تقویت پیوندهای عاطفی زوجین

%d9%be%db%8c%d9%88%d9%86%d8%af-%d8%b9%d8%a7%d8%b7%d9%81%db%8c-%d8%b2%d9%88%d8%ac%db%8c%d9%86

فرهنگ غرب استقلال افراد را یک فضیلت می داند. ما نیز یاد گرفته ایم که افراد قوی برای زنده ماندن و رشد به دیگران نیازی ندارند. اما پیوند داشتن با شریک زندگی نیز امر ضروری و خوبی است.

طبق گفته های روانشناس بالینی، لیزا بلوم، که متخصص در روش درمانی هیجان مدار یا EFT می باشد، در حقیقت یک دلبستگی امن زمینه قوی ترین روابط را ایجاد می کند و هر دو پارتنر در چنین رابطه ای احساس آرامش و امنیت می کنند. به علاوه دلبستگی امن به زوجین به صورت فردی نیز کمک می کند.

روش درمانی هیجان مدار توسط سو جانسون و لس گرینبرگ پایه ریزی شده است و براساس نظریه دلبستگی پایه ریزی شده است که این نظریه به این شکل بیان می شود که انسان ها برای پیوندهای عاطفی قوی با دیگران ساخته شده اند. طبق روش EFT زوجین زمانی دچار مشکل در روابط خود می شوند که نوعی قطع ارتباط عاطفی را در موقعیت های کلیدی تجربه می کنند که منجر به مبارزه با چرخه های منفی انتقاد و خشم می شود. بنابراین هدف EFM کمک به زوجین می باشد تا به این چرخه های منفی غلبه کنند، ارتباط مجدد خود را از سر گیرند و پیوند عاطفی خود را تقویت سازند.

تحقیقات نشان داده اند که EFT یک روش بسیار موثر می باشد. 7 زوج از 10 زوجی که دچار مشکل هستند، پیشرفت هایی را در روابط خود مشاهده می کنند.

دلبستگی امن داشتن به چه معناست؟

دلبستگی امن به معنای داشتن یک ارتباط موفق است. دلبستگی امن بین زن و شوهر چگونه به نظر می رسد؟ طبق گفته های بلوم، زن و شوهر در یک رابطه امن قادر به تشخیص و پذیرش عواطف و نیازهای یکدیگر هستند. آنها می توانند زمان قطع رابطه و دوری از همسر خود را نیز تشخیص دهند و به صراحت در مورد نیازها و احساسات خود صحبت کنند.

به عنوان مثال خانمی را در نظر بگیرید که در محل کار روی پروژه های بزرگی کار می کند و این مسئله او را از خانه و شوهرش بیشتر و بیشتر دور می کند. اما شوهرش این مسئله را درک می کند و از همسر خود حمایت می کند. در هفته اول مرد با این موقعیت هیچ مشکلی ندارد. در هفته دوم کمی ناراحت می شود و تا هفته سوم عصبانی شده است. در این شرایط مرد رفتار و احساسات خود را مورد توجه قرار می دهد. او متوجه می شود که احساس تنهایی می کند و کار اولویت شماره یک همسرش شده است. او قادر است احساسات خود ار شناسایی کرده و آنها را بپذیرد.

در مطالعات انجام شده مشخص شده که بسیاری از افراد، به ویژه مردان از احساس تنهایی کردن و نیازمند پارتنر خود بودن احساس شرمندگی می کنند. این مسئله نیز به انتظارات اجتماعی مربوط می شود که اعتقاد اکثر مردم این است که ما نباید به کسی نیاز داشته باشیم. اما به یاد داشته باشید که انسان یک موجود اجتماعی و عاطفی است.

اعتماد بخش دیگری از یک دلبستگی امن محسوب می شود. زن و شوهر باید بتوانند به یکدیگر اعتماد کنند. باز هم برمی گردیم به مثال بالا، مرد می داند زمانی که با همسرش در مورد احساسات خود صحبت می کند، زن به او اهمیت می دهد و به حرفهای او گوش می دهد.

در پاسخ به این عکس العمل، زن بابت مشغله ها عذرخواهی کرده و از صبر شوهر خود تشکر می کند. در نتیجه مرد با این رفتار همسرش آرام شده و پیوند بین زن و مرد بازسازی و تقویت می شود.

برای بسیاری از زوجین در صورت عصبانی شدن یکی از طرفین، تعامل به شکل دیگری پیش می رود و یکی از آنها یا هر دو نفر زره به تن کرده و خود را برای جنگ آماده می کنند. به جای صحبت در مورد نگرانی ها و نیازهای خود به یکدیگر ضربه می زنند.

با چنین رویکردی هر دو طرف از یکدیگر عصبانی هستند و قصد حمله به هم را دارند که منجر به گرفتن حالت تدافعی طرفین می شود. گاهی نیز زوجین منزوی شده و خود را کنار می کشند. به عنوان نمونه در مثال ذکر شده مرد با خود فکر می کند که به همسرش نیازی ندارد و می تواند فرد مستقلی باشد. برنامه ریزی های خود را با دوستانش انجام می دهد و حتی اگر یک ماه دیگر هم همسرش را نبیند اهمیتی نمی دهد و به این ترتیب فاصله زن و شوهر بیشتر خواهد شد.

منبع:

http://psychcentral.com/lib/emotionally-focused-therapy-bolstering-couples-emotional-bonds/

نگارنده: سمیه محمدی

 

ارائه خدمات مشاوره پیش از ازدواج در مرکز سلامت روان رستا- آلومینا در کرج 

گروه پزشکان جایروس


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *