راههای جالب برای تقویت اعتماد به نفس کودکان 1 تا 8 سال | مشاور کودک

%d8%a7%d8%b9%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%af-%d8%a8%d9%87-%d9%86%d9%81%d8%b3-%d8%af%d8%b1-%da%a9%d9%88%d8%af%da%a9%d8%a7%d9%86

با افزایش سن کودکان احساس آنها نسبت به خودشان تغییر می کند. در سنین مختلف نیاز به حمایت های مختلف دارند تا اعتماد به نفس خود را بسازند.

نوزادان

نوزادان تازه متولد شده و کم سن و سال خود را به عنوان یک شخص کامل نمی بینند، به این معنا که آنها دارای اعتماد به نفس نیستند. اما شما می توانید با مراقبت ملایم و منطقی از نوزاد خود زمینه را برای اعتماد به نفس سالم فراهم کنید. زمانی که نوزاد گریه می کند او را در آغوش بگیرید و خیلی زیاد نوازشش کنید و به او لبخند بزنید. همه این ها به نوزاد شما القا می کند که او دوست داشتنی است.

اعتماد به نفس در واقع دوست داشتن خودتان و آنچه هستید، می باشد. برای کودکان اعتماد به نفس به معنای دوست داشته شدن است، یعنی شما به خانواده تعلق دارید که برایتان ارزش قائل است.

کودکان نوپا

کودکان نوپا شروع به رشد می کنند و خودشان و کارهایی که می توانند انجام دهند را می شناسند و متوجه می شوند که چه کسی هستند.

کودک نوپای شما می خواهد تصمیماتی بگیرد و بهتر است به او اجازه بدهید که گزینه مورد نظر خود را انتخاب کند (به عنوان مثال کدام اسباب بازی را انتخاب کند یا کدام کلاه را بپوشد.). زمانی که کودکان نوپا یاد می گیرند، تشخیص می دهند که قدرت این را دارند باعث بروز اتفاقاتی شوند که این امر نیز اعتماد به نفس آنها را افزایش می دهد.

اما کودکان در این سن هنوز خود را در چشمان شما می بینند، بنابراین شما در ساخت و شکل گیری اعتماد به نفس کودک نوپای خود نقش مهمی دارید.

  • اجازه دهید کودک احساس کند که شما او را باهوش، خاص و باارزش می بینید. به او بگویید که دارد کار خود را به خوبی انجام می دهد.
  • اجازه دهید کودک نوپای شما تصمیمات منطقی بگیرد، به عنوان مثال انتخاب مربایی که بر روی نان خود می خواهد. این باعث می شود کودک نوپا از کنترل برخی امور هیجان زده شود که باعث بالا رفتن اعتماد به نفس وی می شود.
  • به کودک خود فرصت نه گفتن بدهید. کودکان به بیان ادعا و خواسته خود نیاز دارند. به عنوان مثال اگر از کودک خود می خواهید ژاکت بپوشد و او به شما نه می گوید، اصلا ناراحت نباشید. در این شرایط کودک ممکن است سرما بخورد، اما این آسیبی به وی نمی زند. کودک در حال یادگیری برای گرفتن تصمیم درست می باشد و ممکن است گاهی نه گفتن را تمرین کند، حتی اگر آنچه را به او پیشنهاد داده اید نیاز داشته باشد.
  • از طریق موقعیت های اجتماعی چالش برانگیز به کودک خود آموزش دهید. ممکن است رعایت نوبت و شریک شدن دارایی هایشان برای کودکان سخت باشد، چرا که در حال شناخت خود و آنچه به آنها تعلق دارد می باشند. بنابراین در زمان بازی کردن شما می توانید بگویید حالا نوبت من است که این اسباب بازی را داشته باشم.

کودکان پیش از دبستان

تا سن 3 سالگی کودک تشخیص خواهد داد که بدن و ذهن متعلق به اوست. در این سن کودکان تمایل دارند خود را با دیگران مقایسه کنند و از شما سوالاتی در مورد سرعت و بزرگی خود می پرسند: آیا من بهترین هستم؟ آیا من سریعترین هستم؟ آیا من بزرگترین هستم؟

یک واکنش متعادل راه خوبی برای پاسخ دادن می باشد. به عنوان مثال می توانید بگویید:

  • من فکر می کنم تو بهترین نقاش چهار ساله ای هستی که من می شناسم.
  • دوستت نسبت به تو دونده سریعتری است، اما تو خیلی خوب توپ ها را می گیری.

این امر باعث می شود کودکان احساس غرور کنند و در عین این پیغام را دریافت می کنند که دیگران هم انسان های مهمی هستند و می توانند کارها را به خوبی انجام دهند.

کودکان در سنین ابتدایی

%d8%a7%d8%b9%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%af-%d8%a8%d9%87-%d9%86%d9%81%d8%b3-%d8%af%d8%b1-%da%a9%d9%88%d8%af%da%a9%d8%a7%d9%860

در مدرسه کودکان خود را با دوستان و همکلاسی های خود مقایسه می کنند. این امر می تواند تا حدی در اعتماد به نفس آنها مشکل ایجاد کند. برای اولین بار ممکن است نسبت به دیگران احساس پایین بودن داشته باشند. قوانین جدید و یادگیری مسائل جدید ممکن است برای برخی کودکان یک چالش محسوب شود. نکات زیر می توانند در کمک به کودکان در سنین مدرسه کمک کنند:

  • در پایان روز مدرسه کودک خود مورد نوازش و محبت زیاد قرار دهید.
  • در انجام کارهای مدرسه کودک خود را مورد حمایت قرار دهید. به فعالیت هایی که کودک شما در طول روز انجام داده علاقه نشان دهید و اگر کمکی نیاز دارد به او کمک کنید.
  • در جلسات اولیا و مربیان شرکت کنید و با معلم کودک خود در ارتباط باشید.
  • بر روی نقاط قوت کودک خود و تلاش های وی تمرکز کنید. کودک را به خاطر نقاط مثبتش تشویق کنید و به وی بگویید که به خاطر تلاش هایش برای انجام کارهای سخت به او افتخار می کنید.
  • به کودک خود بازی جوانمردانه را یاد دهید. کودک باید گاهی برنده شود و گاهی بازنده.
  • به کودک خود شانس امتحان کردن فعالیت های جدید و یادگیری مسائل مختلف را بدهید.
  • مراقب علائم و مشکلاتی که بر روی اعتماد به نفس کودکتان تاثیر می گذارد، باشید.

مراقب اعتماد به نفس خود باشید.

به یاد داشته باشید که کودک در رابطه با اعتماد به نفس موارد زیادی را از شما می آموزد. در ادامه نکاتی در مورد بهبود اعتماد به نفس خود شما بیان می شوند:

  • به دستاوردهای خود افتخار کنید و در مورد نقاط قوت خود صحبت کنید. به عنوان مثال اگر غذایی را خوشمزه پخته اید، حتما آن را بیان کنید.
  • همیشه از عبارات و لغات مثبت در مورد خود استفاده کنید. به عنوان مثال ورزش کردن فعالیت مورد علاقه من نیست، اما پیاده رفتن تا محل کار برای سلامتی من خوب است.
  • کارهای جالب و سرگرم کننده انجام دهید. به عنوان مثال چیزهای جدید یاد بگیرید، ورزش کنید، کتاب بخوانید، به پیاده روی بروید و به موسیقی گوش دهید.
  • زمانی را با دوستانی سپری کنید که مثبت هستند و از شما حمایت می کنند.
  • مدتی را با دوستان نزدیک خود بگذرانید.

اگر مسئله بر روی اعتماد به نفس شما تاثیر می گذارد، بهتر است به مشاور مراجعه کنید.

منبع:

http://raisingchildren.net.au/articles/self-esteem_different_ages.html

نگارنده: سمیه محمدی

گروه پزشکان جایروس

خدمات تخصصی سنجش کودکان،درمان،آموزش والدین ،فرزند درمانیCPRT  و بازی درمانی در تهران و در مجموعه پزشکان و روانشناسان جایروس ارائه می گردد.

به علاوه کارگاه های فرزند پروری و آموزش والدین در این کلینیک برگزار می شوند.


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *