تاثیر موسیقی بر سلامت روان

 

محققان دریافته اند که انواع موسیقی میتواند بر حالت های روانی شنوندگان تاثیر بگذارد .

 

موسیقی

 

اضطراب بالا

یک مطالعه جدید نشان می دهد افرادی که اغلب به موسیقی های غمگین و یا تهاجمی گوش میدهند ممکن است اضطراب بالاتر و یا روان رنجوری را تجربه کنند.

 

محققان در دانشگاه آرهوس دانمارک وهمچنین مرکز میان رشته ای پژوهش موسیقی در دانشگاه ییوسشیلا، دانشگاه آلتو در فنلاند فعالیت های عصبی  شرکت کنندگانی که در حال گوش دادن به موسیقی های شاد، غمگین و یا هیجان انگیز بودند را تجزیه و تحلیل کردند.

 

محققان بر نشانگرهای افسردگی، اضطراب، روان رنجوری و متمرکز شدند.

محققان نتیجه گرفتند که شنوندگانی که در حال گوش دادن به موسیقی غمگین و یا تهاجمی هستند ممکن است کمک است برخی از احساسات منفی و کاهش  خلق و خورا منجر شود.

 

نیاز گوش دادن به موسیقی  منجر به آزاد شدن آدرنالین میشود که میتواند حالت تهاجمی را کاهش دهد و اثر آرام بخش داشته باشد اما همین امر ممکن است در برخی از موسیقی ها نیز منجر به عصبانی شدن و عدم احساس بهتر میشود.

 

[divider]

 

 اثر آرام بخش

بر خلاف مطالعه فنلاندی، محققان دانشگاه کوئینزلند استرالیا دریافته اند که موسیقی با شدت بالا از جمله هووی متال ، ایمو، پانک و اسکریمو باعث افزایش احساسات مثبت برای شرکت کنندگان با حالت عصبانی  میشود در واقع آنها را آرام می کند.

در زندگی روزمره، مردم خاطرات عاطفی شان را در ارتباط با آهنگ خاص یا نوعی موسیقی بیش از موسیقی های دیگر گوش میدهند ، مطالعات تصویربرداری از مغزشان نشان می دهد که گوش دادن به موسیقی مورد علاقه  باعث فعالیت  سیستم دوپامینرژیک (پاداش) در مغز میشود این سیستم در خوردن ، روابط جنسی و مصرف مواد مخدر نیز موثر است و منجر به ترشح دوپامین میشود.

 

موسیقی درمانی استفاده عمدی یا استراتژی است که با استفاده از موسیقی  به اثرات مثبت در زندگی روزمره دست پیدا میکنند. ا

 

مریم عبداللهی

  • مریم عبداللهی 
  • روانشناس و نوروتراپیست 

 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

2 دیدگاه دربارهٔ «تاثیر موسیقی بر سلامت روان»

  1. با سلام و عرض ادب به شما دکتر. آیا گوش دادن به موسیقی هنگام مطالعه جهت یادگیری ضرر داره یا مفیده؟

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      بستگی به شرایط و نحوه تمرکز شما دارد. برخی افراد در فضای ساکت می توانند تمرکز لازم را داشته باشند و برخی افراد نیز در محیطی که ساکت نباشد هم می توانند تمرکز کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *