حفظ سلامتی با انجام تست های غربالگری

انجام تست غربالگری
یکی از مهم ترین کارهایی که انسان می تواند برای سلامت خود انجام دهد، تست غربالگری مناسب در زمان مناسب است.در بیماری های زود هنگام قبل از اینکه بیماری علائم خود را نشان دهد، شما میتوانید پی به بیماری برده و آن را راحت تر درمان کنید. سرطان روده بزرگ اولیه را می توان در ابتدا از بین برد. پی بردن زود هنگام به بیماری دیابت  ممکن است به پیشگیری از عوارضی مانند از دست دادن بینایی و ناتوانی جنسی کمک کند.

سرطان پروستات

سرطان پروستات
پس از سرطان پوست ،سرطان پروستات شایع ترین سرطان در مردان آمریکا است. این امر  رشد آهسته ودر نهایت ابتلا به سرطان را به دنبال دارد. اما نوع تهاجمی نیز وجود دارد که به سرعت رشد می کند.با تست غربالگری می توانید بیماری را زود تشخیص بدهید و گاهی قبل از بروز علائم، هنگامی که درمان آنها بسیار موثرتر است، اقدام به  درمان کنید.

آزمایشات لازم برای تشخیص سرطان پروستات:

آزمایش سرطان پروستات
برای مردان سالم ممکن است شامل هر دو امتحان دیجیتالی رکتال (DRE) و آنتیژن اختصاصی پروستات (PSA) از طریق آزمایش خون باشد. انجمن سرطان آمریکا توصیه می کند مردان با یک پزشک در مورد  محدودیت ها و خطرات و مزیت های   غربالگری PSA  صحبت کنند.  لازم است در زمان های زیر بررسی ها  انجام شود:
50 سالگی برای مردان به طور متوسط در معرض خطر
45  سالگی برای مردان در معرض خطر بالا.
40سالگی برای مردان با یک سابقه خانوادگی قوی از سرطان پروستات
انجمن اورولوژی آمریکا برای اولین بار آزمایش PSA را در سن 40 سالگی،  با دستورپزشک توصیه میکند.

سرطان بیضه

سرطان بیضه
این سرطان نادر ،در بیضه مرد، غدد تناسلی که اسپرم تولید میکند می باشد. بیشترین موارد بین سنین 20 تا 54 سالگی رخ می دهد. انجمن سرطان آمریکا توصیه می کند که همه مردان باید یک معاینه  فیزیکی بیضه را توسط پزشک مربوطه داشته باشند. مردان در معرض خطر بالاتر (سابقه خانوادگی ) باید با پزشک خود در موارد لزوم و انجام تحقیقات بیشتر صحبت کنند. بعضی از پزشکان توصیه می کنند که افراد به طور منظم خودشان  به آرامی بیضه ها را بررسی کرده وبا احساس هرگونه توده سخت، صاف و بدون برجستگی و یا تغییر در اندازه یا شکل بیضه به پزشک مراجعه کنند.

سرطان کولورکتال

سرطان کولورکتال
سرطان کولورکتال دومین علت شایع مرگ ناشی از سرطان است. مردان  نسبت به زنان  بیشتر در معرض آن می باشند.اکثر سرطان های روده بزرگ به آرامی از پولیپهای روده بزرگ نشات میگیرند: رشد در سطح درونی روده بزرگ صورت میگیرد. سرطان می تواند با حمله  به سایر نقاط بدن نیز گسترش یابد. راهی که برای جلوگیری از توسعه سرطان انجام میشود: حذف پولیپ روده بزرگ قبل از سرطانی شدن آنها میباشد.

آزمایشاتی برای تشخیص سرطان روده بزرگ:

در سن 50 سالگی، در بزرگسالانی که در معرض خطر متوسط هستند میتوان آزمایشاتی را  انجام داد. کولونوسکوپی یک تست معمول برای تشخیص پولیپ و سرطان روده بزرگ است. یک پزشک ،تمام روده بزرگ را با استفاده از یک لوله قابل انعطاف و یک دوربین می بیند. پولیپ ها را می توان در زمان آزمون حذف کرد.روش جایگزین مشابه،سیگموئیدوسکوپی قابل انعطاف است که فقط قسمت پایین روده بزرگ را مورد بررسی قرار میدهد.
برخی ازروش ها به انتخاب  خود بیماران است  مانند:کولونوسکوپی مجازی ،سی تی اسکن  و یا باریم انما با کنتراست مضاعف  ویژه اشعه X . هر چند اگر پولیپ تشخیص داده شود، کولونوسکوپی واقعی لازم است تا آنها را حذف کند.

سرطان پوست

سرطان پوست(ملانوم)
خطرناک ترین شکل سرطان پوست، ملانوم (در اینجا نشان داده شده) است. آن را در سلول های تخصصی به نام ملانوسیت ها که رنگ پوست را تغییر میدهد آغاز می شود. مردان مسن، نسبت به زنان هم سن و سال خود دو برابر بیشتر احتمال ابتلا به ملانوم را دارند. در مردان ،2-3 باراحتمال بیشتر برای به دست آوردن سلول بازال، ملانوم و سرطان سلول سنگفرشی پوست نسبت به زنان وجود دارد. در معرض خورشید  و یا تخت های برنزه شدن، بودن و یا آفتاب سوختگی خطر ابتلا به این نوع سرطان را افزایش میدهند.

غربالگری برای سرطان پوست
انجمن سرطان آمریکا و آکادمی پوست آمریکا توصیه می کند به طور منظم پوست خود  برای هر گونه تغییر و علامت بر روی پوست از جمله شکل، رنگ و اندازه مورد بررسی قرار دهید. معاینه پوست توسط یک متخصص پوست یا متخصص بهداشت و سلامت دیگر باید بخشی از معاینه معمول سرطان باشد. درمان سرطان پوست موثرتراست و کمتر باعث بدشکلی آن میشود.

فشار خون بالا (فشار خون)

فشار خون
با بالاتر رفتن سن ،خطر ابتلا به فشار خون  افزایش می یابد. این نیز مربوط به وزن و شیوه زندگی شما میشود. فشار خون بالا می تواند منجر به عوارض شدید بدون هیچ گونه علائمی از قبل شود، از جمله: آنوریسم. اما می توان آن را درمان کرد. هنگامی که آن را درمان کنید، ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سکته، و نارسایی کلیه را هم کاهش دهید.

غربالگری برای فشار خون بالا
فشار خون به دو صورت است. اول (سیستولیک): که فشار حداکثر در شریان هاست و دومین گزینه (دیاستولیک) که فشار بین ضربان است. فشار خون طبیعی کمتر از 120/80 میباشد. فشار خون بالا 140/90 یا بالاتر است، و حالتی  در بین آن دو( پیش فشار خون) است . اغلب فشار خون باید کنترل شود و بالا بودن آن به عوامل خطرزای دیگر هم بستگی دارد.

سطح کلسترول
سطح بالای کلسترول LDL در خون باعث پلاک چسبنده برای ساخت در دیواره های شریان ها (در اینجا به رنگ نارنجی دیده می شود) وجود دارد. این امر خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد. آترواسکلروز (سخت شدن و تنگ شدن شریان ها ) می تواند بدون علائم برای سالهای زیادی پیش روی کند. با گذشت زمان می تواند به حمله قلبی و سکته منجر شود. تغییر در شیوه زندگی و داروها می توانند این کلسترول “بد” و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد.

تعیین سطح کلسترول

تعیین سطح کلسترول
پانل چربی خون باید به صورت ناشتا و گرفتن تست خون انجام شود که به شما خواهند گفت سطح کلسترول  “بد”  LDL  و HDL کلسترول “خوب”، و تری گلیسرید (چربی خون) در چه سطحی قرار دارد. پزشک با توجه به نتایج، به شما در مورد آنچه باید برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سکته مغزی و دیابت  انجام دهید اطلاعاتی در اختیارتان قرار خواهد داد. مردان 20 سال و بالاتر باید حداقل هر پنج سال آزمایشاتی را برای بررسی این مسئله داشته باشند. ازسن 35 سالگی، مردان نیاز دارند آزمایش کلسترول را به طور منظم انجام دهند.

دیابت تیپ2

دیابت
یک سوم  مردم آمریکا مبتلا به دیابت هستند، در حالی که اطلاعی از این قضیه ندارند . دیابت کنترل نشده می تواند منجر به بیماری های قلبی و سکته مغزی، بیماری کلیه، کوری به خاطر صدمه به رگ های خونی شبکیه چشم (در اینجا نشان داده شده) صدمه به عصب، و ناتوانی جنسی شود، دیابت را می توان کنترل  کرد و می توان عوارض آنرا با رژیم غذایی، ورزش، کاهش وزن، و داروها کاهش داد.

غربالگری  دیابت نوع2

دیابت تیپ 2
برای تست دیابت ، تست قند پلاسما به صورت ناشتا انجام می شود .پزشکان  خواهند گفت که چگونه به خوبی میتوان با گذشت زمان  قند خون بدن شما را کنترل کرد. افراد بزرگسال و سالم باید از سن 45 سالگی، هر سه سال یک بار این آزمایش را انجام دهند. اگر شما در معرض خطر بالاتری قرار دارید از جمله  به دلیل کلسترول بالا یا فشار خون، باید قبل از این سن شروع به تست کنید.

ویروس نقص ایمنی انسان (HIV)

ویروس اچ آی وی

HIV   ویروسی است که باعث ایدز می شود. آن را در خون و سایر ترشحات بدن افراد آلوده میتوان یافت، حتی زمانی که هیچ نشانه ای وجود ندارد. از فردی به فرد دیگر انتقال می یابد . این ترشحات از طریق تماس با مهبل، مقعد، دهان، چشم ها، و یا استراحت در پوست گسترش میابند. هنوز هیچ درمان قطعی یا واکسنی وجود ندارد. درمان های جدید می توانند عفونت اچ آی وی را از تبدیل شدن به ایدز باز دارند، اما این داروها می توانند عوارض جانبی جدی داشته باشند.

آزمایشات  و غربالگری HIV

ویروس اچ آی وی می تواند در افراد آلوده  بدون علائمی  برای چندین سال باقی بماند . تنها راهی که می توان پی به مبتلا شدن آنها برد توسط یک سری از آزمایشهای خون است. اولین تست ELISA و یا EIA نامیده می شود. آنتی بادی HIV  به نظر می رسد در خون باشد. بنابراین آزمایش دوم به نام استفاده از روش وسترن بلات برای تایید انجام می شود. اگر شما به تازگی آلوده شده اید هنوز هم می توانید نتیجه تست منفی داشته باشید وتکرار آزمایش توصیه می شود. اگر فکر می کنید که ممکن است در معرض HIV قرارگرفته باشید، از پزشک خود در مورد آزمون وتست کمک بطلبید.

جلوگیری از گسترش اچ آی وی (ایدز)

به تازگی آلوده ترین افراد ،کسانی هستند که تستشان دو ماه بعد از عفونت مثبت بوده است اما افرادی هم پس از گذشت 6 ماه تا 5٪ منفی بوده اند . رابطه جنسی ایمن و یا  استفاده از موانع لاتکس مانند کاندوم یا سد دندان  برای جلوگیری از ایدز و دیگر بیماری های مقاربتی لازم است. اگر شما اچ آی وی  دارید و حامله هستید با پزشک خود  در مورد آنچه که باید به منظور کاهش خطر ابتلا به عفونت HIV به فرزند متولد نشده انجام شود صحبت کنید. مصرف کنندگان مواد مخدر نیز نباید سوزن مشترکی را استفاده کنند.

گلوکوم یا آب سیاه

گالوکوم یا آب سیاه
این گروه از بیماری های چشم به تدریج به عصب بینایی صدمه می زند و ممکن است منجر به کوری شود و قابل توجه اینکه از دست دادن بینایی غیر قابل برگشت است. مردم قبل از مبتلا به گلوکوم متوجه هر گونه علائمی که  می تواند رخ دهد میشوند. تست غربالگری برای بررسی فشار غیر طبیعی داخل چشم و درمان وضعیت قبل از آسیب به عصب بینایی ضروری میباشد.

غربالگری گلوکوم

تست چشم برای گلوکوم بر اساس سن و خطر ابتلا از قرار زیر میباشد :
کمتر از 40سالگی : هر 2-4 سال یک بار
40-54سالگی: هر سال 1-3 سال یک بار
55-64 سالگی: هر 1-2 سال یک بار
65  سالگی به بالا: هر 6-12 ماه
اگر شما در معرض خطربالای ابتلا قرار دارید یا آمریکائی های آفریقائی تبار، افراد با سابقه خانوادگی گلوکوم، سابقه جراحت چشم، و یا استفاده از داروهای استروئیدی هستید باید قبل از آن با پزشکتان صحبت کنید.


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *