چطور به ترس از پرواز غلبه کنیم؟

ترس از پرواز

در قرن اخیر ارتباطات انسان ها با استفاده از پرواز به طور چشمگیری تغییر کرده است. سفرهایی هوایی از یک رویا و فانتزی به شکل یک رویداد روزمره و عادی درآمده است. حدود صدهزار پرواز در هر روز در سراسر دنیا وجود دارد. علاوه بر تعداد سفرهای هوایی، امنیت آنها نیز هر سال بهتر می شود. طبق بررسی های انجام شده امنیت سفرهای هوایی از دیگر روش های حمل و نقل بیشتر شده است.

با تمام این توصیفات هنوز پرواز و سفرهای هوایی برای برخی افراد ترسناک و مشکل ساز است. این افراد دچار ترس های شدید از پرواز هستند. فوبیا یا ترس از پرواز و یا aviophobia نوعی ترس غیر منطقی از پرواز محسوب می شود که در ادامه این مقاله به بررسی دقیق تر این مسئله می پردازیم.

چه عاملی باعث ترس از پرواز می شود؟

عوامل زیادی باعث بروز ترس از پرواز می شوند. گاهی تنها یک عامل منجر به بروز این مشکل می شود و گاهی ترکیبی از چند عامل مختلف منجر به بروز ترس از پرواز می شود.

گاهی ممکن است تجربه یک پرواز ناخوشایند در فرد یا یکی از نزدیکان وی و یا مرگ یکی از نزدیکان بر اثر یک سانحه هوایی باعث بروز این مشکل شود.

کلاستروفوبیا یا تنگنا هراسی یکی دیگر از علل بروز ترس از پرواز است. کابین پرواز یک جای تنگ و شلوغ است و این مسئله باعث ایجاد یک حس خاص و ناخوشایند در فرد شود، به ویژه در زمان بلند شدن هواپیما، در این شرایط احساسات فرد تشدید می شود.

چند نکته مهم برای مقابله با ترس از پرواز

اگر دچار ترس از پرواز هستید، رعایت نکات زیر به کاهش ترس و اضطراب کمک می کند:

  • چند نفس عمیق بکشید.
  • متمرکز شوید. مچ پاهایتان را روی هم قرار دهید و دست هایتان را نیز روی قفسه سینه تان روی هم قرار دهید و در حالیکه زبان خود را روی سقف دهانتان قرار داده اید، نفس عمیق بکشید.
  • عوامل استرس زا و پرت کننده حواس را از اطرافتان حذف کنید. به عنوان مثال پرده پنجره را پایین بکشید تا عناصر متحرک را مشاهده نکنید.
  • اضطراب خود را پیش بینی کنید. تمرین های ذهن آگاهی و مدیتیشن انجام دهید. این تمرین ها را یک یا دو هفته قبل از پرواز هر روز انجام دهید.
  • عناصر آرام بخش را در اطراف خود افزایش دهید. عناصری را پیدا کنید که به شما کمک می کند متمرکز بمانید و اضطراب شما را کاهش می دهند. به عنوان مثال از یک موسیقی آرام بخش استفاده کنید، از خوردنی های مورد علاقه خود استفاده کنید، اما دقت کنید خوردنی های انتخابی سالم باشند؛ به عنوان مثال مصرف قند باعث تحریک شما می شود.
  • ترس از پرواز با افزایش اضطراب بیشتر می شود، بنابراین از مصرف مواد استرس زا، مانند کافئین، نوشیدنی های انرژی زا و دیگر محرکها، اجتناب کنید.
  • علت ترس خود را مشخص کنید. آیا این ترس به خاطر از دست دادن کنترل است؟ آیا ترس از مرگ است؟ آیا از بروز فاجعه می ترسید؟ عوامل مختلف بروز ترس به آرام بخش های متفاوت نیاز دارند. بهتر است در مور حقایق مربوط به ایمنی پرواز مطالعاتی انجام دهید تا حس بهتری داشته باشید.
  • سعی کنید ترس خود را رها کنید. به این مسئله فکر کنید که کنترل همه امور به دست اوست و تاکنون پروازهای زیادی داشته و در این مورد خیلی با تجربه است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

بسیاری از افراد با ترس و اضطراب خود مقابله می کنند. اما اگر ترس به شکلی غیرقابل کنترل باشد و بر روی بخش هایی از زندگی تان تاثیر گذاشته، نیاز به کمک های پزشکی و حرفه ای دارید. روانپزشک و مشاور به شما کمک می کند تا علت ترس از پرواز را تشخیص داده و راه های موثری برای مدیریت آن پیدا کنید، همچنین به شما کمک می کنند تا به سلامت جسمی برسید.

گزینه های درمانی ترس از پرواز

برطرف کردن ترس از پرواز معمولا شامل مصرف دارو یا روش های درمانی دیگر می شود. پزشک ممکن است داروهای اضطراب تجویز کند که دو نوع هستند: نوعی که تنها در زمان بروز استرس مصرف می کنید و نوع دیگر که به طور مرتب باید مصرف کنید.

روش های روان درمانی نیز عبارتند از:

  • در موقعیت قرار گرفتن
  • هیپنوتیزم
  • مدل سازی
  • درمان از طریق صحبت و مشاوره

تمرینات ریلکسیشن و تنفسی نیز موثر خواهند بود.

[button color=”blue” size=”medium” link=” https://www.healthline.com/health/fear-of-flying#takeaway6″ target=”blank” ]لینک منبع[/button]

نگارنده: سمیه محمدی


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)