تکنیک هایی برای کاهش استرس روزانه

 

تکنیک های تمدد اعصاب:

تکنیک های کاهش استرس

  1. نفس عمیق برای رهایی از استرس. تمرکز برای تنفس عمیق و کامل یک روش ساده و در عین حال قدرتمند برای تمدد اعصاب است. این تمرین را می توان در هر جایی انجام داد و قابل ترکیب با تکنیک های دیگری مانند آروماتراپی و موسیقی نیز می باشد. تمام آنچه نیاز دارید چند دقیقه زمان و محلی برای کشش عضلات می باشد.
  2. حرکات موزون برای رهایی از استرس. حرکات موزون یا فعالیت های فیزیکی که پاها و دست ها درگیر شوند – مانند دویدن، پیاده روی، شنا، رقص و قایقرانی – موثرترین راه برای کاهش استرس است. در هنگام حرکت، به جای تمرکز بر روی افکار، بیشتر بر روی عضلات و چگونگی کامل کردن تنفس خود تمرکز کنید. به عنوان مثال زمانی که در حال دویدن و پیاده روی هستید، بر روی قدم ها و تنفس خود تمرکز کنید.
  3. اسکن بدن برای رهایی از استرس. اسکن بدن شبیه به آرام سازی پیشرونده عضلانی است و به جای سفت و شل کردن عضلات، بر روی احساس عضلات در هر قسمت بدن تمرکز می کنید. به این صورت که:

به پشت دراز بکشید، پاها روی هم قرار نگیرند و دست ها آرام در دو طرف قرار گرفته و چشم ها نیز باز یا بسته باشند. روی تنفس به این شکل تمرکز کنید که در هنگام دم و بازدم شکم نیز به سمت بالا و پایین حرکت کند. تنفس عمیق را حدود دو دقیقه ادامه دهید تا به احساس آرامش برسید.

تمرکز را بر روی انگشتان پای راست خود شروع کنید. در زمان تمرکز بر روی تنفس خود، احساسات دیگری را که تجربه می کنید نیز در نظر بگیرید. تصور کنید هر نفس عمیق در انگشتان پای شما نیز جریان دارد. این تمرکز را به دیگر بخش های پای راست خود و دیگر قسمت های بدن ادامه دهید.

پس از اتمام اسکن بدن، برای مدتی در سکوت و سکون، آرام شده و سپس توجه کنید که بدن شما چه حسی دارد. سپس چشم های خود را به آرامی باز کرده و اگر لازم است زمانی را به کشش عضلات اختصاص دهید.

  1. تمدد اعصاب ذهن برای رهایی از استرس. آگاهی و تمرکز حواس یک توانایی است که به شما می گوید در حال حاضر چه احساسی دارید، نوعی تجربه لحظه به لحظه. فکر کردن به گذشته و یا نگرانی برای آینده می تواند باعث بروز اضطراب شود. اما با تمرکز بر روی زمان حال می توانید سیستم عصبی خود را به تعادل برسانید. حضور ذهن با فعالیت هایی مانند پیاده روی، خوردن، ورزش و یا تمدد اعصاب حاصل می شود.

برای دست یابی به تمرکز حواس  به یک محیط آرام، موقعیت راحت، یک نقطه برای تمرکز و یک ناظر نیاز دارید.

  1. تمدد اعصاب بصری برای رهایی از استرس. تجسم یا تمدد اعصاب بصری نوعی تمدد اعصاب سنتی است که نه تنها لازم است حس بصری خود، بلکه باید حواس چشایی، لامسه، بویایی و شنوایی خود را نیز درگیر کنید. در این روش باید صحنه ای را تصور کنید که در آن احساس آرامش و آزادی می کنید.
  2. یوگا برای رهایی از استرس. یوگا شامل یک سری تمرینات دارای حرکت و یا بدون حرکت همراه با نفس عمیق می باشد. علاوه بر کاهش اضطاب و استرس، یوگا می تواند انعطاف پذیری، قدرت، تعادل و استقامت را بهبود بخشد. اگر به طور منظم تمرین شود، آرامش را در زندگی روزانه افزایش خواهد داد. اگر یوگا به طور نادرست تمرین شود، باعث بروز صدماتی خواهد شد، به همین دلیل بهتر است این تمرین ها در کلاس و در حضور مربی انجام شوند.
  3. ماساژ درمانی برای کاهش استرس. احتمالا همه می دانید که یک ماساژ حرفه ای به چه میزان می تواند باعث کاهش استرس، بهبود درد و شل شدن عضلات شود. آنچه ممکن است از آن اطلاع نداشته باشید این است که می توانید تمام مزیت های مربوط به آن را در خانه یا محل کار با ماساژ دادن خود به دست آورید.

سعی کنید روزانه بین فعالیت های خود چند دقیقه ای را به ماساژ دادن خود اختصاص دهید. برای بهبود کیفیت این روش می توانید از روغن معطر و لوسیون استفاده کنید و یا آن را با تکنیک های دیگری مانند تمرکز حواس یا تنفس عمیق ترکیب کنید.

نگارنده: سمیه محمدی

مریم عبداللهی

  • مریم عبداللهی
  • روانشناس و نوروتراپیست

تیم فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان آلومینا


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *