حقایقی در مورد بیماری ام اس (اسکلروز متعدد) از زبان متخصص مغز و اعصاب

بیماری اسکلروز متعدد (MS) یک اختلال عصبی مزمن است که سیستم ایمنی بدن به پوشش محافظتی اعصاب (میلین) حمله می‌کند. این بیماری می‌تواند بر بینایی، تعادل، قدرت عضلانی و سایر توانایی‌های جسمی تأثیر بگذارد. در اینجا به برخی حقایق کمتر شناخته شده در مورد بیماری اسکلروز متعدد اشاره می‌کنیم:

1. طول عمر در افراد مبتلا به ام اس

هرچند بیماران مبتلا به ام اس ممکن است طول عمری حدود 10-15 سال کمتر از افراد سالم داشته باشند، اما پیشرفت‌های اخیر در درمان‌ها و مدیریت بیماری به بهبود کیفیت زندگی و افزایش طول عمر آن‌ها کمک کرده است.

2. درمان‌های موجود برای ام اس

در حالی که درمان قطعی برای ام اس وجود ندارد، داروهای متعددی برای کند کردن پیشرفت بیماری، کاهش فرکانس و شدت حملات، و بهبود علائم وجود دارد. این داروها می‌توانند به افراد مبتلا کمک کنند تا زندگی نسبتاً عادی داشته باشند.

3. شایعات درمان قطعی ام اس

تبلیغات و ادعاهای بی‌اساس در مورد درمان‌های قطعی برای ام اس ممکن است بیماران را گمراه کنند. تحقیقات علمی و پزشکی نشان داده است که هنوز درمان قطعی برای این بیماری پیدا نشده است.

4. انواع ام اس

بیماری ام اس دارای انواع مختلفی است که شامل اشکال پیشرونده و غیرپیشرونده می‌شود. برخی از انواع ام اس ممکن است با پیشرفت کندتری همراه باشند، در حالی که انواع دیگر ممکن است بدخیم‌تر و سریع‌تر پیشرفت کنند.

5. شیوع بیشتر در زنان

بیماری ام اس در زنان شایع‌تر است و تقریباً 1.5 برابر بیشتر از مردان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. دلایل دقیق این تفاوت شیوع هنوز کاملاً مشخص نیست.

6. علائم شروعی ام اس

علائم شایع شروع بیماری می‌توانند شامل کاهش بینایی، ضعف عضلانی، دوبینی، و اختلالات تعادل باشند. شناسایی زودهنگام این علائم می‌تواند به تشخیص به موقع و شروع زودهنگام درمان کمک کند.

7. زندگی با ام اس

با وجود چالش‌هایی که ام اس به همراه دارد، بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری می‌توانند سال‌ها زندگی مستقل و فعالی داشته باشند. حمایت خانوادگی، درمان‌های مناسب، و مدیریت سبک زندگی می‌توانند به حفظ کیفیت زندگی کمک کنند.

درک بهتر بیماری ام اس و پیشرفت‌های علمی در درمان‌ها امیدواری جدیدی برای افراد مبتلا به این بیماری فراهم آورده‌اند. ادامه تحقیقات می‌تواند در آینده راه‌های جدیدی برای مبارزه با ام اس و بهبود زندگی بیماران ارائه دهد.


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

39 دیدگاه دربارهٔ «حقایقی در مورد بیماری ام اس (اسکلروز متعدد) از زبان متخصص مغز و اعصاب»

  1. با سلام -من تمام علائم رو دارم مثل تاری دید و کاهش بینانی و دوبینی -لرزش -خستگی و خواب آلودگی آزمایشهای متعددی هم دادم بدون تشخیص مونده ام آر آی هم سالم بدون پلاک -میخواستم بدونم ممکنه مبتلا باشیم ولی ام آرآی سالم باشه ؟؟

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست گرامی
      جهت بررسی این موضوع و پاسخ دقیق، نیاز به معاینه و ارزیابی بالینی شما می باشد. متاسفانه بدون بررسی طبی نمی توانیم نظری در این خصوص ارائه دهیم. معمولا علائم این اختلال در آزمایشات و بررسی ها مشخص می گردد. جهت اطمینان از این موضوع توصیه می شود توسط متخصص مغز و اعصاب ارزیابی کامل صورت گیرد. در صورت تمایل با مرکز شماره یک تماس بگیرید همکاران راهنماییتان می کنند.

  2. سلام آقای دکتر وقت بخیر، بنده پسری ۳۳ ساله هستم۶ماهی میشه که دستم موقع بیدار شدن سر میشه وقتی هم که گوشی دستم میگیرم و ۳چهار مورد سرچ میکنم سوزن سوزن میشه میشه لطفا راهنمایی کنید اینها آیا علائم شروع ام اس هست؟ ممنون از شما

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      علل متعددی می تواند موجب بروز این حالت گردد.
      جهت بررسی این موضوع و پاسخ دقیق، نیاز به معاینه و ارزیابی بالینی شما می باشد.
      توصیه می شود توسط متخصص مغز و اعصاب معاینه شوید.
      در صورت تمایل با مرکز شماره یک، تماس بگیرید تا همکاران راهنماییتان کنند.

  3. سلام دکتر من حدود 16 سال دارم چند وقته که از ماه رمضان تا الان یک نوع سردرد عجیب احساس میکنم و بدنم میلرزه از سرم تا نک انگشتام یک لرزش خفیف آیا مشکلم ام اسه ترو خدا جواب بدید ؟

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      علل مختلفی موجب بروز سردرد و لرزش در ناحیه دست ها می گردد.
      برخی علل لرزش دست:
      _ لرزش اساسی
      _ بیماری پارکینسون
      _ بیماری اِم‌اِس (MS)
      _ ترک مشروبات الکلی
      دوست گرامی لرزش دست همیشه نشانه‌ی یک بیماری نیست. سردرد نیز علل متلفی اعم از:
      _ سردرد تنشی
      _ میگرن
      _ سردرد خوشه ای
      _ سردرد سینوسی
      _ فشار خون بالا و…
      بنابراین به جای نگرانی بهتر است توسط متخصص مغز و اعصاب معاینه شوید تا متناسب با علت و شدت آن، درمان مناسب اتخاذ گردد.
      در صورت تمایل می توانید با یکی از مراکز تماس بگیرید و از دکتر مصطفی امیری یا دکتر طباطبایی تایم ویزیت اخذ نمایید.
      پیشنهاد می کنیم لینک زیر را نیز مطالعه بفرمایید:

      https://gyrusclinic.com/%D8%B9%D9%84%D8%AA-%D8%B3%D8%B1%D8%AF%D8%B1%D8%AF/

  4. سلام تازه وارد31سالگی شدم تا 8ماه پیش مواد غذایی سرد رو زیاد مصرف می کردم در عین بشدت استرسی بودم و هستم دست و پاهام سر میشه تا حالا ی دفع سابقه سفت شدن دستهامو دارم چطوری می تونم بفهمم ام اس دارم یا نه

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      نیاز به معاینه و ارزیابی طبی می باشد.
      توصیه می شود توسط متخصص مغز و اعصاب معاینه شوید. در صورت تمایل می توانید با یکی از مراکز تماس بگیرید تا همکاران راهنماییتان کنند.

  5. سلام
    من اسفندماه ۹۵ بدلیل گز گز شدن پای راستم به متخصص مغز و اعصاب مراجعه و پس از ام ار آی گفت پلاک دارم و ۵ روز بستری شدم و سپس آمپول ربیف برام تجویز کرده ولی متاسفانه نه قطعی جواب میده ام اس هست یانه
    هنگام تهیه دارو بهم گفتن ام اس هست
    لطفا راهنمایی بفرمایید

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و تحقیقات پزشکی

      سلام، دوست گرامی به پزشک خود اعتماد کنید و به توصیه های ایشان و مصرف دارو ها توجه فرمائید. قطعا پزشک با بررسی و نتیجه آزمابشات به این اختلال پی برده اند. در هر صورت برای رفع نگرانی میتوانید با پزشک دیگری نیز مشورت کنید تا با بررسی دقیق تر نگرانیتان رفع شود.

    1. مرکز تحقیقات مغزواعصاب و روان

      درمان لرزش در بیماری ام اس بستگی به علت لرزش دارد ولی معمولا دشوار و زمان بر است. ولی درمان های دارویی و غیر دارویی متعددی برای اینکار در دسترس است.

  6. سلام و با تشکر از شما برای مطالعه و پاسخ گویی به سوالات:
    بنده 30 سال دارم حدود 6ماه است که گاها دچار شوک الکتریکی(یک نوع برق گرفتگی خفیف و گزگز) در ناحیه سر و صورت میشوم که در بعضی مواقع به دستهایم هم منتقل میشود و البته به طور متوسط در طول این مدت 5روز از هر هفته را سردرد داشتم. مقداری هم درناحیه چشم احساس مشکل میکنم (دیدم نسبت به قبل ضعیف تر شده) لازم به ذکر هست که مورد معاینه چشم پزشک نیز قرار گرفتم تشخیص ایشان بعد از معاینه شبکیه جشم بنده و اپتومتری، سلامت کامل بود ، بدون مشکل.
    هر چند که در خانواده ما بیماری ام اس تاکنون وجود نداشته،آیا این عوامل میتوانید نشانه ی وجود بیماری ام اس در بنده باشد؟

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      بهتراست با دکتر وهابی و یا جناب دکتر دهقانی متخصصین مغزو اعصاب نیز ملاقاتی داشته باشید تا بررسی های طبی و بالینی دقیق تری انجام شود.

  7. سلام
    نامزد من حدود 9 ماه پیش دچار تاری دید شده و بعد از ازمایشای پزشکی تشخیص ام اس دادن. بعد اون هیچ حمله ای نداشته و فقط گاهی انگشت پاش سر میشه. از حدود 5 ماه پیش سینوویکس مصرف میکنه. نظر شما راجع به ازدواج با فرد مبتلا چیه و اینکه چه خطری ایشون رو تهدید میکنه؟
    داروهای گیاهی یا مصرف منیزیوم و کلسیوم های گیاهی یا قهوه یا کندر به نظر شما در روند بیماری تاثیر داره؟ و اینکه از حدود 4 ماه پیش به توصیه من برای بهبود وضعیت خواب و اضطرابهاشون پیش یه روان پزشک رفتن و اسنترا و یه قرص خواب مصرف میکنن اینا باعث بدتر شدن بیماریش نمیشه؟ البته نظر پزشکشون این بود که تداخلی با سینوویکس نداره.
    ممنونم

    1. مرکز تحقیقات مغزواعصاب و روان

      تداخلی ندارد
      داروهای گیاهی تاثیری ندارند
      در مورد ازدواج تصمیم شخصی است ک باید خودتان تصمیم گیری نمایید

  8. سلام اقای دکتر وقتتون بخیر
    من میخوام کلینیک تخصصی ام اس طراحی کنم میشه لطف کنید بگید درحال حاضر چندتا کلینیک ام اس در ایران هست؟و این کلینیکا چه کمبودایی دارن؟
    دوستانی که مبتلا به این بیماری هستن ممنون میشم اگه جواب سوال دوممو بدن

  9. سلام. من 27سالمه حدودا یک ماه پیش پای راستم دچار بی حسی شد یعنی وقتی پامو از پله میذاشتم پایین انگار زیرپام خالی میشد یا موقع دویدن اصلا پام باهام نمیومد جا میموند و موقع راه رفتن خیلی خای میکرد . بعداز دوهفته پای چپم دچار خواب رفتگی شد و چندروز بعدش پهلوی راستم کاملا بیحس شد . الان از اون علائم بی حسی پهلو باقی مانده و موقع دویدن پام جا میمونه البته نه بشدت اول .
    ام ار ای انجام دادم پلاک در ام ار ای سرم مشاهده شده و در vep انجام شده به مشکلاتی در چشم راستم اشاره شده اما تاری دید ندارم .
    به نظر شما من ام اس دارم ؟؟؟

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      بهتراست با تمام مدارک پزشکی برای خانم دکتر وهابی نوبت ویزیت تهیه فرمائید.

  10. با عرض سلام همسر من دوسال پیش دچار بی حسی نصف بدن شد که توجهی نکردیم و فکر کردیم برای ضعیفی و کم خونی است تا اینکه امسال به طور جدی نصف بدن بی حس شد بعد از ام ار ای مشخص شد که مبتلا به ام اس شده و الان داروی سینووکس تزریق می کنه….با توجه به اینکه این بیماری درمان قطعی نداره و همه جا گفته میشه این داروها فقط باعث تاخیر میندازه عواقب بیماری را می خواستم بدونم آیا بیمار آخرش دچار از کار افتادگی میشه؟یا نه ممنون

  11. سلام من 3 سال هست که ام اس دارم 1 سال اینترفرون بتا استفاده میکردم ولی الان 1 سال هست که رسیزن میزنم من خیلی خیلی مطالعه کردم مشکلی از نظر تعادل دیگه ندارم ولی خسته شدم الان نزدیک 500تا رسیژن به خودم زدم به جای اینکه بیماران ام اس را به دلهره بندازید نمیدونم به کی بگم خانواده های دارای یک بیما ر ام اسی را باید بیشتر در مورد این بیماری اشنا کرد اصلا هیچ کس براش اهمیت نداره که من بیماری نا علاجی دارم به جا ی اینکه منو درک کنند بدتر از همیشه باهام همیشه قهر اشتی و این تکرار میشه و باعث افسردگی میشه من خیلی میخندم و شادم روزی 15 ساعت ثابت کار میکنم ولی خونه که میام یادم میاد ام اس دارم بعضی وقتها انقد خسته ام که یادم میره امبول دارم خوابم میبره ولی به شما میگم طی این چند سال فهمیدم عواملی که میتونه باعث بهبودی بشه صحیح زندگی کردنه از هوا گرفته تا غذا از خانه گرفته تا محل کار سعی کنید تو هوای پاک مثل کوه یا بیابان ورزش کنید سعی کنید از مبایل استفاده نکنید من 2 ساله مبایل ندارم شما میتونید سعی کنید از سبزیجات رنگین استفاده کنید فقط رنگ سبز نباشه خانواده خیلی مهمه مهربون باشید باهم از غذاهای کنسروی و سس های مختلف استفاده نکنید غذا و اب سالم بخورید به دکتر خودتون اعتماد کنید و گوش به حرفاش بدبد و به صفحات اینترنت یا به ماهواره و تبلیغات اصلا توجه نکنید ددور از هیجانات سیاسی و اجتماعی جامعه باشید 50سال پیش که ام اس نبود همه باهم سر پول و دنیا دعوا میکردند الان بیشتر از مجلس گرفته تا اتاق کناری به پیشرفت فکر کنید من 2 متهی یه بار اینترنت دارم روزی 1 ساعت اخر شب که از کار برمیگردم از اینترنت استفاده میکنم کمتر باید از اینترنت استفاده کرد توکل به خدا

  12. سیدجواد موسوی

    سلام 4 سال پیش خانمم دچار پا دردو حتی عدم تعادل در راه رفتن شد که دکترای خوزستان و یه دکتر شیراز گفت دیسک داره در حدود یه ستل اینجوری موند و خوب شد ولی حالا دو ماهه پادرد وکمر درد و عدم توانایی در پیاده روی شده که ام ارای و ازمایش نشون دکتر اصفهان دادم میگه ام اس داره وباید بستری بشه نمیدونم چکار کنم اصفهان بستریش کنم یا ببرم یه دکتر دیگه. خواهشن اکه دکتر سراغ دارین معرفی فرمایید. لطفن راهنماییم کنید.

    1. مرکز تحقیقات مغزواعصاب و روان

      بهتر است بستری شوند و درمان شروع شود و پس از ترخیص نظر پزشکان دیگر را جویا شوید

  13. سيامكً مهدوي

    سلام با عرض سلام و خسته نباشيد برادربنده يه شش ماهي ميشه كه ناحيه زانو احساس درد شديدي و ورم ميكنه تو اروميه دكتري نموده كه نبرديم ولي هيج نوع بهبودي پيدا نكرده حتي بدترم شده دودشم شبا بيشتر ميشه و روزا كم ولي تمومي نداره ولي الان پشت و گردن درد ميكنه وقتيم از جاش بلند ميشه يه جند موقع هايي جشاش ميگه سياهي ميره تبريزم بردم ولي نا اميدم بخدا ميخوام ببرم تهران ولي بهترين دكتر كه مربوط به اين عاليم باشرو نميشانسم كسي اكه بهترين دكتر مغز اعصاب تهرات بهترين دكتر كه بيماري داداشم با دستاي ايشون شفا كنن شمارشو داره. اين شماره منه ٠تو روخدا كمكم كنيد

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      خانم دکتر وهابی و یا جناب دکتر دهقانی

  14. باسلام
    همسرم تازه یک ماه است که متوجه شدیم بیماری ام اس گرفته.حدود دو ماه پیش که پیاده روی میکردیم متوجه شدم که همسرم زیاد تعادل ندارد در راه رفتن..به مطب دکتر که رفتیم با گرفتن ام ار ای متوجه مریض اش شدیم.البته دوساله پیش پوست بدنش بیحس شد ازقسمت قفسه سینه تا ران. ان زمان دکتر متوجه نشد. و در حال حاضر فقط در راه رفتن تعادل ان کمی کم شده است .ایا بیماری ان به مرور زمان حاد میشود یا با توجه به امپول اینتر فرون بتا که میزند بیماری اش دیگر پیشرفت نمیکند و تا اخر عمر در همین حالات میماند.وایا به دکتر های تهران مراجعه کنیم بهتر است یا به همین دکتر های شهرستان بسنده کنیم بس است .لطفا بنده رو راهنمایی کنید. اجرتون با امام زمان.

    1. مرکز تحقیقات مغزواعصاب و روان

      ام اس هنوز درمان قطعی ندارد و داروهای موجود تاحدی در جلوگیری از پیشرفت بیماری موثرند.
      میزان پیشرفت بیماری در اینده قابل پیش بینی نیست و ممکن است بیماری در سالهای اینده پیشرفت چندانی نداشته باشد یا ممکن است پیشرفت کند.بهرحال بهتر است داروهارا ادامه دهید و به خدا توکل کنید.

  15. با سلام ميخواستم بپرسم اگه در ام ار اي مغز هيچ پلاكي نشون داده نشه اما در ام ار اي نخاع پلاك ديده شود ايا امكان دارد فرد مبتلا به ام اس باشد

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      بله ممکن است. به چنین حالتی ام اس نخاعی میگویند.

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      ام اس هر جایی از سیستم عصبی را می تواند مبتلا کند. ولی دویک معمولا محدود به چشم و نخاع است. درمان آنها هم متفاوت است.

    1. مرکز تحقیقات مغزواعصاب و روان

      سلام
      خیر
      جز درمان های موجود در ایران، در بقیه دنیا درمان دیگری در دسترس نیست

  16. سلام آفای دکتر.با توجه به این که من 27 سال دارم و 8 سال هم هست که ام اس دارم شما فکر میکنید من چند سال عمر خواهم کرد؟!

    1. مرکز تحقیقات مغزواعصاب و روان

      سلام
      جواب به سوال شما بستگی به نوع ام اس،شرایط جسمی شما و شرایط دیگر است و با وجود این اطلاعات نیز قابل پیش بینی دقیق نیست و پیش بینی سن فقط بصورت تخمینی و توسط پزشک متخصص شما صورت میگیرد.
      سپاس

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *