تشخیص و مقابله با اگزما

زندگی با وجود اگزماحمام کردن با وجود اگزما

زمانی که اگزما دارید، اینکه پوستتان را پگونه می شویید بسیار مهم می شود. دوش یا حمام روزانه کوتاه با آب گرم نه داغ می تواند مناسب است. به جای صابون از یک پاک کننده ملایم استفاده کنید و پوستتان را نسابید. به آرامی حوله را روی پوستتان بگذارید و بردارید تا آن را خشک کنید. بعد از حمام که پوستتان هنوز مرطوب است، ۳ دقیقه را به مالیدن مرطوب کننده روی پوستتان اختصاص دهید تا رطوبت بدن شما حفظ شود. حمام با عصاره جوی دو سر می‌تواند به کاهش خارش کمک کند، ولی در مورد کودک یا نوزادتان قبل از استفاده این عصاره‌ها در حمام، با پزشک مشورت کنید.

 

زندگی با وجود اگزمامرطوب کردن

بهترین راه برای تسکین پوست خشک – خارش پوست درماتیت آتوپیک – رایج ترین نوع اگزما- مرطوب کردن آن است. کرم‌ها و پماد‌ها مؤثر‌تر از لوسیون‌ها هستند. و پماد وازلین پس از حمام بسیار عالی عمل می‌کند. اطمینان حاصل کنید  که مرطوب کننده های بدون  مواد معطر و یا الکل که پوست را خشک می‌کند،انتخاب می کنید. در روز ۲ تا ۳ بار پوستتان را مرطوب کنید از جمله بعد از هر بار حمام کردن و شستن دست‌ها نیز انجام دهید.

زندگی با وجود اگزمااگزما را نخارانید

زمانی که در پوست احساس خارش می کنید ، پوست خود را نخارانید و یا نمالید. این کار تنها خارش و التهاب را بد‌تر می‌کند. زمانیکه پوست را می‌خارانید پوست پاره می شود  و راه عفونت برای آن باز می‌ شود. به جای این کار، برای تسکین پوستتان یک مرطوب کننده خنک و یا مقداری ژل سرد روی آن قرار دهید. اگر کودکتان به اگزما مبتلا است ناخنهای او را کوتاه نگه دارید تا نتواند جوش‌ها را خارانده و آن‌ها بد‌تر کند. اگر کودکتان هنگام خواب خود را می‌خاراند، می‌توانید دستکش‌هایی نخی، سبک و راحت به او بپوشانید.

زندگی با وجود اگزمالباس پوشیدن با وجود اگزما

زمانی که به اگزما مبتلا هستید، بهتر است لباس‌هایی گشاد، نرم، راحت و نخی بپوشید. از پوشیدن لباس های خارش آور مانند لباس های پشمی و زبر، خودداری کنید. حتماً قبل از پوشیدن لباس های جدید آن‌ها را بشویید تا مواد بالقوه خارش آور مانند فرمالدهید را از آن‌ها بزدائید. هنگام شستشوی لباس‌هایتان از مواد شوینده ملایم  بدون اسانس و رنگ استفاده کنید. لباس‌ها را دو بار آبکشی کنید تا هر گونه اثرات مواد شوینده از روی آنها پاک شود.

زندگی با وجود اگزمااجتناب از مواد آلرژی زا

با اینکه اگزما یک آلرژی نیست اما داشتن آلرژی یا قرار گرفتن در معرض مواد آلرژی زا علائم آن را بد‌تر می‌کند. مواد آلرژی زای رایج که می‌توانند سبب تشدید اگزما شوند عبارتند از تخم مرغ، فرآورده های لبنی، گندم و غذا های اسیدی مانند گوجه فرنگی. گرد و خاک، گل، شوره حیوانات خانگی و آلودگی نیز می‌تواند اگزما را تشدید کند.  ممکن است پزشک از شما بخواهد که تست آلرژی بدهید تا به این صورت اگر آلرژی دارید مشخص و درمان شود تا علائم اگزما نیز کاهش یابد.

درمان های موضعی اگزمازندگی با وجود اگزما

پماد‌ها و کرم های کورتیزون موضعی (استروئید)، معمولاً رایج‌ترین درمان ها برای اگزما هستند. کرم های هیدرو کورتیزون را امتحان کنید. ممکن است پزشک داروی قوی‌تر را تجویز کند. تجویز TIM‌ها برای بزرگسالان و کودکان بالای ۲ سال ایرادی ندارد. آن‌ها همانندکرم های استروئیدی عمل کرده و التهاب پوست را فرو می‌نشانند، اما باید برای مدت زمان طولانی تری مصرف شوند. پزشکتان همچنین ممکن است کرم های محتوی ذغال و یا انترالین را تجویز کند.

زندگی با وجود اگزمادرمان های دیگر اگزما

قرص های آنتی هیستامین می‌توانند به کاهش خارش اگزما کمک کنند. برخی از آنتی هیستامین‌ها ممکن است موجب خواب آلودگی شوند و بهتر است در شب مصرف شوند. پزشکتان ممکن است کرم‌ها و قرص های آنتی بیوتیک را نیز تجویز کند تا عفونت های باکتریایی را از بین ببرد. یا حتی ممکن است به شما آمپول‌هایی تزریق کند تا بفهمد که آیا آلرژن خاصی اگزمای شما را راه اندازی می‌کند یا خیر. درمان با اشعه فرابنفش و قرص های استروئیدی نیز در درمان اگزمای شدید به کار می‌آیند.

زندگی با وجود اگزمااسترس و اگزما

استرس می‌تواند اگزما را در کودکان و بزرگسالان تشدید و بد‌تر کند. راه کلیدی برای کاهش اگزمای وابسته به استرس، کاهش دادن استرس از طریق ورزش کردن، مدیتیشن و یا سرگرمی های لذت بخش و آرام کننده است. والدین باید یاد بگیرند که چگونه موقعیت های استرس زا –مانند امتحانات و یا مسابقات- را تشخیص دهند و به کودکان خود بیاموزند که چگونه آن‌ها را مدیریت کنند. آن‌ها می‌توانند تکنیک ها تنفس را به کودکانشان یاد بدهند و آن‌ها را تشویق کنند تا در میان کارشان قدری استراحت و تفریح کنند.

زندگی با وجود اگزمادما را کنترل کنید

هنگامی که بیش از اندازه سرد و یا گرمتان است، اگزمای شما بد‌تر می‌شود. دمای بالا موجب می‌شود عرق کنید و پوستتان تحریک شده و بخارد. همچنین در زمستان، فضای گرم داخل خانه رطوبت کمی دارد که پوست را خشک کرده و موجب خارش می‌شود. از انداختن چندین پتو یا لحاف بر روی خود خودداری کنید، زیرا در این صورت در هنگام خواب عرق خواهید کرد. پس از ورزش کردن هم حتماً یک دوش آب ولرم کوتاه بگیرید.

زندگی با وجود اگزماتأثیرات روانشناختی اگزما

کودکانی که اگزما دارند اغلب مورد تمسخر دیگران و استرس قرار می‌گیرند. در یک مطالعه نشان داده شده است که کودکان مبتلا به اگزما و والدینشان به اندازه کودکان دارای بیماری های جدی و خاص، احساس می‌کنند زندگیشان بد و نا‌مناسب است؛ چون اگزما در معرض دید است ممکن است به ایجاد مشکلاتی در زمینه عزت نفس منجر شود. اگر کودکی دارید که به این علت موردِ تمسخر قرار می‌گیرد، یا معلمان مدرسه و والدین کودکانی که در این امر دخیلند، صحبت کنید.

زندگی با وجود اگزمااستفاده از ضد آفتاب

 برای جلوگیری از آفتاب سوختگی ضد آفتاب دارای فاکتور حفاظتی (spf 15)یا بالا‌تر را مصرف کنید. آفتاب سوختگی می‌تواند خارش شما را از حد معمول بد‌تر کند. ضد آفتاب مخصوص صورت را به تمام نواحی بدنتان که در معرض آفتاب قرار می‌گیرد، بمالید. ضد آفتاب های مخصوص صورت نسبت به سایر ضد آفتاب‌ها، کمتر تحریک کننده‌اند. همچنین فرآورده‌هایی که حاوی زینک اکساید و یا تیتانیوم اکساید هستند، پوستتان را کمتر اذیت می‌کنند.

زندگی با وجود اگزما

پیش بینی اگزما

 این بیماری حدوداً در نیمی از کودکانی که مبتلا به اگزما هستند،‌ با بزرگ شدن و رسیدن به دوره نوجوانی، خود به خود از بین می‌رود. در برخی موارد ممکن است تحریک پذیری و خشکی پوست باقی بماند و در تعداد محدودی اگزما با بزرگ شدن از بین نرفته و ادامه می‌یابد.

هیچ درمانی برای اگزما وجود ندارد، اما می‌توانید آن را تحت کنترل در بیاورید. اگزما اغلب در فصل زمستان، یعنی هنگامی که هوا سرد و خشک است رخ می‌دهد.

منبع:

webmd


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *