تاثیر روزه گرفتن بر مغز

روزه گرفتن

آیا صبحانه می خورید؟ همیشه صبحانه به عنوان یک وعده غذایی مهم در نظر گرفته می شود. متخصصین تغذیه همیشه به خوردن وعده های غذایی و نادیده نگرفتن آنها توصیه می کنند. با این حال در برخی موارد عکس این مسئله نیز صادق است. منظور ما زمانی است که فرد به دلخواه خود و به منظور روزه گرفتن وعده های غذایی را نادیده می گیرد.

روزه گرفتن سالهاست به عنوان روشی برای تقویت روح و جسم در نظر گرفته می شود. در زمان بقراط روزه گرفتن برای درمان بسیاری از بیماری ها تجویز می شد و مذهب های مختلف از آن برای تجربه های معنوی در انسان استفاده می کردند. آیا واقعا این وسئله واقعیت دارد؟ آیا با نادیده گرفتن وعده غذایی دچار سرگیجه و عدم تمرکز نمی شوید؟ در ادامه به طور دقیق تر به اثرات روحی روزه گیری می پردازیم.

اثرات روحی روزه گرفتن چیست؟ پزشک ها دریافته اند که روزه گرفتن باعث بهبود خلق و خو، وضوح ذهنی، هوشیاری و گاهی شادی و سرخوشی می شود.

روزه گرفتن به معانی مختلفی دلالت می کند، اما از لحاظ علمی روزه گرفتن به سه نوع است:

  • روزه متناوب: در این نوع روزه در یک دوره زمانی فرد به طور روز درمیان از خوردن غذا اجتناب می کند.
  • روزه درمانی: در این روزه گرفتن فرد به مدت یک دوره دو یا چند روز از خوردن غذا اجتناب می کند و تنها 200 تا 500 کالری در روز غذا می خورد که معمولا میوه یا کربوهیدرات هایی هستند که به راحتی هضم می شوند، مانند برنج.
  • محدود کردن کالری: در این روش فرد کالری مصرفی خود را در یک دوره زمانی به اندازه 30 تا 40 درصد کاهش می دهد.

[toggle title=”به صحبت های دکتر ندا فرزانه در رابطه با تاثیرات روزه گرفتن گوش کنید!” state=”open” ][/toggle]

تاثیرات کوتاه مدت: خلق و خو و میگرن

کنترل خلق و خو

روزه گرفتن

غذا نخوردن باعث نگرانی می شود، اما گاهی این مسئله اجتناب ناپذیر است. تاثیرات مثبت روزه داری بر خلق و خو یک مکانیزم تطبیقی تکاملی محسوب می شود. به عبارت دیگر زمانی که غذا در بدن کم می شود، بدن یک مواد شیمیایی آزاد می کند تا از مغز در مقابل تاثیرات منفی محافظت کند. این مواد شیمیایی باعث بهبود خلق و خو می شوند، اما همانطور که می دانید نادیده گرفتن وعده های غذایی و تایر این ماده شیمیایی تنها تا جند روز موثر خواهد بود.

در هفته اول روزه داری بدن مقدار زیادی از هورمون ها و مواد شیمیایی را آزاد می کند، از جمله کاتکول امین ها، از جمله اپینفرین (آدرنالین)، نوراپی نفرین و دوپامین و همچنین گلوکو کورتیکوئید، هورمون های استروئیدی که در تنظیم پاسخ های ایمنی و سوخت گلوکز نقش دارند. تمام این مواد شیمیایی در زمان ترس و موقعیت های بحرانی نیز آزاد می شوند. پس از مدتی بدن از طریق ارتقاء احساس خوب و مواد شیمیایی محافظ به این فرایند پاسخ می دهد.

در تحقیقی که در سال 2009 انجام شد، مشخص شد که روزه گرفتن علائم افسردگی و اضطراب را در 80 درصد مبتلایان به دردهای مزمن بهبود می بخشد. مکانیسم مربوط به این مسئله مشخص نیست، اما احتمالا مربوط به آزاد شدن اندورفین در 48 ساعت اول روزه داری است. اندورفین شبیه به داروهای مخدر، باعث ایجاد احساس خوب در زمان بروز یک رویداد استرس زا می شود.

میگرن

بررسی های دیگر نشان داده اند که روزه گرفتن سطح سروتونین موجود در مغز را افزایش می دهد. این یافته نشان می دهد که روزه درمانی می تواند به طور قابل توجهی سردردهای میگرنی را کاهش دهد.

درمان غیردارویی میگرن با بیوفیدبک 

روزه گرفتن در سنین بالا

در سالمندان کاهش عملکرد ذهنی و افزایش خطر ابتلا به بیماری های عصبی، مانند آلزایمر و پارکینسون بسیار نگران کننده است. بررسی های اخیر نشان داده اند که روزه داری در سنین بالا باید تحت نظارت و با مشورت پزشک باشد.

با بررسی های انجام شده در مورد روزه گرفتن محققان دریافتند کاهش میزان غذا و کالری و کالری به عملکرد بهتر مغز کمک می کند. خوردن غذاهای چرب و سنگین تاثیر منفی بر روی عملکرد مغز می گذارد، در حالیکه مصرف سبزیجات و میوه ها و دریافت کالری کمتر به بهبود عملکرد این بخش کمک می کند.

حفظ توانایی ذهنی

روزه گرفتن

حتی در صورت عدم وجود اختلالات عصبی، توانایی های ذهنی با افزایش سن کاهش پیدا می کنند. با این حال محققان توضیح می دهند که عملکرد مغز را در فردی که در حال پیر شدن است بهبود می بخشد. کاهش توانایی های شناختی و حرکتی در زهن که براثر بالا رفتن سن بروز می کند، از طریق روزه گرفتن قابل جبران است. تحقیقاتی که در این زمینه روی موش ها انجام شد نشان داد موش هایی که غذای کمتری خورده اند رفتارهای مهارتی را سریعتر از دیگر موش ها یاد می گرفتند (موش های دیگر به طور کامل غذا خورده اودن)، به علاوه این موش ها تعادل بهتری نیز داشتند. با کمال تعجب خوردن غذای کمتر از طریق افزایش نورون ها و افزایش ظرفیت سیناپس های عصبی ظرفیت روانی را بهبود می بخشد.

نتیجه گیری

آنچه مشخص است این است که روزه گرفتن می تواند شیمی مغز، خلق و خو و عملکرد ذهنی را طوری بهبود بخشد که باعث کاهش خطر ابتلا به اختلالات عصبی می شود. این یافته ها به این معنا نیست که همه ما باید روزه گرفتن را شروع کنیم. بدن ما می تواند خود را با تغییرات غیرمنتظره تطبیق دهد، اما به هرحال روزه گرفتن نیز نباید بدون احتیاط های لازم انجام شود.

برخی افراد قبل از شروع روزه داری حتما با پزشک خود مشورت کنند، به ویژه افراد مبتلا به بیماری های مزمن، مانند دیابت و فشار خون.

[toggle title=”گروه پزشکان جایروس را به خاطر بسپارید!” state=”open” ]ما بهترین ها را در ایران به شما معرفی می کنیم. سایت جایروس اولین سایت و مرکز تخصصی اطلاع رسانی اعصاب و روان در کشور فعالیت علمی و تحقیقاتی می کند. گروه پزشکان جایروس در مناطق مختلف تهران و شهرستان های مختلف کشور حضور دارند و در رفع مشکلات جسمی و روحی به شما کمک می کنند. از طریق صفحه تماس با ما  از متخصص مورد نظر خود نوبت بگیرید. اما چرا برای درمان گروه پزشکان جایروس را انتخاب می کنید؟ زیرا:

  • پزشکان ما با شما صادق هستند.
  • متخصصین ما دارای تسلط و تجربه کافی در امر طبابت می باشند و همگی دارای رزومه موفقی هستند.
  • خدماتی که توسط گروه پزشکان جایروس به شما ارائه می شود جامع و کامل است.
  • آخرین مرکزی که برای به دست آوردن سلامت مراجعه خواهید کرد، دپارتمان های گروه پزشکان جایروس خواهد بود؛ مطمئن باشید سلامت خود را به دست خواهید آورد.
  • در امر اطلاع رسانی تمام تلاش خود را می کنیم تا اطلاعاتی کامل و دقیق به شما ارائه دهیم.

در ادامه بهتر است بدانید گروه پزشکان جایروس برای اطلاع رسانی تنها به این سایت بسنده نکرده است. مجموعه سایت های ما در تمام زمینه ها فعال هستند و به سوالات پزشکی شما پاسخ می دهند.

مجموعه سایت های ما (علاوه بر سایت جایروس) عبارتند از:

www.sabzosalem.com

www.tehranskin.com

www.zibaan.ir

www.irmind.com

اجازه بدهید بهترین ها برایتان اتفاق بیفتد. تصمیم با خود شماست.[/toggle]

[toggle title=”تیم تحقیقاتی نگارنده این مقاله” state=”open” ]

دکتر ندا فرزانه

روانپزشک و روان درمانگر اختلالات جنسی ( مشکلات میل جنسی، واژینیسموس و مشکلات روابط زناشویی)

و 

سمیه محمدی[/toggle]

[button color=”blue” size=”medium” link=” http://www.mindthesciencegap.org/2013/04/10/fasting-for-mental-health-does-it-work/” target=”blank” ]منبع مقاله[/button]


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *