ شده و راه هوایی را مسدود کنند. قاعده زبان نیز ممکن است بزرگ شود و راه هوایی را مسدود کند. انسداد این بخش ها به روش های مختلف قابل درمان است که به شدت انسداد بستگی دارد.

آپنه خواب انسدادی

این اختلال تنفسی در طول خواب رخ می دهد. اساسا در زمان خواب عضلات بدن شل می شوند که منجر به ایجاد بافت اضافی در پشت دهان، بینی و گلو شده و به علاوه افتادگی پیدا می کنند و  تنفس را مسدود می کنند. زمانی که تنفس با یک مانع در مسیر هوایی مختل می شود، مغز برای بازگشت عضلات به حالت اول و شروع دوباره تنفس، با بیدار کردن بدن به این مشکل واکنش نشان می دهد.

این اتفاق بارها و بارها در طول خواب می افتد بدون اینکه فرد از خرخر کردن، بروز حالت خفگی و نفس نفس زدن برای گرفتن هوا آگاهی داشته باشد. این بیدار شدن ها باعث اختلال در مرحله REM در خواب می شوند و در نتیجه فرد خواب کامل شبانه نخواهد داشت.

برخی علائم مربوط به آپنه خواب عبارتند از:

  • خرخر کردن بیش از حد شبانه
  • بیدار شدن های مکرر در طول شب
  • خستگی مزمن روزانه
  • خواب آلودگی

این مشکلات خطر بالا رفتن فشار خون، سکته مغزی و حمله قلبی را افزایش می دهند. مشاهده یک چنین رویدادی در طول شب ممکن است کمی ترسناک باشد. در این شرایط بیمار در حالت خفگی است و برای گرفتن هوا نفس نفس می زند. گاهی نیز فرد بیمار به طور ناگهانی بیدار شده و مجددا می خوابد.

لینک منبع

نگارنده: سمیه محمدی

گروه پزشکان جایروس


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *