تشخیص همکاران قلدر در محل کار و مقابله با آنها

همکاران محل کار0

براساس گزارشات انجام شده قلدری در محل کار به معنای بدرفتاری یک فرد با یک یا چند نفر از همکاران خود می باشد. این بد رفتاری عبارت است از رفتار تهدید آمیز، توهین آمیز و دخالت در کار، خرابکاری یا سو استفاده کلامی که مانع انجام کارها شود. این رفتارها و اقدامات توسط افرادی انجام می شوند که تمایل به کنترل فردی خاص را دارند.

این رفتارها در محل کار بیشتر از طرف مدیران، همکاران هم رتبه در محل کار و حتی گاهی مقامات بالاتر انجام می شود. این اتفاقات و رفتارها در محل کار پیامدهای قابل توجهی بر روی فرد دارند، از جمله: بی خوابی، زخم معده، نوسانات خلقی، اضطراب، حملات هراس، افسردگی، سردردهای میگرنی، بروز مجدد اعتیادی که قبلا کنترل شده و اختلال استرس.

این امر برای کارفرما نیز پیامدهایی دارد، مانند کاهش روحیه مناسب در کارکنان و کاهش بهره وی و افزایش هزینه های درمانی.

تصور می شود که فقط افراد ضعیف مورد آزار قرار می گیرند، اما این تنها بخشی از مسئله است. افراد قوی باهوش که در اجتماع نیز افراد قابل قبولی هستند، ممکن است مورد چنین آزارهایی قرار بگیرند. برخی از این افراد مورد آزار قرار می گیرند، زیرا ممکن است به عنوان تهدیدی برای دیگران محسوب شوند. به عنوان مثال فردی که به رئیس نزدیکتر است یا دارای دانش و مهارت بیشتری است، از طرف دیگران مورد چنین رفتارهایی قرار می  گیرد. ان فرد ممکن است حتی متوجه آزار دیگران نشود، تا اینکه پیامدهای آن را تجربه کند.

برخی علائمی که نشان می دهند فرد در محل کار مورد آزار واقع شده است، عبارتند از:

  • اخراج شدن از جلسات
  • دریافت نکردن اطلاعات کامل و لازم برای انجام موثر کار
  • دیگران اکثر اوقات پشت سر این شخص صحبت می کنند.
  • تخریب کارها توسط دیگران
  • تحقیر شدن توسط دیگران
  • در مکان عمومی یا در مقابل دیگر همکاران مورد خشم و فریاد قرار می گیرد.
  • ایمیل ها یا پیام های تحقیر آمیز در مورد یک مشکل خاص دریافت می کند.
  • اشتباهات فرد به طور مکرر ( وبه ویژه در مقابل دیگران) بیان می شود.
  • بی اعتمادی نسبت به فرد، هر چند که موفق عمل کرده باشد.

بنابراین اگر در محل کار چنین اتفاقاتی برای شما رخ دهد، چه می توانید انجام دهید؟ برخی اقداماتی که می توانید انجام دهید، عبارتند از:

  • موقعیت را بررسی کنید تا مطمئن شوید که آیا این امر یک الگوی رفتاری است یا یک اتفاق مجزا.
  • سعی کنید به این رفتارها عکس العملی نشان ندهید. البته بی تفاوتی کار سختی است، اما بسیار مهم است زیرا افرادی که رفتار ناخوشایند نسبت به دیگران نشان می دهند، اگر عکس العملی از شما مشاهده نکنند، دست از این کار می کشند.
  • سعی کنید در نقابل این افراد لحن قاطعانه و جدی از خود نشان دهید، البته نه زیاد تهاجمی.
  • اینگونه رفتارها و اتفاقات را به سرپرست خود اطلاع دهید و به حقایق و داده های موجود اکتفا کنید. اگر مدیر یا سرپرست شما چنین رفتاری از خود نشان می دهد، بهتر است به مقامات بالاتر مراجعه کنید.
  • اگر در نتیجه اینگونه رفتارها دچار پیامدهایی شده اید و علائمی از مشکلات روحی و جسمی در خود مشاهده می کنید، به مشاور و متخصص مراجعه کنید.
  • تمام برخوردهای خود و جزئیات مربوط به آن، از جمله ساعت، مکان و زمان، را با این فرد ثبت کنید.
  • در صورت نیاز از یک میانجی کمک بخواهید.
  • سعی کنید سیاست شرکت را در مورد قلدری و اینگونه رفتارها کشف کنید. بسیاری از سازمان ها و شرکت ها اینگونه رفتارها را به هیچ عنوان تحمل نمی کنند.
  • اگر مسئولان مربوطه برای مشکل شما کاری نمی کنند، گزینه های خود را بررسی کنید، چه کاری می توانید انجام دهید؟

قلدری و آزار و اذیت به مشکل مهمی در برخی سازمان ها تبدیل شده است و مربوط به افراد مختلف در هر سطحی و با هر شخصیتی می شود. به عنوان یک مدیر ما باید از رویدادهای این چنینی آگاه باشیم و هر چه سریعتر اقدامات لازم در مقابل آنها انجام دهیم. در غیر اینصورت ممکن است بسیاری از کارمندان خوب خود را از دست بدهیم و روحیه مثبت همکاری را از بین ببریم.

نگارنده: سمیه محمدی

مریم عبداللهی

  • مریم عبداللهی
  • روانشناس و نوروتراپیست

گروه پزشکان جایروس


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *