تاثیر میزان خواب بر کیفیت اسپرم…!

خواب ناکافی برکیفیت اسپرم تاثیر می گذارد…!

خواب کافی لازمه ی سلامت جسمی و روانی خوب است. داشتن مقدار مناسبی استراحت و خواب نقش مهمی در پردازش و تثبیت حافظه، و همچنین تاثیر بر خلقو خو، انگیزه، قضاوت، و ادراک ما از حوادث دارد.

اما اینها تمام فواید خواب نیستند، طبق تحقیقات جدید، خواب می تواند در سلامت DNA اسپرم نیز نقش مهمی داشته باشد.

پژوهش های جدید حاکی از این است که خواب کمتر از 6 ساعت در یک شب کیفیت اسپرم را تا 30 درصد، و همچنین خواب بیش از 9 ساعت در یک شب کیفیت اسپرم را تا 40 درصد کاهش می دهد.

میزان ایده آل خواب برای اسپرم شما بین 7 تا 7 ساعت و نیم است.

محققانی از دانشگاه علوم پزشکی ارتش در چانگ کینگ (چین)، مطالعه ای را با تجزیه و تحلیل 2020 نمونه مایع منی از 796 مرد بین سال های 2013 تا 2015 انجام و مدت زمان خواب هر فرد را نیز توسط پرسشنامه مورد ارزیابی قرار دادند.

نتایج این تحقیق نشان داد که داشتن خواب خیلی کم، یعنی کمتر از 6 ساعت در هر شب به ثبات اسپرم آسیب می زند، به این معنی که مایع منی این افراد توانایی کمی برای باروری همسر دارد.

همچنین نتایج نشان داد که خواب بیش از حد زیاد، یعنی بیش از 9 ساعت در شب نیز ثبات اسپرم را از بین می برد.

میلیون ها نفر خواب ناکافی دارند:

طبق برآوردها حدود 50 تا 70 میلیون بزرگسال در ایالات متحده نوعی اختلال خواب دارند، و 3/35درصد از افراد گزارش داده اند که در طول یک دوره ی معمول 24 ساعته کمتر از 7 ساعت می خوابند. بنابراین به صورت بالقوه در اسپرم های 25 تا 35 میلیون مرد مشکل وجود دارد.

DNA اسپرم در حدود نیمی از اطلاعات ژنتیکی فرزندان دخالت دارد. بنابراین آسیب به این مواد ژنتیکی ممکن است اثرات مهمی روی باروری و جنین داشته باشد.

خواب نقش مهمی در سلامت اسپرم دارد:

به این معنی که سطح مناسبی از خواب باعث افزایش سلامت اسپرم، و در واقع به لحاظ تئوری باعث نگه داری پروتئین های DNA و بیان ژن می گردد.

دکتر جیا کائو و همکاران می گویند: “اطلاعات جدیدی پس از یافته های ما وجود دارد که بیان می کند مدت خواب یک ارتباط U شکل معکوس با حجم مایع منی و تعداد کل اسپرم دارد. در مطالعه ی قبلی، ما متوجه شده بودیم که وقتی در یک شبانه روز مدت زمان خواب بین 7 تا 7 ساعت و نیم باشد این دو پارامتر مایع منی(حجم و تعداد کل اسپرم) بیشترین میزان را دارند، و بیشتر یا کمتر شدن مدت زمان خواب از این مقدار، با کاهش این دو پارامتر مایع منی همراه بود.”

برای تایید این یافته ها و بررسی مکانیزم های زیربنایی و اساسی آن، مطالعات بیشتری در آینده لازم است.

همه ی ما می دانیم که داشتن خواب کافی تفاوت زیادی در زندگی روزمره ی ما ایجاد می کند. اما این مطالعه ی جدید به ما نشان می دهد که خواب کافی نه تنها در سلامت ما بلکه در سلامت فرزندان ما نیز تاثیرگذار خواهد بود.

[button color=”purple ” size=”medium” link=”http://metro.co.uk/2017/10/18/how-your-lack-of-sleep-is-ruining-your-sperm-7008157/” target=”blank” ]لینک منبع1[/button]

[button color=”purple ” size=”medium” link=”https://www.belmarrahealth.com/sleep-found-associated-sperm-health/” target=”blank” ]لینک منبع2[/button]

محقق و مترجم: ندا مهفر

کلینیک فوق تخصصی اختلالات خواب جایروس با مدیریت دکتر مصطفی امیری(متخصص مغز و اعصاب و فوق تخصص اختلالات خواب از اسپانیا)


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)