تنظیم مغز برای غلبه بر ترس

تنظیم مغز برای غلبه بر ترس
تنظیم مغز برای غلبه بر ترس

محققان راهی برای حذف برخی ترس های خاص از مغز پیدا کرده اند. این روش از هوش مصنوعی و تکنولوژی اسکن مغز استفاده می کند. این روش می تواند برای درمان افراد مبتلا به بیماری های مانند اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) و فوبیا مورد استفاده قرار گیرد.

از هر 14 نفر یک نفر آنها به اختلالات مربوط به ترس دچار هستند و این اختلالات فشار قابل توجهی به خدمات بهداشت روان وارد می آورد. در حال حاضر رویکرد رایج برای بیمارانی است که مبتلا به این ترس ها مقابله با ترس می باشد، ایت افراد با ترس خود روبه رو می شوند به امید اینکه یاد بگیرند آنچه در آنها ایجاد ترس کرده به هیچ وجه خطرناک نیست.

با این حال این روش درمانی به طور ذاتی ناخوشایند است و بسیاری از افراد ترجیح می دهند این روش را دنبال نکنند. در حال حاضر تیمی از دانشمندان علوم اعصاب از دانشگاه کمبریج، ژاپن و امریکا روشی کشف کرده اند که در ان به طور ناخودآگاه حافظه ترس را از مغز پاک می کنند.

این تیم روشی را برای خواندن و شناسایی حافظه ترس ایجاد کرد که رمزگشایی نوروفیدبک نامیده می شود. این روش برای نظارت بر فعالیت در مغز و شناسایی الگوهای پیچیده ای که مشابه حافظه ترس بودند، از اسکن مغز استفاده می کرد. در این آزمایش یک حافظه ترس برای 17 داوطلب سالم با استفاده از یک شوک الکتریکی مختصر پس از مشاهده یک تصویر کامپیوتری ایجاد شد. زمانی که الگو تشخیص داده شد، محققان با دادن پاداش به شرکت کنندگان در این تحقیق، حافظه ترس را نوشتند.

دکتر بن سیمور، از دانشگاه کمبریج و یکی از نویسندگان این تحقیق، در باره این فرایند توضیح می دهد: شکل نمایش اطلاعات در مغز بسیار پیچیده است، اما استفاده از روش تشخیص هوش مصنوعی به ما اجازه می دهد تا جنبه های مختلف و محتوای آن اطلاعات را تشخیص دهیم. زمانی که ترس خفیفی در مغز خود داریم، با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی قادر به خواندن دقیق و سریع آن هستیم. پس از آن چالش باقی مانده پیدا کردن راهی برای کاهش یا حذف ترس از حافظه است که بدون تحریک آگاهانه انجام می شود.

ما تشخیص دادیم حتی زمانی که این داوطلبان در حال استراحت بودند، می توانستیم لحظات کوتاهی از الگوی نوسانات مغز مربوط به بخش حافظه ترس را مشاهده کنیم، حتی اگر فرد از آن آگاه نباشد. از آنجایی که ما می توانستیم این الگوهای مغز را به سرعت رمزگشایی کنیم، تصمیم گرفتیم هر زمان که توانستیم به این ویژگی های حافظه دست یابیم، به شرکت کننده ها پاداش دهیم – مقدار کمی پول.

تیم این فرایند را بیش از سه روز تکرار کرد. به داوطلبان گفته شد میزان پاداشی که دریافت می کنند، بستگی به میزان فعالیت مغز آنها دارد، اما شرکت کنندگان از چگونگی آن اطلاعی نداشتند. با اتصال مداوم الگوهای ثابت از فعالیت مغز به شوک الکترونیکی با یک پاداش کوچک، دانشمندان امیدوار بودند تا به تدریج و به طور ناخوداگاه حافظه ترس را نادیده بگیرند.

دکتر کویزومی، از موسسه تحقیقاتی Telecommunicaton در ژاپن و مرکز اطلاعات و شبکه های عصبی اوزاکا و سرپرست این تحقیق، می گوید: در واقع ویژگی های حافظه که قبلا برای پیش بینی شوک دردناک تنظیم شده بودند، اکنون به جای آن برای پیش بینی یک مسئله مثبت مجددا برنامه ریزی شده بودند.

سپس تیم تحقیقاتی تصاویری را که قبلا باعث ترس آنها شده بودند، به شرکت کننده ها نشان دادند و آنچه اتفاق افتاده بود را آزمایش کردند.

پس از آن تیم واکنش هایی مانند تعریق پوست را در هنگام تماشای عکس توسط شرکت کننده ها مشاهده نکرد. همچنین هیچ گونه افزایش فعالیتی در آمیگدال – مرکز ترس در مغز- مشاهده نشد. این مشاهدات نشام می دهند که تیم قادر بوده حافظه ترس را کاهش دهد، بدون اینکه شرکت کننده ها در فرایند فراموش کردن آن مجبور به تجربه ترس باشند.

گرچه میزان ترس استفاده شده در این آزمایش بسیار کم بود، اما تیم تحقیقاتی امیدوار است که بتواند این روش را برای بیماران مبتلا به PTSD و فوبیا در کلینیک مورد استفاده قرار دهد.

چنین روش درمانی مزایای بیشتری نسبت به رویکردهای مبتنی بر مصرف دارو دارد. به علاوه بیماران از استرس های ناشی از رش درمانی دیگر و عوارض مربوط به داروها در امان خواهند بود.

لینک منبع: اینجا کلیک کنید.

نگارنده: سمیه محمدی 

گروه پزشکان جایروس

ارائه خدمات دارویی و غیردارویی در مرکز سلامت روان رستا – آلومینا در کرج


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *